Палубната авиация на СССР/Русия
- Марко Марков
- Мнения: 2191
- Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
- Контакти:
Палубната авиация на СССР/Русия
Палубна авиация
През 1978 година в СССР започва да се работи върху създаването на палубни изтребители, базирани на изтребителите „Су-27“ и „МиГ-29“ и „Су-25“. По това време Съветският съюз не разполага със самолети от този тип. САЩ имат няколко самолетоносача снабдени с катапултни устройства. Русия няма тежък тип самолетоносачи и разполага със самолетоносачи с вертолети и самолети с вертикално излитане, които имат малък радиус на действие. На учените се налага да разработят нов начин за излитане от самолетоносач, който позволява излитане от къса писта. Тогава възниква идеята да се изработи трамплин, които представлява възходяща повърхност в носовата част на кораба. Модифицират се 3 самолета прототипи на база на „Су-25“, „МиГ-29“ и „Су-27“. Строи се пълномащабно копие на трамплина на сушата и започват изпитателните полети през 1982 година. Въз основа на натрупаният опит се изработват пробни серии по два летящи самолета от трите типа самолети.
На 17 август 1987 година В.Г.Пугачов издига за първи път самолета с заводско обозначение „Т-10К-1“ и бордови номер 37. След продължителни изпитания на 1 ноември 1989 година вторият прототип на „Су-27К“ „Т-10К-2“ с бордов номер 39, пилотиран от Пугачов каца на борда на ТАВКР "Тбилиси" . След него кацат „МиГ-29К“ борд 311 с летчик-изпитател на „ММЗ им. Л.И.Микояна“ Т.О.Аубакиров и „Су-25УТГ“, пилотиран от летците-изпитатели „ОКБ Сухого“ и „ЛИИ“ И.В.Вотинцевым и А.В.Крутовым. Първи от самолетоносача излита „МиГ-29К“ с пилот Т.О.Аубакиров. След малък проблем излита и „Су-27К“ с пилот Пугачов . Серийното производство на „Су-27К“ започва през 1989 година, когато е сглобен самолета за статически изпитания №01-01. Първият сериен самолет заводско означение Т-10К-3 (№02-01) полита на 17 февруари 1990 година. До края на годината са сглобени още шест самолета „Су-27К“: №02-02 (Т-10К-4, борд 59), № 02-03 (Т-10К-5, борд 69), №03-01 (Т-10К-6, борд 79), №03-02 (Т-10К-7), №03-03 (Т-10К-8) и №03-04 (Т-10К-9).
Държавните изпитания завършват през декември 1994 година и започва предаване на самолетите на ВМФ на Русия. До тогава са построени още 24 самолета. Самолетът постъпва на въоръжение с името „Су-33“. Той е революционен в много отношение и става основа на сегашните самолети „Су-34“ и „Су-35“.
В момента Русия разполага общо с 26 самолета „Су-33“, базирани на самолетоносача „Адмирал от флота на Съветския съюз Кузнецов“, бивш „Тбилиси“.
През 1978 година в СССР започва да се работи върху създаването на палубни изтребители, базирани на изтребителите „Су-27“ и „МиГ-29“ и „Су-25“. По това време Съветският съюз не разполага със самолети от този тип. САЩ имат няколко самолетоносача снабдени с катапултни устройства. Русия няма тежък тип самолетоносачи и разполага със самолетоносачи с вертолети и самолети с вертикално излитане, които имат малък радиус на действие. На учените се налага да разработят нов начин за излитане от самолетоносач, който позволява излитане от къса писта. Тогава възниква идеята да се изработи трамплин, които представлява възходяща повърхност в носовата част на кораба. Модифицират се 3 самолета прототипи на база на „Су-25“, „МиГ-29“ и „Су-27“. Строи се пълномащабно копие на трамплина на сушата и започват изпитателните полети през 1982 година. Въз основа на натрупаният опит се изработват пробни серии по два летящи самолета от трите типа самолети.
