Изтребителите от шесто поколение

Всичко за военната военната авиация по света
todor vidolov
Мнения: 97
Регистриран: чет авг 05, 2010 6:41 pm

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от todor vidolov » чет авг 12, 2010 5:04 pm

Характерна особенност в техническите науки е наличието на точни определения на понятията, които се използват, с цел изучаването на дадени явления.

Поради факта, че терминът "поколение" е вмъкнат чрез разговорният език в тези области на познанието, че и на всичкото отгоре няма точно и ясно определение за него в институцийте, които са длъжни да контролират и допускат определени дейности в авиационната индустрия (както и използваната терминологията), аз твърдя, че е некоректно неговото използване. В някой речници значението на думата поколение се дава, че в преносен смисъл представлява "Качествено различна от предишните усъвършенствана серия изделия (машини, роботи и др. )." В науката можем да си говорим в преносен смисъл и може и да се надяваме, че отсрещната страна ще ни разбере?
Ние тук във форума ( на пазара, защото от там произлиза думата форум) можем да си говорим във пряк и преносен смисъл, но каква ще е ползата за науката е отделен въпрос.
И така . моето мнение, че няма 6 поколение, защото няма 3, 4 и 5 такова. това , което виждаме е просто следващият самолет или изделие. не казвам, че е просто неговото създаване разбира се.

todor vidolov
Мнения: 97
Регистриран: чет авг 05, 2010 6:41 pm

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от todor vidolov » чет авг 12, 2010 5:13 pm

Марко Марков написа:
todor vidolov написа:Оставам с чувството, че на нас зрителите и финансистите се поднася версията за 1, 2, 3 и ......
Моето мнение е, че технологиите непрекъснато се развиват и ако да речем при компютрите срока е 18 месеца за смяна на поколенията, то при самолетите е около 12 години. Този срок е приблизителен и върху него силно влияние оказва, цикличното развитие на световната икономиката. Периодът, може да варира от 5 до 20 години в зависимост от това, как се съчетават циклите на икономическото и технологичното развитие.

Предлагам, последните постове да се отделят в нова тема.
В отговор на тезата на господин Марко Марков:
Циклите на икономическо и технологично развитие ги има и те могат да бъдат управлявани, както и са управлявани и контролирани. Що се отнася за периодиката им, бих казал, че те освен честота имат и амплитуда. Така, че би било доста несериозно ние, които имаме нещо общо с науката, да гадаем през колко години излиза ново поколение самолет. Този който дава парите заявява и музиката, нали така?

Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Марко Марков » чет авг 12, 2010 6:11 pm

todor vidolov написа:В отговор на тезата на господин Марко Марков:
Циклите на икономическо и технологично развитие ги има и те могат да бъдат управлявани, както и са управлявани и контролирани. Що се отнася за периодиката им, бих казал, че те освен честота имат и амплитуда. Така, че би било доста несериозно ние, които имаме нещо общо с науката, да гадаем през колко години излиза ново поколение самолет. Този който дава парите заявява и музиката, нали така?
Уважаеми господин Видолов,
тук не става въпрос за гадаене. Аз само правя анализ на фактите. Както направих с F-15 и F-22. За двата самолета е ясно, че са от различни „поколения“ просто защото единият е заместник на другия. Всеки самолет си има „жизнен цикъл“ и той се определя от технически, а не от случайни параметри.

todor vidolov
Мнения: 97
Регистриран: чет авг 05, 2010 6:41 pm

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от todor vidolov » чет авг 12, 2010 10:28 pm

Не бих искал да ангажирам с моите мисли който и да било, а още повече, че не се и опитвам да ги натрапвам някому. Изразих своето мнение и възгледи по въпросът.
В този ред на мисли естествено, че не бих искал и някой друг да ми натрапва своите мисли.
В своята същност природните науки нямат нищо общо с икономиката като наука, която от своя страна използваща техният потенциал и енергия. Но какво да се прави ...... Такъв е нашият свят. хората са в тясна връзка с икономическите канони и норми. Както се казва познанието ( някой го наричат Светлината) е материя, свързана с духовното.
И така, не ми се нравят тези, например 5 - 20 годишен периоди за създаване на поколения, защото това ми напомня за следното твърдение: перифразирам - ние направихме ново поколение двигател и тягата на новият е с 2 000 кгс по-голяма от на старото поколение. При въпросът как го постигнахте последва следният отговор: "Увеличихме разхода на въздух с незнам си колко кг". Това говори за увеличаване на диаметър от 1 метър до 1,3 м. Именно тези метри ме карат да си правя асоциация с онези например 5 -20 години. В същото време от 100 години се знае какво е влиянието на разходът на въздух върху тягата на двигателя.
В крайна сметка всеки има право на мнение , което свободно да изразява. Така се стига и до истината!

