ВВС на Р България

Всичко за военната авиация в България
Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1839
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Airfan » вт май 20, 2008 10:17 pm

Балчик струва ми се.
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Грозев » ср май 21, 2008 1:38 pm

Солидарен с Airfan. Това е Балчик - http://maps.google.com/maps?q=w&ie=UTF8 ... 1&t=h&z=16
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Грозев » вт май 27, 2008 11:40 am

ЕС се нуждае от хеликоптери за военните си мисии

Министрите на отбраната на страните членки от ЕС подчертаха необходимостта да се справят с недостига на хеликоптери, което затруднява различните военни мисии, в които техните страни участват, като тези в Чад и Афганистан, предадоха световни агенции. Министърът на отбраната Николай Цонев участва вчера в Брюксел в сесията "Външни отношения", в съпътстващото заседание на Направляващия борд на Европейската агенция по отбрана (ЕАО) и в съвместната работна сесия на съвета "Общи въпроси и външни отношения" във формат министри на външните работи и министри на отбраната.

Министрите са натоварили Европейската агенция по въоръжаването със задачата да подобри сътрудничеството в подготовката на екипи, логистиката и подобряването на летателните апарати за превъзмогването на недостига на транспортни самолети, които са от съществено значение за транспортиране на войски и екипировка през трудни терени.

Освен това по време на вчерашната среща Норвегия подписа споразумението за европейския пазар за отбранителна техника и така стана първата страна извън ЕС, която го направи, а 11 страни стартираха програма на стойност 14 млн. евро за развиване на нови военни технологии.

На Европейския съвет в Брюксел Германия призова ЕС да удвои числеността на мисията си за обучение на афганистанските полицаи.


http://bgarmy.eamci.bg/Scripts/isapiVWB ... MEID=98129
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Грозев » пон юни 02, 2008 12:28 pm

Интервю с командващият ВВС генерал-лейтенант Симеон Симеонов.

Въпреки редуцирането ВВС ще изпълнят своите задачи

Назначените комисии по подбора взеха законосъобразни и правилни решения, като оставиха на служба по-подготвените и работещи по-добре офицери, сержанти и войници, казва командващият Военновъздушните сили генерал-лейтенант Симеон Симеонов.

Поводът за това интервю с генерал-лейтенант Симеон Симеонов е фактът, че на 1 юни завърши един много важен период от началото на годината за Военновъздушните ни сили, както и за цялата Българска армия, разбира се. В същото време предстоят сериозни задачи във връзка с подготовката на формированията за изпълнение на поетите ангажименти. След проведената редукция тяхното изпълнение не се поставя под съмнение, но няма колебания, че ще бъдат необходими повече усилия и ще се наложи повишаване на интензивността и натовареността в щабовете и поделенията.


- Г-н генерал-лейтенант, през месец март правителството прие Актуализиран план за организационното изграждане и модернизацията на Въоръжените сили. В каква степен се променят задачите пред ВВС?

- ВВС са основен компонент на системата, генерираща въздушната мощ на нацията. След разширяването на НАТО и ЕС, съответно през 2004 г. и 2007 г. нашата страна се явява външна граница и на двата съюза, което постави нови предизвикателства пред българските ВВС по отношение на контрола и охраната на въздушното ни пространство. Уникалните характеристики на въздушната мощ (скорост на реакция, далечина на действие, гъвкавост, концентрация и точност) определят водещата роля на ВВС за незабавно реагиране на целия спектър от рискове и асиметрични заплахи в днешно време.
С постановление № 54 от 21 март 2008 г. Министерския съвет на Р България прие Актуализиран план за организационно изграждане и модернизация на Въоръжените сили и съпътстващите го графици и разчети. Принципни изменения в основните задачи, поставени пред Военновъздушните сили с приемането на Актуализирания план, няма. По малко по-различен начин са систематизирани мисиите и задачите, в които войските могат да вземат участие, а оттам може да се съди за това, как правителството оценява тяхната важност.

- Коя е най-важната промяна?

- Най-важната промяна за ВВС е в първата мисия "Отбранителна". Там като самостоятелна задача е разписана "Наблюдение, контрол и защита на въздушното пространство". Досега тази задача бе заложена в трета мисия "Принос към националната сигурност в мирно време" с малко по-различна формулировка и с участието на трите вида въоръжени сили на Р България. Променя се и важността на задачата за "Участие в борбата с тероризма". Законодателят е счел тази задача за приоритетна в настоящите условия и от трета мисия след разделяне от борбата с организираната престъпност и трафика на наркотици, хора и оръжия тя преминава в първа мисия. Останалите задачи пред ВВС са същите, както и преди 1 юни 2008 г. Разбира се, те са конкретизирани, а формулировките им са прецизирани. Това обаче, което налага изготвянето на точни разчети при подготовката за изпълнението им, е редуцирането на личния състав и техниката във войските.

- Как се редуцираха Военновъздушните сили?

- Вашите читатели са запознати с факта, че Военновъздушните сили на Р България редуцираха личния си състав с над 28, 2 % и съответно бойната и обслужващата техника. За нас трансформацията се изразява още с разформироване на 7 поделения, формиране на едно ново поделение и освобождаване на 4 войскови района. От експертната оценка, която направихме в Щаба на ВВС, може да направим извода, че въпреки редуцирането на войските ние ще изпълним поставените ежедневни задачи в мирно време при максимално напрежение на сили и средства.

- Все пак редуцирането на личния състав ще се отрази и на задачите?

- Редуцирането на личния състав неминуемо ще доведе до промяна в начина на изпълнението на поставените задачи. Ще се повишат интензивността и натовареността в ежедневната ни дейност.
Това, което досега изпълнявахме с определено количество сили и средства, сега ще трябва да изпълняваме с доста по-малко личен състав и техника. Все по-прецизно ще се налага да планираме и разходваме отпуснатия финансов и материален ресурс, като същевременно се прилагат стандартите на НАТО в подготовката и сертифицирането на декларираните от ВВС сили и средства за участие в пълния спектър мисии на Алианса.

- Каква подготовка водят българските Военновъздушни сили за евентуално участие в мисии и операции на НАТО, ЕС, ООН или на коалиционни сили?

- Пролетно-летният период на учебната година като цяло е напрегнат и важен за подготовката на войските. Период, който мога да характеризирам като изключително натоварен на фона на поредните организационно-щатни промени във войските, както за активните сили - авиация и ЗРВ, така и за РТВ, осигуряващите формирования от КИНП и логистиката. Именно през този период трябва да се подготвят декларираните формирования от ВВС за "START ASSESS" - (първоначалната сертификация от партньорите от НАТО, на декларираните модулни формирования от ВВС) по време на НКЩУ "Ответен удар 2008". Всичко това е етап от подготовката на ВВС за евентуално участие в операции на Алианса. Тази подготовка ще е полезна и за мисии, провеждани под егидата на ЕС или ООН.
В пълен ход е и подготовката за бойните и зачотни стрелби на изтребителната авиация, зенитно-ракетните войски, които ще се проведат на полигона в Шабла, Те са елемент от поддържане подготовката по охраната и отбраната на въздушните ни граници и гарантиране на Въздушния суверенитет на страната в рамките на Интегрираната Система за ПВО на НАТО (NATINADS).

