Произведенията на "Телесис"

Всичко за военната авиация в България
Chavdar
Мнения: 355
Регистриран: чет окт 04, 2007 3:03 pm
Контакти:

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от Chavdar » съб окт 12, 2013 8:49 pm

Нещо актуално по темата. Един кадър от днешният полет на РУМ-Р на откритият ден в Долна Митрополия.Ако не ме лъже паметта за първи път тази мишена лети пред публика.
Изображение

piston
Мнения: 210
Регистриран: нед сеп 22, 2013 9:08 pm

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от piston » нед окт 13, 2013 2:28 pm

Chavdar написа:Нещо актуално по темата. Един кадър от днешният полет на РУМ-Р на откритият ден в Долна Митрополия.Ако не ме лъже паметта за първи път тази мишена лети пред публика.

Благодаря, Чавдар!

Въпрос към stav:

Как се справя "Терес" със въртящия момент на витлото? Как е с приземяването? Има ли аварийна спасителна система (парашут)?

stav
Мнения: 67
Регистриран: ср сеп 25, 2013 8:33 pm

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от stav » пон окт 14, 2013 10:52 pm

Както казват военните - Каквото можахме - направихме :)
Наистина това беше първа изява пред публика. Макар и не толкова ефектно, все пак РУМ не е акробатичен модел, надявам се, поне да е било интересно.

Иначе, както се случва с много неща в БГ, създадените традиции и опит в различни области се загубиха някъде в "прехода". Всъщност и доста преди прехода. Историята на българските РУМ е над 40 годишна от които последните 20-25 са практически застой без визия, инвестиции, "далновидно" управление от партийни секретари, РМД и милиционерски приватизации, банково-финансови операции, които доведоха до там, че въпросното предприятие, което е било едно от първите които са се занимавали с БЛА в световен мащаб, в момента е във фактически фалит и се занимава с отдаване на площи под наем. Та за съжаление и да е имало някаква основа, поне ние сега не я виждаме и на практика всичко се прави пак от начало :(

На техническите въпроси отговорите са по-лесни :)

За ТРД - във височинно скоростния диапазон на самолети за наблюдение (up to MALE), буталните двигатели като че ли нямат алтернатива засега. Запазена територия на ТРД си остават високите скорости и/или големите височини. Има модели на малки турбопроп двигатели, които имат някои предимства, но все още са си екзотика.

А реакцията на винта си е като при всеки витлов самолет. Борим се с ъглите на поставяне на двигателя и с малко "крак" при излитане :) В полет, като че ли няма никакви проблеми.

За кацането, да - има авариен парашут, който обаче не е много желан. Като всички нормални летци, да използваме парашут при летящ самолет си е направо престъпление :) Основният проблем на парашута е непредсказуемото поведение на земата - отвяване в нежелана посока, влачене по земята ... а ветрове на Шабла например - дал господ. Всъщност причината е, че основно изискване което сме спазвали е да не се използват пиросредства - нито при излитане (ускорители), нито при кацане (спирачни пиропатрони и пиропатрони за отцепка на парашута).

Потребителски аватар
BDG
Мнения: 397
Регистриран: вт дек 30, 2008 6:27 pm

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от BDG » вт окт 15, 2013 11:18 am

stav написа:Както казват военните - Каквото можахме - направихме :)
Наистина това беше първа изява пред публика. Макар и не толкова ефектно, все пак РУМ не е акробатичен модел, надявам се, поне да е било интересно.
За мен си беше истинска екзотика вашата изява. Аз лично за първи път виждам на живо летящ модел с ТРД.

Fuzzy_Logic
Мнения: 24
Регистриран: вт окт 15, 2013 8:46 pm

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от Fuzzy_Logic » вт окт 15, 2013 8:52 pm

Ха, а къде е въздухозаборника на машината? От снимките не се вижда.

piston
Мнения: 210
Регистриран: нед сеп 22, 2013 9:08 pm

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от piston » вт окт 15, 2013 9:53 pm

stav написа:
За кацането, да - има авариен парашут, който обаче не е много желан. Като всички нормални летци, да използваме парашут при летящ самолет си е направо престъпление :) Основният проблем на парашута е непредсказуемото поведение на земата - отвяване в нежелана посока, влачене по земята ... а ветрове на Шабла например - дал господ. Всъщност причината е, че основно изискване което сме спазвали е да не се използват пиросредства - нито при излитане (ускорители), нито при кацане (спирачни пиропатрони и пиропатрони за отцепка на парашута).
Имах предвид парашут при проблем по време на полет (загуба на управление и т.н.). В материалите, които предложих на Ваше внимание, е разгледан проблема със "спасяването" на БЛА в случай на загуба на комуникация, повреда в двигателя и т.н., това имах предвид....

