ВВС на Р България

Всичко за военната авиация в България
Сашо
[Site Admin]
Мнения: 1751
Регистриран: ср окт 03, 2007 12:42 pm
Местоположение: София

ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Сашо » пон окт 22, 2007 11:37 pm

Определено актуална тема, върху която може да се разисква безкрайно.

По-долу - започваме с извадки от последната статия на досегашния колектив в "Криле" с опит за независим поглед върху нещата. След нея - въведена е вътрешна цензура и спешни промени в екипа- какви са, може да се досетите след като видите редакционното каре в следващия брой.
Но да не се задълбачаваме в глупости и досадни подробности, а да вървим напред.

-------
Вчера, днес, утре...
Военната авиация – накъде и защо?

Изображение
17 години след началото на големите промени, след десетки експерименти от организацията наричана военна авиация на България, днес остава да съществува някаква скромна част, въпреки членството в НАТО. Може да се използва изтъркания шаблон “бледа сянка на това, което беше преди 20 години”, но дори и той може да се окаже слаб като израз за описание на критичната ситуация и (не)кадърното управление. Обхватът на способностите на ВВС рязко се стесни, ресурсното осигуряване от година на година се свива, за да достигне критично ниски стойности днес, особено в раздела за ремонти на авиационната техника. Като цяло бюджетът на ВВС е “на червено” милиони левове тази година и това оказва влияние най-вече на финансирането на ремонтите и закупуването на резервни части. В същото време са изхарчени и се планират милиони за модернизация на радиолкационна техника и оборудване с нови информационни системи дори и на поделения, които са планирани за закриване (зенитно-ракетните поделения например) в най-скоро време.
Дивидента на мира – по света и у нас
В крайна сметка всичко отиде на механично съкращаване и за по-малко от пет години ВВС останаха с не повече от 35% от летищата, които имаха през 1990 г., с по-малко от 25% от авиационната техника и под 25% от личния състав, като перспективите са за допълнителни съкращения в периода 2008-2010 г. Този процес на Запада е известен под името „дивидент на мира”, т.е. оправдаване на обществените очаквания, че с края на Студената война идва и краят на големите разходи по въоръжаване и поддръжане на голяма армия. Това предполага съкращения на персонал и военна техника и забавяне на програмите за разработка и въвеждане на нови образци за сметка на увеличаване на инвестициите в социалната сфера.
В лагера на загубилите Студената война обаче аналогичният процесът беше катастрофален – там не може да се говори за „дивидент на мира”, а директно за разпадане на държавността, колапс на икономиката и обществените отношения и много по-бавно от очакваното налагане на новите социално-икономически отношения поради нежелание или немощ на управляващите в България.
Този процес засегна и армията и най-силно това се отрази на нейната най-скъпа част – военната авиация, която след бавно западане през 90-те години, днес води едва ли не маргинално съществуване, въпреки грандиозните модернизационни планове за модернизация и натовизация анонсирани през 2004 г.
Днес обаче „дивидента на мира” се оценява като погрешна политика в някои западни държави, най-вече в САЩ, защото както критиците твърдят, оказва се че новият световен ред след края на Студената война е много по-нестабилен и неговото съществуване изисква честото използване на военна сила. Видяхме как това стана брутално и набързо, непосредствено до българските граници, в средата и края на миналото десетилетие. От 11 септември 2001г. светът се промени още повече със започването на това, което войнствените политици и медии в САЩ, Европа и у нас предпочитат да наричат „война срещу тероризма”. Окупацията на Ирак, Афганистан, поддръжането на големи военни сили за запазване на мира и стабилността на Балканите, преследването на ислямски фундаменталисти в Африка – всичко това постави край на очакванията, че светът след 1991 г. е навлязъл в една по-мирна ера и е сложен край на гонката във въоръжаването.
За България това означава, че като страна от НАТО трябва да изпраща свои военни сили в далечна чужбина, за участието във войната срещу тероризма (или казано за вътрешна употреба и политически по-приемливо - участие в мироопазващи и мироналагащи операци). И така от лятото на тази година беше разширена мисията в Афганистан – за патрулиране в околностите на Кабул и охрана на летището в Кандахар. Засега там са изпратени пехотни части, но въпрос на време е да се изпратят и авиационни части (бойни и/или транспортни вертолети), за което предстои да се вземе правителствено решение в най-скоро време. Също така мисиите на Българската армия зад граница изискват и логистична поддръжка (поддържане на въздушен мост от България) – това ще се осигурява с наличните и новопостъпващи транспортни самолети. И на последно място, но не с последна важност, „войната с тероризма” предполага и надеждна защита на собствената територия и въздушно пространство – и затова мисията „ер полисинг” (това реално е приносът на България в обединената система за ПВО на НАТО) остава като първостепенна национална задача на ВВС.
Но тук логично идва въпросът – в какво състояние е днес военната авиация на България да изпълнява всичко описано по-горе и да се развива устойчиво в близко- и средносрочен план.
Реалностите
„Мирният дивидент” в Българската армия и ВВС в частност беше наложен с известно закъснение спрямо света – вместо да започнат през 1993-1998 г., реалните промени започнаха в периода 1999-2004 г.(План 2004) и продължават и днес по линия на изпълнение на План 2015. Както и всичко останало в родната действителност, и те бяха „побългарени”, ограничавайки се до механични съкращения и загуба на способности, някои от тях завинаги. Така например, вече няма разузнавателна авиация, щурмовите вертолети са по-скоро пожелателно понятие, щурмовите самолети също са на изчезване не след дълго. Същевременно приоритетни области като изтребителна и вертолетна авиация не са в цветущо състояние и перспекиви за скорошно подобряване няма.
В крайна сметка авиацията на ВВС ще остане с по една изтребителна, вертолетна, транспортна и учебна авиобаза, плюс още две или три летища за оперативно базиране, основно за учения и специални подготовки.
В партер
ВВС са в организационна и финансова криза – най-тежката и най-дългата от възстановяването им като вид въоръжени сили през 1937 г. От друга страна обаче трябва да се каже, че именно ВВС бяха вида войски, който получи най-сериозна финансова подкрепа от държавата за закупуване на нова авиационна техника и модернизация на съществуващата през изминалите четири години. Всъщност пари и то огромни пари за мащабите на военния бюджет се инвестираха и ще се инвестират в нова авиационна техника и модернизация на съществуващата, но дали това става по най-правилния начин е дискусионен въпрос. И от приоритетна гледна точка - дали това са пари именно за ВВС? По-скоро те отиват за пряко и косвено осигуряване от страна на авиацията за сухопътните войски, които участват и ще разширяват своето участие в миротворчески операции в далечна чужбина. Така е защото както новозакупените транспортни вертолети AS532 Cougar, така и новите транспортни самолети C-27J Spartan реално се ползват за поддръжка на сухопътните войски, особено при мисии в чужбина, които от година на година ще се разширяват.
Системата за летателно обучение също е в дълбока криза, като от седем-осем години не е способна да произвежда нови пилоти с нужното ниво на подготовка. Много кадърни летци и инженери напуснаха военната авиация и намериха добър прием (и по-добро заплащане и условия на труд) в гражданския авиационен сектор и изтичането ще продължи през следващите две-три години.
От друга страна от края на миналото десетилетие лайтмотивът е „натовизация”, но това става предимно на думи. Основната цел на реформата беше създаване на малка, но способна авиация с малко над 60-80 бойни, учебни и транспортни самолета и до 40 вертолета, с подготвен личен състав. Какво имаме днес – малка авиация, спор няма за това, но способна само на хартия. Бройката е същата както при идейния проект, изправната техника е прекалено малко (без перспективи да се повишава бързо процентът), а мотивацията и подготовката на състава е далеч под желаното ниво. И ако има изпълнявани задачи – по линия на ер полинисинг, търсене и спасяване, участие в международни и вътрешни учения и осигуряване на контингентите в чужбина – това става не защото системата работи, а въпреки нея, благодарение на командирите на авиобази и все още ентусиастите сред летателния и инженерно-техническия състав, които доказаха, че дори в тези условия може да творят чудеса. Но прагът на безопасността вече е достигнат и оттук натам какво може да се очаква?
Другите проблеми, които спъват развитието на авиацията са свързани със старото мислене от времето преди 1990 г. И днес основните ръководни документи за летателната дейност са добре познатите от „варшавско” време и тяхната смяна с по-модерна концепция се забавя твърде дълго.
Модернизацията
