Нови изтребители за българските ВВС

Всичко за военната авиация в България
Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Нови изтребители за българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » чет яну 10, 2008 11:58 pm

Днес премиерът Станише май е попарил надеждите за нова бойна техника за поне петилетка напред.

Нови корвети и самолети? Не е реалистично, каза премиерът

Процентът от брутния продукт, който се отделя за отбрана, е важен, но по-важен е самият брутен вътрешен продукт на държавата. Няма да се отпускат средства за нереалистични проекти. С тези думи вчера премиерът Сергей Станишев отговори на въпрос на наш военен аташе дали и кога ще се увеличи бюджетът за отбрана.
„Модернизацията на армията е важна, но предишното правителство е обещавало на кило преди приемането ни в НАТО", заяви още Станишев на конференция, организирана от военното разузнаване. По думите му купуването на нови корвети и изтребители засега не е реалистично.
„С трите фрегати втора ръка от Белгия ще изкараме до 2015 г., без това да спира окончателно проекта за корветите.
Самолетите МиГ-29 пък са достатъчно добри за дежурства като въздушна полиция над страната", каза Станишев.
НАТО иска повече наши войници и цивилни да участват в мисията на пакта в Афганистан. Страната ни обаче не можела да си позволи разходите.


24 часа стр. 5, автор: ВИКТОР ИВАНОВ

Във вестник "Сега" пък ни в клин, ни в ръка, изниква един F-35, който уж ген. Златан Стойков искал... И който струвал ЦЕЛИ $30 млн. Всъщност пет пъти повече по последни данни...
...
Опитът на шефа на Генщаба ген. Златан Стойков да издейства свръхзвукови самолети F-35 също удари на камък. Една машина струва около 30 млн. долара.
...
http://www.segabg.com/online/article.as ... id=0000201
Последна промяна от Грозев на пет юни 19, 2009 2:29 am, променено общо 1 път.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » чет апр 17, 2008 11:49 pm

От утрешният вестни "Българска армия":

Предлагат на България Юрофайтър EF-2000


На работна среща при заместник-министъра на отбраната Симеон Николов Моник Брепсон - вицепрезидент на ЕАДС Интернешънъл, и Йенс Зибрехт от ЕАДС - Германия, са предложили нашите ВВС да придобият многоцеливи самолет Юрофайтер.Както е известно, България е на път на обяви обществена поръчка за нов самолет за нуждите на българските ВВС.

EF-2000 "Тайфун" е разработен за изпълнението на универсални задачи в различна тактическа обстановка. Той може да бъде префигуриран от режим на прехват на въздушни цели в режим на нанасяне на удари по земни цели в рамките на една мисия.Самолетът е производство на държавите Германия, Великобритания, Италия и Испания.


Пламен Стойчевски

Българска армия
бр. 16835 от 18.04.2008 г.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » ср май 28, 2008 11:47 pm

От утрешния брой на вестник "Българска армия":

Стартират три проекта за модернизацията на армията

Три от приоритетните проекти за модернизация на Българската армия ще стартират в скоро време. Това са проектите за закупуване на нов многоцелеви изтребител, за закупуване на още фрегати втора употреба, след което ще се реализира и строителството на корвети, и третият проект, за който има заделени средства за откриване на процедура за комуникационно-информационна система за армията. Това съобщи заместник-министърът на отбраната Спас Панчев на пресконференцията преди откриването на 8-ото издание на оръжейното изложение "Хемус", което започна вчера в Пловдив.

...


Пламен Стойчевски

http://bgarmy.eamci.bg/Scripts/isapiVWB ... MEID=98250

Давам линк и към много хубава статия от AW & ST в която се маркират основните изтребителни конкурси в Европа. Оказва се, че в момента на нашия континент има към 10 процедури за закупуване на нови бойни самолети намиращи се в различен статии.

:arrow: European Fighter Boom
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Марко Марков » чет май 29, 2008 11:45 am

САЩ ни дават 16 самолета F-16 безплатно . Срещу това се задължаваме да купим през 2020 година изтребители F-35 , това е съобщил на пресконференция вчера заместика на военния министър Симеон Николов . Той лично е участвал в преговорите.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » чет май 29, 2008 12:01 pm

Марко цитирай правилно новините!

