МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
Здравейте,
много интересна тема наистина.
Би ми било интересно да има малко повече информация освен официалните причини като цена на полет или нещо подобно, какви биха могли да са причините поради които си нарязахме 23ките а оставихме 21ци. Например натиск от вън /НАТО/ или нещо подобно.
Истина ли е, че са имали голям респект и страх от този самолет, тъй като са нямали много противодействие срещу него. Макар в днешно време да е различно а и нали играем с тях, би било по нормално да се оставят няколко 23ки и да се махнат 21ци-те а не обратното. То не че винаги не сме били абсурдистан но все пак, става въпрос за бойна техника струваща милиони.
много интересна тема наистина.
Би ми било интересно да има малко повече информация освен официалните причини като цена на полет или нещо подобно, какви биха могли да са причините поради които си нарязахме 23ките а оставихме 21ци. Например натиск от вън /НАТО/ или нещо подобно.
Истина ли е, че са имали голям респект и страх от този самолет, тъй като са нямали много противодействие срещу него. Макар в днешно време да е различно а и нали играем с тях, би било по нормално да се оставят няколко 23ки и да се махнат 21ци-те а не обратното. То не че винаги не сме били абсурдистан но все пак, става въпрос за бойна техника струваща милиони.
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
Чак да не могат да се противопоставят на 23-ка е доста силно казано. Тук на местна почва нямаха лоби и се смяташе, че така сравнително бързо ще се закупи нещо ново, но реалностите се оказаха други.
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
Искам да попитам нещо. На някои 23-ки от изд. 23-18 на фанара на кабината има щора. Много малко такива самолети съм виждал... от всички, само на 3. Един от тях е нашият бивш борд 305. При него щората е зелена, на един друг бях видял бяла. Общо-взето е като на фанара на първа кабина на спарките. Да попитам за какво служи такова "перде" при бойния. На учебния е ясно...
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
Май служи при употреба на ядрено оръжие,такава има и на МиГ-21 и по думи на хора от ВВС са били част от атомоносната авиация...
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
Щорка има и при Су-22.
Може да се ползва за самостоятелен при полет по прибори и това май е разписано в КБП.
Ако има нужда, може да се ползва и в други условия. И това сигурно е записано, ама не е широко достъпно.
Може да се ползва за самостоятелен при полет по прибори и това май е разписано в КБП.
Ако има нужда, може да се ползва и в други условия. И това сигурно е записано, ама не е широко достъпно.
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
Малко да събудим темата. Някой нещо за обстоятелствата около МФ борд 865 - катастрофа на 28.07.1984г ?
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
Благодаря много за статиите "Краят на прехващача МиГ-23". Изключително интересни!
Тъжно е да ги четеш, все едно четеш за покойник, отишъл си оклеветен и огорчен. От една страна е хубаво, че с времето мътилката се утаява и се вижда истината. А от друга - каква полза от това?
Защо командването на ВВС не запази поне един 23-18 за музея? Цената на алуминия ли ги блазнеше толкова?
Тъжно е да ги четеш, все едно четеш за покойник, отишъл си оклеветен и огорчен. От една страна е хубаво, че с времето мътилката се утаява и се вижда истината. А от друга - каква полза от това?
Защо командването на ВВС не запази поне един 23-18 за музея? Цената на алуминия ли ги блазнеше толкова?
Fighters make show. Bombers make history.
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
Според мен, да се пазят техниците, пилотите и самолетите е имало смисъл, ако е имало някаква перспектива, за получаване нови самолети.
В края на 90-те става ясно, че повече от една летяща ескадрила няма да има, и това е решено "отгоре".
При това положение, дори да беше намерен начин да се поддържат някакви летящи МиГ-23/Су-22, това щеше да бъде само удължаване на ужасната агония за всички причастни.
За да се постигне някакъв по-добър резултат, не нужно да има някакво да има поставени задачи, да има някакви планове, разчети.
Нищо подобно не е имало, щото на никой не му е трябвало. Имаше някакви План 2004 и незнамкакво,но никой не се опитвал да ги изпълнява.
Днес, 15 години по-късно, положението по-лошо(доколкото мога да преценя).
Приетите миналата година решения за нов боен самолет, одобрени бюджетни разходи...
Като резултат, тези които са ги приели и гласували, днес са на мнение, че им трябват влакове и мостове.