От 2003 г. досега за ВВС има подписани договори за учебни самолети (декември 2003 г.), за нови транспортни вертолети (януари 2005 г.), нови транспортни самолети (февруари 2006 г.). Договорът за ремонт и модернизация на вертолетите Ми-17 и Ми-24 се оказа голям провал, прекратен по взаимно съгласие, но оставил основателни съмнения за корупционни практики и все още е разследван от прокуратурата. В парично изражение фалшивият старт на проекта струваше на българската държава 7 млн. лв.
Доставките на новите вертолети за тактически транспорт AS532 Cougar – най-голямата и най-скъпата сделка за нова военна техника за армията до момента – продължават, като през юли беше доставена петата машина от общо 12 поръчани (общата стойност на сделката е 238 млн. евро). Първите осем са в чисто транспортен вариант без оборудване за самозащита, което автоматично изключва тяхното използване в горещи точки по света. И най-вероятно ако се ползват за мисии в чужбина това ще е в Босна или Косово. Засега в началния опит по експлоацията, има забележки по качеството на производство и надеждност (виж в. “Политика” от 31 август 2007 г.: “Новите вертолети на армията прокапаха” – бел. ред.).
Реално мисии в чужбина ще могат да изпълняват само последните четири машини, оборудвани за бойно търсене и спасяване и разполагащи с необходимите средства за самозащита и броня, които ще пристигнат през 2009. В горещи точки в далечна чужбина най-вероятно първи ще заминат Ми-24. За Ми-17 едва ли това ще бъде актуално поради малкия брой, с който ще разполага вертолетната авиобаза. Но всичко ще зависи от средствата, които България ще може да отдели от военния бюджет за подобни мисии – за два вертолета зад граница и 120 души състав например сумата, необходима за една нормална логистична поддръжка е 10 млн. лв.
Вертолетни модернизационни неволи
От средата на годината започнаха опити за нови договори за ремонт на Ми-17 и Ми-24. И ако за първия всичко е решено – само ремонт за шест броя от ТЕРЕМ (в софийския завод “Летец”), то за втория нещата не са ясни. По принцип изискванията за модернизацията, както бяха зададени при злополучния опит с Elbit Systems остават почти непроменени, като единствено отпада нашлемната система за целеуказване. Това означава, че изискванията остават високи, но не са подкрепени с достатъчен бюджет. Примерната схема на модернизация, около която са се обединили в МО и ВВС, за да се удовлетворят интересите на всички страни участващи в процеса по удължаване на ресурса, ремонта и модернизацията изглежда така: основен изпълнител е ТЕРЕМ, на когото МО възлага поръчката. Оттук ТЕРЕМ сключва договори с подизпълнителите: руската страна (“Рособоронэкспорт” или “Оборонпром”) - за удължаване на ресурса, ремонт на двигателите и доставка на резервни части, необходими за ремонта на планера и западна фирма (фирми), доставяща необходимото ново оборудване. Интегрирането на новата авионика се прави заедно с представители на конструкторското бюро, което след това е задължено да сертифицира модернизацията.
На хартия това изглежда добре, но никой не се наема да твърди, че е изпълнимо на практика. Подводни камъни има много – и от технологично, и от политическо, и от бюджетно естество. И ако наистина има сериозни планове бронираните вертолети Ми-24 да се използват при мисии в далечна чужбина, за да бъдат ефективни, това ще изисква нови прицелни и навигационни системи и оръжие, и не на последно място – един добър комплекс за самозащита. Засега ново оръжие (основно нова противотанкова управляема ракета, преди всичко за Ми-24Д, шест броя от които са планирани за модернизация) не се планира, но според руски представители, без него модернизацията на прицелното и пилотажно-навигационното оборудване на машината няма реален смисъл (но това ще изисква време и пари). Той допълва, че все още в България има различни мнения относно модернизацията на Ми-24 – така например ВВС имат едно мнение, заместник-министрите на отбраната друго, съветникът на президента – трето и т.н.; няма централизирано управление на процеса на модернизация. Реално модернизираните Ми-24 може да се ползват още 15 години. Но... ако нещата се провлачат още шест месеца или една година, без да има стартирана програма, нищо чудно всичко да остане добри намерения и Ми-24 завинаги да остане на земята. Е, и без това има достатъчно интерес към износа на машините за страни от Третия свят, дейност в която вече има натрупан известен опит, като доставките вървят в комплект с пенсионирани авиатори и техници.
Многоцелевият изтребител – само въпросителни
Съдбата на програмата за ремонт на МиГ-29, която търпи известно забавяне ще определи графика за закупуване на новия изтребител. Засега, въпреки закъснението и новите условия за плащане (наложените след влизане в ЕС мита върху вноса от Русия засегнали двигателите, доставени през лятото и освободени след изчакване близо два месеца на митница), няма индикации за провал на програмата, но увеличените разходи може да доведат до намаляване на броя на самолетите предвидени за ремонт. През май-юни на дневен ред излезе и въпросът с модернизацията на МиГ-29 (основно по оборудването за комуникация, навигация и опознаване, подобно на програмата, проведена в Словакия). Засега пари за подобно начинание не се предвиждат и от МО заявяват, че МиГ-29 ще продължи да се използва до 2015 г. (въпреки, че има възможност да лети до 2020 г. и след това). При МиГ-21 нещата са по-ясни – самолетът изживява своите последни години, съпроводени с много мъки при доставка на резервни части и удължаване на ресурса. Реалистично е да се очаква след или непосредствено преди края на програмата за ремонт на МиГ-29, МиГ-21 да излезе в заслужена пенсия – това значи периода 2008-2010 г.
В светлината на конкуренцията с други приоритетни проекти, шансовете за стартиране на сделката на века в МО – тази за новия многоцелеви изтребител не са големи. Ако договорът за покупка на многоцелеви корвети стане факт през тази или следващата година (за което натискат много лобита в политическите среди), то изтребителят автоматично отива на заден план, в неясно бъдеще. Ако корветите се забавят или бройката се редуцира значително, това означава шанс за милиардната (в евро) сделка. В подобни условия може да се очаква начало на програма и провеждане на търг в периода 2009-2010 г., с първи доставки през 2013-2014.
Не трябва да се изключва и компромисен вариант – с вземане на лизинг за срок от 10 или повече години на нови или втора ръка (по-вероятно) изтребители. Този тип сделки натоварват по-малко бюджета и следователно са по-лесни за прокарване от политическа и финансова гледна точка. Шансовете за подобна програма са сериозни, особено при неблагополучия с програмата по ремонта на МиГ-29 или при ранно стартиране на програмата за корветите.
Учебната авиация – кризата е дълбока
Системата за обучение на летателен състав е в неработещо състояние от седем-осем години и шансовете скоро да започне да произвежда качествен продукт намаляват с всяка изминала година. Основното предназначение на авиабаза Долна Митрополия днес е да осигурява летателна подготовка на офицери от другите бази или Щаба на ВВС, които трябва да изпълнят по един полет годишно (за старите), за да зачетат годината. И вземат летателна добавка към заплата или да трупат нальот до 200 часа, след което да се приучат на боен самолет. Подготовката на курсантите от последните випуски се изчерпва с 20-30 часа общ нальот при завършването им и след това си чакат с години реда за да достигнат сакралните 200 часа.
Въпреки обновяването на парка с новите, модерни и икономични турботилови самолети РС-9М (доставени през ноември-декември 2004 г.), съществен напредък в обучението няма. Причините са предимно от организационен характер – така например учебната авиабаза преустанови полети за повече от четири месеца през пролетта и лятото на тази година. Причината е подготовката за използване на пистата на Долна Митрополия за състезания по моторен спорт от “Гран При”. От доставката на самолетите до момента поради бюрократичи проблеми има големи забавяния с вноса и износа на части от самолетите по време на гаранционния срок. Все още на РС-9М не е започнало обучение на курсанти, за което са оригинално предназначени. На новите самолети сега се обучават млади пилоти с малък опит, а също така учебната авиабаза подготвя летци-инструктори за собствени нужди.
Реактивните учебно-тренировъчни самолети L-39ZA, използвани основно за обучение на курсанти и млади пилоти, са с изтичащ ресус по време в края на тази година. За да продължат да се ползват е необходимо да преминат основен ремонт. Проблеми с бюджета обаче едва ли ще позволят това да стане в кратки срокове. Най-вероятно на година ще се ремонтират по един-два самолета, които след това ще са годни за използване още 10-15 години. Това, както може да се очаква ще спъне дейността на учебната авиобаза и дори може да обезсмисли нейното съществуване. Вече се чуват гласове, че най-рационално е учебната дейност да се извършва в Граф Игнатиево, където има модерна летищна инфраструктура (в готовност за полети 24 часа на денонощие, но недостатъчно използвана) и може да се създаде добра организация за обучение на пилоти на всички етапи от тяхната подотовка.