САЩ ни дават 16 стари Ф-16 безплатно
През 2020 г. обаче трябвало да купим суперизтребители Ф-35


16 изтребителя Ф-16 втора ръка ни дават САЩ безплатно, съобщи бившият зам.-военен министър Симеон Николов вчера.
Той лично участвал в преговорите с компанията “Локхийд Мартин” и американското посолство, които стартирали в началото на годината.
Срещу скъпия дар българската страна трябвало да поеме задължението след 12 г. да купи суперизтребители Ф-35.
Имало варианти преговорите с янките да водим заедно с румънското МО. Неотдавна в медиите се появи съобщение, че северните ни съседи купуват 24 нови и 24 стари бойни самолета Ф-16.
Предлаганата ни модификация на изтребителя обаче била доста стара - Блок-25. Ако България прояви интерес, по време на предстоящата визита на премиера Сергей Станишев в САЩ, се очаква в офертата да бъдат включени модификации от типа Блок-30, смята Симеон Николов.
Нов изтребител Ф-16 Блок 50 върви средно по 50 млн. долара без въоръжението, твърдят авиатори. По план на фирмата обаче след 5-6 г. Ф-16 се спира от производство. Докладната записка за американската оферта бе пратена на премиера Станишев, каза Николов. Тези дни обаче тя била върната на новия военен министър Николай Цонев.


ЛЮБОМИР ДЕНОВ

http://www.24chasa.bg/Default.asp?stati ... 29&iy=2008

Та.
Симеон Николов вече е бивш зам. министър на отбраната.
Румъния НЕ купува 24 стари + 24 нови F-16. Хората просто ще получат такава оферта.
F-16 block 50 струва доста повече от $50 млн. Вижте офертата дадена на румънците.
Производството на F-16 ще спре много по-рано от 5 - 6 г. ако не бъдат намерени нови клиенти.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Марко Марков » чет май 29, 2008 12:06 pm

Ето малко допълнителна информация по офертата.
Предлаганите изтребители са F-16C Block 25 произвеждани между 1984 и 87 година .
Имало възможност по време на предстоящото посещение на Министър-председателя Сергей Станишев да се преговаря за по-нови F-16s Block 30/32 произведени между 1987 и 1990 година. Сегашната актуална цена за F-16I е над 78 милиона долара и до няколко години производството на F-16 ще бъде спряно, защото няма търсене . От самолета до сега са произведени над 4250 броя . Първия полет F-16 е бил на 2 февруари 1974 година.

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1825
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Airfan » чет май 29, 2008 5:49 pm

Като се абстрахираме от правописните грешки:
F-16 били най-подходящи за България според "Локхийд Мартин"
Източник: News.Plovdiv24.com 17:32 / 29.05.2008

"Изстрелбителите F-16 са най-подходящи за България заради ниските разходи и надеждността при експлоатация", каза днес в Пловдив вицепрезидентът на "Пазарно развитие" за Европа и Израел на "Локхийд Мартин". Компанията участва в изложението за военна техника "Хемус" и е сред почти сигурните участници в бъдещия конкурс за доставка на многоцелеви изтребители за армията ни.

"Не мога да си представя, че правителството на САЩ ще задължи някого в дългосрочен план да закупи F-35", каза Уйлям Пъркинз по повод на тиражираната информация, че САЩ ще ни предоставят безплатно F-16 срещу задължението в бъдеще да купим F-35. "Българското военно министерство наистина е депозирало формално питане в този смисъл, но то още се обсъжда, а последна дума ще има правителството на САЩ", каза Уйлям Пъркинз.
Източник: plovdiv24.com
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » пет май 30, 2008 12:28 am

"Локхийд Мартин": Изтебителите F-16 са най-подходящи за България
от Елена Емануилова

Информацията, че САЩ ще предостави на България безплатно изтребители F-16 срещу задължението след време да закупи многоцелевия самолет от ново поколение F-35, се оказа силно преувеличена. Това стана ясно от изявлението на Уйлям Пъркинс, вицепрезидент в направлението "Пазарно развитие" за Европа и Израел при компанията "Локхийд Мартин Аеронаутикс".