При такова ръководство, ако ще пилотите със собствени самолети да се явяват по поделенията, авиация няма да има.
Влакове и мостове също няма да има.
В края на 90-те става ясно, че повече от една летяща ескадрила няма да има, и това е решено "отгоре".
При това положение, дори да беше намерен начин да се поддържат някакви летящи МиГ-23/Су-22, това щеше да бъде само удължаване на ужасната агония за всички причастни.
За да се постигне някакъв по-добър резултат, не нужно да има някакво да има поставени задачи, да има някакви планове, разчети.
Нищо подобно не е имало, щото на никой не му е трябвало. Имаше някакви План 2004 и незнамкакво,но никой не се опитвал да ги изпълнява.
Днес, 15 години по-късно, положението по-лошо(доколкото мога да преценя).
Приетите миналата година решения за нов боен самолет, одобрени бюджетни разходи...
Като резултат, тези които са ги приели и гласували, днес са на мнение, че им трябват влакове и мостове.
При такова ръководство, ако ще пилотите със собствени самолети да се явяват по поделенията, авиация няма да има.
Влакове и мостове също няма да има.
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
За мен запазването на МиГ-21 за сметка на МиГ-23МЛД е необосновано и крайно глупаво решение, взето от чугунено лоби, пазещо някакво лежерно социално статукво, без отчитане на бойни способности и логистика.
Сравнението на бойните възможности на МиГ-23МЛД и МиГ-21бис е излишно. Привлекателността на МиГ-23 за международни учения щеше да е уникална. Преминаването на летателен и инженерно-технически състав от 23 на 29 е доказано по-лесно.
От гледна точка на логистика и 21 и 23 имат един съществен недостатък, а именно боен и спарка са доста различни, като системи и двигател. Складовите наличности, усвояването от промишлеността и запасът от "донори" можем да приемем за сходен. Предимството на 23 е голямата унификация с 29, като се започне с гумите и се стигне до блоковете с оборудването. Основен самолет за ИТС от военновъздушното училище беше МиГ-23.
Толкоз.
Сравнението на бойните възможности на МиГ-23МЛД и МиГ-21бис е излишно. Привлекателността на МиГ-23 за международни учения щеше да е уникална. Преминаването на летателен и инженерно-технически състав от 23 на 29 е доказано по-лесно.
От гледна точка на логистика и 21 и 23 имат един съществен недостатък, а именно боен и спарка са доста различни, като системи и двигател. Складовите наличности, усвояването от промишлеността и запасът от "донори" можем да приемем за сходен. Предимството на 23 е голямата унификация с 29, като се започне с гумите и се стигне до блоковете с оборудването. Основен самолет за ИТС от военновъздушното училище беше МиГ-23.
Толкоз.
- Fighterland
- Мнения: 661
- Регистриран: вт ное 27, 2007 6:34 pm
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
И аз съм си го мислел това. Немаше да се ограничат само до кооперативите, а за другите учения даже си мисля, че големите братя биха отделили и некой лев за керосинец за нас. Отделно - когато го затуриха - в един момент на стоянката можеше да има повече машини от пилотите, това мисля, го обсъждахме по-рано. Да, не става въпрос за двете ескадрили на куп, но щеше да има едно стабилно летящо количество, което да бъде малко над историите с уникатите. А и от Каменец/Графа немаше да е проблем на практика да се покрива цяла България.King_Rat написа:...привлекателността на МиГ-23 за международни учения щеше да е уникална.
На десет мили от Монтана
в посока Дунавският бряг...
в посока Дунавският бряг...
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
В крайна сметка причините са били чисто икономически, МиГ-21 гори по малко нафта и няма толкова сложна електроника в сравнение с МиГ-23, никой е нямало да ни напада предстояло е влизане в НАТО и са си мислили че хоп след някоя година ще вземем нови изтребители, та в тоя ред на мисли кой си е мислил за екзотични учения с МиГ-23 и тем подобни. И не сме единствените в Чехия и Полша например МиГ-21 летя по дълго от МиГ-23, носталгията е едно ама горивото и резервните части се плащат във валута.
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
+1King_Rat написа:За мен запазването на МиГ-21 за сметка на МиГ-23МЛД е необосновано и крайно глупаво решение, взето от чугунено лоби, пазещо някакво лежерно социално статукво, без отчитане на бойни способности и логистика.
И съвсем не последното по "социални причини".
Fighters make show. Bombers make history.