На 17 август 1987 година В.Г.Пугачов издига за първи път самолета с заводско обозначение „Т-10К-1“ и бордови номер 37. След продължителни изпитания на 1 ноември 1989 година вторият прототип на „Су-27К“ „Т-10К-2“ с бордов номер 39, пилотиран от Пугачов каца на борда на ТАВКР "Тбилиси" . След него кацат „МиГ-29К“ борд 311 с летчик-изпитател на „ММЗ им. Л.И.Микояна“ Т.О.Аубакиров и „Су-25УТГ“, пилотиран от летците-изпитатели „ОКБ Сухого“ и „ЛИИ“ И.В.Вотинцевым и А.В.Крутовым. Първи от самолетоносача излита „МиГ-29К“ с пилот Т.О.Аубакиров. След малък проблем излита и „Су-27К“ с пилот Пугачов . Серийното производство на „Су-27К“ започва през 1989 година, когато е сглобен самолета за статически изпитания №01-01. Първият сериен самолет заводско означение Т-10К-3 (№02-01) полита на 17 февруари 1990 година. До края на годината са сглобени още шест самолета „Су-27К“: №02-02 (Т-10К-4, борд 59), № 02-03 (Т-10К-5, борд 69), №03-01 (Т-10К-6, борд 79), №03-02 (Т-10К-7), №03-03 (Т-10К-8) и №03-04 (Т-10К-9).
Държавните изпитания завършват през декември 1994 година и започва предаване на самолетите на ВМФ на Русия. До тогава са построени още 24 самолета. Самолетът постъпва на въоръжение с името „Су-33“. Той е революционен в много отношение и става основа на сегашните самолети „Су-34“ и „Су-35“.
В момента Русия разполага общо с 26 самолета „Су-33“, базирани на самолетоносача „Адмирал от флота на Съветския съюз Кузнецов“, бивш „Тбилиси“.
-
- Мнения: 55
- Регистриран: пон яну 04, 2010 3:15 pm
Re: "Палубна авиация"
Харесвам идеята за темата "Палубна Авиация". Искам само да допълня, че има още три самолета, които са били предвидени за ТАВКР. Това са Як-141, Су-33КУБ и Як-44. За съжаление те имат съдбата на МиГ-29К (първият вариант) и са замразени като проекти.
Як-141 е наследникът на Як-38 и до колкото знам е бил предвиден като ударен самолет.
Як-44 е аналог на EC-2 Hawkey, има само един прототип построен. Нямам информация да ли е кацал/излитал от самолетоносача. Предполага се, че третата стартова позиция, която е 250 метра (може да бъркам за метрите) е била предвидена за него. Сега ролята му се изпълнява от ветролет Ка-31.
Су-33КУБ има прилика на Су-34, прави тестови полети от Адмирал Кузнецов в 2001г. За сега проекта е на стадий 1 прототип. Изглежда ВМФ ще закуптят 24 самолета МиГ-29К/КУБ (като тези за Индия) за замяна/допълване на Су-33.
Як-141 е наследникът на Як-38 и до колкото знам е бил предвиден като ударен самолет.
Як-44 е аналог на EC-2 Hawkey, има само един прототип построен. Нямам информация да ли е кацал/излитал от самолетоносача. Предполага се, че третата стартова позиция, която е 250 метра (може да бъркам за метрите) е била предвидена за него. Сега ролята му се изпълнява от ветролет Ка-31.
Су-33КУБ има прилика на Су-34, прави тестови полети от Адмирал Кузнецов в 2001г. За сега проекта е на стадий 1 прототип. Изглежда ВМФ ще закуптят 24 самолета МиГ-29К/КУБ (като тези за Индия) за замяна/допълване на Су-33.