Не мога да си представя, че правителството на САЩ ще ангажира някой в дългосрочен план да закупи F-35, каза той в Пловдив. Компанията му участва в провеждащата се в момента тук международна изложба на отбранителната промишленост "Хемус 2008".

Пъркинс уточни, че правителството на САЩ е получило неформално писмо с поставен в него такъв въпрос от страна на българското Министерство на отбраната. Въпросът ще се обсъди. Какво решение ще се вземе зависи единствено от САЩ – самолетите, които произвежда компанията, се продават от правителството на Америка, уточни Уйлям Пъркинс.

Според шефа на "Пазарно развитие" при "Локхийд Мартин" F-16 са най-подходящи за България заради ниските си разходи и надеждността при експлоатация. Сега е време за купуване при този евтин долар, каза Уйлям Пъркинс.

На въпрос на "Дневник" истина ли е, че компанията ще спира производството на F-16 и ако е така, не е ли по-добре страната да заложи на по-модерния самолет, чийто хоризонт на експлоатация е 30-40 години, вицепрезидентът отговори: Сключили сме договор за доставка на такива изтребители на Турция и Мароко. Ако не продаваме самолети, производството на F-16 ще бъде преустановено през 2013 г. САЩ продължават да летят на него, ще продължаваме да го модернизираме.

Многоцелевият супер изтребител F-35 все още не е в серийно производство. Първият произведен самолет вече е предоставен на морската пехота на САЩ. След година и половина такъв изтребител ще получат американските ВВС, а още по-нататък и ВМС на Америка. През 2011 г. се очаква да започне серийното производство на този самолет - четвърто поколение изтребители.


http://pazari.dnevnik.bg/show/503220/
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Марко Марков » съб май 31, 2008 5:25 pm

Грозев написа:"Локхийд Мартин": Изтебителите F-16 са най-подходящи за България
от Елена Емануипова

Според шефа на "Пазарно развитие" при "Локхийд Мартин" F-16 са най-подходящи за България заради ниските си разходи и надеждността при експлоатация. Сега е време за купуване при този евтин долар, каза Уйлям Пъркинс.

На въпрос на "Дневник" истина ли е, че компанията ще спира производството на F-16 и ако е така, не е ли по-добре страната да заложи на по-модерния самолет, чийто хоризонт на експлоатация е 30-40 години, вицепрезидентът отговори: Сключили сме договор за доставка на такива изтребители на Турция и Мароко. Ако не продаваме самолети, производството на F-16 ще бъде преустановено през 2013 г. САЩ продължават да летят на него, ще продължаваме да го модернизираме.
Съгласно сключения между Турция и САЩ договор през 1984 следващите е трябвало да бъдат доставени 300 комплекта F-16 , които да бъдат сглобени в Турция. Съгласно клаузите на договора в турските армия ще постъпват само сглобени в Турция самолети. Между 1987 и 1999 година в Турция са сглобени 278 самолета . Турция отдавна е преценила , че самолета вече не е актуален за нея и чрез своето лоби в САЩ си урежда част от самолетите сглобени в Турция да бъдат препродадени на Египет общо 46 броя. В завода в Турция са сглобени и постъпили в Турската армия 194 броя F-16C и 38 броя F-16D общо 232 самолета . Отписани са 22 самолета F-16C /18 броя и F-16D / 4 броя . Или от сглобените в периода между 1987 и 1999 в армията има 210 машини блокове 30,40 и 50 . Осем самолета са били на армията на САЩ в бази в Турция и след ремонт в завода в Турция са предадени /според едни източници безвъзмездно , а според други за покриване на дълг/ на турската армия , така че в момента в армията има 218 самолета F-16.
В договора / мисля , че беше от 2006 година / за 30 самолета F-16 имаше клауза, според която САЩ трябваше да предоставят два F-35 за изучаване и подготовка за усвояване сглобяването в завода в Турция до 31 март 2008 година. От тези 30 самолета F-16 нито един не е постъпил в турската армия и до колкото ми е известно, няма нито един F-35 извън територията на САЩ.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » ср юни 04, 2008 4:34 pm