- Как преценявате изминалия период от началото на годината във връзка с изграждането на необходимите способности на ВВС?


- Оперативните способности представляват потенциал за реализиране на основната мисия на ВВС в подкрепа на политиката за сигурност и отбрана на Република България, която се стреми да бъде конструктивен и ефективен член на НАТО. Повишените изисквания към нас налагат съсредоточаване на националните усилия за изпълнение на поетите ангажименти.
В изпълнение на Актуализиран план за организационно изграждане и модернизация на Въоръжените сили и приетите Цели на въоръжените сили, във Военновъздушните сили на Р България, е положено началото на модернизация и превъоръжаване със съвременни системи въоръжение и техника. Определящ фактор е постигането на оперативни способности за изпълнение на поетите национални ангажименти и съвместимост с въоръжените сили на НАТО.
Основните насоки, към които Военновъздушните сили на Република България се придържат, за да изградят напълно съвместими и с необходимите способности сили, са провеждане на обучение, тренировки и планиране по стандартите НАТО; развитие на системата за наблюдение и управление на въздушното пространство и ПВО до пълно интегриране в системата за ПВО на НАТО (NATINADS); прилагане на оперативни процедури и стандартизационни документи на НАТО в дейността на щабовете и войските; щабовете от ниво база/бригада да са в състояние да приемат и интегрират средства и способности на партньорите от алианса.
От особена важност за изграждане на оперативно съвместими Военновъздушни сили е придобиване на техника и оборудване в съответствие изискванията на стандартите на НАТО. От ключово значение са: системите за опознаване "свой-чужд"; защитените комуникации и тактическите линии за обмен на данни; наличие на системи за дозареждане във въздуха на летателните апарати.
От казаното дотук мога да заявя, че изминалият период от началото на годината за ВВС беше изпълнен с динамика и успешна реализация на планиране мероприятия, свързани с придобиването на нови оперативни способности.

- Кое е главното в бойната подготовка на ВВС, на което залагате до края на годината?

- Ще си позволя да изброя няколко елемента, върху които акцентираме. Вниманието ни е насочено към предстоящата подготовка на екипажи и за втория транспортен самолет С-27 "Спартан", който трябва да бъде доставен в най-скоро време. Предстои въвеждане в строя на още самолети МиГ за гарантиране успешното изпълнение на задачата по "Air policing" с достатъчен брой изправна авиационна техника и подготвени екипажи, отговарящи на строгите изисквания на НАТО за годишен нальот от 180 пролетени часа. Полагаме всички необходими усилия за ускоряване процедурите за реализиране на нов договор за възстановяване и модернизация на бойните вертолети Ми-24, което ще улесни възстановяване подготовката на още екипажи. Водим подготовка за успешна сертификация на декларираните модулни формирования, за пълноценно участие в съвместни операции на НАТО, ЕС и ООН зад граница съгласно стандартите, което ще е важна стъпка за повишаване на оперативната съвместимост на войските. И не на последно място, основен приоритет за авиацията е поддържане достигнатото ниво на летателната подготовка на екипажи с гарантирано и приемливо ниво на безопасност, чрез точно управление на риска, присъщо за летателната професия.

- Накъде са насочени усилията на командването на ВВС за по-нататъшно развитие на процеса на модернизация?


- С Решение на Министерския съвет от 27 май 2004 г., бяха определени основните приоритетни проекти за модернизация и превъоръжаване на Въоръжените сили на Р България. В Щаба на ВВС са планирани, подготвени и приети за реализация проектите за модернизация и превъоръжаване на ВВС, като част от тях вече се реализират. Основни са проектите за възстановяването и модернизацията на наличната и придобиването на нова авиационна техника, превъоръжаването с нова комуникационна, навигационна, осигуряваща и обслужваща техника, а така също и модернизация на радиолокационната и зенитно-ракетната техника. Реализацията на тези проекти ще превърне ВВС на Р България в модерен и високоефективен вид въоръжени сили.
Главните усилия на командването на ВВС са насочени към успешното изпълнение на стартиралите проекти, които както Ви е известно, са: "Придобиване на нови вертолети за ВВС и ВМС"; "Придобиване на нови транспортни самолети"; "Възстановяване на летателната годност на самолети МиГ-29"; "Възстановяване на летателната годност на вертолетите Ми-17"; "Възстановяване на летателната годност на вертолетите Ми-24"; "Модернизация на военните летища и авиационна техника в съответствие с изискванията на НАТО и ИКАО" и др.
Наред с изпълнението на тези проекти специалистите от Щаба на ВВС работят по добиването на информация за техническите характеристики и оперативните възможности на новите съвременни образци техника, необходима за подготовката на документация за стартирането и успешната реализация и на останалите проекти за модернизация на ВВС. Като основен проект, който следва да се реализира, се явява проектът за придобиване на нов многоцелеви изтребител.

- Каква е Вашата оценка за подбора, който се проведе в поделенията и Щаба на ВВС? От какви критерии се водихте, когато определяхте кои военнослужещи да останат на служба?

- През 2008 г. работата на кадровите органи от войските на Военновъздушните сили бе насочена в изпълнение на заповяданите организационно-щатни промени по "План за организационно изграждане и модернизация на Въоръжените сили до 2015", допълнен с Постановление на Министерския съвет № 54 от 21 март 2008 г. На основание на Правилника за кадрова военна служба и отдадените заповеди на министъра на отбраната и началника на Генералния щаб за извършване на организационно - щатни промени в Българската армия - 98 % от личния състав на ВВС беше в процедурата на подбор по смисъла на чл. 202, ал. 3 от ПКВС с цел да останат на служба тези кадрови военнослужещи, които отговарят на изискванията на длъжностните характеристики и имат по-висока квалификация и по-висока атестационна оценка.
Назначените по правомощия комисии извършиха подборите по критериите, визирани в чл. 128 г от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България. На първо място и като водещ критерий бяха по - високата квалификация и по-високата атестационна оценка. Допълнителните , в случаите на равни критерии по чл. 128 г от ЗОВСРБ, бяха определени в кадровата заповед на министъра на отбраната през 2008 г., а именно: заемане на същите или сходни длъжности; нивата и продължителността на заемане на длъжностите; опитът в международни щабове и операции и мисии извън територията на Република България.
Комисиите за подбор и допълнителен подбор обсъдиха служебното положение и на тези кадрови военнослужещи, които са командировани за участие в международни мисии и организации, а така също и на тези, които заемат международни длъжности в щабовете на НАТО, чийто мандат изтича до 31 декември т.г. Тези кадрови военнослужещи ще се запознаят с решенията на комисиите след завръщането им в поделенията, след което ще бъдат назначени по правомощия.