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
Какви бойни способности бе хора, срещу какво F-16 с AMRAAM ли?
По умното би било по това време да модернизират една ескадрила МиГ-21 бис с израелски радари и нова електроника.
По умното би било по това време да модернизират една ескадрила МиГ-21 бис с израелски радари и нова електроника.
- Fighterland
- Мнения: 661
- Регистриран: вт ное 27, 2007 6:34 pm
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
Разсипия на пари в който и да е момент при наличието на МиГ-23 или МиГ-29.Blackhawk написа:...
По умното би било по това време да модернизират една ескадрила МиГ-21 бис с израелски радари и нова електроника.
На десет мили от Монтана
в посока Дунавският бряг...
в посока Дунавският бряг...
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
F-16 с AMRAAM без Link-16 е една комбинация от букви
Но определено МиГ-23МЛД с Н008, 26Ш, СПО-15 и Р-24Р/Т има по-добри шансове от МиГ-21бис с РП-22, СПО-10 и Р-3Р/Р-13М.

Но определено МиГ-23МЛД с Н008, 26Ш, СПО-15 и Р-24Р/Т има по-добри шансове от МиГ-21бис с РП-22, СПО-10 и Р-3Р/Р-13М.
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
И нека към тая комбинация да добавим AN/APG-68F-16 с AMRAAM без Link-16 е една комбинация от букви

80те сигурно, но 90те и модернизиран Фантом има голяма вероятност да ги изтряска отдалече..Но определено МиГ-23МЛД с Н008, 26Ш, СПО-15 и Р-24Р/Т има по-добри шансове от МиГ-21бис с РП-22, СПО-10 и Р-3Р/Р-13М
Факт е че всичките източно европейски оператори го пенсионираха по рано от МиГ-21 защо ли, или и там е имало нечисти лобита?Разсипия на пари в който и да е момент при наличието на МиГ-23 или МиГ-29.
Определено една модернизация на МиГ-21 ( израелска или руска) щеше да е по добре отколкото да се запази МиГ-23 без да се модернизира.
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
Субективното ми усещане от разни интервюта е че МиГ-23 не е бил любим самолет и на пилотите. Един наш пилот беше употребил израза "непрощаващ". В една статия американски тестови пилоти от студената война, също се изказваха ласкаво за МиГ-21 и не особено за позитивно за МиГ-23 а те уж трябва да са обективни.
Re: МиГ-23 в България (изтребителни варианти)
Еднозначно AN/APG-68 е по-добър и от Н008 и от Н019 и леко превъзхожда РП-22 (по маса). Тряскането силно зависи и от възможностите на въоръжението.
За спирането на МиГ-23 в Източна Европа:
Румъния - МиГ-23МФ и МиГ-29 за сметка на МиГ-21М/МФ, най-новите произведени през 1973 (фамозно) - F-16MLU
Чехия - МиГ-23МЛА и МиГ-29 за сметка на МиГ-21МФN (тоже фамозно) - JAS-39C/D
Полша - МиГ-23МФ, а по-късно и МиГ-21, за сметка на МиГ-29 - F-16C/D
Унгария - МиГ-23МФ, МиГ-21бис за сметка на МиГ-29 - JAS-39C/D.
В заключение:
- никой не е имал МиГ-23 с толкова високи бойни възможности, за да правим аналогия.
- всички са придобили нови самолети - пак не можем да правим аналогия.
- и най-важното: дали няма да даваш пари за МиГ-21 или няма да ги даваш за МиГ-23, все тая.
За спирането на МиГ-23 в Източна Европа:
Румъния - МиГ-23МФ и МиГ-29 за сметка на МиГ-21М/МФ, най-новите произведени през 1973 (фамозно) - F-16MLU
Чехия - МиГ-23МЛА и МиГ-29 за сметка на МиГ-21МФN (тоже фамозно) - JAS-39C/D
Полша - МиГ-23МФ, а по-късно и МиГ-21, за сметка на МиГ-29 - F-16C/D
Унгария - МиГ-23МФ, МиГ-21бис за сметка на МиГ-29 - JAS-39C/D.
В заключение:
- никой не е имал МиГ-23 с толкова високи бойни възможности, за да правим аналогия.
- всички са придобили нови самолети - пак не можем да правим аналогия.
- и най-важното: дали няма да даваш пари за МиГ-21 или няма да ги даваш за МиГ-23, все тая.