Марко Марков, не че нещо, но мога ли да попитам каква е връзката на темата с тази огромна тирада, която си пуснал по-горе? Не само, че е тотален офтопик, но е и пълна с неточности и направо казано неверни твърдения.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Марко Марков » ср юни 04, 2008 5:32 pm

Грозев написа:Марко Марков, не че нещо, но мога ли да попитам каква е връзката на темата с тази огромна тирада, която си пуснал по-горе? Не само, че е тотален офтопик, но е и пълна с неточности и направо казано неверни твърдения.
Господин Грозев , връзката е много пряка. Вие лично сте подчертали един текст. Турция и Мароко са сключили договор за F-16. Създава се впечатление , че щом тези две държави ще вземат F-16 и БЪЛГАРИЯ трябва да купи. Не знам на кого е грешката , но следя темата много отдавна и цитата съдържа неверни твърдения . Ако смятате , че има грешка в моите твърдения може конкретно да напишете.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » ср юни 04, 2008 6:25 pm

Марко Марков написа:Господин Грозев , връзката е много пряка.
Без да се заяждам, но наистина не виждам връзка между краткия и неточен брифинг за историята на F-16 в Турция и пресконференцията на "Хемус".
Марко Марков написа:Вие лично сте подчертали един текст. Турция и Мароко са сключили договор за F-16. Създава се впечатление , че щом тези две държави ще вземат F-16 и БЪЛГАРИЯ трябва да купи.
Не.
Човека просто отговаря на въпрос дали има още бъдеще пред F-16 и дава пример със скорошните продажби в Мароко, Турция и пропуснатия Пакистан.
Марко Марков написа:Не знам на кого е грешката , но следя темата много отдавна и цитата съдържа неверни твърдения . Ако смятате , че има грешка в моите твърдения може конкретно да напишете.
Няма проблем :)
Марко Марков написа:Съгласно сключения между Турция и САЩ договор през 1984 следващите е трябвало да бъдат доставени 300 комплекта F-16 , които да бъдат сглобени в Турция.
Всъщност договора е от септември 1983 г. и според него Турция купува общо 156 изтребителя F-16 (132 от варианта C и 24 от варианта D). Това е програмата Peace Onyx I.
Следващите договори Peace Onyx II/III(за запълване на загубите)/IV са от съответно 1992, 1997 и 2007 г.
Марко Марков написа:Съгласно клаузите на договора в турските армия ще постъпват само сглобени в Турция самолети.
Без първите осем самолета, които са сглобени във Форт Уоърт, Тексас.
Марко Марков написа:Турция отдавна е преценила , че самолета вече не е актуален за нея и чрез своето лоби в САЩ си урежда част от самолетите сглобени в Турция да бъдат препродадени на Египет общо 46 броя.
Самолетите не са препродадени на Египет!
Египетската сделка Peace Vector IV е договорена и сключена между правителствата на САЩ и Египет. Проблема е, че египтяните искат бърза доставка, а заводите в САЩ са претоварени със строителството на самолети за ВВС на САЩ. Така, че просто поръчката е прехрълена за изпълнение в Турция - единствения чужд завод, който сглобява F-16 и който е бил активен в началото на 90-те.
Самолетите са сглобявани в Турция, доставяни в САЩ, където формално стават собственост на ВВС на САЩ и чак след това се доставят на Египет.
Ако е имало някакъв лобизъм е ставало въпрос за прехвърляне на работа в Турция, а не за това, че комшиите са се отървавали от от "неактуални" самолети.
Марко Марков написа:Или от сглобените в периода между 1987 и 1999 в армията има 210 машини блокове 30,40 и 50.
218, а не 210!
218 + 22 загубени = 240 самолета F-16. Точно толкова, колкото са приети на въоръжение в Турция.
Марко Марков написа:Осем самолета са били на армията на САЩ в бази в Турция и след ремонт в завода в Турция са предадени /според едни източници безвъзмездно , а според други за покриване на дълг/ на турската армия , така че в момента в армията има 218 самолета F-16.
Много ще ми е интересно да ми дадеш серийните/заводските номера на тези самолети, да ми посочиш датата на когато са предадени и най-вече да ми посочиш източника на информацията си. Защото просто не съм срещал информация за такива подадени самолети.
Марко Марков написа:В договора / мисля , че беше от 2006 година / за 30 самолета F-16 имаше клауза, според която САЩ трябваше да предоставят два F-35 за изучаване и подготовка за усвояване сглобяването в завода в Турция до 31 март 2008 година.
Договора е от 11 май 2007 г.
А въпросната клауза ми звучи като наУчна фантастика.
Марко Марков написа:От тези 30 самолета F-16 нито един не е постъпил в турската армия...
Нормално да не е постъпил. Доставките са за 2010 - 2011 г.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Марко Марков » ср юни 04, 2008 7:17 pm

