Авиацията срещу пожарите в България

Всичко за военната авиация в България
Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от Грозев » пет мар 15, 2013 10:49 pm

Тук "ударно усвояване" се използва в негативната светлина на това, дай да изпълним петилетката, но на каква цена, с какво качество, с какъв оглед на закона и прочие е без значение.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Jack Bauer
Мнения: 320
Регистриран: ср окт 03, 2007 9:25 pm

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от Jack Bauer » пет мар 15, 2013 11:07 pm

Да де, ама по какъв начин?! Нужно ли е да има такива предрешени конкурси?

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » пет мар 15, 2013 11:58 pm

Има недоизяснени неща в статията. В момента се купува един хеликоптер, но от началото на 2014 година ще може да се направи поръчка за още машини със средства от следващия финансов период. Тази перспектива не е спомената. Възможностите за нови придобивания не се затварят, за да може да се отправят упреци на такава основа. Средствата по ОПОС от настоящия период са разпределени най-вече за наземна пожарогасителна техника и авиацията не е приоритет. Защо четириканалният автопилот със SAR-режим е непременно излишен? Колко струват алтернативите с подобно оборудване? Ако са чувствително по-скъпи, те не биха се вместили в сега разработената противопожарна модернизация. Накрая, не зная как би се приело в Брюксел купуване на руски машини с европейски пари.
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от Грозев » съб мар 16, 2013 1:06 am

AShotInTheDark написа:Има недоизяснени неща в статията. В момента се купува един хеликоптер, но от началото на 2014 година ще може да се направи поръчка за още машини със средства от следващия финансов период. Тази перспектива не е спомената. Това, че сега се поръчва един брой не означава затваряне на възможностите, за да се отправят упреци на такава основа. Средствата по ОПОС от настоящия период са разпределени най-вече за наземна пожарогасителна техника и авиацията не е приоритет.
Това за сега е в сферата на предположенията. Може да се купува още летателна техника, може и да не се купува, но никой в момента твърдо не е заявил някакви планове, че с парите от следващия период ще се купува още един, два, три или колкото там вертолета. Всъщност няма и точна програма, която да казва как трябва да изглежда противопожарната авиация в бъдеще, което лично за мен показва една стихийност на решаването на проблемите.

Всъщност проблема за взимането на още вертолети няма да е в това дали има или няма еврофондове.
Както си говорихме по-рано в темата, когато ставаше въпрос за амфибията, Европа дава пари за покупка, но експлоатацията е проблем на оператора. Не знам дали Пожарната ще може да си позволи експлоатацията на повече от един вертолет, като дори си мисля, че и този ще им идва нанагорно. Защо?
Бюджета на пожарната в момента е 161 млн. годишно, а експлоатацията на една Super Puma (с хубава логистика, достатъчно персонал, достатъчно летене за поддържане на подготовката и прочие) по мои груби, но все пак опиращи се на факти, преценки ще години 3 млн. 2% от бюджета, за един единствен вертолет, който през повечето време ще трябва да върши съвсем непривични за пожарната задачи (търсене и спасяване), но за това повече по-долу.
AShotInTheDark написа:Защо четириканалният автопилот със SAR-режим е непременно излишен? Колко струват алтернативите с подобно оборудване? Ако са чувствително по-скъпи, те не биха се вместили в сега разработената противопожарна модернизация.
Трябва да почнем от там каква е стандартната световна практика, когато става въпрос за гасене на пожари от въздуха.
Като цяло се използват възможно най-евтините и масови черноработници, които могат да се намерят. В българския случай това значеше Ми-8 и Ми-17. В САЩ ще видиш всякакви антики, които се ползват за гасене на пожари и това не е случайно. Първо, рискът в тези задачи е висок и никой не иска да губи скъпи или скъпо оборудвани машини в подобни задачи. Второ, модерното оборудване не ти помага особено и примерно четириканалния автопилот и противообледителната система е мъртва маса. Трето, всичко излишно, което носиш на борда ти сваля полезния товар и продължителността на полета. Дори, когато става въпрос за покупка на нови вертолети за пожарогасене те се взимат във възможно най-базовия и евтин вариант, който съществува.