Забележка: С настоящата статия не претендираме, че сме засегнали от всички страни процеса на реформата (трансформацията) и съпътстващите проблеми на българската военна авиация.

Mig23
Мнения: 31
Регистриран: ср окт 10, 2007 5:46 pm

Непрочетено мнение от Mig23 » вт окт 23, 2007 2:11 pm

Интересно е да видим какви ще са промените в "Криле". Дано да са за добро. По отношение на статията - със съкращения ли е? Защото съм я чел цялата в списанието.

Потребителски аватар
HORNISE
Мнения: 977
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:14 am
Местоположение: София
Контакти:

Непрочетено мнение от HORNISE » вт окт 23, 2007 4:39 pm

Не лоша статия. Тия неща трябва да намерят трибуна и да се пускат в четени издания, така че хората които не са навътре в материята да придобият реална представа за това което се случва във ВВС. Сред по-голяма част от непросветените цари тотално безхаберие каква е ситуацията в авиацията ни.
I take pictures, Photographic pictures...

Изображение

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10216
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Непрочетено мнение от Грозев » чет ное 01, 2007 12:23 am

Малка извадка от статия за бюджета в вчерашния брой на "Стандарт".
Интересно ще е да се види в проценти колко е номиналния ръст спрямо миналата година и дали покрива рекордната инфлация, цени на горивата и други подобни.

Тояга за чиновника, морков за даскала
Режат парите и за армията и полицията

....
По-малък дял от парите в хазната се предлагат и за МВР и МО. Двете структури имат номинален ръст във финансирането, но като дял от БВП издръжката им намалява с по 0,1%. Средствата са крайно недостатъчни, изреваха веднага военните. Според тях ще се наложи да се намали броят на войската, а купуването на техника ще забуксува - ще останем без нови изтребители, без бронирани машини, модерно оборудване, оплакаха се от МО.
....
София: Стандарт стр. 2, автор: Боряна ЙОТОВА Александра ЗЛАТИНОВА

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10216
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Непрочетено мнение от Грозев » вт ное 20, 2007 9:29 pm

Доста интересно интервю с зам, министъра на отбраната Симеон Николов. Има върху какво да се замисли човек, след като го прочете.

По нашия джоб ли са технологичните новости
С първите седем бойни бронирани машини, които закупуваме за българските контингенти, воннослужещите ще бъдат в значителна степен по-добре защитени, но едва ли можем да си позволим всички екстри, казва заместник-министърът на отбраната Симеон Николов.


- Г-н заместник-министър, трансформацията на Въоръжените ни сили трябва да ги направи по-модерни и ефективни, но България среща затруднения главно от финансов характер да достави своевременно най-доброто въоръжение и техника за тях. Какви са тенденциите в развитието на въоръженията и техниката и ще имаме ли "армия на 21 век"? Нека първо да се спрем на тенденциите в развитието на бронираните бойни машини. Ще бъдат ли добре защитени нашите военнослужещи?

- Трансформацията е процес, който е немислим без приближаването ни до технологичните върхови постижения. Вярно е и това, че в условия на финансов недостиг възникват опасения за изоставане в технологично отношение. Но от друга страна, и трансформацията не е еднократен акт, а е един продължителен поетапен процес. В отделни случаи може би е по-добре да минем през едно технологично поколение, преди да придобием върховите технологии. Последните са необходими, но недостатъчни за една модерна армия.
На първия Ви въпрос: Едва от една година насам вниманието бе съсредоточено върху развитието на модели с противоминна защита от по-висока степен от тази, която имат леките машини с допълнителна бронировка. За първи път през 2006 год. в САЩ беше показан новият клас такива машини - RG-31.
Особено значение се отдава вече на съотношението противоминна и балистична защита. Сравнителният анализ показва, че такова съчетание от висока противоминна и висока балистична защита имат само няколко машини на днешния пазар.
Става дума за така наречените MRAP-машини, като съкращението означава Resistant Ambush Protected, с повишена противоминна и балистична защита. До края на декември 2007 г. САЩ ще доставят 3500 машини директно в Ирак. Междувременно стартира програмата MRAP-II, в която вече става дума за модификация на първото поколение на тези машини. Пентагонът планира да закупи 22 000 бойни бронирани машини MRAP-II за Ирак и Афганистан. Досега са поръчани 5690 бр., а до септември 2008 г. поръчката ще нарасне на 8000 бр. Засега цената възлиза на 11,3 милиарда долара. Възложено е на 19 американски фирми да направят предложение за проект и строителство на подобрен вариант на такава бойна бронирана машина.
Въпреки ускореното развитие на този род защити се отчита, че те не са достатъчни. Освен пасивната защита е необходимо да се прибави и активна такава - преди всичко смутители, които предотвратяват дистанционно задействане на поставена на пътя или край него мина, както и защити, улавящи и взривяващи изстрелите, преди да достигнат до бронята на машината.
Оръжейната система трябва освен това да може да се управлява дистанционно от военнослужещите, намиращи се във вътрешността на машината. За да се осигури преследване и поразяване на целта, по време на движение е необходима интегрирана стабилизираща система. Осигурява се възможност за монтиране на сензори за контрол на околното пространство и разкриване на снайперисти, лазерни сигнални устройства, система за опознаване свой-чужд, система за създаване на димна завеса и др.
С първите седем бойни бронирани машини, които закупуваме за българските контингенти, воннослужещите ще бъдат в значителна степен по-добре защитени, но едва ли можем да си позволим всички екстри, за които споменах.