Бихте ли посочили източника на всички данни , които сте цитирали в горната тирада . Защото има тотално грешни неща . Може би сте ползвали данни от някой форум ? Твърде несериозно е !

Сашо
[Site Admin]
Мнения: 1751
Регистриран: ср окт 03, 2007 12:42 pm
Местоположение: София

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Сашо » ср юни 04, 2008 7:54 pm

Марко Марков написа:Бихте ли посочили източника на всички данни , които сте цитирали в горната тирада . Защото има тотално грешни неща . Може би сте ползвали данни от някой форум ? Твърде несериозно е !
хайде стига спамване в такава сериозна тема! Отегчително е!

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » пет юни 06, 2008 9:49 pm

Статия на Ганчо Каменарски от последния (23/785) брой на вестник "Кеш":

Дерби - МиГ-29 срещу Ф-16


Какви да са изтребителите на Военновъздушни сили през следващите 15 г. - да продължим със старите руски МиГ-29 или да вземем втора ръка американски Ф-16? Това е дилемата, която изглежда ще бъде решавана още това лято. Веднага трябва да се каже, че става въпрос за много пари, които са съизмерими с продажбата на “Булгартабак” или БТК. Затова проруското и прозападното лоби скоро ще влязат в тежка схватка. А погледнато отстрани в техните каузи има уязвими детайли.

МиГ-29 не са в цветуща младост,

навършват 20 г., пролетяли са само по 400 – 500 ч. Но се намират в изключително добро техническо състояние, овладяни са от пилотите, усвоени са много дейности по ремонта им. Не случайно всяка година не една американска ескадрила идва в Граф Игнатиево да тренира въздушни боеве с тях. Преди три години по време на учението" Вайпер Джавелин" американските генерали Глен Морхед и Фогелсон летяха на МиГ-29 и бяха изключително впечатлени от качествата му. “Никога не съм летял на самолет с такава невероятна мощ”, каза тогава ген. Фогелсон.

Това е високо признание. Самолетът обаче няма система за опознаване: за него всички самолети от НАТО са противници, той също е цел за тях. Липсва му и втора радиостанция, която е задължителна за самолетите в Алианса. С това май задължителните елементи за оперативна съвместимост се изчерпват. Вън от това обаче трябва да се признае, че на изтребителя осезателно му липсва и добра система за нанасяне на удари по земни цели, което е голям минус. За сметка на това авиобазата в Граф Игнатиево притежава достатъчен запас от ракети “въздух - въздух”.

Сега ВВС има в наличност 20 броя МиГ-29. На 16 от тях руснаците извършват ремонт. Но още в края на календарната година 6 от тях ще останат без двигатели. За какво, по дяволите, тогава е ремонтът? Извън този брой от 1 юни ще бъдат извадени от щата на авиобазата пак поради липса на двигатели и други четири машини, а те са летели само по 250 – 300 часа.

Руснаците вече произвеждат много добри двигатели с ресурс над 1000 часа междуремонтен срок. Ориентировъчната единична цена за два двигателя е от порядъка на $5 млн. Ако се извърши и малка модернизация на машините (навигация, комуникация и опознаване), то общите разходи по възстановяване и модернизация ще възлезе в порядъка на $ 150 млн.

В щаба на ВВС думите “модернизация на МиГ-29” са ерес. Говори се само за ремонт и то с уговорки. Защото напълно възстановените изтребители ще могат да летят чак до 2030 г. А това, според тях, ще отложи във времето придобиването на нови изтребители.