Следващият въпрос е може ли с един вертолет хем да правим търсене и спасяване, хем да гасим пожари.
На теория може и идеята звучи много добра, но въпросът е може ли да си го позволим, има ли традиции Пожарната да прави търсене и спасяване от въздуха и дали някой ще ги натовари въобще с такива задачи.
Лично аз съм огромен скептик, че ще доживея да видя как пожарникарски вертолет носи дежурство по търсене и спасяване, най-малкото защото тази задача е несвойствена за самата организация и подхожда повече на ПСС или Гражданска защита. A несвойствените задачи обикновено са първите, които системата отхвърля във времена на трудности.
Но по-важното е за що за търсене и спасяване готвят въпросния вертолет с четириканален автопилот, противообледителна система и прочие? Общо взето се готвят за нещо, което никой в България няма да пробва да прави, като например спасяване на море, в лошо време, условия за обледеняване, където се иска точно висене при силни ветрове и прочие. Истината е, че в България се прави спасяване само при VFR (просто време денем), като изключения практически няма и където ги има беше мирновременен героизъм на военните.
Само да отбележа, че Cougar-ът ни има стандартен триканален автопилот. И пак да отбележа, че макар и изискванията да са за сериозен вертолет за търсене и спасяване, то няма нещо изключително важно - оптикоелетронна система за обзор. Няма я, защото е скъпа и бюджета не стига. Така, че нещата са леко половинчати.

Личната ми преценка на око е, че всичките капризи оскъпяват вертолета с 10 - 15%, без да смятаме повишаването на парите за експлоатация от това, че имаме по-сложна машина от това, което ни трябва за да гасим пожари. Тоест купува се вертолет, който е прекалено сложен за пожарникарски, че дори и да бъде нормална машина за търсене и спасяване, а скептицизмът ми за цялата история за SAR в пожарната е огромен.
AShotInTheDark написа:Накрая, не зная как би се приело в Брюксел купуване на руски машини с европейски пари.
Такова нещо никой няма да допусне, затова си има изискване за съответните сертификати от EASA, които никой руски вертолет и производител няма, но всички западни производители и вертолети имат.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » съб мар 16, 2013 4:18 pm

Точка първа, само един не е достатъчен. От всичко казано не следва да е по-вероятно, че нови хеликоптери няма да бъдат купени. Сигурно е, че и през следващия финансов период на ЕС модернизацията на противопожарната структура към МВР ще продължи. Общият обем на средствата по Оперативна програма "Околна среда" за настоящия период е 1,8 милиарда (!) евро, българското съфинансиране е 334 милиона евро. Финансовата рамка на следващия период едва ли ще е в пъти по-различна. Разходите за нови противопожарни хеликоптери няма да представляват значителен дял от тези пари. Лично за мен вероятността да се поръчат още хеликоптери е по-голяма от тази да не се поръчат. Бюджетът на пожарната до момента едва ли е убедителен аргумент. Логично е когато в системата на МВР се развива нова способност и се придобива нова техника, да се планира и съответен бюджет. Понеже става дума за разходи с мирновременно приложение за опазване на природата, които принципно ще имат гражданско и медийно одобрение, срещу такова увеличаване на средствата за ГДПБЗН едва ли ще има силно обществено и политическо противодействие.
Точка втора, защо ни е четириканален автопилот. Четейки контрааргументите, оставам с впечатлението, че щом ще се поръчва машина за гасене плюс търсене и спасяване, проблемът не е в това, че ще има четириканален автопилот, а че няма да има оптикоелектронна система за обзор. За коя структура е свойствена тази дейност. Доколкото зная, от 2011 година Главна дирекция "Гражданска защита" и Главна дирекция "Пожарна безопасност и спасяване", и двете към МВР, са слети под името Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението". ПСС е доброволческа (!) организация, специализирана в специфично спасяване, която е много далеч от възможностите на МВР да си осигурява бюджет за поддържане на авиотехника и трениране на екипажи. Понеже машината ще е с двойно приложение, едната й функция е на средство за борба с горските пожари, това я прави по-логична в Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението". Не виждам нещо фатално в придаването на хеликоптера към МВР.
Точка трета, кат Русия няма втора. Тогава защо въобще се разсъждава за руски производители и машини?
Като цяло продължавам да не съм убеден в справедливостта на гнева на статията в някои отношения.
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от Грозев » съб мар 16, 2013 9:06 pm

AShotInTheDark написа:Точка първа, само един не е достатъчен. От всичко казано не следва да е по-вероятно, че нови хеликоптери няма да бъдат купени. Сигурно е, че и през следващия финансов период на ЕС модернизацията на противопожарната структура към МВР ще продължи. Общият обем на средствата по Оперативна програма "Околна среда" за настоящия период е 1,8 милиарда (!) евро, българското съфинансиране е 334 милиона евро. Финансовата рамка на следващия период едва ли ще е в пъти по-различна. Разходите за нови противопожарни хеликоптери няма да представляват значителен дял от тези пари. Лично за мен вероятността да се поръчат още хеликоптери е по-голяма от тази да не се поръчат. Бюджетът на пожарната до момента едва ли е убедителен аргумент. Логично е когато в системата на МВР се развива нова способност и се придобива нова техника, да се планира и съответен бюджет. Понеже става дума за разходи с мирновременно приложение за опазване на природата, които принципно ще имат гражданско и медийно одобрение, срещу такова увеличаване на средствата за ГДПБЗН едва ли ще има силно обществено и политическо противодействие.
Това е просто пожелателно говорене.
През 2011 г., примерно, също имаше фондове за екологията, но няма спомен някой да е е тръгвал да купува противопожарен вертолет. И това е така, просто защото, както и много други неща, така и въпросните фондове се усвояват стихийно и кампанийно.
Ако през 2012 г. нямаше пожари, сега въобще нямаше да водим този разговор. Не, че България щеше да се излага на по-малък риск от пожари, нито пък нуждата от противопожарна авиация щеше да е различно. Просто нямаше да има кампания.
Почти съм сигурен, че ако следващите две - три години се паднат без сериозни горски пожари, които налагат гасене от въздуха (по неимперични наблюдения цикъла в последните години е година - две с пожари, две - три без), то не мисля, че някой ще инициира покупката на още противопожарни вертолети.
Изводите от експлоатацията на първия също със сигурност ще влязат в сметките и ако експлоатацията е проблемна, а разходите сериозни, това също няма да натежава везните в полза на още машини.
И най-важното е бюджета. Това са традиционно проблемни области, които не се поддават на логика.
AShotInTheDark написа:Точка втора, защо ни е четириканален автопилот. Четейки контрааргументите, оставам с впечатлението, че щом ще се поръчва машина за гасене плюс търсене и спасяване, проблемът не е в това, че ще има четириканален автопилот, а че няма да има оптикоелектронна система за обзор. За коя структура е свойствена тази дейност. Доколкото зная, от 2011 година Главна дирекция "Гражданска защита" и Главна дирекция "Пожарна безопасност и спасяване", и двете към МВР, са слети под името Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението". ПСС е доброволческа (!) организация, специализирана в специфично спасяване, която е много далеч от възможностите на МВР да си осигурява бюджет за поддържане на авиотехника и трениране на екипажи. Понеже машината ще е с двойно приложение, едната й функция е на средство за борба с горските пожари, това я прави по-логична в Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението". Не виждам нещо фатално в придаването на хеликоптера към МВР.
Пожарната си е пожарна, независимо от името. Тоест управлението се състои от пожарникари, които си гледат пожарникарските проблеми. Търсенето и спасяването от въздуха ще си остане външна задача, най-малкото поради липсата на всякакви традиции, както в пожарната, така и в МВР. Разбира се, възможно е да се изгради система, да се поддържа подготовка и да се направи организация, където всичко това ще е възможно, но скептицизмът ми е огромен. А той се поражда най-вече от това, че системата трудно ще намери необходимия капацитет да си изгради един авиационен отряд от нулата, който да започне да поддържа някаква подготовка за гасене на пожари, а за другото, да не говорим.
Само един лек пример. AW139 на Гранична полиция също има оборудване за търсене и спасяване, но такива задачи не очаквам да се изпълняват скоро, ако въобще някога, просто защото са несвойствени за системата.

Колкото до ПСС, това че е доброволческа структура не ѝ попречи да си наеме вертолети да им съдейства за търсенето и спасяването тази зима.
AShotInTheDark написа:Точка трета, кат Русия няма втора. Тогава защо въобще се разсъждава за руски производители и машини?
Отвъд политиканстването фактите са такива. Ка-32 е вероятно най-добрата платформа за гасене на пожари от въздуха. Чисто технически, разбира се. Като вкараме разни други фактори, то машината си има и не малко минуси.
Дъртите Ми-17, които се валяха по поляните на Крумово до скоро, вероятно са пък най-доброто решение от гледна точка на "стойност-ефективност" (смешни разходи за поддръжка срещу високи технически характеристики), но реално погледнато тази опция е много отвъд административния и управленски капацитет на системата.
И да, най-важното, Европа дава пари да се върти собствената ѝ икономика, а не руската.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » нед мар 17, 2013 1:18 am

Това пък е вече откровено спекулиране.
Грозев написа:Това е просто пожелателно говорене.
През 2011 г., примерно, също имаше фондове за екологията, но няма спомен някой да е е тръгвал да купува противопожарен вертолет. И това е така, просто защото, както и много други неща, така и въпросните фондове се усвояват стихийно и кампанийно.
Европейските фондове не са стихийни и кампанийни, нелепо е да се твърди подобно нещо. Те имат предварително планирана рамка, която при нужда се предоговаря така, че да съответства на местните нужди и променящите се условия. През 2011 година все още нямаше разрешение средства от ОПОС да се пренасочат за купуване на нова противопожарна техника. Идеята за това се появи през миналото лято поради стечение на ред обстоятелства. По времето на правителството на Станишев през 2007 и 2008 години бяха викани на помощ чужди самолети, руски, френски и испански. Заговори се и за купуване на собствена техника, но нищо не се направи. Впрочем тогава усвояването на еврофондовете беше блокирано. Доколкото зная, решението за възстановяване на гасенето от въздуха със средства на ВВС е било взето към 2010 година, но от опита през лятото на 2012 г. се видя, че наличните средства не са достатъчни. Тъй като по ОПОС имаше свободен недоговорен ресурс, беше напълно логично да се стигне до предложение за пренасочване на част от парите за подобряване на борбата с горските пожари. В предни мои коментари съм дал информация за фазите на договарянето на това пренасочване: август 2012 г., МОСВ е предоставило исканията си пред Комитета за наблюдение на програмата, Генерална дирекция „Регионално развитие” и Генерална дирекция „Околна среда” на Европейската комисия; предложеното изменение е одобрено от Комитета за наблюдение на ОПОС в периода 27.09 – 10.10.2012 г.; на 14.02.2013 г. комисарят Хан е подписал решението, с което Европейската комисия одобрява изменението. Не виждам смисъл от дебат, който се води без оглед на фактите и се превръща в тотално отрицание.
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от Грозев » нед мар 17, 2013 2:54 am

AShotInTheDark, не виждам фундаментална разлика между това, което пишем.
А именно, че се действа тогава, когато ножът е опрял до кокала, а думи като "превенция" и "дългосрочно планиране" са чужди.
Не беше ли ясно, че в България стават пожари, че пожарите горят и на трудно достъпни места и че въпросните фондове могат да се използват и за покупка на техника или това изведнъж стана ясно след като цяла София гледаше как Витоша гори? Това ако не е стихийност и кампанийност...
Мисълта ми е, че ако нямаше толкова сериозни пожари миналата година, нямаше да водим и разговора сега.

А всичко започна от това, че не може да се предвижда дали ще бъдат купени още противопожарни вертолети. Това, че има програми, не значи че тези пари ще се усвояват по този начин. Точно както в периода 2003 - 2010 г. нищо не се правеше по темата, точно както от 2007 до 2012 г. едно евро не се даде за нова техника и точно както и сега няма никакъв план за развитие на противопожарната авиация.
Факторите, които ще определят покупката на още противопожарни вертолета са два:
- колко и какви ще са пожарите през 2013 - 2015 г.
- как пожарната ще експлоатира новата си техника в същия период
Ако има много пожари и вертолета криво-ляво се ползва прилично, то може и да се решат на още машини. Ако няма пожари и/или авиационната техника създава прекомерни проблеми, то темата ще се позабрави.
AShotInTheDark написа:...от опита през лятото на 2012 г. се видя, че наличните средства не са достатъчни.
В интерес на истината такъв анализ не е правен.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » нед мар 17, 2013 9:28 am

В интерес на истината... Г-н Грозев, още през лятото на миналата година като първа с активно гасене от страна на ВВС по време на пожарите за нужда от повече техника публично са говорили и Тома Белев като ръководител на природозащитното движение, и главен комисар Николай Николов, директор на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението", и министър Цветан Цветанов, и комисар Кристалина Георгиева, още тогава е получено принципното одобрение на комисар Йоханес Хан, направен е бил вътрешен анализ в МОСВ... Очевидно е имало неудовлетворение от гасенето само с двата бамби бъкета на ВВС, очевидно са обсъждани проблемите и очевидно са водени разговори за купуване на нова техника. Впрочем купува се хеликоптер с двойно приложение, който ще се използва от обединените пожарна и Гражданска защита, и двете понастоящем са една структура в МВР, но както и да е. Отрицание се иска. :roll:
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Потребителски аватар
BDG
Мнения: 398
Регистриран: вт дек 30, 2008 6:27 pm

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от BDG » нед мар 17, 2013 1:22 pm

AShotInTheDark навлизаш прекалено много в подробности, а Грозев иска да каже само едно нещо - купуваме първо копчето за балтона. Пуснат е търг за техника, а има прекалено много въпросителни как ще се експлоатира. Рискът след това копчето да не е за този балтон е много голям.
А след като два бамби-бакета не стигнаха миналата година, сега с една машина как ще се оправя пожарната?
А и защо ми се струва, че в цялата работа има една тънка мисъл - има подготвени пилоти във ВВС за тази машина, ще си дръпнем от там няколко (те нали ВВС са богати, ще си произведат нови пилоти). Интересно кой е изготвил заданието за тази машина?

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от Грозев » нед мар 17, 2013 3:17 pm

С две думи (че нещата се по загубиха в спорове) мисълта ми е, че пожарната трябва да си вземе два (а не един!) от възможно най-елементарните и евтини вертолети, които удовлетворяват техническите им изисквания за пожарогасене, защото скачането на сложна техника, която трябва да решава несвойствени задачи е безсмислено. Ако дойде някога момент да вършат и задачи по SAR, то тогава да си направят съответната модернизация (което е напълно възможно).
Неприятно за процеса би било ако КЗК открие някакви нередности, което също трябва да се вземе под внимание.

И да, продължавам да съм на мнение, че не е правена сериозна оценка за това каква точно авиационна техника трябва за справяне с пожарите у нас, нито е правена сериозна оценка на наличните ресурси (военни и цивилни) и начините за тяхната утилизация.

Колкото до екипажите, както Гранична полиция се напълни с пенсионирани военни, така и пожарната ще стори същото. Кой знае какви други опции няма.

И нека не си разваляме настроението и отношенията, все пак тук си спорим за спорта :)
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » пон мар 18, 2013 5:55 pm

Документи на поръчката от Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението", която, напомням за забравящите, е дирекция в структурата на МВР, обединяваща пожарогасителната и спасителната дейност:

http://www.nspbzn.mvr.bg/Obst_porachki/vertolet.htm
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от Грозев » чет апр 11, 2013 12:48 am

Отвориха офертите за противопожарен вертолет (обновена)
Написано от Списание АЕРО
Сряда, 10 Април 2013 16:48


Днес, 10 април 2013 г. бяха отворени офертите на участниците в процедурата за доставка на летателна техника за борба с горските пожари в полза на МВР. Предложения са постъпили от Вертолеты России, Eurocopter и AgustaWestland.

Отварянето стана на публично заседание. Стойността на откритата по ЗОП процедура е за 46 939 920 лева с ДДС.

На 11 февруари 2013 г. Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” (ГДПБЗН) обяви търг за купуване на един вертолет от тежък тип. В техническата спецификация се споменава, че той трябва да притежава способности за изпълнение на задачите които се възлагат на по ликвидиране на горски и високопланински пожари и търсене и спасяване. Финансирането на покупката става с европейски средства в рамките на програмата „Техническо обезпечаване на оперативните структури на ГДПБЗН – МВР за ограничаване и ликвидиране на горски пожари”, финансиран по Оперативна програма „Околна среда 2007 – 2013”.

Малко след това AgustaWestland и компанията „Ротсас Интернешънал”, представител на Bell Helicopter пуснаха жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) относно изискванията на търга, които облагодетелстват само един от потенциалните кандидати. КЗК отхвърли молбите.

В момента предстои комисията да се запознае подробно с постъпилите документи. Според непотвърдена информация, с която разполага АЕРО и трите оферти не отговарят в пълна степен на изискванията на конкурса. При офертата на Eurocopter не е включено оборудване на вертолета, като противообледителна система и възможност за поставяне на допълнителни резервоари в кабината, което е било в изискванията. Предлаганата от AgustaWestland машина не отговаря на изискването за полезен товар, а компанията "Вертолеты России" не разполага с типови сертификати за предлаганите вертолети и не е предала важна част от документацията.

Ако това се потвърди и от комисията, то има много голям шанс процедурата да бъде прекратена и възобновена с нови изисквания.

За да може България да се възползва от съфинансирането по линия на ЕС (85% от стойността) процедурата трябва да бъде приключена до края на календарната година.


http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... tolet.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от Грозев » съб май 18, 2013 2:49 am

Прекратиха процедурата за закупуване на противопожарен вертолет
Написано от Списание АЕРО
Петък, 17 Май 2013 22:49


Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” (ГДПБЗН) прекрати на 16 май процедурата за възлагане на обществена поръчка за доставка на един противопожарен вертолет. Като причина за това е обявено, че всички оферти не отговарят на условията на възложителя.

На 11 февруари 2013 г. ГДПБЗН обяви търг за купуване на един вертолет от тежък тип. В техническата спецификация се споменава, че той трябва да притежава способности за изпълнение на задачите които се възлагат на по ликвидиране на горски и високопланински пожари и търсене и спасяване. Финансирането на покупката става с европейски средства в рамките на програмата „Техническо обезпечаване на оперативните структури на ГДПБЗН – МВР за ограничаване и ликвидиране на горски пожари”, финансиран по Оперативна програма „Околна среда 2007 – 2013”.

На 10 април бяха отворени офертите на кандидатите за процедурата. Това се оказаха компаниите Eurocopter с AS 332C1e Super Puma, AgustaWestland с AW139 и Вертолеты России с Ка-32А11ВС. И трите оферти не са отговаряли, както на административните изисквания, така и на зададените технически спецификации.