- Какви решения взеха тези комисии?

- Назначените комисии, основавайки се на действащата нормативна уредба, взеха законосъобразни и правилни решения, като оставиха на служба по-подготвените и работещи по-добре офицери, сержанти и войници. Потвърждение за това е минималният брой на подадените до Щаба на ВВС жалби (сигнали), относно извършените подбори, от които нито една от тях основателна.

- Смятате ли, че организационно-щатните промени и намаляването на числеността на ВВС са сериозно предизвикателство за изпълнение на поетите ангажименти?

- Българската армия, в това число и българските ВВС, се намират в процес на трансформация на доктриналните, концептуалните и регламентиращите документи; на организационната и функционалната структура; на бойната готовност; на личния състав; на въоръжението и техниката; на обучението и подготовката; на всестранната логистична поддръжка и на военната инфраструктура. Всичко това се прави, за да се отговори адекватно на динамично променящата се среда на сигурност и да се изградят модерни, оперативно съвместими с НАТО Военновъздушни сили, притежаващи способности за изпълнение на пълния спектър от мисии и задачи в системата за колективна и национална сигурност. Същността на трансформацията на ВВС, изискваща и значителен финансов ресурс, е тяхната модернизация, непрекъснатото развитие и усъвършенстване на силите, водещо до придобиване на нови и по-високи способности. Уникалните оперативни свойства определят водещата роля на Военновъздушните сили за незабавно реагиране на целия спектър от рискове и заплахи. Смятам, че след извършените организационно-щатни промени личният състав от ВВС ще даде всичко от себе си, за да отговори адекватно на новите предизвикателства при изпълнение на поетите ангажименти.


Въпросите зададе Спирдон Спирдонов
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Грозев » вт юни 10, 2008 12:53 am

Реформата във ВВС доведе до създаването на нова база

От 1 юни с министерска заповед бе формирана Базата за комуникационна, информационна и навигационна поддръжка (КИНП) на ВВС. Неин командир е подполковник Васил Гергински, началник-щаб - подполковник Александър Денчев, заместник-командир - подполковник Любен Любенов, и главен инженер е майор Тодор Митров. Щабът на поделението е дислоциран в района на бившето Командване "Тактическа авиация" в Пловдив.

Базата всъщност е наследник на трите батальона за КИНП на ВВС и изпълнява всички техни задачи, които не само че са многобройни и изключително отговорни, но и са всекидневни - 24 часа в денонощието.

Подполковник Васил Гергински е завършил Висшето военно училище във Велико Търново през 1987 г. и ВА "Георги Ст. Раковски" през 1998 г. Започнал е службата си в Кърджали като помощник началник-щаб по свръзките на реактивен артилерийски дивизион. Заемал е в 95-и свързочен полк в Пловдив длъжностите командир на взвод, командир на рота и заместник-командир по техническата част на батальон, в 20-и свързочен полк е бил заместник началник-щаб, началник-щаб и командир на батальона, командир на 3-и свързочен батальон, който по-късно става 2-ри батальон за КИНП.

В състава на новосъздаденото поделение има военнослужещи от бившите батальони за КИНП и всички те са познати на офицерите от управлението на базата. Във ВВС специалистите по комуникации са високоподготвени, тъй като те осигуряват свръзката денонощно, заяви подполковник Гергински. И посочи някои от имената, като тези на майорите Даниел Цветковски, Димитър Арабаджиев и Александър Милтиядов, на главния сержант на базата офицерски кандидат Илия Цветанов, старшините Николай Митков и Валентин Стоянов, и старши сержантите Динчо Божилов и Максим Ангелов.

Имаме много и разнообразна техника, от по-стари образци и нова, напълно съвременна, като модернизацията й продължава планово, отбеляза още подполковник Гергински. И подчерта - за да можем да си изпълняваме задачите, много ни помага отдел КИНС в щаба на ВВС с началник полковник Любомир Панчев. В базата чувстват и подкрепата лично на командващия на Военновъздушните сили генерал-лейтенант Симеон Симеонов.


Цончо Драгански

http://bgarmy.eamci.bg/Scripts/isapiVWB ... MEID=98669
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Грозев » пон юни 30, 2008 10:51 am

От днешният брой на вестник "Българска армия":

Млади пилоти защитават надеждно традициите на военната авиация
Командващият ВВС генерал-лейтенант Симеон Симеонов: "Няма магическа пръчица за натрупаните през годините проблеми, но имаме последователен подход, как да ги решим"


Във Военновъздушната база в Долна Митрополия първите самостоятелни полети на курсантите от факултет "Авиационен" на НВУ вече са факт. Оценката на командващия ВВС генерал-лейтенант Симеон Симеонов беше висока: момчетата се справиха перфектно въпреки напрежението, което неминуемо ги съпровожда, те успяха да овладеят дозата напрежение и се справиха прекрасно със задачата. "Искрено вярвам, че сред вас са бъдещите генерали или командващи ВВС на Р България." Как се решават най-наболелите въпроси, за да се оптимизира процесът на подготовка, и какви са перспективите пред бъдещите пилоти за израстване в кариерата - ето темата на разговора с генерал-лейтенант Симеонов

- Г-н генерал- лейтенант, след близо 8-годишно затишие какви чувства събуждат първите самостоятелни полети на курсанти?

- Поводът е наистина вълнуващ - самостоятелен полет на двама курсанти. Винаги е представлявало огромен интерес и радост за мен, когато курсантите политат за първи път самостоятелно. Първото им бойно кръщение - сам в самолета без инструктор. Инструкторът е предал най-доброто от себе си - и го виждаш въплътен в младия пилот. Оттук започват самостоятелната подготовка на курсанта, надграждането на професионализма - от овладяването на пилатуса, а впоследствие и на останалите типове самолети, които са на въоръжение в българските ВВС
.

Изображение
Генерал-лейтенант Симеон Симеонов връчва удостоверение за изпълнение на първи самостоятелен полет на старши сержант курсант Георги Филипов.
Снимка Десислава Масова


- При този лимит от нальот ще могат ли курсантите да станат наистина качествени пилоти и да продължат традицията на най-добрите?