Симеон Николов, докато беше зам.-министър на отбраната, назова цифрата 750 млн. лв. като бъдещи сумарни разходи по експлоатация на МиГ-29 през следващите десет години. Цифрите са прекомерно много раздути, обаче и коригирани те никак няма да са малки.

Но и

Ф-16 е “данайски дар”.

Именно такива разговори предстоят да се водят през следващите два месеца. Американците ни предлагат 20 изтребителя съвършено безвъзмездно. Само че, както каза веднъж Маргарет Тачър, безплатно е само сиренцето в капана на мишката. Официално ни е съобщен мотивът на “Локхийд Мартин” за великодушния жест: отсрочката ще ни даде възможност да изчакаме 2020 – 2022 г., когато ще можем да си купим от техния бъдещ изтребител Ф-35.

Предлаганият ни сега Ф-16 е модификация “блок 30”, което го прави връстник на нашия МиГ-29. Той също няма система за нанасяне на високоточни удари по земни цели. Възстановяването на летателната им годност ще струва не по-малко от $100 млн. Ако му направим модернизация, (която вероятно е необходима, а ще си я платим до цент), според експерти ще възлезе на $200 – 250 млн. Отделно е въоръжението, а само една ракета АМРААМ струва кръгло $1 млн. Обучението също ще струва луди пари. (В Полша за обучение на пилотите им са платени около $66 млн.) Така стойността на общата издръжка до края на жизнения му цикъл може двойно да надмине прогнозираните 750 млн. лв. за МиГ-29.

Ф-16 предявява изключителни изисквания към чистотата на пистата. Технически е доста капризен. Примерно пилотът трябва да се качи поне 30 мин. преди излитането, за да развърти жироскопите. И често проявява дефекти. На 18 октомври м. г. в Граф Игнатиево по време на учението “Родопско копие” два самолета изобщо не успяха да излетат: в единия случай полк. Гууд взе резервната машина, а в другия вече излетелите МиГ-29 бяха принудени да се приземят.

Същия ден Соломон Паси летя във втора кабина на Ф-16, след което попита авиаторите дали биха искали авиобазата им да има такъв изтребител. Те му отговориха с гробовно мълчание. “Ако ни беше нужен Ф-16, трябваше да го вземем преди осем години, когато американците ни предлагаха 18 модернизирани машини за $450 млн.”, каза после един от тях. Кап. Виктор Христов бе краен: “Животът на американските летци преминава в постоянната лъжа, че Ф-16 е най-добрият изтребител в света. Не е!”

Ясно е, че никой няма да пита българските авиатори какъв самолет да бъде купен. Решението ще го вземат други, които не разбират от авиация, а от пари. Затова дербито на руското и западното лоби ще се води дистанционно и без ясни правила, с подкупни рефери като на селски мач. И никога в публичното пространство няма да бъдат допуснати неудобни въпроси: Какво стана с другите поканени участници в играта, защо ги няма “Грипен”, “Суперхорнет”, “Рафал”, “Еврофайтър”, “Мираж 2000”? Защо никой в НАТО не купува изтребители “втора ръка” - поляците си позволиха новите модерни Ф-16 блок 52+, а чехите и унгарците предпочетоха “Грипен”?

Почти никой в щаба на ВВС не ще и да слуша за опита на Словакия, която в НАТО е считана за отличник. Там изповядват философията, че като нямаш пари за нови изтребители, трябва да положиш грижи за тези, които имаш. Затова те са ремонтирали и в минимална степен са модернизирали 12 изтребителя МиГ-29, като за абонаментна поддръжка годишно плащат на руснаците почти $16 млн. Скъпичко е, но за сметка на това е задължението 80% от техниката винаги да е изправна. С тези 12 машини словаците извършват учебните полети и непрекъснато се поддържа бойно дежурство в рамките на еър полисинг. Това лято планират да извършват бомбопускане на полигон в Полша. И не се отказват от мисълта някога да си купят нови самолети.


