Български военни летища

Всичко за военната авиация в България
Moss
Мнения: 1328
Регистриран: пон окт 08, 2007 5:24 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от Moss » нед яну 27, 2013 10:00 pm

Селскостопанските летища са по 300-400 метра.
Това до Поройна е 2км.

Dawnbreaker
Мнения: 4
Регистриран: пет фев 15, 2013 4:20 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от Dawnbreaker » пет фев 15, 2013 4:26 pm

Здравейте, приятели! Понеже това ми е първият пост във форума, ще постна няколко колажа на авиобазите Чешнегирово и Добрич - направих ги с помощта на един приятел и картинката наистина е страшна. Може би това е олицетворението на българската армия и като цяло на държавата при "демокрацията"

Добрич:
Изображение



Чешнегирово:
Изображение

Скоро ще има за Равнец и Узунджово.

Потребителски аватар
Ветеринарния летец
Мнения: 125
Регистриран: чет сеп 30, 2010 11:54 am

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от Ветеринарния летец » пет фев 15, 2013 5:59 pm

Поздравления, колега.
Потресаващо е.

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » съб фев 16, 2013 12:34 am

Дали е възможно тази дискусия да се развива без политическа и идеологическа патетика? Струва ми се, че придържането към чисто авиационните аспекти на темата е за предпочитане.
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Потребителски аватар
вениамид могамедов
Мнения: 29
Регистриран: вт фев 12, 2013 10:40 am

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от вениамид могамедов » съб фев 16, 2013 12:19 pm

Едва ли !?
Самото име на темата провокира постоянни погледи към "преди", когато имахме 15 БОЙНИ летища и "сега" когато без да си кривим душите имаме САМО 1( в пълния смисъл на думата.) А разликите между преди и сега са именно плод на шиб@..те поитика и подменена идеология.

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » съб фев 16, 2013 2:24 pm

Ако тук ще се толерират примитивизми като горните на вениамид могамедов, дискусията напълно ще изгуби смисъл. Меко казано спорно е дали поддържането на огромен брой щатни и запасни летища и военна техника при ограничените ресурси на трикратно фалирала в периода от 1944 до 1989 г. държава е за предпочитане пред процеса на разоръжаване след края на Студената война. Съжалявам, но отказвам да участвам във възпроизвеждането на митологията на "истинската авиация", особено пък ако то е придружено от апологии на комунизма и Варшавската епоха и сатанизации на политическата демокрация. Мисля, че е време за модераторска намеса.
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Dawnbreaker
Мнения: 4
Регистриран: пет фев 15, 2013 4:20 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от Dawnbreaker » съб фев 16, 2013 2:46 pm

AShotInTheDark написа:Дали е възможно тази дискусия да се развива без политическа и идеологическа патетика? Струва ми се, че придържането към чисто авиационните аспекти на темата е за предпочитане.
Колега, виж сега. Не съм направил колажите за да политиканствам и да ти казвам "кога беше старата програма, кога построиха панелки и тн., беше по-добре". Въпросът, който повдигат колажите е съвсем-съвсем различен, но очаквах някой да се пусне така по тънката лайсна и да реагира първосигнално. Най-лошото е, че генералите, президента и ръководството на МО през последните 23 години мислеха че оптимизация и реорганизация са синоними на разпродаване, кражби и ликвидиране на летищата.

Така, че не виждам смисъл модератор да се намесва, колажите са си точни и отразяват суровата действителност - такава каквато е, безпристрастна, обективна и тъжна. Скоро ще публикувам за Равнец и Узунджово.

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » съб фев 16, 2013 2:57 pm

Dawnbreaker, споменахте демокрация, че и поставена в кавички, като направихте и обобщението, че такава била същината на държавата днес. Този подход е контрапродуктивен. Съпоставка между дейността на летищата някога и изоставените писти днес, осъществена по въпросния начин, не дава никаква нова информация и не прави чисто авиационен анализ. Освен това тази дискусия е посветена на летищата. Какво научаваме например за авиобаза Чешнегирово от колажа? Размери, конфигурация на писта, полоси за рулиране, стоянки, укрития, техническо оборудване? Нищо подобно. Виждат се части от писта, няколко самолета, няколко укрития и това е всичко...
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Dawnbreaker
Мнения: 4
Регистриран: пет фев 15, 2013 4:20 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от Dawnbreaker » съб фев 16, 2013 3:37 pm

Значи в темата можем да пишем само за полоси за рулиране и конфигурация на пистата, така ли? Ами аз ако не съм навътре в тази материя, но все пак имам малко по-друга гледна точка върху нещата, какво правим? Или нямаме право да си изказваме мнението вече?

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » съб фев 16, 2013 4:02 pm

Съмнявам се някой от интересуващите се от авиация да не е виждал например това:

Изображение
http://www.airliners.net/photo/Bulgaria ... 1306369/L/

Изображение
http://www.airliners.net/photo/Bulgaria ... 1306370/L/

Изображение
http://www.airliners.net/photo/Bulgaria ... 1308186/L/

Само че то дава малко информация за летище Доброславци.
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Стоян
Мнения: 799
Регистриран: пон яну 03, 2011 7:24 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от Стоян » съб фев 16, 2013 5:07 pm

Това е снимка на хангара на ЕПОВР в Добрич.

http://www.prikachi.com/images.php?nextid=3074531

Възможно е да има военни хангари с по-голяма площ в България, но на този модела му е доста сполучлив. Има врати отпред и отзад. Това е доста по-удобно,
отколкото с врати само от едната страна. Отделно заради това, че е със свод (в смисъл без колони в средата), площта му се използва по-добре. Например в Безмер сградата на ЕПОВР е с немалка площ, но по средата има колони. И оттам някои ограничения.

Хангар с голяма площ има в "Графа". Същия е с площ освободена от колони ( може по-периферията). Обаче ми се струва че Добричкия ще го изпревари по височина на вратите. За предимството на схемата с врати от две страни е ясно. Това предимство обаче понякога оставаше неизползвано.

За мен обаче най-забележителното което се намираше в тази сграда беше лавката (не се смейте :!: ). Освен нормалните неща, вътре можеха да бъдат видяни няколко картини (истински рисувани на ръка) с авиационна тематика. С внушителни размери. Да речем два на два метра. Други картини от същия автор можеха да бъдат видяни на други местта в базта. Вероятно и извън базата (той е имал и картини с друга тематика - например коне). Каква е съдбата на картините в момента не мога да кажа.

Потребителски аватар
вениамид могамедов
Мнения: 29
Регистриран: вт фев 12, 2013 10:40 am

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от вениамид могамедов » съб фев 16, 2013 7:43 pm

Стояне,
добричкия хангар е наистина сполучлив като изпълнение, но е просто един от стандартните модели строени по онези времена и на други места. Например хангара на Бършен е същия:
http://airgroup2000.com/gallery/albums/ ... 302470.jpg

Този в Равнец и той:
http://img691.imageshack.us/img691/9035/85691308.jpg

Има и още няколко близнака. :wink:

Стоян
Мнения: 799
Регистриран: пон яну 03, 2011 7:24 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от Стоян » съб фев 16, 2013 8:25 pm

Има някои сериозни разлики. Не знам дали от снимката си личи колко по голям е този в Добрич. По скоро той е по-голям брат на множеството малки близнаци. :) Например в Чешнегирово е пак с такава дъга отгоре (не е четвъртит като някои по-нови) но е доста малък. За по сериозна работа не се вкарваха повече от два самолета (имам частични наблюдения от стаж). А при случая в Бършен веднага се набива в окото средната колона.
Малко се престаравам с тази средна колона. Обаче си мисля, че в Добрич работата е замислена за нещо по голямо от нашите МиГ и Су.
Отделно мисля че посочените хангари нямат вход за самолети от две стани. Така че, няколко малки братчета и един по-голям. ;)

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от Грозев » съб фев 16, 2013 9:02 pm

Ще се радвам много ако не пълним Форума с политически лозунги (независимо какви са те). Както видяхме за 23 години, политическите лозунги не водят до прогрес, та и лозунгите изписани в интернет пространството не спасяват въпросните летища от разсипване.
Нека се съсредоточим върху историята и технологията! Моля!
Повярвайте, така на всички ни ще е по-приятно.

ПП
На добричкия плакат снимката с БН-ните и МиГ-25 е сканирана бая зле от броя ни за юни 2009 г.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Fighterland
Мнения: 669
Регистриран: вт ное 27, 2007 6:34 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от Fighterland » съб фев 16, 2013 9:52 pm

AShotInTheDark написа:Съмнявам се някой от интересуващите се от авиация да не е виждал например това:
...
Само че то дава малко информация за летище Доброславци.
Дават. Това, срещу което всеки разумен данъкоплатец скача и прави сравненията за "голямата авиация", е начинът, по който стана. Вандалщината и разпиляването на милиарди левове на вятъра, вместо да се трансформират в нещо полезно след като загубихме Студената война (в която ролята си изпълнявахме и нито ние, нито другите фронтови държави - Турция и Гърция - срещу нас можеха да си позволят подобна армия). Въпреки че не съм им запалянко, част от пистите като Кондуфрей и Крайници (и други, ествествено) можеха да се положат тънки слоеве асфалт, за да се изравнят и да не им се износват толкова гумите на хавтомобилистчетата и след съответната организация - пожарна, линейка, военни фарфуи, срещу скромни такси от различно естество, МО да е на печалба (защото сега не е на нищо, особено с мислене като твойто, според което разсипването на вече построената инфраструктура е нормално явление) и средствата, колкото и малко да са те, отиват като за самите летища, ВВС, така и армията като цяло. Колкото и малко да намалява страстите това на тези идиоти по републиканската мрежа, все си мисля, че ще е от полза и за обществото. Като при нужда, съвсем бързо може да си се ползва по предназначение. :-)

По самата тема (не че горното беше съвсем встрани от темата, според мене) - някой има ли представа от района на полосата при Гоце Делчев и по-скоро евентуалните подходи от север? Предполагам, розата на вятъра (ще проверя) не е проблем, както и горе-долу, по аналогия с Доброславци, не би трябвало да е проблем, но все пак Пирин е близо 3 км, а Стара Планина от изток подход към Доброславци е км и половина?
На десет мили от Монтана
в посока Дунавският бряг...

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » съб фев 16, 2013 10:44 pm

Fighterland написа:Дават. Това, срещу което всеки разумен данъкоплатец скача и прави сравненията за "голямата авиация", е начинът, по който стана. Вандалщината и разпиляването на милиарди левове на вятъра, вместо да се трансформират в нещо полезно след като загубихме Студената война (в която ролята си изпълнявахме и нито ние, нито другите фронтови държави - Турция и Гърция - срещу нас можеха да си позволят подобна армия). Въпреки че не съм им запалянко, част от пистите като Кондуфрей и Крайници (и други, ествествено) можеха да се положат тънки слоеве асфалт, за да се изравнят и да не им се износват толкова гумите на хавтомобилистчетата и след съответната организация - пожарна, линейка, военни фарфуи, срещу скромни такси от различно естество, МО да е на печалба (защото сега не е на нищо, особено с мислене като твойто, според което разсипването на вече построената инфраструктура е нормално явление) и средствата, колкото и малко да са те, отиват като за самите летища, ВВС, така и армията като цяло. Колкото и малко да намалява страстите това на тези идиоти по републиканската мрежа, все си мисля, че ще е от полза и за обществото. Като при нужда, съвсем бързо може да си се ползва по предназначение. :-)
Пожелателно мислене. Нито има силен бизнес-интерес към повечето бивши летища, нито е работа на МО да развива подобна дейност.
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Потребителски аватар
вениамид могамедов
Мнения: 29
Регистриран: вт фев 12, 2013 10:40 am

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от вениамид могамедов » съб фев 16, 2013 11:24 pm

Стоян написа:...А при случая в Бършен веднага се набива в окото средната колона.
Малко се престаравам с тази средна колона. Обаче си мисля, че в Добрич работата е замислена за нещо по голямо от нашите МиГ и Су.
Отделно мисля че посочените хангари нямат вход за самолети от две стани. Така че, няколко малки братчета и един по-голям. ;)
Да, размерите са различни, но това зависи единствено от типа на обслужваната АТ, а какво по-голямо от МиГ-25 !? По същата причина и ПИК е била малко по-дълга от останалите. Поради по-големите размери на самолета се е наложило и 2 подхода с 2 врати за по-удобно и безаварийно маневриране при вкарване/изкарване на машините.
Обаче за прословутите средни колони не си прав. И в Добрич ги има, просто няма инженер, който да не ги сложи при тая ширина на свода и маса на покрива + разчета за товар от още няколко тона сняг зимно време. От твоята снимка не се виждат, но са си там - в средата зад вратите, а може би и от по-голямата площ просто не си ги забелязал ако си си влизал вътре. Виж че дори по-малките близнаци ги имат.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от Грозев » нед фев 17, 2013 3:47 am