- Преди години наистина много се летеше. В последните 18 години изживяхме криза в авиацията - техниката остаря, а част от нея се подмени - с по-модерна. Учебната авиобаза е едно от местата, където експлоатират наистина съвременна техника - "Пилатус". Проблемите са се натрупали с годините, не могат да бъдат решени за един миг като с магическа пръчица. Това е процес и на нас в командването ни се иска да го решим бързо, но не става. През изминалите от 5 до 7 години курсантите почти не летяха самостоятелно, а само с инструктор. Сега самостоятелните полети са факт, след което обучаемите продължават своята подготовка. Това е показателно за тенденцията, която се очертава вследствие на мерките, които сме взели - да бъде увеличен нальотът и курсантите да постигнат коренно нови показатели. Преди 4-5 години те излизаха с намален нальот. Ситуацията сега се промени. Това не означава, че нямаме проблеми, напротив - проблемите са големи, но се стараем да ги решаваме последователно и в срок. Не всичко зависи от нас, но това, което е нужно, го правим.

- Има ли шанс учебните Л-39 отново да летят пълноценно?

- Това е другият голям проблем. Борбата на командването на ВВС постигна известен успех - миналата година успяхме да ремонтираме двигателите част от самолетите, но сега машините са на земята поради изтекъл летателен ресурс. Не всичко зависи от нашите желания. Производител на Л-39 е чешката фирма "Аероводоходи". Водят се преговори с чешката страна, за да бъдат решени проблемите в срок. Но кога точно ще се случи това, не мога да отговоря. Нашето желание е да стане максимално бързо, за да могат ако не всички, то поне част от самолетите да влязат в строя и да продължим подготовката на летателния състав. През 2005 г. успяхме да удължим с 2 години ресурса на всички Л-39, но този път нещата, които трябва да се извършат по обем, са много повече. Удължаването на летателния ресурс изисква вече по-други решения. Самата чешка фирма си има сериозни проблеми. МО, Дирекция "Управление на доставките" имат контакти с нея, преди известно време фирмата производител беше приватизирана. Трудностите са комплексни, не само при нас, а и при тях. Това беше причината да се отложат някои срокове не по наша вина. Надявам се в скоро време да ги решим. Влезли сме във връзка и със заводи, които са в Словакия - бивши предприятия, които са били свързани при производството на самолета, а сега са се разделили. Търсим всякакви възможности за добро и срочно решение на проблема.

- Как оценявате мотивационните качества на курсантите? Имат ли възможност да усвояват най-доброто от натрупания досега авиационен опит? Като влязат в авиобазите утре, ще имат ли възможност да израснат, а не да търкат скамейките?

- Проблемът е сериозен. Натрупан е с годините. Решава се съобразно План 2004, а след това и План 2015. Армията беше редуцирана. Едва през 2004-2005 г. намаля броят на приеманите във Военното училище и съответно като цяло броят на випускниците. Намаляването броя на авиобазите и влошеното състояние на авиационната техника доведоха до проблеми в обучението и намалиха възможностите на ВВС да поемат повече пилоти. Летците, които излизаха от последните 5-7 години, бяха със силно ограничен нальот. Това не им позволи бързо да се адаптират към армейската среда в авиобазите и да започнат подготовката си на бойни самолети. Съществуват ограничения колко часа нальот трябва да има минимум пилотът, за да започне обучението му на боен самолет. Надявам се с мерките, които сме предприели, проблемът да бъде решен - полетите с курсантите през тази година са потвърждение, че сме на верен път. С години не се е случвало курсанти да летят така.

- Осигурен ли е достатъчен лимит гориво за техните полети?

- За учебната база горивото е осигурено, проблем със самолетите "Пилатус" са резервните части - машините трябва да бъдат ремонтирани в условията на фирмата производител. Това е един от основните проблеми. Но се надявам по най-бърз начин да бъде решен.


Разговора води Лъчезар Лозанов

http://bgarmy.eamci.bg/Scripts/isapiVWB ... MEID=99539
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Грозев » пет юли 25, 2008 4:25 pm

Статия на Ганчо Каменарски от днешният брой на вестник "Кеш"

ВВС ги чака само светло минало
ГАНЧО КАМЕНАРСКИ


На военния парад на 6 май т.г. минаха и малко самолети. За съжаление това беше почти половината ни авиация. А трите турбовитлови „Пилатус“ бяха единствените изправни. Транспортните „Спартан“ и РС-12 пък изобщо не летяха заради повреди.

След като през 1991 г. ДОВСЕ (Договор за обикновените въоръжени сили в Европа) ни наложи ограничение да притежаваме само 235 бойни самолета, вместо досегашните 335, ВВС се почувстваха предадени от страна на държавата. Новият командващ ген. Михо Михов обаче горчиво се усмихна и пророкува, че и тази квота ще ни е голяма. Генералът се оказа абсолютно прав. За съжаление слязохме на равнището на Уганда и Бурунди.


Граф Игнатиево

3-та изтребителна авиобаза има 70 летци: 15 летят на МиГ-29 и 20 на МиГ-21. Останалите изпълняват годишно по 1 – 2 полета на учебни самолети, някои за 10 години имат пролетени 100 часа, пропиляно им е времето и никога няма да станат добри пилоти.

От 20-те броя МиГ-21 обикновено са изправни не повече от половината. И непрекъснато дефектират. Самолетите стават все по-опасни за ползване и при нормални условия би трябвало спешно да бъдат бракувани.

В щата на авиобазата има 20 изтребителя МиГ-29. Осем от тях вече са ремонтирани от Руска самолетостроителна компани МиГ. До края на годината обаче на шест от тези самолети им изтича ресурсът на двигателите, други четири са без двигатели от години. Друг проблем за МиГ-29 е хроничната липса на консумативи: на привършване са гумите, често няма ленти за контролно-записващите апаратури, спирачни парашути…

В края на миналата година МиГ-21 останаха съвсем без гуми и дежурството се носеше само от МиГ-29, като нощното се пое от петима пилоти. В авиобазата се говори, че лично командирът им ген. Радев е давал дежурство нощем като редови пилот. Това е все едно командирът на карловската 61-ва бригада ген. Колю Милев да метне автомата на рамо и да застъпи като часови на пост. Защото независимо от званието пилотът, охраняващ въздушното пространство, и караулният часови по същество са редови бойци.

Пилотите на МиГ-29 летят годишно едва по 30 – 35 часа, като в няколко учения успешно се “бият” срещу американски колеги и дават неизброими бойни дежурства. При това средната възраст на подготвените пилоти е 38 години, а тогава те започват масово да напускат армията. Никой от щаба на ВВС не е в състояние да отговори какво ще стане догодина.