- За сигурността и успеха на операциите голямо значение има техническото разузнаване. Напоследък много се говори за безпилотните летателни средства. Какви са тенденциите в тяхното развитие и ще имаме ли и ние скоро такива?

- В България има две фирми, които работят в това направление, а МВР планира закупуването на такива средства от западна фирма. През следващите 10 години в световен мащаб ще бъдат изразходвани 10 милиарда долара за развитието и производството на безпилотни летателни апарати. Направляващият борд на Европейската агенция по отбрана отправи призив към държавите членки да подкрепят допълнително финансиране на проекта за безпилотни летателни средства. Съществува вече натрупан опит в Ирак, а преди това в Косово. Досега се оформиха три групи такива средства в съответствие с далечината на полета, по време на който се добива информация в реално време - на разстояния до 5 км от съответното подразделение, до 40 км в района на бригадата и до 200 км в района на дивизия и командване. Малките безпилотни летателни апарати станаха особено ценни и в градски условия и пресечени местности, изключително полезни в борбата с терористи. Малките от тях като "Микадо" и "Аладин" се привеждат в готовност само за 5 минути. Бундесверът например е поръчал 290 броя от първата и 224 системи от втория тип. Холандия също вече е поръчала такива. Във втората група са системите като известната от операциите на КФОР в Косово "Луна", която има продължителност на полета 3 часа, а максималното трасе на полета е 340 километра. По-големите безпилотни летателни средства като KZO могат при всякакви атмосферни условия да наблюдават и преследват обекти в дълбочина от 70 километра. Продължителността на полета им е три часа, а височината - от 300 до 2500 метра. Разработват се безпилотни летателни средства на бъдещето - така например нов прототип на системата HALE ще бъде въведен през 2010 година. Съвсем ново качество и нови способности ще има системата WABEP, при която вече не става дума само за разузнаване, а за борба с отделни или точкови цели в дълбочина до 150 километра.
Българската армия се нуждае от безпилотни летателни средства, но участието ни с ограничен състав в мисии свива и възможностите само до определен тип и задачи.

- Предвид на предстоящото стартиране на проекта за тактическа комуникационна система на БА ще бъде ли повлиян същият от ограниченията, които ще се наложат при коригиране на План 2015 и не изоставаме ли в технологично отношение в комуникациите?

- Тактическата комуникационна система е част от проекта "Развитие на средствата за комуникационно и информационно осигуряване", който включва още 3 подпроекта : Стационарна комуникационно информационна система, Радиолокационна система за опознаване "Свой-чужд" и Брегова радиолокационна система за контрол на корабоплаването и охрана на морската граница - "Екран". Той закъснява вече две и половина години, а от него зависят 24 цели на силите. Корекции в План 2015 биха могли евентуално да повлияят количествено, но не и в технологично отношение. Необходимата единна комуникационна система за цялата армия е всъщност кръвоносната й система с решаващо значение за постигане на надеждно управление на войските и съвместимост с партньорите ни от НАТО. Вярно е, че технологиите в комуникационната сфера се обновяват средно на около 3 години.
Двата вида радиостанции, които ще придобием, са действително съвременно технологично поколение, позволяващо предаване на глас и данни, притежаващи режими на скачаща честота, кодиране на съдържанието и така нататък. Но в интерес на истината и те са изградени на досегашната традиционна концепция, където префигурирането е хардуерно заложено - чипове, електронни схеми.
Междувременно се работи върху софтуерно дефинирано радио, базирано на нова технологична концепция, приближаваща го до нивото на компютъра. Това позволява много гъвкави решения, софтуерен контрол на разнообразни модулации на сигнала и управление на електромагнитната съвместимост в много широк спектър. В същото време се осигурява надеждно управление и защита на комуникациите.
Европейската агенция по отбрана е включила този проект в плановете си и той ще стартира през февруари 2008 г. Заявили са участие 6 държави (Франция, Италия, Полша, Швеция, Испания, Финландия). Проектът е категория "Б", което означава, че се съфинансира от държавите участници. България трудно би се включила вече като основна съфинансираща страна, но бихме имали шанс като подизпълнители. Между другото, стартирането на комуникационния проект означава навлизане на нови технологии и ангажиране на редица български фирми в изпълнението му.

- Новата комуникационна система и безпилотните летателни средства са основата в създаването на мрежовоцентрични способности. А това прави пътя ни в тази посока неизбежен, нали?

- В голяма степен това е вярно. Мрежово-центричната операция е нова военна концепция, реализацията на която би осигурила решително информационно превъзходство над противника. Но освен това тя се базира и на промяната на схващанията за начина на водене на бойните действия. Може да бъде разглеждана като виртуална устойчива мрежа от добре осигурени със съвременна комуникационна техника, географски разпръснати сили. Тази мрежа чрез промени в технологията, организацията, процесите и хората може да позволи нови форми на организационно поведение. Навременният обмен на данни подобрява качеството на информацията и дава възможност за изграждане в реално време на пълна картина на бойното поле. Тя решително подобрява взаимодействието и синхронизацията на бойните действия и в крайна сметка ефективността на мисията.

- Придобиването обаче на стара техника, например на фрегати "втора ръка", позволява ли ефективно участие в мисии?

