Страница 1 от 2

МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: пет апр 15, 2011 10:39 am
от Blackhawk
А, кога е последния полет на МиГ-15 УТИ у нас ?

Re: Снимки

Публикувано: нед апр 17, 2011 12:12 am
от Грозев
Blackhawk написа:А, кога е последния полет на МиГ-15 УТИ у нас ?
През 1983 г. лети още у нас, защото тогава има една доста трагична катастрофа с този тип.
Честно казано точна дата не знам, но явно трябва да е около края на активните полети с МиГ-17, тоест към 1985 - 1986 г.
Трябва да се види по дебелите книги какво пише. :)

Re: Снимки

Публикувано: нед апр 17, 2011 12:10 pm
от M-4
Грозев написа:
Blackhawk написа:А, кога е последния полет на МиГ-15 УТИ у нас ?
През 1983 г. лети още у нас, защото тогава има една доста трагична катастрофа с този тип.
Честно казано точна дата не знам, но явно трябва да е около края на активните полети с МиГ-17, тоест към 1985 - 1986 г.
Трябва да се види по дебелите книги какво пише. :)
Подробности за катастрофата?

Re: Снимки

Публикувано: нед апр 17, 2011 12:54 pm
от Грозев
M-4 написа:
Грозев написа:
Blackhawk написа:А, кога е последния полет на МиГ-15 УТИ у нас ?
През 1983 г. лети още у нас, защото тогава има една доста трагична катастрофа с този тип.
Честно казано точна дата не знам, но явно трябва да е около края на активните полети с МиГ-17, тоест към 1985 - 1986 г.
Трябва да се види по дебелите книги какво пише. :)
Подробности за катастрофата?
Катастрофата е описана до някаква степен в книгата на Иван Апостолов "На границите на възможното", но реално автора не говори за непосредствената причина, а по-скоро за последствията.
На 18 април 1983 г. летеца Трифон Фитев пребазира МиГ-15УТИ за ремонт в завода "Хан Аспарух" в Толбухин/Добрич. Не става ясно от къде е излетял, не става ясно и защо се е катапултирал. Казва се, само че е попаднал в лошо време и летеца се е катапултирал, при което се удря във верикалния стабилизатор и се наранява тежко в корема. Умира на земята в ръцете на някакъв овчар.

Re: Снимки

Публикувано: нед апр 17, 2011 1:36 pm
от Сашо
Това май вече стана за отделна тема, не е зле да се отдели.
В Долна държаха един МиГ-17 и една спарка доста време в летателна годност - дори този МиГ-17 летеше по време на откриването на музея Крумово през септември 1991 г., спарката също трябва да е била до това някое време. Трябва да намерим да попитаме някои - все Долна може да са останали хора, които още помнят това.
Иначе в редовна експлоатация - последен випуск на МиГ-17/МиГ-15УТИ в Каменец е 1985 г. От 1986 г. -вече завършват на МиГ-21, но преди това също са летели поне една година на МиГ-17 /същото важи и за випуск 1987 г., за 88-89 вече не знам, за 1990 г. със сигурност от Л-29 са преминали на МиГ-21/.
Реално в бойните части - в Безмер, МиГ-1УТИ продължава да лети до 1988 г., когато идват спарките Су-25.

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: нед апр 17, 2011 8:37 pm
от tu-134
Аз имам малко по труден въпрос. Колко броя МиГ-15 и МиГ-17 е получила България?

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: пон апр 18, 2011 7:08 pm
от M-4
Повдигам пак въпроса за буквените индексни означения към бордните номера на 15-ките от Графа през 60-те. :lol:

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: вт апр 19, 2011 8:04 pm
от verigite
Мен ми се върти в главата цифрата 47 касаеща бройките Миг-17...по някви спомени. Знам че са погребани на Долна Митрополия и там се ровят колекционери за резервни части.

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: вт апр 19, 2011 10:59 pm
от Грозев
МиГ-17 у нас са били доста. 12 броя МиГ-17ПФ и останалото е микс от нови и втора ръка МиГ-17 (Сейбъри и Ф) и полски Lim-5.
Над 200 броя са, като съм срещал число от 231, но след няколко дни ще кажа със сигурност бройката.