todor vidolov
Мнения: 97
Регистриран: чет авг 05, 2010 6:41 pm

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от todor vidolov » чет авг 12, 2010 10:36 pm

Моите размисли са насочени към това, че няма точна формулировка за това до кой момент ( или технически критерий) е едно поколение и от кога започва новото поколение.
Аз например твърдя, че буталните двигатели са 2 поколение двигатели, защото преди тях са парните машини, а турбореактивните са 3 поколение. Следващото поколение може би ще бъде двигателят, който ще може да "закара" кораб до Марс.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Грозев » вт ное 09, 2010 10:41 pm

ВВС на САЩ събират идеи за изтребител от шесто поколение
Написано от Списание АЕРО
Вторник, 09 Ноември 2010 23:06


ВВС на САЩ са изпратили официално запитване до авиационните производители за предаване на концепции за изграждане на тактически изтребител от следващо поколение. Това е първата реална стъпка на ВВС на САЩ към създаването на заместник на ултрамодерния изтребител F-22 Raptor.
Според предварително зададените параметри, концепциите трябва да се въртят около изтребител, който да може да работи в силно защитена враждебна среда в периода 2030 – 2050 г. Машината трябва да има пилотируем и безпилотен вариант, да има кинетични и енергийни оръжия, да има мощна система за самозащита и възможности за електронна атака. Според запитването изпитанията на този самолет трябва да започнат след 2020 г.
Първоначалното събиране на концепции и доклади за моментното технологично ниво трябва да помогнат на ВВС на САЩ да избистрят концепцията си за боен самолет от шесто поколение. Краен срок за подаването на концепциите е 17 декември 2010 г.


http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... lenie.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Грозев » ср юни 08, 2011 1:03 am

Презентация в Boeing относно проектът за шесто поколение NGAD.
Всъщност основно се говори за софтуерния продукт с който се създава самолета, но се вижда и разбира не малко и за концепцията за шестото поколение.





ПП
Размазано е, защото е снимано от 3D.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Грозев » пон сеп 26, 2011 3:36 pm

Малко концептуални картинки за следващото поколение изтребители:

Изображение
Boeing

Изображение
Northrop Grumman
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Грозев » пет яну 06, 2012 1:00 am

Lockheed Martin показа концепцията си за изтребител от шесто поколение
Написано от Списание АЕРО
Четвъртък, 05 Януари 2012 20:43


Отделът за авангардни изследвания на Lockheed Martin Skunk Works показа концепция за боен самолет от следващо, шесто поколение. Изображението е разпространено на календара на компанията за 2012 г.

Изображение

От Lockheed Martin официално потвърждават, че показаният футуристичен самолет представя днешните разработки на Skunk Works. Според компанията тази концепция може да се притвори в реален боен самолет към 2030 г. и да включва в себе си повишена скорост, по-голяма далечина на полет, повишено време за патрулиране, мултиспектрален стелт и възможност за самовъзстановяване на системи и структури в полет, ще са част от технологичните подобрения върху, които ще се работи.
В края на 2010 г. ВВС на САЩ отправиха запитвания към няколко самолетостроителни компании за предаване на концепции за бойните възможности на изтребител, който трябва да действа в периода 2030 – 2050 г. Машината трябва да има пилотируем и безпилотен вариант, да има кинетични и енергийни оръжия, да има мощна система за самозащита и възможности за електронна атака. Boeing и Northrop Grumman вече показаха илюстрации на своите идеи.


http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... lenie.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Грозев » вт апр 09, 2013 2:43 am

Boeing показа нова версия на проекта си за изтребител шесто поколение
Написано от Списание АЕРО
Понеделник, 08 Април 2013 21:38


По време на изложение във Вашингтон Boeing показа нова версия на своя проект за изтребител от шесто поколение, което в момента се означава като F/A-XX. Машината е показана в пилотируем и безпилотен вариант.