Относно съдбата на "Авиотехника" - уви, не прави изключение :(

Ivailo
Мнения: 16
Регистриран: съб дек 26, 2009 12:51 am

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от Ivailo » вт окт 15, 2013 10:24 pm

Много добро впечатление ми направи радио управляемата мишена. Радвам се, че се произвежда в България. За първи път виждам модел с реактивен двигател.
Направо събра погледите.

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1800
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от Airfan » вт окт 15, 2013 10:30 pm

Аз като малък живеех до Авиотехника и си спомням как правеха проби на моторчетата на мишените, но кой да ти знае тогава за какво става въпрос.
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

stav
Мнения: 67
Регистриран: ср сеп 25, 2013 8:33 pm

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от stav » вт окт 15, 2013 11:22 pm

Fuzzy_Logic написа:Ха, а къде е въздухозаборника на машината? От снимките не се вижда.
Чак пък въздухозаборник :) Един "NACA intake" му стига.
NACA intake.jpg
NACA intake.jpg (98.34 KиБ) Видяна 392 пъти
Последна промяна от stav на съб юни 24, 2017 8:38 pm, променено общо 1 път.

stav
Мнения: 67
Регистриран: ср сеп 25, 2013 8:33 pm

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от stav » вт окт 15, 2013 11:36 pm

piston написа: Имах предвид парашут при проблем по време на полет (загуба на управление и т.н.). В материалите, които предложих на Ваше внимание, е разгледан проблема със "спасяването" на БЛА в случай на загуба на комуникация, повреда в двигателя и т.н., това имах предвид....
Ами парашута и при нас е авариен. В сериозните (скъпи) БЛА задължително има и дублиране на системи, управления, сервомеханизми ... При нас освен частично дублиране на сервомашинките, има възможност за байпас на отказала система - напр. автоматичен RTH (return to home) при отказ на комуникация, преминаване в ръчно управление при отказ на автопилот, fail safe режим на двигателя и др. подобни хитрини :)

Chavdar
Мнения: 355
Регистриран: чет окт 04, 2007 3:03 pm
Контакти:

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от Chavdar » ср окт 16, 2013 9:54 am

Fuzzy_Logic написа:Ха, а къде е въздухозаборника на машината? От снимките не се вижда.
Fuzzy_Logic написа:
Още един кадър по отношение на въздухозаборника. БИАФ 2011

Изображение

Fuzzy_Logic
Мнения: 24
Регистриран: вт окт 15, 2013 8:46 pm

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от Fuzzy_Logic » ср окт 16, 2013 7:22 pm

Някакви проблеми не възникват ли с работата на двигателя от завихряне или няма такова нещо?
Монтирането по този начин от гледна точка на простота на монтаж/демонтаж и обслужване ли е направено?

piston
Мнения: 210
Регистриран: нед сеп 22, 2013 9:08 pm

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от piston » ср окт 16, 2013 9:35 pm

stav написа:. При нас освен частично дублиране на сервомашинките, има възможност за байпас на отказала система - напр. автоматичен RTH (return to home) при отказ на комуникация, преминаване в ръчно управление при отказ на автопилот, fail safe режим на двигателя и др. подобни хитрини :)
Доста добре звучи! Впечатлен съм.... :)

piston
Мнения: 210
Регистриран: нед сеп 22, 2013 9:08 pm

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от piston » нед окт 20, 2013 7:54 pm

Не е точно по темата, но дава интересни идеи:

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от Грозев » пон окт 21, 2013 12:09 am

piston написа:Не е точно по темата, но дава интересни идеи:
Някой е проявил завидни умения в спец ефектите.
Anyone who fights for the future, lives in it today

stav
Мнения: 67
Регистриран: ср сеп 25, 2013 8:33 pm

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от stav » пон окт 21, 2013 3:30 pm

Да, и на мен ми се струва леееко недостоверно. Имаме някакво взимане-даване с мултикоптери, но чак пък за подобни калибри им е още рано.


piston
Мнения: 210
Регистриран: нед сеп 22, 2013 9:08 pm

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от piston » ср ное 06, 2013 10:39 pm

"Терес" може ли да излита по рампа, както РУМ-а? Това, че е с колесник малко му стеснява приложението откъм площадки за излитане/кацане....

Chavdar
Мнения: 355
Регистриран: чет окт 04, 2007 3:03 pm
Контакти:

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от Chavdar » ср ное 13, 2013 10:02 pm

Един кадър по темата от вчерашният празник в Графа по повод 50 годишнината на Миг21. :D

Изображение

stav
Мнения: 67
Регистриран: ср сеп 25, 2013 8:33 pm

Re: Произведенията на "Телесис"

Непрочетено мнение от stav » нед ное 17, 2013 5:06 pm

Супер е снимката. Чавдаре, да вземеш да ми се обадиш, щото вече ми се върти нещо в главата.

Отговори