Един час полет с МиГ-29 струва 50 хил. лв. За подготовката на всеки пилот са необходими 10 – 20 млн. лв. От всеки от тях, който си отиде рано, държавата трупа огромни загуби. В момента трима пилоти на МиГ-21 преминават курс за обучение на МиГ-29. Но се уволняват двама от топпилотите на МиГ-29 – единият вече подаде рапорт за уволнение, другият ще го последва до края на годината. Ще си отиде и майор от МиГ-21 с 19 год. служба и завършена академия в САЩ, като водещата причина е, че със заплатата не може да си изплаща кредита за жилището. Всички те ще получат в частните авиокомпании стартова заплата 2-3 пъти по-голяма от сегашната.


Безмер

22-ра авиобаза разполага с 14 изправни щурмови самолета Су-25. Авиобазата не получава достатъчно гориво, не води редовна летателна дейност, а се лети на кампании и 5 – 6 подготвени пилоти “умиват” лицето на ВВС в някое учение, включително и с участие на американци.

От 1 юни личният състав е намален с 340 души. Първоначално беше предвидено там да остане около 140 души наземна команда, което означаваше, че тя ще бъде привеждана в готовност да приема самолети след предварителна заявка от 24 часа. Летището беше спасено от американците, които искат тяхната бъдеща база да функционира постоянно.


Враждебна

В 16-транспортна авиобаза преобладават старите руски самолети Ан-26 и Ан-30, както и чехословашки Л-410. Всички са оставени на доизживяване. Подготовката на екипажите е незадоволителна и командирът полк. Иван Денев през юни беше принуден в продължение на две седмици да изостави командирската си дейност и като редови командир на екипаж на L-410 да пуска парашутисти в Долна Митрополия.

Справката на „Кеш“ показа, че след 2000 г. авиобазата са я напуснали около 50 летци и така тя е превърната в безплатен учебен център на гражданската авиация. Но това не тревожи никого в МО, в Генералния щаб и в щаба ВВС.
Не е направен никакъв опит пилотите да бъдат задържани, а това е възможно да стане единствено с икономически средства.

В броя си от 4 април т.г., описвайки как на 24 март е поломен при излитане италианският самолет “Спартан”, “Кеш” обърна внимание, че не върви подготовката на екипажа на новия самолет – един от пилотите навършва години за пенсия и вече си търси работа в гражданската авиация. За съжаление прогнозата ни се оказа вярна. След два месеца ще пристигне още един “Спартан”, а още не е обучен както трябва дори един екипаж.

Най-екзотичният самолет в базата е швейцарският пътнически едномоторен самолет РС-12, който притежава пилотска кабина с модерно пилотажно и навигационно оборудване, правещ го превъзходно стъпало към “Спартан”
. Това беше и основната цел при купуването му. Той обаче не лети вече 9 месеца. Отначало трябваше да се извърши проверка на метеорологичния му радар на стойност 5 хил. евро. Но по време на престоя му са се натрупали общо 20 хил. евро за прегледи, които задължително трябва да се извършат с времето, и тази сума ще нараства непрекъснато.

В Министерство на отбраната масово се използват леки автомобили “Тойота”. Купени са изгодно по 27 хил. лв. и за абонаментното обслужване на всяка от тях годишно се плащат по 1000 лв. или почти по 4%. Пита се колко би трябвало да се планира пък за абонаментно обслужване на струващия 18 млн. евро “Спартан”? Впрочем този самолет бе сериозно повреден при излитане на 24 март и на 7 юли при кацане, но наскоро във ВВС е четена министерска заповед, че той отново не е застрахован, както и всички витлови самолети на ВВС.

Виновни за тежката ситуация в авиобазата сигурно съществуват, но още по-сигурно е, че това не е командирът полк. Иван Денев, който заслужено бе избран в цялата Българска армия за “Офицер на 2007 година”.


Крумово

24-та авиобаза разполага с шест вертолета Ми-17, дванадесет щурмови Ми-24, с осем френски “Кугар” и шест Бел-206. До края на годината три Ми-17 ще излязат от основен ремонт, открита е процедура за търг за ремонт на Ми-24. На Бел-206 е открита пукнатина върху връзката между корема и една от ските, върху които се приземява, но няма пари за ремонта и машината стои неизползваема.

Два вертолета “Кугар” са пролетели по 500 часа и трябва да им се извърши контролен технически преглед, но няма къде. В броя си от 26 юни “Кеш” вече отбеляза факта, че това трябва да стане в Център за техническо обслужване, но ВВС и ТЕРЕМ спорят кой трябва да даде 180 хил. лв. за сертифицирането му от страна на французите.

От 1 юни личният състав на базата е чувствително съкратен, а ги очакват мисии в Афганистан.

Това обаче е единствената авиобаза, която открай време сама си е подготвяла пилотите и винаги се е справяла много добре.


Долна Митрополия

Учебната авиобаза в Долна Митрополия води трудна борба за оцеляване. През това лято пред командването е поставена амбициозната и трудно изпълнима задача 9 курсанти да налетят през лятото по 40 часа.

На самолетната стоянка са наредени 12 броя реактивни учебни машини Л-39. До една неизправни! Ще могат да летят, но ако се вложат по около 2 млн. лв. на машина или общо към 20 – 25 млн. лв.
Говори се, че няма да се направи, защото вече е спазарено кой да ги купи. А това обстоятелство не веднъж е било решаващ фактор за бракуване на бойна техника.

А от шестте турбовитлови швейцарски РС-9М “Пилатус” вече летят едва два. За четири години те са налетели под 2000 часа или средно по 85 часа на машина годишно. Световната статистика за този самолет дава по 250 часа, като се достигат и до 450 часа. Загубено е колосално гаранционно време за експлоатация на машините.

Според експерти са необходими като минимум 600 хил. лв., за да се възстанови летателната годност на другите четири “Пилатуса” и да се осигури още поне 1000 часа нальот за 40 летци. Средства за тази цел обаче в бюджета на ВВС не са предвидени.

При закупуването на „Пилатус“през 2004 г. се планираше да купим общо 12 машини, вкл. въоръжение за удари по земни цели на стойност около 2,5 млн. лв. и тренажор, който практически може да работи денонощно. С тези самолети за съжаление не се тренират и задачи за атаки по въздушни цели. Така потенциалните възможности на машините се използват примерно на 30%.

Съществува още едно обстоятелство, което сериозно застрашава бъдещата летателна дейност с “Пилатус”. Тези самолети са снабдени с катапултни седалки на британската фирма “Мартин Бейкър”, която е световен монополист в бранша и поддържа в изправност не по-малко от 10 хил. седалки (примерно 60 – 70% от самолетите в света). Всеки две години седалките на нашите “Пилатус” трябва да бъдат откарвани в Швейцария за профилактичен преглед. На две машини срокът за преглед на седалките вече е изтекъл, за следващите две изтича през август-септември, а за последните две е началото на февруари 2009 година. Пари, както трябва да се предполага, липсват. Процедурите по сключване на договор за доставяне на резервни части, за оформяне на митническите документи за временен износ и за самия ремонт отнема време в порядъка на година. Ако командването на ВВС успее да осигури средствата сега, то през цялото първо полугодие на следващата година тези самолети гарантирано ще бъдат приковани на земята. Всяко отлагане гарантирано ще удължава срока на въвеждането им в строя.



Изложените дотук факти и цифри бяха обсъдени в разговор с министър Цонев и с ген. Симеонов. Спорните моменти бяха изхвърлени. Но и това, което остана, показва отчайващото мизерно съществуване на ВВС. Функциите са подчинени главно на ангажиментите в НАТО – еърполисинг и осигуряване на мисиите зад граница. Всичко друго – кучета го яли. Като водеща причина на преден план излиза острото безпаричие.

Командващият ВВС ген.-лейт. Симеон Симеонов е второстепен разпределител на бюджетни средства и тази година управлява 160 млн. лв., от които само около 75% са предназначени за текуща издръжка на личния състав. Останалите отиват по други планове и програми.

Тук му е мястото да се отбележи, че по всеобщо признание ген. Симеонов не краде и е чак неприлично честен. Но това не е пречка да бъде запитан убеден ли е, че бюджетът на ВВС е планиран оптимално и готов ли е публично да го защити: Защо тази година за логистика на авиацията (поддръжка и текущи ремонти) са заделени едва 600 хил. лв., вместо реално необходимите 6 млн., и поради това тя изпадна в бедствено състояние? Вярно ли е, че не са предвидени необходимите средства за плановите ремонти? Истина ли е, че ВВС по същество са “на червено” с 30 – 40 млн. лв., които се натрупват от сключени договори на разсрочено плащане? Има ли фирми на “хранилка” във ВВС?

За пилотите, които си отиват, ген. Симеонов примирено вдигна рамене. Дори призна пред министъра, че се уволняват и летци, нямащи право на пенсия. Той разсъждава като военен: те имат право и никой не може да ги спре. Обаче министър Цонев е мениджър и трябва да си отговори на въпроса с какви икономически лостове разполага, за да задържи пилотите да летят, докато здравето им позволява. Накратко: Службата им във ВВС трябва да стане по-привлекателна от гражданската авиация. Независимо какви разходи ще направи армията, в крайна сметка тя ще инкасира огромни икономии.

Всичко е в ръцете на военния министър Цонев. По време на разговора ни той накратко обсъди с ген. Симеонов целесъобразността на Съвет по отбрана да се обсъди състоянието на ВВС. Говори се, че Цонев държи като стратегически резерв 8% от военния бюджет. Ако прецени и реши, може да даде глътка въздух на военната ни авиация. В противен случай мрачните ни констатации ще се превърнат в част от протокола за аутопсия на ВВС. Защото те бавно, но сигурно умират.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1839
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Airfan » пет юли 25, 2008 4:37 pm

Леле майко! Положението е трагично и дано някой го чуе този човек!!!!
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

Потребителски аватар
Svetli Georgiev
Мнения: 93
Регистриран: съб юни 28, 2008 7:57 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Svetli Georgiev » пет юли 25, 2008 4:57 pm

Още една разбиваща статия на Ганчо Каменарски. Изявите му в Списанието не са по-малко добри. Наистина дано го чуе някой!

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от борден » пет юли 25, 2008 5:23 pm

Детайлна снимка на ВВС.

Потребителски аватар
reaper
Мнения: 242
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:55 am
Местоположение: Bulgaria
Контакти:

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от reaper » пет юли 25, 2008 6:41 pm

Не знам дали е за тука или за "Видео"

Транспортиране на Су-22 по пътя някъде до Котел:

http://vbox7.com/play:ed715dc2
if your gonna be dumb you gotta be tough

dimitar vasilev
Мнения: 54
Регистриран: съб юли 26, 2008 8:37 am

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от dimitar vasilev » съб юли 26, 2008 8:59 am

Статията на г-н Каменарски наистина трябва да се чуе,но вие мислите ли че в тая държава там от където зависят нещата някой чува нещо изобщо!!! :x :x :x

Foxy
Мнения: 25
Регистриран: чет юли 17, 2008 6:59 am

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Foxy » съб юли 26, 2008 9:23 am

Airfan написа:Леле майко! Положението е трагично и дано някой го чуе този човек!!!!
Положението е много по-зле от описаното в статията ... на мен ми прили4а на поръ4кова ...доста неща са премъл4ани ... да не казвам цензурирани !
Естествено не можем да виним автора, до такава информация е стигнал, тва е написал ... щях да се у4удя ако беше докопал (написал) пове4е детайли ... и тва е нещо !
борден написа:Детайлна снимка на ВВС.
Бих казал доста замазана... или замазваща ... детайлите са други за съжаление !

ПС: Само може да се каже , 4е е някакво на4ало ... като гледам у4удванията от тази статия, явно отстрани нещата изглеждат доста розови !

Потребителски аватар
Pitbull
Мнения: 130
Регистриран: чет юли 24, 2008 5:02 pm

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Pitbull » нед юли 27, 2008 10:05 am

Изтрито:
ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ: СПАЗВАЙТЕ ДОБРИЯ ТОН / АДМИН


Потребителски аватар
HORNISE
Мнения: 977
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:14 am
Местоположение: София
Контакти:

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от HORNISE » ср юли 30, 2008 9:29 am

Статията ми хареса с откритостта си. Представени са основните проблеми на ВВС по съвсем разбираем за масовия читател начин. Хубаво е да има такива включвания по-често, белким гламавото ни общество се замисли.

Намирам неточности в бройките за Граф Игнатиево. Мисля знаем колко машини МиГ-29 излязоха от завода, освен 6-те които летяха с удължаване. Колкото до МиГ-21 като преброя летящите в последните години, не мога да ги докарам до 20 никак.

Иначе - браво на бай Ганчо!
I take pictures, Photographic pictures...

Изображение

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от борден » ср юли 30, 2008 10:10 am

Годните за полети МиГ-21 в Графа (бойни и спарки) трябва да са 10-11-12 самолета. Толкова се забелязват по учения и паради. :wink:

Потребителски аватар
HORNISE
Мнения: 977
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:14 am
Местоположение: София
Контакти:

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от HORNISE » ср юли 30, 2008 10:27 am

Вие, другарю, добре смятате. :wink:
I take pictures, Photographic pictures...

Изображение

Потребителски аватар
tu-134
Мнения: 982
Регистриран: чет юли 17, 2008 7:28 am

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от tu-134 » чет юли 31, 2008 8:52 pm

Po moi smetki.