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: ср апр 20, 2011 12:12 am
от tu-134
Предполагам че щом сме имали над 200 МиГ-21 е логично да сме имали и над 200 МиГ-17! Но ако можеш да намериш информация за бройката ще бъде супер. Говоря за общ брой, полски и съветски от всички модификации. Пък ако има информация и за отделни модификации още по добре. И за МиГ-15 също ми е интересно. Друг въпрос, къде са летели 12-те МиГ-17ПФ?

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: ср апр 20, 2011 12:27 am
от Jack Bauer
Би трябвало ПФ-ите да са в Графа.

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: ср апр 20, 2011 8:21 am
от Сашо
МиГ-17ПФ - първо в Графа, а след идването на МиГ-19, са отишли, ако не ме лъже паметта, в Габровница, а след това в Балчик (бат Даньо от Йорданов от Балчик - във Фейсбук "Военно летище Балчик" е правил последни полети на тях през 1978 г.). Нещо ми се върти в главата и Узунджово след това, ама не съм сигурен на 100%.

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: ср апр 20, 2011 9:50 am
от Fighterland
Мисля, че действително в Узунджово завършват службата си ПФ-вете, първата половина на 80-те.

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: нед апр 24, 2011 9:59 pm
от Fighterland
Fighterland написа:Мисля, че действително в Узунджово завършват службата си ПФ-вете, първата половина на 80-те.
Потвърдено - поне до 82-ра има.

Re: Снимки

Публикувано: пон апр 25, 2011 1:36 pm
от Neno Er
Грозев написа: На 18 април 1983 г. летеца Трифон Фитев пребазира МиГ-15УТИ за ремонт в завода "Хан Аспарух" в Толбухин/Добрич.
Самолета излита от Каменец. В района на Толбухин/Добрич МТО условията са били наподходящи. Имало е активна облачност. Самолета влиза в кумулонимбус– Сb–9, става неуправляем и пилота се катапултира, но загива.
Трифон Фитев е от випуск 1976 г. на ВНВВЪ"Г.Бенковски", випуск с голям брой катастрофи.
Най–щастлив е випуск 1972 г. на генерал Михов, без нито една жертва.

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: съб апр 30, 2011 11:34 am
от M-4
МиГ-21 са 224 броя, а 17-ките според мен трябва да са повече (общо). За 15 не зная. 17-ката си е най-истинския самолет :D

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: съб апр 30, 2011 6:40 pm
от techo
Здравейте,върти ми се из главата 'префасонирането' в България на едноместни машини(Миг 15) в спарки можете ли да ми припомните подробностите?

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: съб апр 30, 2011 7:56 pm
от M-4
Да. Ресурса на оригиналните УТИ МиГ-15 е "изяден" доста бързо (по наработка) и през 60-те от частите почват да излизат морално остарелите 15-ки, повечето от които имат голям остатъчен ресурс. Главния инженер на авиацията през тоя период (Ненко Ненков) излиза с предложение бойните да се преоборудват в спарки, което ще излезе по-евтино от закупуването на нови такива. Преработването става в 149-та АРБ (Толбухин). Преоборудват се в спарки и чисти 15-ки, и бисове. Общо има 43 броя У МиГ-15 МТ (МТ - Модификация Толбухин), произведени в периода 1963-1972. Самолетите са надеждни, с тях няма произшествия от технически характер. Предпочитани са от летците, особено при задачи на полети по маршрут,заради по-предната центровка, което позволява да се лети с пуснато управление. Мога да разкажа и за конструктивните особености на преконструирането, както и други подробности, ако има интерес.

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: съб апр 30, 2011 11:17 pm
от Moss
ако има интерес.
Е!? Ние да не сме бгмама?

Re: МиГ-15 и МиГ-17 в България

Публикувано: нед май 01, 2011 12:00 pm
от M-4
Moss написа:
ако има интерес.
Е!? Ние да не сме бгмама?
:lol: