МиГ-15 и МиГ-17 в България
МиГ-15 и МиГ-17 в България
А, кога е последния полет на МиГ-15 УТИ у нас ?
Re: Снимки
През 1983 г. лети още у нас, защото тогава има една доста трагична катастрофа с този тип.Blackhawk написа:А, кога е последния полет на МиГ-15 УТИ у нас ?
Честно казано точна дата не знам, но явно трябва да е около края на активните полети с МиГ-17, тоест към 1985 - 1986 г.
Трябва да се види по дебелите книги какво пише.

Anyone who fights for the future, lives in it today
Re: Снимки
Подробности за катастрофата?Грозев написа:През 1983 г. лети още у нас, защото тогава има една доста трагична катастрофа с този тип.Blackhawk написа:А, кога е последния полет на МиГ-15 УТИ у нас ?
Честно казано точна дата не знам, но явно трябва да е около края на активните полети с МиГ-17, тоест към 1985 - 1986 г.
Трябва да се види по дебелите книги какво пише.
Re: Снимки
Катастрофата е описана до някаква степен в книгата на Иван Апостолов "На границите на възможното", но реално автора не говори за непосредствената причина, а по-скоро за последствията.M-4 написа:Подробности за катастрофата?Грозев написа:През 1983 г. лети още у нас, защото тогава има една доста трагична катастрофа с този тип.Blackhawk написа:А, кога е последния полет на МиГ-15 УТИ у нас ?
Честно казано точна дата не знам, но явно трябва да е около края на активните полети с МиГ-17, тоест към 1985 - 1986 г.
Трябва да се види по дебелите книги какво пише.
На 18 април 1983 г. летеца Трифон Фитев пребазира МиГ-15УТИ за ремонт в завода "Хан Аспарух" в Толбухин/Добрич. Не става ясно от къде е излетял, не става ясно и защо се е катапултирал. Казва се, само че е попаднал в лошо време и летеца се е катапултирал, при което се удря във верикалния стабилизатор и се наранява тежко в корема. Умира на земята в ръцете на някакъв овчар.
Anyone who fights for the future, lives in it today
Re: Снимки
Това май вече стана за отделна тема, не е зле да се отдели.
В Долна държаха един МиГ-17 и една спарка доста време в летателна годност - дори този МиГ-17 летеше по време на откриването на музея Крумово през септември 1991 г., спарката също трябва да е била до това някое време. Трябва да намерим да попитаме някои - все Долна може да са останали хора, които още помнят това.
Иначе в редовна експлоатация - последен випуск на МиГ-17/МиГ-15УТИ в Каменец е 1985 г. От 1986 г. -вече завършват на МиГ-21, но преди това също са летели поне една година на МиГ-17 /същото важи и за випуск 1987 г., за 88-89 вече не знам, за 1990 г. със сигурност от Л-29 са преминали на МиГ-21/.
Реално в бойните части - в Безмер, МиГ-1УТИ продължава да лети до 1988 г., когато идват спарките Су-25.
В Долна държаха един МиГ-17 и една спарка доста време в летателна годност - дори този МиГ-17 летеше по време на откриването на музея Крумово през септември 1991 г., спарката също трябва да е била до това някое време. Трябва да намерим да попитаме някои - все Долна може да са останали хора, които още помнят това.
Иначе в редовна експлоатация - последен випуск на МиГ-17/МиГ-15УТИ в Каменец е 1985 г. От 1986 г. -вече завършват на МиГ-21, но преди това също са летели поне една година на МиГ-17 /същото важи и за випуск 1987 г., за 88-89 вече не знам, за 1990 г. със сигурност от Л-29 са преминали на МиГ-21/.
Реално в бойните части - в Безмер, МиГ-1УТИ продължава да лети до 1988 г., когато идват спарките Су-25.
Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
Аз имам малко по труден въпрос. Колко броя МиГ-15 и МиГ-17 е получила България?
Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
Повдигам пак въпроса за буквените индексни означения към бордните номера на 15-ките от Графа през 60-те. 

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
Мен ми се върти в главата цифрата 47 касаеща бройките Миг-17...по някви спомени. Знам че са погребани на Долна Митрополия и там се ровят колекционери за резервни части.