ГАНЧО КАМЕНАРСКИ
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Airbuster
Мнения: 882
Регистриран: чет окт 18, 2007 8:14 am
Местоположение: Back in BG
Контакти:

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Airbuster » пет юни 06, 2008 10:17 pm

^ доста пристрастна статия и пълна с неточности.
За какви нови двигатели на Миг-29 говори автора при условие, че досега се ремонтираха и тепърва ще се ремонтират старите с удължаване на ресурса до 40 години.
И Ф-16 блок 30 си има пълна възможност за нанасяне на високоточни наземни удари (ракети и бомби с лазерно и ТВ насочване, ХАРМ и др.).
И въобще от цялата статия човек остава с впечатлението, че едва ли не, Миг-29 и Ф-16 са единствените алтернативи, забравяйки за останалите претенденти в бъдещия конкурс (Грипен, Ф-18Е, Еурофайтър и Рафал).

Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Марко Марков » пет юни 06, 2008 10:32 pm

По въпроса за Миг-29 искам да изразя лично становище . Миг-29 е много добър самолет и ако сравним първоначалния вариант на самолета и F-16, безспорно миговете са победител. Но умишлено или не , не се работи по развитието на самолета. Не може модернизацията на самолета да замира на ниво процесор 386 и процесор 486 . Това оказва отрицателно влияние на всичко свързано с въздушния бой. От откриването на цели до управление на самолета, като цяло. В „Сухой“ работи много добре в това отношение и резултатите са налице. Ако „Миг“ не положат необходимите усилия просто много планери с малък ресурс и още много живот в тях ще отидат за претопяване. Затова мисля , че китайците имат големи шансове да създадат добри машини , тъй като на практика те произвеждат всичко, което им е необходимо, като елементна база и ако решат проблема и с двигателите, които все още внасят от Русия ще са много конкурентно способни.

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от борден » пет юни 06, 2008 10:36 pm

Airbuster написа:^ доста пристрастна статия
Да - пристрастна към българските ВВС. И не-пристрастна към кръга на Шаламанов и сие.

Кап. Виктор Христов бе краен: “Животът на американските летци преминава в постоянната лъжа, че Ф-16 е най-добрият изтребител в света. Не е!”
И това от най-големия фен на F-16 сред българските летци-изтребители. :lol:

Потребителски аватар
Airbuster
Мнения: 882
Регистриран: чет окт 18, 2007 8:14 am
Местоположение: Back in BG
Контакти:

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Airbuster » пет юни 06, 2008 10:46 pm

Интересно ми е също как всеки плюе Ф-16 колко претенциозен бил, какви откази имал и т.н., но че има по-големи бойни възможности и по-евтин летателен час от изд. 9-12 никаде не се споменава.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Нови бойни самолети за българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » пет юни 06, 2008 10:54 pm

Airbuster написа:За какви нови двигатели на Миг-29 говори автора при условие, че досега се ремонтираха и тепърва ще се ремонтират старите с удължаване на ресурса до 40 години.
Кое удължават? Планера или двигателите? :wink:
Airbuster написа:И Ф-16 блок 30 си има пълна възможност за нанасяне на високоточни наземни удари (ракети и бомби с лазерно и ТВ насочване, ХАРМ и др.).
Принципно е така, но при block 30 липсват много възможности. Например възможност за поставяне и използване на целеоказващ контейнер LANTRIN, системата за самозащита е на ниско ниво, радара е от по чупещия се вариант...
С две думи да цитирам f-16.net:
Block 40/42 (also part of MSIP III) introduced the LANTIRN navigation and targeting pods and the associated holographic HUD, the GPS (Global Positioning System) navigation receiver, APG-68V(5) radar (with a 100+ hour Mean Time Between Failures or MTBF) and ALE-47 decoy launchers, digital flight controls (replacing the old analog ones), automatic terrain following, and a diffractive optics heads-up display. Also included were a new positive-pressure breathing system to improve G-tolerance for the pilot, full provisions for internal electronic countermeasures, an enhanced envelope gun sight, and a capability for bombing moving ground targets.
Тоест всичко това го няма при block 30 и евентуално ще бъде добавено при евентуална модернизация.
Airbuster написа:И въобще от цялата статия човек остава с впечатлението, че едва ли не, Миг-29 и Ф-16 са единствените алтернативи, забравяйки за останалите претенденти в бъдещия конкурс (Грипен, Ф-18Е, Еурофайтър и Рафал).
Значи автора си е свършил работата. :)
Anyone who fights for the future, lives in it today

Отговори