Очаква се в най-скоро време процедурата да бъде рестартирана, като за сега не е ясно дали ще има промени в изискванията по нея. За да бъде осигурено финансиране от ЕС процедурата трябва да приключи до края на годината.


http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... tolet.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » пон май 20, 2013 9:50 am

Новина на БНТ, на сайта има и видео:


18.05.2013 / 19:55

Военните се готвят за летните пожари

Военните вече тренират за летните горски пожари. Екипажите на двата хеликоптери-пожарни вече извършват подготвителни полети. Равносметката за миналата година 230 часа противопожарни мисии.

Една пожарна команда от въздуха - с това разполага България в Авиобаза "Крумово". Екипажите й обаче са перфектно подготвени. Гасенето на огън с вертолети всъщност е доста опасно. Изисква се пълен синхрон в действията на екипажа - пилотът управлява хеликоптера, а бордният техник го насочва кога и къде да пусне водата, за да уцели огъня, без вертолета да пострада. В екипа обикновено има и пожарникар, който помага с инструкции. Често се лети се на близо 2 хиляди метра височина. Място за грешки няма.

Сега военните се упражняват без истински огън. При реална ситуация действията им трябва да са напълно автоматизирани, защото димът от огъня допълнително ограничава видимостта.

"Имаме готовност за два вертолета, тъй като имаме две системи за гасене на пожари. Готовността за излитане е между 30 минути и два часа. При пожароопасния период е 30 минути", обяснява командирът на 24 Авиобаза "Крумово" ген. Златко Златев и добавя: "Бих казал, че два вертолета, с които ние разполагаме, са достатъчни за по-ограничени пожар, а при евентуално разрастване - тогава може би ще са необходими и други, но засега се справяме с два вертолета и то много успешно."

Мисията на авиаторите тази година е да подготвят още четирима пилоти, способни да гасят пожари. Така обучените летци специално за тази дейност ще станат осем. Те разполагат с две системи за гасене на огън от въздуха.

Миналата година при големия пожар в резервата "Бистришко бранище" на Витоша военните са летeли по 8 часа на ден само с половин час за презареждане и почивка. Благодарение на майсторството на летците загребването на вода и пускането й над пожара е отнемало от 5 до 7 минути.

"Миналата година изпълнихме над 230 часа за гасене на пожари, като повече от половината бяха именно при гасене над планинско-гориста месност, труднодостъпна за наземни екипи. Така че нашата подготовка наистина трябва да бъде насочена да помагаме там, където наземните екипи трудно биха се справили", отбелязва ген. Златев.

Военните сега очакват сезона на пожарите, както го наричат в базата, защото, според мнението на специалистите, без човешка намесата на тези географски ширини горски пожар няма как да пламне от слънцето.

Автор: Цвета Младенова


http://bnt.bg/bg/news/view/101185
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » вт май 21, 2013 4:08 pm

Пет екипажа се подготвят в авиобазата "Крумово" за пожароопасния период

21 май 2013 / 13:23

Ирина Шопова, БТА

В 24-та авиационна база "Крумово" се увеличава броят на екипажите, които се подготвят за пожароопасния сезон. Това съобщи на открития летателен ден по случай 24 май заместник-командирът на авиобазата полковник Евгени Белкинов. По думите му през миналата година е имало само два подготвени екипажа и предвид на многото пожари натоварването е било огромно. От май със спецификата на подвесната система "Бамби-бак" се свикват пет екипажа. През 2012 година пожарите бяха десетки - до Черно море, Странджа, Родопите, Стара планина, Рила, а най-тежко беше на Витоша, припомни Белкинов. Според него това е най-ефективното средство за борбата с огъня. Машините издържат, трябва да подготвим хората, за да може в пожароопасния период - от юни нататък, тук да имаме тренирани екипажи, които да могат да реагират на всяка ситуация във всяка точка от страната, допълни Белкинов.
По случай Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост - 24 май, в 24-та авиационна база "Крумово" се състоя открит летателен ден. Гостите имаха възможност да разгледат вертолети "Ми-17", "Ми-24", "Кугар" и "Бел-206" и да наблюдават демонстрации по гасене на пожари с вертолет "Ми-17", оборудван със специализирана подвесна система "Бамби-бак".