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
МиГ-17 у нас са били доста. 12 броя МиГ-17ПФ и останалото е микс от нови и втора ръка МиГ-17 (Сейбъри и Ф) и полски Lim-5.
Над 200 броя са, като съм срещал число от 231, но след няколко дни ще кажа със сигурност бройката.
Над 200 броя са, като съм срещал число от 231, но след няколко дни ще кажа със сигурност бройката.
Anyone who fights for the future, lives in it today
Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
Предполагам че щом сме имали над 200 МиГ-21 е логично да сме имали и над 200 МиГ-17! Но ако можеш да намериш информация за бройката ще бъде супер. Говоря за общ брой, полски и съветски от всички модификации. Пък ако има информация и за отделни модификации още по добре. И за МиГ-15 също ми е интересно. Друг въпрос, къде са летели 12-те МиГ-17ПФ?
- Jack Bauer
- Мнения: 321
- Регистриран: ср окт 03, 2007 9:25 pm
Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
Би трябвало ПФ-ите да са в Графа.
Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
МиГ-17ПФ - първо в Графа, а след идването на МиГ-19, са отишли, ако не ме лъже паметта, в Габровница, а след това в Балчик (бат Даньо от Йорданов от Балчик - във Фейсбук "Военно летище Балчик" е правил последни полети на тях през 1978 г.). Нещо ми се върти в главата и Узунджово след това, ама не съм сигурен на 100%.
- Fighterland
- Мнения: 684
- Регистриран: вт ное 27, 2007 6:34 pm
Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
Мисля, че действително в Узунджово завършват службата си ПФ-вете, първата половина на 80-те.
На десет мили от Монтана
в посока Дунавският бряг...
в посока Дунавският бряг...
- Fighterland
- Мнения: 684
- Регистриран: вт ное 27, 2007 6:34 pm
Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
Потвърдено - поне до 82-ра има.Fighterland написа:Мисля, че действително в Узунджово завършват службата си ПФ-вете, първата половина на 80-те.
На десет мили от Монтана
в посока Дунавският бряг...
в посока Дунавският бряг...
Re: Снимки
Самолета излита от Каменец. В района на Толбухин/Добрич МТО условията са били наподходящи. Имало е активна облачност. Самолета влиза в кумулонимбус– Сb–9, става неуправляем и пилота се катапултира, но загива.Грозев написа: На 18 април 1983 г. летеца Трифон Фитев пребазира МиГ-15УТИ за ремонт в завода "Хан Аспарух" в Толбухин/Добрич.
Трифон Фитев е от випуск 1976 г. на ВНВВЪ"Г.Бенковски", випуск с голям брой катастрофи.
Най–щастлив е випуск 1972 г. на генерал Михов, без нито една жертва.
чичо Нено
В авиацията което става и в цирка не става.
Аватар JETPILOT BGspotters.net
доработен и подарен от Svetli Georgiev
В авиацията което става и в цирка не става.
Аватар JETPILOT BGspotters.net
доработен и подарен от Svetli Georgiev
Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
МиГ-21 са 224 броя, а 17-ките според мен трябва да са повече (общо). За 15 не зная. 17-ката си е най-истинския самолет 

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
Здравейте,върти ми се из главата 'префасонирането' в България на едноместни машини(Миг 15) в спарки можете ли да ми припомните подробностите?
Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
Да. Ресурса на оригиналните УТИ МиГ-15 е "изяден" доста бързо (по наработка) и през 60-те от частите почват да излизат морално остарелите 15-ки, повечето от които имат голям остатъчен ресурс. Главния инженер на авиацията през тоя период (Ненко Ненков) излиза с предложение бойните да се преоборудват в спарки, което ще излезе по-евтино от закупуването на нови такива. Преработването става в 149-та АРБ (Толбухин). Преоборудват се в спарки и чисти 15-ки, и бисове. Общо има 43 броя У МиГ-15 МТ (МТ - Модификация Толбухин), произведени в периода 1963-1972. Самолетите са надеждни, с тях няма произшествия от технически характер. Предпочитани са от летците, особено при задачи на полети по маршрут,заради по-предната центровка, което позволява да се лети с пуснато управление. Мога да разкажа и за конструктивните особености на преконструирането, както и други подробности, ако има интерес.
Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
Е!? Ние да не сме бгмама?ако има интерес.
Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България
Moss написа:Е!? Ние да не сме бгмама?ако има интерес.