427
392
388
358
345
294
261
243
114
045
36
28

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: ВВС на Р България

Непрочетено мнение от Грозев » пет авг 01, 2008 1:50 am

Разсъжденията на полковник доц. д-р Димитър Недялков, зам.-началник по научната част на факултет "Командно-щабен" във Военна академия "Г. С. Раковски" относно нуждата на България от разузнавателна авиация:

Су-22 М4 за нас са вече история, а безпилотните разузнавателни средства все още са военна мечта
Българската войска е имала традиции в използването на третото измерение при събиране на информация - разговор с полковник доц. д-р Димитър Недялков, зам.-началник по научната част на факултет "Командно-щабен" във Военна академия "Г. С. Раковски"


- Г-н полковник, вие сте били пилот-разузнавач, нека да разговаряме за разузнавателната авиация, първо, после и за безпилотните средства.

- Говорейки за разузнавателната авиация, трябва да кажа, че ние сме пионери - българската войска през 1912 г. поставя началото на използването на самолета като разузнавателно средство, след това и като бойно. Полетът на 16 октомври 1912 г. е бил преди всичко разузнаване от въздуха. По време на септемврийските маневри през същата година, когато сме се готвели за Балканската война, сме водили въздушно разузнаване от въздухоплавателно и авиационно средство. Българската войска е с традиции по отношение използването на третото измерение при събиране на информация за войските и за гражданската администрация. Още през 20-те години се изпълняват редица задачи от въздуха не само за военното, но и за други министерства и ведомства.

- Пионери сме били, традиции сме имали, но в хода на трансформацията разузнавателната авиационна база в Добрич беше сред първите разформирани.

- Су-22 М4 беше най-мощното оръжие, което сме притежавали като ударна и информационна система, самолетите бяха съвсем нови и модерни за времето си платформи. Бяха първите, които нарязахме. Резонен е въпросът как и с каква цел се извършва трансформация на войски? Идеята е да се намалят численият състав и общите разходи по използването на оръжейните системи, но чрез повече информационно осигуряване да се увеличат способностите. Което означава прилагане на високоточни боеприпаси, на точното място, в точното време, което е възможно при наличие на коректни координати на целите.

- При нас как е?


- В колективната система за сигурност ние декларираме способности, за да ги имаме, войските ни трябва да са информационно осигурени. И какво става - хем намаляваме всички количества и огневи способности, хем вместо да увеличаваме средствата за добиване на необходимата информация, ги намалихме.

- Т.е. планираме огнево поразяване с онова, което ни е останало да стреля, но войските нямат информация. Как може да се поправи такова недоразумение?

- Първо, трябва да се избере правилната посока и, второ, да има рационални движения в направлението.

- Логично. И звучи теоретично. Въпросът е каква е посоката?

- Много страни по света вече са я определили. Още от началото на 90-те години има бурно развитие в роботизираните въздушни платформи - безпилотни летателни апарати по-тежки от въздуха, балони и дирижабли, чието основно предназначение е събирането на различен спектър информация. И не само. Те вече успешно се използват като ударни платформи и въздушни командни пунктове.

- Защо споменавате безпилотните, а не космическите?

- Космосът се оказва изключително скъп в сравнение с използването на въздушните роботи. От една страна, стойността на космическата информация е много висока, от друга, тя вече не удовлетворява войските в мащаба от време като дименсия на бойното пространство. Един спътник преминава над обследвания район циклично, има "мъртво" информационно време, което за командира е много. А ако говорим за българския случай, ние сме и зависими - трябва да заявим необходимата информация (разбира се, на базата на предварително сключен договор) да платим и да получим нещо, което вече съществува в пространството и времето и не е сигурно дали онези, срещу които противостоим, също не са си го купили и не разполагат с него.

- В безпилотните роботизирани системи сигурно се влагат много пари днес? Вероятно така се спестяват от разходите за друго въоръжение. И се формират способности за войските?

- Президентът на Франция Никола Саркози казва - съкращаваме от войските 54 000 личен състав, за да има пари за модерни оръжия, за безпилотни средства. Безпилотните споменава на второ място. Защото Франция, защото самата Европа усеща, че изостава вече от страни като САЩ и Израел, които доста са напреднали в тези технологии.

- България в това отношение изостава или вече е изостанала? Къде сме?

- Нас ни няма. А във Варшавския договор сме били оторизирани да произвеждаме безпилотни платформи. В този общ оръжеен пазар сме произвели около десет хиляди безпилотни мишени. България е от първите държави в източния блок, където са създавани и извършвани опити с такива системи в началото на 80-те години. В Долна Митрополия. Летели са по време на учението "Щит '82", реално са заснемани войски на брегова ивица. Действието е подсказвало необходимостта.

- Говорите за безпилотните управляеми въздушни мишени, по които стреляха самолети и зенитно-ракетните ни войски?

- Да. Имали сме изключителен опит, производствени мощности, база. Били са нужни малко усилия, да се допълни екипът и не само да бъде снабдявана войската ни, но и да се продава продукт, адекватен за ерата на информационните войни.

- И след 1990 г. тази наша "машина" залинява? А какво става в съседните ни държави?

- Като изключим Македония и в някаква степен Сърбия, Румъния, Гърция и Турция, разполагат с такива системи и успешно ги използват.

- Българската армия уж щеше да има безпилотни разузнавателни средства - ракетните войски и артилерията щяха да добият един дивизион, да го базират в Кабиле, където беше една от ракетните ни бригади - вече не говорят за него. Авиацията се намеси и каза - щом лети, значи е наше, после разузнавачите взеха да придърпват тази възможност за разузнаване към себе си. Орел, рак и щука... в крайна сметка нямаме безпилотни средства!

- Ние просто нямаме система за информационно осигуряване на войските с използването на третото измерение, т.е. въздушното, и космическото пространство. А използването на въздушното пространство за тази цел е практика навсякъде.

- Система за информационно осигуряване? На базата на пилотируеми или безпилотни средства?

- Щом говорим за система и двете имат място там. Базата е научна разработка, която да обоснове създаването й с всички необходими параметри. Тя, общо взето, трябва да бъде подредена по йерархия предвид на структурите, които осигурява, и средствата, които са включени в нея. Там пилотируеми и безпилотни средства имат съответния дял, съобразено с военното строителство и избраната посока на трансформация, за която стана дума преди малко. В това усилие имат място и Военновъздушните сили, и Военноморският флот и Сухопътните войски и Разузнавателните структури на различни нива, които основно са заинтересовани от продукта на такава система. А развръщането й зависи от цялостната политика на Министерството на отбраната и на Генералния щаб.

- Място имат всички, но нямаме безпилотни средства!

- Водещи според мен трябва да бъдат ВВС. Пилотируемите разузнавателни средства, всичко безпилотно, което лети, но е по-тежко от 10 кг трябва да е към тях. Там все още има такива специалисти, те все още могат да бъдат обучени адекватно да използват новите системи, които се предлагат на пазара.