- Участието на фрегатата "Дръзки" в UNIFIL, за което ни поздравяват дори на форуми в Европа, е положително доказателство. Тeзи фрегати са наистина добри за своя клас. И е необходимо закупуването на втора такава на "политическа" цена. За нови нямаме средства. Но все пак те са проектирани за участие съвместно с други морски съдове в бойни действия с военноморски сили, тоест оптимизирани са в една конкретна област. Вярно е, че по принцип те могат да бъдат използвани за мироопазващи и възстановителни операции, но с много по-голямо натоварване на екипажа и на материалната база предвид продължителността на мисията. Затова в страните от НАТО вече са завършени проекти на кораби, които се базират на напълно нова концепция за използване предвид на новите изисквания на днешните и бъдещите мисии и на досегашния опит от участието в такива със старите кораби. Фрегатата F-125 например, която ще влезе на въоръжение през 2014 година, ще може да остава до две години в района на мисия, без да влиза в ремонт, ще има 5000 плавателни часа годишно, с което се удвоява времето за ползването й в сравнение с досегашните фрегати. При нея ще се прилага новата концепция за два взаимозаменяеми постоянни екипажа от 110 военнослужещи при 4-месечна ротация. Използването й се разчита на 25 години. На главната палуба ще има места за 4 лодки с дължина 11 метра. 127-милиметровото оръдие на Отто Мелара ще позволява тактическа огнева поддръжка от море на суша, както и за поразяване на морски цели.
При корабите клас корвета също има развитие- строят се такива с дължина под 90 м, водоизместимост между 1700-2000 тона, т.е. по-малки, по-бързи, по-гъвкави, особено за нашето крайбрежие.

- Какви способности би ни дал отложеният с две години проект "Многоцелеви изстребител"?

- Този проект няма алтернатива. С осигуряване на летаталната годност на МиГ-29 ние осигуряваме само един преходен период за мисия "Еър полисинг". МиГ-29 е прекрасен самолет, но той не е многоцелеви. Новият модел МиГ-35 обаче е IV поколение и първите впечатления на експертите са много добри.
България е поела ангажимент да осигури 8 многоцеливи изтребителя след 2015 година, като 4 от тях се предоставят при необходимост на НАТО и 4 - за изпълнение на мисия "Еър полисинг". Съвременният многоцелеви изтребител може да изпълнява едновременно по няколко задачи - поразяване на наземна и въздушна цел, прехващане и разузнаване и т.н. Някои фирми производители имат дори претенцията да наричат самолетите си не "многоцелеви" а "омнирол", с което обаче според мен търсят повече PR-ефект. Многоцелевият изтребител има борден компютър, позволяващ смяна на мисията по време на полет, достатъчно точки на окачване на различно въоръжение, комплекс високоточни оръжия - автономни - "пусни и забрави", специални контейнери и автомати за автоматично изстрелване на "капани" срещу високо-точни оръжия, управляеми и коректируеми авиационни бомби с полуавтономни /лазерни/ и автономни /чрез GPS/, система за дозареждане във въздуха, система за предаване от и на борда на мултитактическа информация за въздушната и наземна обстановка /Link 16/ и т.н. Не бих искал да посочвам радиуса на действие и живота на мотора, за да не ме заподозрете в симпатии към определен модел.
В крайна сметка военните способности, които ще изграждаме, трябва да са съобразени със задачите и стиковани с финансовите възможности, но при дългосрочно и константно финансово осигуряване. Освен това е необходимо балансирано разпределение на средствата
.

- Българската отбранителна индустрия може ли да предложи средства на високотехнологично ниво?

- Разбира се. Български фирми имат продукти, които са без аналог в света. В един от пректите на Европейската агенция по отбрана за нова бронирана машина на пехотата вече участва български представител. Имаме постижения в областта на оптичните прибори, противодесантните мини, защита от дистанционно задействани взривни устройства, радари, подцевни гранатомети и много други. Проблемът е, че чрез държавния бюджет вече почти не финансираме научноизследователска и развойна дейност. Не инвестираме в бъдещето и негативите ще се почувстват след 3-4 години.

- Благодаря ви за това интервю, г-н заместник-министър.

Интервюто взе Спирдон Спирдонов

http://bgarmy.eamci.bg/Scripts/isapiVWB ... MEID=91172
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10216
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Непрочетено мнение от Грозев » ср дек 12, 2007 11:55 am

Една добра новина:

Проектът за нови корвети мина на заден план
Министерството на отбраната реши, че по-важни са изтребителите


Шест западноевропейски стратегически инвеститора са проявили интерес към покупката на дялове от Военните заводи "Терем", съобщи пред "Дневник" министър Веселин Близнаков. Стратегията за развитието на дружеството вече е внесена в Министерския съвет. Тя предвижда продажбата до 75% от осемте завода във военния холдинг. Най-голям интерес има към „Флотски арсенал" - Варна, заводите в Търговище и Велико Търново. Очакваните минимални приходи от раздържавяването на холдинга са около 200 млн. лв. Военното министерство е решило и да отвори за развитие на туризма остров Св. Иван край Созопол.

Министерството на отбраната даде предимство на проекта за нови многоцелеви изтребители за армията, замразявайки за неопределено време покупката на нови корвети. Промяната в реда на двата проекта, които се състезаваха заради еднаквата си стойност - около 700 млн. евро, е станала миналия четвъртък. Тогава правителството е решило да бъдат купени две фрегати и минен ловец втора ръка. За тях ще бъдат платени 54 млн. евро с осемгодишен период на изплащане. Така решаваме въпроса за модернизацията на бойния флот за следващите 10-15 години, заяви в петък министърът на отбраната Веселин Близнаков, който представи плановете за модернизация на армията. Досега за модернизацията на флота се разчиташе на покупката на нови корвети. По думите на министър Близнаков правителството е трябвало да реши дали да започне проекта за построяване на нови корвети, или да отговори на предложението на белгийския министър на отбраната за плавателните съдове втора ръка. Поради липса на финансови възможности е било решено да бъде избран по-евтиният вариант.В същото време военният министър потвърди, че няма промени с плановете за покупка на нови изтребители и очаква процедурата за тях да започне през 2009 г. или най-късно в началото на 2010 г. Новите машини са необходими за бойната авиация, тъй като има опасност от 2011 г. тя да остане без годни за летене изтребители.

В петък Веселин Близнаков подписа меморандум за разбирателство с вицепрезидента на американската компания „Текстрон марин & ланд систъмс" Дон Флодин и управителя на българската фирма „Крипто" Петър Петров. Документът регламентира доставката на бронирани машини за армията. Проектът ще се изпълнява до 2011 г., като всяка година ще бъде подписван конкретен договор за доставката на определен брой машини. Очаква се първите 7 бойни бронирани машини на стойност 14 млн. лв. да бъдат доставени в края на тази година. Те са предназначени за българския контингент в Афганистан.

Дневник - Компании и финанси стр. 1, автор: Панайот АНГАРЕВ
Anyone who fights for the future, lives in it today

Mig23
Мнения: 31
Регистриран: ср окт 10, 2007 5:46 pm

Непрочетено мнение от Mig23 » ср дек 12, 2007 6:12 pm

Новината има двойнствен смисъл според мен. За хората, които обичат ВВС - да! Но помислете и за моряците свързани с флота ни. На никой не му е приятно да се качи на 30 годишна белгийска консерва. Дано и 2-та конкурса все пак станат в близкото бъдеще.

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Непрочетено мнение от борден » ср дек 12, 2007 6:27 pm

Нашите моряци са свикнали - ние (почти) никога не сме купували нов боен кораб.

Сашо
[Site Admin]
Мнения: 1751
Регистриран: ср окт 03, 2007 12:42 pm
Местоположение: София

Непрочетено мнение от Сашо » ср дек 12, 2007 6:31 pm

Да видим и изтребителя колко ще е нов и кога ще го поръчат, и какъв ще го поръчат и кога ще дойде!

onufrii
Мнения: 86
Регистриран: ср окт 10, 2007 2:46 pm

Непрочетено мнение от onufrii » чет дек 13, 2007 9:50 am

До колко е добра новината е доста спорно - флота ще си остане с поколение назад като се вземат още две гемии за скрап, а в същото време се прецаква и работата с Пантерите, защото те ако не са на борда, а с брегово базиране до голяма степен ще се осакатят от към ефективност. Пък и какво хубаво има в това плановете да се мятат по няколко пъти всяка година от едната до другата крайност!

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10216
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Грозев » ср яну 09, 2008 3:27 pm

ВВС продължава модернизацията

Процесът на модернизация на Военновъздушните сили (ВВС) продължава и през тази година. Очакват се още три вертолета "Кугар", един военнотранспортен самолет "Спартан", въвеждане в строя на ремонтирани изтребители МиГ-29, стартиране на проекта за Ми-24 и Ми-17. Това стана ясно на анализа на състоянието и резултатите от подготовката на командирите, щабовете и войските през 2007 г., който бе направен вчера. Съставът на ВВС достойно изпълни задачите си, бе основният извод на командващия генерал-лейтенант Симеон Симеонов. Той прогнозира, че през тази година ще има много учения със съюзниците, на които се очаква да бъде натрупан сериозен опит. Увереност, че ВВС ще продължат и занапред да изпълняват задачите си в пълна степен, изрази първият заместник-началник на ГЩ на БА вицеадмирал Емил Люцканов. Усилията ви заслужават внимание, каза той на командирите, които участваха в проявата.

Спирдон Спирдонов

http://bgarmy.eamci.bg/Scripts/isapiVWB ... MEID=92902
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10216
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Грозев » чет яну 10, 2008 11:49 pm

Още интересна информация от онзиденшният анализ на ВВС.

ВВС продължават модернизацията, носят надеждно бойно дежурство

Ефективното участие в развитието на отбранителните способности на Българската армия е основната ни задача през 2008 г., посочва командващият Военновъздушните сили генерал-лейтенант Симеон Симеонов

Основната задача, която командирите и щабовете изпълняваха през миналата година, бе подготовката и поддържането на ВВС в състояние, осигуряващо ефективно изпълнение на мисиите и задачите на Въоръжените ни сили. Това бе подчертано още в началото на годишния анализ. От тук нататък командващият ВВС генерал-лейтенант Симеон Симеонов изброи десетки аргументи и множество факти, които илюстрираха труда на командирите, щабовете и войските.

Не са малко поделенията, които са били формирани, реорганизирани, преподчинени или разформировани през годината. Още в края на май стана факт пълната професионализация на ВВС. В момента окомплектоваността с кадрови войници е на 86 процента. По този начин задачите по организационното изграждане на ВВС са изпълнени, посочи генерал-лейтенант Симеонов. Той се спря подробно на изпълнението на проектите за модернизация. Получени и въведени в експлоатация са 7 вертолета "Кугар". Изготвена е нова програма по възстановяването и модернизацията на вертолетите Ми- 17 и Ми-24. Определени са изискванията на ВВС към бъдещия многоцелеви изтребител. Първият военнотранспортен самолет "Спартан" вече бе приет на въоръжение на 13 ноември 2007 г. Ремонтирани са 14 двигателя за МиГ-29, като са въведени в експлоатация три възстановени изтребителя. Общият извод на командващия е, че модернизацията и превъоръжаването на ВВС върви по план с изключение на възстановяването и модернизацията на вертолетите Ми-17 и Ми-24.

През годината е свършена доста работа по изпълнението на плана за интеграция на ВВС в структурите на НАТО и участието в мероприятията на работните органи на алианса. Вниманието е насочено към реализирането на Целите на Въоръжените сили, за които са отговорни ВВС. Генерал-лейтенант Симеонов анализира подробно изпълнението на плана за нальот от екипажите, декларирани за участие в операции на НАТО. През годината са били сертифицирани със съответната оценка два модула вертолети за медицинска евакуация и за въздушен транспорт. 113 военнослужещи са обучени в курсовете по английски език, а в центровете на авиобазите - 161. За тази година е предвидено чуждоезиково обучение на 127 души. Кандидатите за различните курсове вече са подбрани от комисия на Щаба на ВВС. Те са на длъжности, които изискват владеене на английски език.

Прави впечатление активната международна дейност през годината. Щабът на ВВС е посрещнал делегации на НАТО, САЩ, Полша и Франция. От своя страна наши представители са били на официални посещения в Италия, в Германия и във Вашингтон на конференцията на командващите ВВС на НАТО. Проведени са срещи с военните аташета на 13 държави.

Доста усилия са хвърлени за повишаване на оперативната, бойната и мобилизационната подготовка. Подчертано бе, че бойното дежурство се носи според нормативните документи. ВВС са участвали в реализиране на мерките по осигуряването на безопасността по време на визитата на американския президент Джордж Буш в София.

Вниманието при подготовката на офицерите и екипажите от авиацията са били насочени към усвояване на изискванията, съгласно курсовете за бойна подготовка с акцент върху техниката на пилотиране, самолетоводене, бойно използване и осигуряване на бойното дежурство в интегрираната система за ПВО на НАТО. Успешно са носили непрекъснато бойно дежурство офицерите и разчетите на зенитно-ракетни и радиотехнически войски. През цялата година на вниманието на командирите и щабовете е била специалната подготовка и натренираността на сержантите и кадровите войници във връзка с тяхното пълноценно участие в разчетите и екипажите.

Съществен принос в подготовката на съединенията, частите и подразделенията имаха ученията, тренировките, тактико-строевите и тактико-специалните занятия, посочи генерал-лейтенант Симеонов. Той припомни, че през 2007 г. ВВС са участвали в 6 международни учения и в две национални командно-щабни учения с реални действия. Тактическото учение с бойни стрелби на 1-ва зенитно-ракетна бригада с участието на екипажи от авиобазите в "Граф Игнатиево" и "Безмер" се е превърнало в съществена част от "Съвместни усилия 2007". От не по-малко значение за повишаване на способностите са били съвместните полети с британските и американските ВВС "Българска ястреб" и "Родопско копие", трастранното учение "Дунавски страж" и др. Командващият ВВС бе категоричен, че ученията са допринесли значително за повишаване бойните способности и оперативната съвместимост на летателните ни екипажи. Той посочи, че зенитно-ракетните войски са в състояние да изпълняват задачите и да реализират заложения им военен потенциал. Едно от доказателствата за това са отличните оценки, с които завърши тактическото учение с бойни стрелби на 1-ва зенитно-ракетна бригада. Радиотехнически войски са провели пет тактически учения с добри и отлични резултати.

През 2007 г. е въведено фирмено хранене във ВВУБ в Долна Митрополия, управленията на радиотехническата и зенитноракетната бригада и в отделни дивизиони. Сдадени са определен брой войскови райони на Изпълнителна агенция "Държавна собственост на МО". Със силите и средствата на ВВС е удължен междуремонтният ресурс на 4 самолета МиГ-21 БИС, на 8 самолета Су-25 и на 16 двигатели за самолети. В изпълнение на мисията за подпомагане на населението военнослужещи от авиобаза "Крумово" и от ВВУБ са участвали в обезвреждане на боеприпаси. Групи от авиобазите в "Граф Игнатиево", "Крумово" и "Безмер" се включиха активно в гасенето на пожари през лятото. Дадена бе добра оценка на изпълнението на задълженията от органите за мотивация и качество на живот и за връзки с обществеността.