За съжаление разсипването на големия брой доста добре оборудвани летища, което стана в периода след 1998 г., е необратим факт.
Разбира се, на МО не им е работа да се занимават с менажиране на имоти, но нямаше и никаква реална държавна политика какво да се прави с тези огромни инфраструктурни обекти. След като затвориха летищата просто ги оставиха на разруха и известно разграбване.
А позитивен пример имаше. Да вземем една Чехия, където всички ненужни военни летища бяха раздадени на разни консорциуми срещу символичен наем и при условие, че се развива авиация. Тоест консорциума може да прави каквото си иска на летището, но летището трябва да остане отворено за авиация. В резултат имаме огромно развитие на леката авиация (10 000 частни летателни апарати) и местната авиационна индустрия.
Едва ли в България това можеше да стане в такива мащаби, но не се направи и опит дори. А днес дори има обратната тенденция - на нож се приема всеки опит тези летища да се оползотворят за нещо смислено, дори и да е далеч от авиацията.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Стоян
Мнения: 799
Регистриран: пон яну 03, 2011 7:24 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от Стоян » нед фев 17, 2013 11:59 am

вениамид могамедов написа:
Стоян написа:...А при случая в Бършен веднага се набива в окото средната колона.
Малко се престаравам с тази средна колона. Обаче си мисля, че в Добрич работата е замислена за нещо по голямо от нашите МиГ и Су.
Отделно мисля че посочените хангари нямат вход за самолети от две стани. Така че, няколко малки братчета и един по-голям. ;)
Да, размерите са различни, но това зависи единствено от типа на обслужваната АТ, а какво по-голямо от МиГ-25 !? По същата причина и ПИК е била малко по-дълга от останалите. Поради по-големите размери на самолета се е наложило и 2 подхода с 2 врати за по-удобно и безаварийно маневриране при вкарване/изкарване на машините.
Обаче за прословутите средни колони не си прав. И в Добрич ги има, просто няма инженер, който да не ги сложи при тая ширина на свода и маса на покрива + разчета за товар от още няколко тона сняг зимно време. От твоята снимка не се виждат, но са си там - в средата зад вратите, а може би и от по-голямата площ просто не си ги забелязал ако си си влизал вътре. Виж че дори по-малките близнаци ги имат.
За колоните съм повече от прав. Влизал съм в този хангар няколо пъти (и повече). Отделно извътре ги нама и тези хоризонтални елементи/греди (с формата на лък), които могат да се забележат в Равнец. На последното място не съм бил (за мое съжаление), но от снимката ми изглежда, че няма вертикални греди в центъра.
А в Добрич има едни големи и здрави дъги, които излизт от сградата и влизат в земята (предполагам се свързват с основите). Затова хоризонтални елементи има само над вратите, но не и във вътрешния обем. На снимката едната от дъгите се вижда как пронизва стената от едната страна. От другта съвсем леко се забелчзва как излиза извън. Така че в Добрич може да влезе нещо доста по-широко от МиГ-25 (от друго летище Су-25 е в това число макар и с малко). Не че е голяма работа. Транспортните и граждански самолети имат по-голям размах от изтребителите и щурмовите машини.

Стана въпрос, че в хангара в Безмер има мощни вертикални колони в центъра по цялата дължина. Да уточня че това е за по-новия от двата. По стария е сравнително по-малък и с друга конструкция. Не прилича на тези от снимките.

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Български военни летища

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » пон фев 18, 2013 12:13 pm

Грозев написа:...Едва ли в България това можеше да стане в такива мащаби, но не се направи и опит дори...
Предполагам, че поради ред икономически и манталитетни причини у нас едва ли е бил възможен подобен размах.
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Отговори