Тема за катастрофите и авариите в българските ВВС

Всичко за военната авиация в България
Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1832
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Тема за катастрофите и авариите в българските ВВС

Непрочетено мнение от Airfan » вт окт 09, 2007 10:44 am

Приятели,
Тук предлагам да се опитаме да направим ретроспекция и списък на катастрофите с авиационна техника на българските ВВС.

Знам, че темата не е приятна за всички, но тези неща не бива да се забравят.

Вечна памет на загиналите!
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

Потребителски аватар
Байко
Мнения: 395
Регистриран: вт окт 09, 2007 7:40 pm

Re: Тема за загубените самолети в българските ВВС

Непрочетено мнение от Байко » ср мар 26, 2008 9:23 pm

Толкова време, пък няма нито един отговор на тази тема. Очевидно никой не иска да я коментира. Тъжна тема, но тези мъже и машини не трябва да се забравят! Вечна им памет на загиналите!

На 29 септември 1994 година загива командира на Равнец полк. Иван Даев със самолет МиГ-29 (9-12) с борден номер 25.
... И днес, когато бурята бушува
над дългата и пуста полоса,
тя пее песента на Вевесаря
със вятъра отишъл на война.
Изображение

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Тема за загубените самолети в българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » нед май 18, 2008 2:49 pm

Почетохме паметта на загинал летец

На 16 май 2003 г. Българската изтребителна авиация се раздели с един от своите млади и добри бойни пилоти - майор Анатолий Тодоров Полянков. Той загина при изпълнение на учебен боен полет със самолет МиГ-21 БИС, изпълнявайки задача - зона сложен пилотаж на малка височина. На панихидата по повод 5 години от неговата смърт на лобното място в местността Панагюрски колони присъстваха родителите, семейството и близки на майор Полянков, кметът на гр. Панагюрище Георги Гергинков, офицери от щаба на Военновъздушните сили, всички негови колеги летци и приятели от авиобаза "Граф Игнатиево" и инженерно -техническия състав. Бригаден генерал Румен Радев, командир на авиобаза "Граф Игнатиево", припомни в своето слово професионалния път на майор Полянков и подчерта, че той бе и ще остане за всички, които го познаваха, пример за отличен летец-пилот, всеотдаен, последователен и отговорен офицер. "Казват, че времето лекува, но ние всички се убедихме, че това не е така и болката от неговата загуба си остава все така голяма и силна", каза той и добави, че "въпреки краткия си жизнен път, майор Полянков изпълни живота си с много смисъл и остави ярък спомен за себе си в нашите сърца и умове." Г-н Гергинков изрази съболезнованието на управата на гр. Панагюрище към семейството и близките му. "Той се свърза по необясним начин с нашия град и остави трайна следа в сърцата на панагюрци", допълни той.

Венци и цветя бяха поднесени от името на командващия ВВС генерал-лейтенант Симеон Симеонов, кмета на гр. Панагюрище, командването, летателния и инженернотехнически състав от авиобаза "Граф Игнатиево".


Старши лейтенант Надежда Топурова


http://bgarmy.eamci.bg/Scripts/isapiVWB ... MEID=97860
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Neno Er
Мнения: 120
Регистриран: чет юли 17, 2008 1:59 pm
Местоположение: гр.Плевен

Re: Тема за загубените самолети в българските ВВС

Непрочетено мнение от Neno Er » вт юли 22, 2008 9:41 pm

Анатолий бе мой обучаем.
Това бе по време на втората година на летателното му обучение.
Беше много добро момче. Усвояваше много бързо и трайно. Но при него си оказваше влияние и гена. Той е син на военен пилот.
чичо Нено
чичо Нено
В авиацията което става и в цирка не става.
Аватар JETPILOT BGspotters.net
доработен и подарен от Svetli Georgiev

Потребителски аватар
Neno Er
Мнения: 120
Регистриран: чет юли 17, 2008 1:59 pm
Местоположение: гр.Плевен