Задачите от Плана за организационното изграждане и модернизация на Въоръжените сили до 2015 г. и Плана за подготовката на командирите и щабовете през 2007 г. са изпълнени. Това бе основният извод, който направи командващият ВВС. Той подчерта, че въпреки бюджетните ограничения и недостига от финансови и материални средства не е било отложено нито едно учение. Ефективното участие на ВВС в развитието на отбранителните способности на Българската армия бе определено като основна задача за 2008 г
.

Спирдон Спирдонов

http://bgarmy.eamci.bg/Scripts/isapiVWB ... MEID=92992
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10216
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Грозев » ср яну 23, 2008 2:08 pm

Вчера се появи едино интересно мнение за преместването на Спартаните в Безмер. Ето интервюто, което вероятно е станало първоизточник на новината. Има и интересни моменти.

Проф. ЛЮБОМИР ИВАНОВ:
Можем да даваме под наем „Спартан"-ите на НАТО
Някой си мисли, че ще спестим много пари, ако нямаме авиация, казва председателят на Атлантическия клуб


- Проф. Иванов, замисляте ли някаква нова инициатива по повод предстоящото пристигане на американските войници в съвместните бази през есента?

- Ние от няколко години работим по тази тема и конкретно по съвместните бази. Досега сме организирали много срещи на местната общественост от Ямбол, Сливен и в други части на страната. В резултат на тази наша работа се получи позитивна еволюция в общественото мнение, което беше настроено по-скептично и с повече опасения към базите. А-по време на тези срещи хората научиха много неща. Издадохме и пътеводител за "Безмер". Вече е изчерпан първият тираж, мислим за втори. Но искам да ви кажа, че вече и въпросите, които интересуват хората, са по-различни. Основно интерес проявява бизнесът от Ямболско, Сливенско, Старозагорско. Това излиза на дневен ред - каква икономическа дейност ще възникне с базите. Предстои изграждане и на жилища, които да бъдат използвани от американските военни.

- Кой ще строи тези жилища?

- Всички тези неща ще се правят с търгове и който ги печели, той ще реализира поръчките. Българският бизнес е в добра позиция, защото е близо и на място, но все пак става дума за конкуренция.

- Не сме ли позакъснели с изграждането на жилищата, защото бойците пристигат през есента? Кой ще успее да построи жилища за няколко месеца?

- Поръчката идва от американците, това е техен въпрос, не наш. Дали ще стане рано или късно, те ще го решат.

- Вие предлагате авиобаза "Безмер" да не бъде съкратена откъм личен състав ит.н.,и там да бъдат базирани самолетите "Спартан", след като изтече ресурсът на CY-25. Докъде стига тази ваша идея?


- На дневен ред стои един много сериозен въпрос - за бъдещето на BBC. Дали ще имаме въобще военна авиация или не. Към момента нямаме решение за бъдещето, ако такова не се вземе в скоро време, по-нататък ще се обезмисли, защото хората няма да виждат перспектива в тази професия. Няма съмнение, че професионалистите ще преминат към гражданската авиация, в която ще изкарват и много добри пари. По-конкретният въпрос за "Безмер" се състои в това как ще се развие базата в бъдеще. Че няма да бъде затворена, е ясно, защото ще се ползва от САЩ. Но българите от "Безмер" искат да останат в нея не само като обслужващ и технически персонал.

- Предложили ли сте на министър Близнаков тази идея?

- Ние сме развили тази идея на публични срещи, всички са добре запознати с нея. Ако изобщо имаме изтребителна авиация, тя би била базирана в "Граф Игнатиево", другите по-значими транспортни части на BBC са "Спартан"-ите. Те биха обслужвали българските контингенти зад граница и са все още нещо, за което в НАТО има дефицит. Поне за известно време ще е така. Често се налага да се вземат под наем самолети от партньори, които са извън Алианса.

- Можем да даваме "Спартан"-ите под наем?

- Да, разбира се, в рамките на НАТО например биха могли да бъдат ползвани от САЩ. А, ако те са разположени в "Безмер", ще е най-удобно. Това е само една от ползите, които бихме могли да имаме от партньорството. Освен това американците разполагат с много добра техническа база, хората са добре подготвени и това е добре дошла помощ за нас.

- Но говорим за използване на транспортните самолети от американците срещу заплащане, нали така?


- Да, разбира се. Те могат да бъдат наемани и от други съюзнически сили. Особено от тези, с които правим съвместни учения.

- А каква е логиката "Спартан"-ите да бъдат базирани във "Враждебна" например?

- Доколкото разбирам, това е намерението на МО. Но това е логика, според която самолетите трябва да бъдат близко до началниците, които ходят на инспекции в Афганистан, Ирак и т.н.

-Това е удобство само за началниците ли?

- Да. Но трябва да се погледне в перспектива. "Безмер" представя България пред света и мога да ви кажа, че според американски експерти авиобазата е смятана за една от шестте най-важни военни бази на САЩ в цял свят. Тя се нарежда до "Диего Гарсия", "Гуантанамо" и др. Притеснителното е, че няма яснота какво ще става с авиобазата. Защото това, което казва началникът на Генералния щаб ген. Златан Стойков пред ДУМА, звучи успокоително, но само временно и наполовина някак си. Не се вижда каква е стратегията на българската армия и правителство за авиобазата.

- Стратегията ще бъде ясна тази седмица...

- Засега става дума само за съкращения, което не ми звучи като стратегия.

- Кога мислите, че е правилно да се даде старт на търга за нови изтребители? Вече има изявен интерес от страна на "Грипен", "Локхийд Мартин", "Боинг"...

- Времето минава бързо и в един момент ще се окаже, че е късно. Всички смятат, че час по-скоро трябва да се вземе такова решение. Не става дума за малко средства, но страната ни има доста възможности.

- Какви възможности, след като военният министър неведнъж е казвал, че стартира ли проектът за изтребителите, ще се замразят други?


- Мен ме притеснява, че имаше някакви концепции, въз основа на тях се определиха приоритетни проекти за армията. Но после излезе, че се правят покупки, различни от тях. Приоритетите се пренареждаха с поредната покупка.

- Какво имате предвид по-точно?

- Например нямаше проект да се купуват фрегати втора употреба, а да се изградят нови корвети. Но това не стана.

-Виждам, че сте възмутен, но споделяли ли сте това си мнение с министъра?

- Да, включително и по време на форуми за офсетните договори на МО.

- И как реагира министър Веселин Близнаков?

- Не знам. Мисля обаче, че тези въпроси трябва да се задават. Но отговорът не идва само от МО, от министъра, а и от премиера и правителството, защото става въпрос за нещо голямо, което струва много пари. Намеците, които чувам за понататъшните съкращения на армията, според експерти биха поставили въпроса дали са ни нужни три вида въоръжени сили. Трябва да се лишим от един от тях.

- От какво да се лишим - авиация, пехота или флот? Вие сериозно ли говорите?