http://bta.bg/bg/c/BO/id/606057
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от Грозев » чет авг 08, 2013 6:27 pm

Пожарната поиска помощ от ВВС за борба с горски пожар
Написано от Списание АЕРО
Четвъртък, 08 Август 2013 17:52


Вертолет Ми-17 на Военновъздушните сили излетя в 16,20 ч. днес, 8 август, за да се включи в действията за погасяване на пожар, възникнал в района на село Спахиево, област Хасково. Екипажът от 24-та авиационна база ще извърши разузнаване и ще участва в погасяването на пожара. Това съобщиха от Министерство на отбраната.

Молбата за изпращане на вертолет от състава на ВВС е отправена от главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ – МВР. Край хасковското село Спахиево гори върхово около 500 декера борова гора. Сигналът за пожар е бил подаден на телефон 112 около 13,20 часа. Пристигналите на място пет пожарни екипа и 30 служители на горското стопанство, но вече четвърти час високите температури и силният вятър пречат на пожарникарите да локализират и потушат огъня.

През миналата 2012 г. бе натрупан около 230 часа нальот при изпълнение на задачи по пожарогасене от вертолетите Ми-17 на ВВС.


http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... pojar.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от Грозев » чет авг 08, 2013 10:15 pm

ВВС хвърлиха 96 тона вода по пожара край Спахиево
Написано от Списание АЕРО
Четвъртък, 08 Август 2013 19:59


32 захода по горския пожар в района на хасковското село Спахиево са изпълнили днес авиаторите от авиобаза Крумово. В рамките на акцията са били хвърлени общо около 96 тона вода от вертолета Ми-17 от състава на ВВС.

Екипажът на машината се е състоял от подполковник Филип Ангелов, командир, бригаден генерал Златко Златев, втори пилот и двама бордни – капитан Георги Тодоров и офицерски кандидат Рангел Рабаджиев.

Резултатът от гасенето от въздуха е бил добър и за днес акцията е приключила. При необходимост вертолетите на ВВС могат да се включат в гасенето и утре.

Днес около 13,20 часа бе подаден сигнал на телефон 112 за възникнал пожар в борова гора край село Спахиево. Овладяването му бе затруднено от вятъра и високата температура. Вертолетът Ми-17 излетя от авиобаза Крумово в 16,20 часа.


http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... hievo.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

Овча мисъл
Мнения: 83
Регистриран: вт апр 09, 2013 10:43 am

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от Овча мисъл » пет авг 16, 2013 4:15 pm

Продължавам да се питам защо не бяха повикани вертолети от Авиобаза "Крумово", като превенция на случилата се трагедия с композиция от цистерни пропан-бутан. Тук е ролята на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” (ГДПБЗН) за оценка на риска , анализ на ситуацията и завъртане на практика на цикъла за вземане на решения.Вероятност за експлозия, вероятност за замърсявания,превантивни мерки,координация и процес на управление при извънредни ситуации, вземане на решения и провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи,ограничаване и ликвидиране на последиците от бедствия, аварии и др.Трябва да бъде наложен акцент за реагиране на промишлени аварии и катастрофи на които ВВС да бъдат ангажирани непосредствено за овладяването им или тяхното погасяване/унищожаване.
Ето нещо практично на запад :arrow:
http://www.bloomberg.com/video/truck-fi ... 5B0TQ.html
Изображение
Едва ли откривам топлата вода, силно се надявам този вариант да е бил разискван.

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1827
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Re: Авиацията срещу пожарите в България

Непрочетено мнение от Airfan » пет авг 16, 2013 4:25 pm

Значи при такъв вид пожари не може да се гаси директно, защото се получавала експлозия. Може само да се обливат цистерните с вода да се охлаждат и да се чака да изгори газта. Нещо такова беше.
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

Отговори