Re: Тема за загубените самолети в българските ВВС

Непрочетено мнение от Neno Er » вт юли 22, 2008 9:57 pm

Много ми е трудно да изброя ваички загинали по време на моята служба във ВВС след 1972г. в рамките на ВВВУ"Г.Бенковски", а и някои за които си спомням.
Чавдар Джуров и Венци Йотов
полк.Крумов-парашутист
курсант Стефан Стефанов
Марин Стефанов и Гичо Гичев
Тодор Петров
Трифон Фитев
курсант Жоро Денчев и м-р Асен Христов-Мистъра
л-т Йордан Семерджиев-Семето
Стефан Банев
Дело Жулев
Георги Йовчев
и мн. други
чичо Нено
чичо Нено
В авиацията което става и в цирка не става.
Аватар JETPILOT BGspotters.net
доработен и подарен от Svetli Georgiev

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: Тема за загубените самолети в българските ВВС

Непрочетено мнение от борден » вт юли 22, 2008 10:54 pm

Чичо Нено,

Може ли да си кажеш мнението на дългогодишен инструктор коя е по-добрата според теб система за обучение на млад летателен състав:
- полети на различни учебни и бойни самолети за курса на обучение - така, както беше до първата половина на 90-те години (първоначално обучение на L-29, след това на МиГ-17, че дори и на МиГ-21); или
- полети за целия курс на обучение, петте години, на един тип самолет - L-29.

Чувал съм, че при втория вариант обучаемите достигат значително по-високо ниво на подготовка. Дали след това им е по-лесно (и по-безопасно) да преминат на боен самолет?

Сашо
[Site Admin]
Мнения: 1751
Регистриран: ср окт 03, 2007 12:42 pm
Местоположение: София

Re: Тема за загубените самолети в българските ВВС

Непрочетено мнение от Сашо » ср юли 23, 2008 11:21 am

борден написа:Чичо Нено,

Може ли да си кажеш мнението на дългогодишен инструктор коя е по-добрата според теб система за обучение на млад летателен състав:
- полети на различни учебни и бойни самолети за курса на обучение - така, както беше до първата половина на 90-те години (първоначално обучение на L-29, след това на МиГ-17, че дори и на МиГ-21); или
- полети за целия курс на обучение, петте години, на един тип самолет - L-29.

Чувал съм, че при втория вариант обучаемите достигат значително по-високо ниво на подготовка. Дали след това им е по-лесно (и по-безопасно) да преминат на боен самолет?
Само да добавя - по мои наблюдения при втория вариант за випуск 1995 г. добре се реализираха на бойни самолети (МиГ-23 основно) - например Пешо Георгиев и Ивайло Димитров (сега видни пилоти от гражданската авиация), Кольо Русев, Краси Николов...

Сашо
[Site Admin]
Мнения: 1751
Регистриран: ср окт 03, 2007 12:42 pm
Местоположение: София

Re: Тема за загубените самолети в българските ВВС

Непрочетено мнение от Сашо » ср юли 23, 2008 11:33 am

Чичо Нено - като гледам ти си от 75-и випуск - това не е ли випускът с най-много загинали пилоти? (и дори има специална паметна плоча в Крумово) с имената (там са ИваН Даев, Гълъбов, т.н)?

Потребителски аватар
Neno Er
Мнения: 120
Регистриран: чет юли 17, 2008 1:59 pm
Местоположение: гр.Плевен

Re: Тема за загубените самолети в българските ВВС

Непрочетено мнение от Neno Er » ср юли 23, 2008 4:06 pm

Сашо написа:Чичо Нено - като гледам ти си от 75-и випуск - това не е ли випускът с най-много загинали пилоти? (и дори има специална паметна плоча в Крумово) с имената (там са ИваН Даев, Гълъбов, т.н)?
Да. Аз съм от випуск - 75г.
Но вярното е, че тези които споменаваш са от 76г. По мои сапомени това е випуск с може би не най но много загинали.
Може би единствения випуск без загинали е този от 1972г. Випуска на ген. Михов, ген. Димитър Георгиев-Кмета.
чичо Нено
чичо Нено
В авиацията което става и в цирка не става.
Аватар JETPILOT BGspotters.net
доработен и подарен от Svetli Georgiev

Потребителски аватар
Neno Er
Мнения: 120
Регистриран: чет юли 17, 2008 1:59 pm
Местоположение: гр.Плевен

Re: Тема за загубените самолети в българските ВВС

Непрочетено мнение от Neno Er » ср юли 23, 2008 9:24 pm

борден написа:Чичо Нено,

Може ли да си кажеш мнението на дългогодишен инструктор коя е по-добрата според теб система за обучение на млад летателен състав:
- полети на различни учебни и бойни самолети за курса на обучение - така, както беше до първата половина на 90-те години (първоначално обучение на L-29, след това на МиГ-17, че дори и на МиГ-21); или
- полети за целия курс на обучение, петте години, на един тип самолет - L-29.

Чувал съм, че при втория вариант обучаемите достигат значително по-високо ниво на подготовка. Дали след това им е по-лесно (и по-безопасно) да преминат на боен самолет?
И двете системи на обучение си имат своите предимства.
По-старата бе да се преминава през повече типове самолети.Основния принцип на обучение не само в авиацията е от простото към сложното.
Обучението на повече самолети води до изграждане на навици за по-бърза адаптация към всеки по-нов и по-сложен.
От друга страна обучението на един, два самолета: Пилатус, Л-39, дава възможност за много по-добро усвояване на техниката на пилотиране,самолетоводене, бойно използване и т.н. и по-успешното преминаване на боен. Може би не знаете, че не е имало спарка на МиГ-19. Летците са били превозвани на УМиГ-15 и след това на бойния.
Но най-важна е редовната летателна подготовка. Не може да се завършва училището с 40-50ч. нальот и да имаме подготвени летци. Не искам да се хваля, но в далечната 1975г. завърших училището с над 300ч. , а на третата година като лейтенант отговарях на изискванията за инструктор 1-ви клас ( 600ч. ). И не само аз. Истината е, че в онези години се летеше много.
Пилота го прави добрата теоритическа подготовка и летенето.
Има една авиационна приказка: Жена се чака в леглото, а времето на старта.
чичо Нено
чичо Нено
В авиацията което става и в цирка не става.
Аватар JETPILOT BGspotters.net
доработен и подарен от Svetli Georgiev

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Тема за загубените самолети в българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » съб юли 26, 2008 6:49 pm

Вчера (25 юли) станаха пет години от трагичния инцидент с Ми-17 борд 433 над Разлог.
Лека им пръст на загиналите.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Pitbull
Мнения: 130
Регистриран: чет юли 24, 2008 5:02 pm

Re: Тема за загубените самолети в българските ВВС

Непрочетено мнение от Pitbull » вт юли 29, 2008 10:23 am

Neno Er написа:Много ми е трудно да изброя ваички загинали по време на моята служба във ВВС след 1972г. в рамките на ВВВУ"Г.Бенковски", а и някои за които си спомням.
Чавдар Джуров и Венци Йотов
полк.Крумов-парашутист
курсант Стефан Стефанов
Марин Стефанов и Гичо Гичев
Тодор Петров
Трифон Фитев
курсант Жоро Денчев и м-р Асен Христов-Мистъра
л-т Йордан Семерджиев-Семето
Стефан Банев
Дело Жулев
Георги Йовчев
и мн. други
чичо Нено
Чичо Нено ,дядо ми е бивш техник в Каменец от 72 до 99 и ми е разправял за случея със Гичо Гичев,това е били при облитане на времето са слезли на много ниско и когато са поискали да изтеглят самолета нагоре опашката се удря във земята и самолета се взривява

Потребителски аватар
Neno Er
Мнения: 120
Регистриран: чет юли 17, 2008 1:59 pm
Местоположение: гр.Плевен

Re: Тема за загубените самолети в българските ВВС

Непрочетено мнение от Neno Er » вт юли 29, 2008 12:05 pm

Pitbull написа:Чичо Нено ,дядо ми е бивш техник в Каменец от 72 до 99 и ми е разправял за случея със Гичо Гичев,това е били при облитане на времето са слезли на много ниско и когато са поискали да изтеглят самолета нагоре опашката се удря във земята и самолета се взривява
Катастрофата наистина е станала при разузнаване на времето.
В района е имало т.н. стратуси (облаци с много нисък долен край,понякога опиращ в земната повърхност).
Тогавашният командир на АП Златков е подал команда на летците Гичо Гичев и Марин Стефанов да измерят долния край на тази облачност. Земята е била покрита със сняг и слизайки надолу може би късно са реагирали и спарката се удря в повърхността.
чичо Нено
чичо Нено
В авиацията което става и в цирка не става.
Аватар JETPILOT BGspotters.net
доработен и подарен от Svetli Georgiev

afterburner
Мнения: 33
Регистриран: чет окт 25, 2007 8:16 pm

Re: Тема за катастрофите и авариите в българските ВВС

Непрочетено мнение от afterburner » вт юли 29, 2008 8:51 pm

Чичо Нено,това РВ никой ли не го е поглеждал?