- Безпилотната "Полска чучулига", използвана от Съвместното оперативно командване за филмиране на района около взривилата се база в Челопечене, какво е?

- Можем да я причислим към батальонно средство за разузнаване. Ако пехотният ни батальон в Ирак разполагаше с такова и го използваше в режима, в който то може да работи - т.е. 24 часа в денонощието да "виси" и да дава информация, сигурно нямаше да дадем толкова човешки жертви. Да не говорим, че специалните части, разузнавателните групи, също могат да разполагат с такива системи - прости, оборудването им се събира в една раница, а формированието в един автомобил с повишена проходимост. Не е трудно да осигурява не само батальон, но и бригада. Микробезпилотен летателен апарат като система за добиване на информация има далечина на действие до 20 км, до 10 км тази информация тече в реален мащаб от време. Такова средство може да осигурява информация в тактическата дълбочина с ниска степен на риск.

- На реактивната артилерия за обща поддръжка и трябват поне 40 км, ако не греша.

- Безпилотните средства самолети с тегло 30-40 кг осигуряват информация до 100 км. И могат да се експлоатират от слабо подготвени терени. Това се прави вече във всички модерни армии. И наши формирования, изпълняващи мисии и задачи в международната система за сигурност извън територията на страната ни, понякога използват такива безпилотни средства, но на съюзниците и чрез заявка.

- Такива безпилотни средства сигурно биха били интересни за осигуряване на информация и за други министерства, не само за военното?

- Лошо ли ще им е на министерствата на околната среда и водите, на извънредните ситуации, на земеделието и горите, на транспорта, на енергетиката, да използват подобна информация! Те и сега търсят начини за нейното добиване, за наблюдение и мониторинг.

- Защо нашите войски не са си поискали настойчиво такива разузнавателни средства?

- Като авиационен специалист не мога да си обясня. Информацията е важна за командирите. Без нея за какви оперативни и бойни действия може да се говори. По нея се планира огневото поразяване.

- Няма командир, който да се откаже от информация, въпросът е как ще му бъде доставена. Но искам да ви попитам - ще помагаме на фирми-евентуални производители, или ще помагаме на щабове и командвания да внесат безпилотни разузнавателни системи?

- Това вече е политика. Не мога да предскажа избора, но трябва бъде базиран на способности. Ако наши фирми ги имат - нека произвеждат, армията да купува от тях. Ако не могат, ще търсим чуждестранни. Румъния например избра американска фирма и закупи безпилотна система с тактически възможности "Шедоу". Но онова, което видях край Челопечене, дава кураж, че наши производители ще могат да се справят с проблема. Въпросът отдавна е назрял и дори закъснял - без такива системи не можем да минем.

- Военногеографската служба казва категорично - това самолетче, с видеокамерата, с показаното, не може да ни послужи за създаване на ортофотокарти. То може да доставя информация за командирите, да си я използват по тяхно виждане. Ние имаме самолет Ан-30, той не е за разузнаване, нали, той е пригоден с оборудване нужно за добиване на информация за картографиране?


- Ние имахме шест самолета Су-22 М4, които по плана за готовност бяха оборудвани с контейнери за водене на въздушно радиотехническо разузнаване и за фотографиране както за нуждите на картографирането, така и за нуждите на войските - планово, площадно, перспективно фотографиране. Изключително удобна и стабилна платформа, удоволствие беше да се лети на нея. Контейнерите имаха ограничения, но снимките даваха точна представа за обстановката на земята, макар и чернобяла. Тази способност можеше удачно да се развие с модернизацията само на контейнерите, което не бе скъпо. Сега обаче търсим кой да ни снима от въздуха.

- Сега такива самолети нямаме.

- Но се предлагат контейнери, които могат да бъдат окачвани на различни платформи - на Су-25, каквито имаме в Безмер, и на Л-39 - в Долна Митрополия. Те биха могли да се използват за нуждите на въздушното картографиране.

- Но не и безпилотният, който облиташе района около Челопечене.

- Той е тактическо средство. Полезен е за полевите командири до ниво батальон. За нуждите на картографиране от определен мащаб полетът му е необходимо да бъде стабилизиран, което е въпрос на близко бъдеще. При следващия опит (ако има разрешение за такъв) ще направим експеримент за картографиране дори от тази платформа.

- Има и по-тежки безпилотни летателни апарати, които могат, нали?

- Те могат да картографират, и то райони, които са много по-опасни от Челопечене. Където командирите не биха изпратили пилотируем летателен апарат. Там е мястото на въздушните роботи. Фирмата, която даде безпилотния самолет за снимане над Челопечене, разполага с минибезпилотен летателен апарат, който може да изпълни задача за нуждите на картографирането.

- И още едно предимство - можете да зададете ниски височини.

- "Полска чучулига" мина над самата трева. Разрешаващата способност на такова заснемане е в пъти по-висока от онази на пилотируемия самолет.

- А себестойността на доставената информация?

- Има такова понятие. Несъизмерими са себестойностите на доставеното чрез пилотируем летателен и безпилотен апарат с 300 вата електродвигател, две акумулаторни батерии и различен тип сензори, за който разходите са минимални..

- И най-голямото предимство е, че спестява човешки живот и може да "виси" във въздуха двадесет и четири часа.

- Това минисредство трудно се вижда, не се чува, то е малогабаритна цел, дори да го простреляш и с пробойните ще си лети. Радарна система не го лови, защото почти няма ефективна отразяваща повърхност и в същото време дава възможност дълго време да наблюдаваш нещо, което те интересува. Няма място за дезинформация. За командирите това е страхотно улеснение. Ето защо подобни средства са търсени. И цената им постоянно расте. Струвало е малко преди, когато се е залагало на скъпите пилотируеми платформи, сега цената на такава безпилотна система е пораснала в немалко пъти в сравнение с преди десетина години.

- Били сме държава, произвеждала авиационна техника. Ако трябва да се върнем на този пазар, откъде да започнем?

- Ние трябва да се върнем на авиационния пазар. И безпилотните самолети са един от шансовете ни. Познанията и потенциалът на много кадърни българи, а и на нацията ни, да се развиват в авангардна посока. До средата на 40-те години българските авиационни предприятия са били защитени от външната конкуренция от основните закони на държавата и са снабдявали в голяма степен войската с голяма част от необходимата авиационна техника. Сега може би трябва да направим същото за въздушните роботизирани системи.

- И това го казвате вие, пилот, чийто живот е минал в пилотируемата авицаия?

- Е, небето винаги е в сърцето на пилота. Аз говоря с нескриван ентусиазъм за безпилотните летателни средства, защото те са част от авиацонното бъдеще.

Разговора води Божидар Спасов

http://bgarmy.eamci.bg/Scripts/isapiVWB ... EID=100827
Anyone who fights for the future, lives in it today

Отговори