- Като гледам какви поръчки се правят, някой си мисли, че ще спестим много пари, ако нямаме авиация. Преди да се вземе каквото и да било решение, трябва много сериозен анализ. Ние постоянно се хвалим какъв резерв натрупваме, как скача БВП, а същевременно по въпроса с армията се държим като страна, която е изпаднала към кръга на по-малки страни като Македония, Албания, пред които не стои въпроса за авиацията. Нека не забравяме, че България би трябвало да е страна като Гърция или Унгария, още повече ние имаме от всички от региона най-славни традиции в областта на авиацията.

- Казахте нещо много страшно - че някой опитва да съкрати до санитарния минимум българската авиация...


- Натам се върви, като гледам какви намерения се реализират.

- Колко мислите, че трябва да е числеността на армията? Тя в момента е 39 000 души, а намеренията са да се съкрати с от 1000 до 9000 бойци.


- Мисля, че повече не трябва да се съкращава, но проблемът не е в бройката. В момента армията и останалите държавни ведомства са изправени пред една конкуренция. Докато едно време имаше по-голяма безработица и доста хора се съгласяваха да служат, то сега не е така. В момента МО не е конкурентоспособно на пазара за работна ръка. Младите хора дори без опит могат да намерят доста добра работа с по-високо заплащане, с възможности за израстване и т.н.

- Излиза, че армията се самосъкращава от само себе си?

- Да. За да бъде армията привлекателна, трябва да се отделят необходимите средства, а и не само заплащане, но и всички други възможности за развитие, образование и т.н. След като се развиваме добре икономически, трябва да се отделят пари и за войската, защото нейната функция не е само да бъде изпращана по мисии зад граница. Тя има роля и е един от основните символи на държавата и държавността. По армията до голяма степен се съди за страната, дават се поръчки, правят се инвестиции. Мисля, че ще направим голяма грешка, ако подценим този фактор, и оставим да бъде съкратена до някакво подобие на въоръжени сили.


Дума стр. 8, автор: Виктория Пенкова
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10216
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Грозев » чет фев 14, 2008 1:32 pm

Интересно от днешния брой на "Българска армия":

Армията без право да използва касетъчни боеприпаси

Министерският съвет наложи забрана върху използването на касетъчни боеприпаси, които са на въоръжение в Българската армия, до приемането и влизането в сила на международен договор, ограничаващ или забраняващ употребата, производството, трансфера и складирането на този тип оръжие, съобщи правителствената информационна служба.

Използването на касетъчни боеприпаси създава неоправдано висок риск за цивилното население след приключването на военни конфликти и силно затруднява работата по следвоенното възстановяване поради големия брой невзривени елементи, се посочва в съобщението. Според доклад на международната неправителствена организация Handicap International 98 на сто от жертвите на касетъчни боеприпаси са цивилни граждани, пострадали след края на военните действия.

Въпросите за използването на касетъчни боеприпаси, както и рисковете, които те представляват за цивилното население, са предмет на активна дискусия сред международната общност.

Възможни мерки за ограничаване или забрана на използването, производството, трансфера и складирането на касетъчни боеприпаси се обсъждат както в рамките на Конвенцията за конвенционални оръжия, по която България е страна, така и в т. нар. Процес от Осло. С решението си за налагане на национална забрана върху използването на този тип оръжия страната ни подчертава необходимостта от предприемането на незабавни мерки за справянето с проблема, се посочва в съобщението на правителствената информационна служба.


http://bgarmy.eamci.bg/Scripts/isapiVWB ... MEID=94274
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Fighterland
Мнения: 639
Регистриран: вт ное 27, 2007 6:34 pm

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Fighterland » чет фев 14, 2008 4:52 pm

Че т'ва за касетъчните боезапаси не беше ли някаква международна конвенция, заради която се дигна шум, че израелците ги били използвали преди две години?
На десет мили от Монтана
в посока Дунавският бряг...

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10216
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Грозев » пет фев 15, 2008 5:58 pm

Fighterland написа:Че т'ва за касетъчните боезапаси не беше ли някаква международна конвенция, заради която се дигна шум, че израелците ги били използвали преди две години?
Реално няма международно ратифициран документ (примерно международното хуманитарно право), който да забранява използването на касетъчни боеприпаси.
Въпреки това през февруари 2007 г. Норвегия поде инициативата за забраняване на използването на касетъчни боеприпаси. Всяка страна, която желае се присъединява към т.нар. Процеса Осло и обявява, че въоръжените и сили няма да използват такива муниции.
За сега са се присъединили 84 страни. Основни сили като САЩ, РФ, Китай и Македония нямат намерение да се отказват от тях.
Anyone who fights for the future, lives in it today

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от борден » пет фев 15, 2008 7:08 pm

:lol:

Moss
Мнения: 1323
Регистриран: пон окт 08, 2007 5:24 pm

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Moss » пет фев 15, 2008 11:31 pm

И като така:
1. Какво значи касетъчен боеприпас?
2. Какви типове и модели касетъчни боеприпаси са били и са на въоръжение в БА?

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10216
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Грозев » съб фев 16, 2008 12:41 am

Moss написа:1. Какво значи касетъчен боеприпас?
Според това, което сме се присъединили:
Cluster Munition Coalition Definition for the Future Cluster Munition Convention
October 2007

Any munition which meets the following definition would be prohibited by the convention.

Definition


A cluster munition is a weapon comprising multiple explosive submunitions which are dispensed from a container.
An explosive submunition is a munition designed to be dispensed in multiple quantities from a container and to detonate prior to, on, or after impact.


Notes on the Definition
The CMC definition is deliberately short and simple, without extraneous technical terminology.
The CMC feels that a much longer, more complicated definition that tries to account (either through explicit inclusion or exclusion) for everything that might conceivably be considered a
“cluster munition” would be unnecessary and possibly counter-productive for this convention. This should not be conceived as an arms control treaty between potential adversaries, but as a humanitarian agreement among like-minded states.

With this definition there is no exception for:
- submunitions with self-destruct, self-deactivation or self-neutralizing features;
- submunitions based on a specified reliability rate;
- so-called “direct fire” submunitions;
- cluster munitions based solely on a limit on the number of submunitions;
- so-called “sensor-fuzed” submunitions.

The definition would not prohibit non-explosive or inert submunitions or pyrotechnic
submunitions such as smoke, flare or illuminating submunitions.

There could be differing interpretations on the status of the following, which negotiators should clarify:
- incendiary submunitions;
- remotely-delivered landmines;
- nuclear weapons with multiple warheads;
- chemical and biological submunitions.

http://www.stopclustermunitions.org/fil ... _Notes.pdf
Moss написа:2. Какви типове и модели касетъчни боеприпаси са били и са на въоръжение в БА?
РБК-250/500 и КМГУ-2 - контейнери.
В КМГУ-то пъхаш блокове БКФ. Мисля, че сме имало всичките им разновидности - осколачни, обемно-детониращи, кумулативни и кумулативно-осколачни.
Anyone who fights for the future, lives in it today

onufrii
Мнения: 86
Регистриран: ср окт 10, 2007 2:46 pm

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от onufrii » пон фев 25, 2008 12:32 pm

Осколъчни.

Отговори