Потребителски аватар
Neno Er
Мнения: 120
Регистриран: чет юли 17, 2008 1:59 pm
Местоположение: гр.Плевен

Re: Тема за катастрофите и авариите в българските ВВС

Непрочетено мнение от Neno Er » чет юли 31, 2008 9:48 pm

afterburner написа:Чичо Нено,това РВ никой ли не го е поглеждал?
Извинявай,
Но не ти разбрах въпроса.
чичо Нено
В авиацията което става и в цирка не става.
Аватар JETPILOT BGspotters.net
доработен и подарен от Svetli Georgiev

Потребителски аватар
gig
Мнения: 507
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:20 am
Местоположение: Sofia

Re: Тема за катастрофите и авариите в българските ВВС

Непрочетено мнение от gig » чет юли 31, 2008 10:17 pm

За радиовисотомера пита. Но на РВ не може да се разчита, че ще те спаси от сблъсък със земята (особено пък при маневриране). Затова на пътническите самолети въведоха EGPWS.
Сашо написа:Давай Гриша, че сбирка без теб е като авиошоу без Свилен Иванов!

Сашо
[Site Admin]
Мнения: 1751
Регистриран: ср окт 03, 2007 12:42 pm
Местоположение: София

Re: Тема за катастрофите и авариите в българските ВВС

Непрочетено мнение от Сашо » пет авг 01, 2008 9:46 am

gig написа:За радиовисотомера пита. Но на РВ не може да се разчита, че ще те спаси от сблъсък със земята (особено пък при маневриране). Затова на пътническите самолети въведоха EGPWS.
При военните РВ има поставяне на "опасна височина", но дали е имало такава възможност на МиГ-17?

Chavdar
Мнения: 355
Регистриран: чет окт 04, 2007 3:03 pm
Контакти:

Re: Тема за катастрофите и авариите в българските ВВС

Непрочетено мнение от Chavdar » пет авг 01, 2008 10:16 am

Проблема при РВ е, че при фигури от висшият пилотаж или изобщо когато самолета не е в хоризонтален полет той не е точен поради факта ,че сигналът излъчен от предавателната антена трябва да се отрази от земята и да се приеме от антената на приемника. Та точно заради това (големи ъгли по тангаж и крен) не може да се получи сигурно приемане на отразеният сигнал. При липса изобщо на такъв стрелката на РВ се установява на максималната височина за , която е разчетен ако е за 600м. Ето за това РВ на изтребителите са за малки височини и се използват предимно при излитане и кацане.

Потребителски аватар
Neno Er
Мнения: 120
Регистриран: чет юли 17, 2008 1:59 pm
Местоположение: гр.Плевен

Re: Тема за катастрофите и авариите в българските ВВС

Непрочетено мнение от Neno Er » пет авг 01, 2008 3:03 pm

Радиовисотомера си е много добър прибор, особено за малки височини.Има приставка за опасна височина--имам в предвид на Л-29 и Л-39.Наистина показва височината точно под самолета, в полет близък до хоризонталния. Може да му се вярва само над сравнително равен терен, но трябва да се гледа указателя, а сигнализацията да се постави на минималната опасна височина в района.
Не знам на УМиГ-15 какво е РВ-то.Но може би Гичев и Стефанов са гледали колко е долната граница на облаците, но не и него.
Използва се при кацане по прибори и при полети в СМУ.
Подобен бе случая с Иванчо Георгиев в Балчик с МиГ-21. В стремежа си да определи видимостта на подхода беше снижил толкова ниско, че самолета леко опира с колесника на няколко километра преди полосата, отскача и се удря в залесителен пояс. Иванчо - "грешката", загина.
чичо Нено
В авиацията което става и в цирка не става.
Аватар JETPILOT BGspotters.net
доработен и подарен от Svetli Georgiev

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1832
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Re: Тема за катастрофите и авариите в българските ВВС

Непрочетено мнение от Airfan » пет авг 01, 2008 4:26 pm

Neno Er написа:...Иванчо - "грешката", загина.
Заради точно тази грешка или заради предишни случки?
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

Отговори