Проектът представлява двудвигателен нискозабележим изтребител без вертикален стабилизатор. В конструкцията са интегрирани свръхзвукови въздухозаборници без подвижни части (DSI), които са приложени на F-35

Концептуалният модел на Boeing съдържа и предно хоризонтално оперение, което често се смята за проблемен елемент при осигуряване на ниска забележимост в челна проекция. От друга страна липсата на вертикален стабилизатор значи стремеж към осигуряване на ниска забележимост от всякакви протекции и работа в добре защитавано въздушно пространство.

Пилотируемата версия на самолета няма да има много добра видимост назад, като добрата видимост вероятно ще се осигурява от допълнителни инфрачервени камери, както при F-35.

Boeing предлага концепцията F/A-XX в отговор на запитването за информация от ВМС на САЩ за предложения за заместване на Super Hornet и Growler след 2030 г., когато машините ще започнат да изчерпват 9000-часовия си назначен технически ресурс.

ВМС на САЩ иска да оперира с новия самолет от борда на атомните си самолетоносачи и да могат да проникват в добре защитавано въздушно пространство, като основните задачи ще са свързани с въздушен бой, удари по земни и морски цели и непосредствена авиационна поддръжка. От машината се иска и много по-голям радиус на действие и подобрени летателно-тактически характеристики на фона на настоящото поколение.


Изображение

http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... lenie.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Грозев » вт юли 22, 2014 2:36 am

Руснаците заговориха за шесто поколение:

:arrow: http://en.itar-tass.com/russia/740838
Anyone who fights for the future, lives in it today

Стоян
Мнения: 798
Регистриран: пон яну 03, 2011 7:24 pm

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Стоян » вт ное 04, 2014 7:51 pm

Перспективы создания за рубежом тактических истребителей шестого поколения

Статията не е особено информативна и обширна, но поне не е много пропагандна. Според мен автора не успява успешно да отговори на въпроса що е то шесто поколение и какво ще го разграничи от петото (с изключение на опционалната "безпилотност"). Донякъде, както и той споменава, влияе и факта, че концепцията все още не е изяснена/разсекретена от "експертите". Друго което се изтъква още в началото е липсата на такава заплаха, която да оправдае очакваните високи разходи. Това донякъде е с политически нюанс, но някои неща са си ясни само от географията. Например за Северна Америка трудно ще измислим сериозна заплаха идваща от тактическите оръжия. ИМХО петото поколение е достатъчно добро да се бори със стратегическата авиационна заплаха (бомбардировачи и крилати ракети). Разбира се винаги има място за подобрения и фирмите вече представят проекти. Обаче нещата са толкова нови, че да се пишат сериозни статии е "опасно". Но няма голям проблем, ако се изложим споделяйки мисли във форума. :D
Основно има смисъл да се пише за проектите в САЩ понеже там са най-напред. Към нещо такова ще се придържам.

*Едно от нещата които бегло са споменати в статията е двигателя. Затова ще го караме на собствени разсъждения. (как според Мсершмит се конструира добър изтребител - прави се възможно най-малкия самолет около най-мощния двигател) :wink: Още за петото поколение е бил разработван двигател с променлива степен на двуконтурност (F-120 в съответни граници). Точно затова това е сериозен кандидат за тип двигател. Условно да приемем, че Боинг имат такъв двигател в тяхното предложение. Понеже се споменава, че проекта им ще има свръхзвукова крайцерска скорост и същевременно голяма продължителност на дозвуковия полет. Напълно подходящо е широкия диапазон от скорости да бъде "подпрян" от променливия цикъл на двигателя. За бомбардировачите в бъдеще даже ще се отиде и на триконтурен двигател също с променливо нещо си .
Лично мнение е че ще се гони по-сериозно натоварване на компресора, понеже при турбините нещата много загрубяха напоследък. Температурите са много големи и се ползват МНОГО скъпи материали и технологии, а елементите в таблицата почти се изчерпаха. :wink: Изненади са възможни, но нещата са извън нашето ниво на достъп до информация. :?
Друга система обсъждана напоследък е двигател с детонационно горене. ИМХО това е по-желания вариант. Време за разработка има поне 10 години, а вече има данни за проекти в САЩ и Русия. Основния стимул е високата горивна ефективност. засега малка снимка

Изображение

При газотурбинните му варианти също може да се мисли за различна/променлива степен на двуконтурност.
Все пак има риск двигател с детонационно горене да не бъде създаден навреме. И за това можем да приемем, че засега се обсъждат различни варианти на двигатели или даже по-късно появяване на изтребителя.
Комбинираните двигатели (газотурбинен+правопоточен) предполагам не са на дневен ред за тактичеки изтребител. За променлив вектор на тягата се отказвам да коментирам, само един цитат от статията: возможность эффективного маневрирования в широком диапазоне высот и скоростей полета при экономичном расходе топлива

*Цитат за оръжието: По мнению некоторых военных аналитиков, авиационные комплексы будущего могут стать носителями более мощных и важных средств ведений боевых действий. Автора пропуска ракетно-бомбовото въоръжение и директно отива на лъчевото оръжие - лазерно и микровълново. Даже смята че на Запад му придават особено значение. Лично аз съм скептик че напредъка на технологиите ще качи този тип оръжие на изтребител. Вероятно ще се ползва, но само за част от посочените от автора възможности : для подавления радиоэлектронных и оптико-электронных систем противника. За високоточни удари (пак според автора) IMHO само срещу Бананистан. За повече мощта няма да е достатъчна. (Микровълновото оръжие тотално го изключвам като средство за унищожение при изтребителите. Ще посоча само един фактор - електрически пробив на въздуха.)
.............................. повече друг път .....................................

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Грозев » ср юни 22, 2016 12:10 am

Airbus и Германия работят по заместник на Tornado

:arrow: http://www.janes.com/article/61628/airb ... bundeswehr
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Blackhawk
Мнения: 781
Регистриран: пон ное 22, 2010 5:48 pm

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Blackhawk » ср юни 22, 2016 12:37 pm

Сега остава и Франция да се включи защото не се знае с какво ще сменят миражите.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Грозев » чет юни 23, 2016 12:16 am

Blackhawk написа:Сега остава и Франция да се включи защото не се знае с какво ще сменят миражите.
Французите имат някакъв далечен проект за сериозно обновяване на Rafale (по примера Hornet - Super Hornet), та се съмнявам да се вържат
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Blackhawk
Мнения: 781
Регистриран: пон ное 22, 2010 5:48 pm

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Blackhawk » чет юни 23, 2016 11:28 am

Ами то ако ще е точно тоя пример , то това пак значи нов самолет ;)
Иначе на Рафал освен да му лепнат конформи резервоари , да му вдигнат мощността на моторите и да му сменят електрониката и това е..

Но за далечен хоризонт като след 2030та е напълно реалистично да се включат в някакъв общ проект с Германия все пак ще изостанат много технологично.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Грозев » съб юни 25, 2016 12:56 am

Проблемът на тия дългосрочни планове е, че са уязвими от всякакви сътресения, които изведнъж биха направили създаването на подобен високотехнологичен продукт безсмислено. Като например насилственият пацифизъм на германците.

Oт друга страна, Франция е ревнива по отношение на възможността си да създава сама бойни самолети и да ги пласира на разни араби.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Грозев » ср юли 06, 2016 12:28 am

Още малко за германската концепция

:arrow: http://www.aerosociety.com/News/Insight ... -for-2040s
Anyone who fights for the future, lives in it today

Moss
Мнения: 1328
Регистриран: пон окт 08, 2007 5:24 pm

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Moss » ср юли 06, 2016 12:42 am

Към 2040 г. Торнадото ще е малко "аутдейтед", във всички смисъли на тая хубава българска дума. И тамън 10 години по-старо от нашите грохнали "точилки", към момента на извеждането им. :D

Реконструктор
Мнения: 430
Регистриран: нед яну 17, 2010 12:44 pm

Re: Изтребителите от шесто поколение

Непрочетено мнение от Реконструктор » ср юли 06, 2016 10:43 am

Нещо много бие на Т-50 тая концепция. :)

Отговори