- Марко Марков
- Мнения: 2191
- Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
- Контакти:
Re: "Палубна авиация"
Благодаря за комплимента!Victor Nasr написа:Харесвам идеята за темата "Палубна Авиация". Искам само да допълня, че има още три самолета, които са били предвидени за ТАВКР. Това са Як-141, Су-33КУБ и Як-44. За съжаление те имат съдбата на МиГ-29К (първият вариант) и са замразени като проекти.

За Як-44 можеш да прочетеш повече тук viewtopic.php?f=1&t=212
Аз мисля, че освен макета има и прототип. Другите мнения са в линка.
За Яковете мисля, че няма тема във форума и можем да слагаме материалите тук.
За "Су-33КУБ" той всъщност е преработен "Су-33" и дава началото на новото поколение руски самолети 4++.
Той е първият руски самолет с новото поколение РЛС, с първата четириканална система за управление, с първите монитори от нов тип и още много първи....Трябва по-подробно да се опише. Всъщност той е споменатият по-горе самолет от първа серия „Су-27К“: №02-02 (Т-10К-4, борд 59).
-
- Мнения: 528
- Регистриран: вт мар 31, 2009 1:00 pm
- Местоположение: Все още на Земята
Re: "Палубна авиация"
За мен Як-141 е най-интересния от всиките. Як-41/141/43 са все един и същ самолет, но са малко или много модификации. Предвиден е да замени Як-36/38, който е бил самолета на руските "джобни" самолетоносачи. Як-141, както и предшественика си е със съкратено и вертикално излитане. Доста по-сериозна машина от предшественика си Як-36/38. Предвиден е за ударни операции, но без проблеми е можел да се ползва и като изтребител. Ако не бъркам Як-141 е и първия свръхзвуков вертикално излитащ самолет.
Проекта както и много други от края на СССР е замразен преди да се започне серийно производство, а по-късно прекратен заради липса на средсрва. Интересно е, че след промените и разпадането на СССР Локхийд Мартин проявява интерес към компанията и на практика спасява "Яковлев" от фалит като инвестира средства(приблизително 500млн. долара) в компанията и дветев работя заедно. САЩ признава за съвместнат работа чак 1994г. след повече от 3 години съвместна работа. Ако погледнем Як-141 и го намалим и направим по-широк, и по технологията "стелт" получаваме F-35. Явно колоборацията между двете компаниии е била доста дълбока и идеята за Як-141 не умира с промените в Русия.
Проекта както и много други от края на СССР е замразен преди да се започне серийно производство, а по-късно прекратен заради липса на средсрва. Интересно е, че след промените и разпадането на СССР Локхийд Мартин проявява интерес към компанията и на практика спасява "Яковлев" от фалит като инвестира средства(приблизително 500млн. долара) в компанията и дветев работя заедно. САЩ признава за съвместнат работа чак 1994г. след повече от 3 години съвместна работа. Ако погледнем Як-141 и го намалим и направим по-широк, и по технологията "стелт" получаваме F-35. Явно колоборацията между двете компаниии е била доста дълбока и идеята за Як-141 не умира с промените в Русия.
Последна промяна от Iskander_ss на пет май 21, 2010 3:20 pm, променено общо 1 път.
229 Член на форума
-
- Мнения: 55
- Регистриран: пон яну 04, 2010 3:15 pm
Re: "Палубна авиация"
Да, и аз сега си спомних, че Як-141 е първият вертикално излитащ свръхзвуков самолет.
Re: "Палубна авиация"
Темата за Руската палубна авиация ли е или по принцип?
Защото докато при руснаците положението е малко.. екзотично, за новите ни "северно-атлантически" братя палубната авиация се явява основен инструмент на външната политика повече от 60 години
Новината за съвместната работа на "Локхийд" и "Яковлев" обаче се оказа нова и интересна за мен. Това се явява голямо признание от страна на янките (очевидно детайлно са следели работата на "Яковлев" още преди края на студентата война
)
Какво е положението при англичаните и французите? За последните четох наскоро че още мъчат Super Еtendard по техния Шарл дьо Гол.
Защото докато при руснаците положението е малко.. екзотично, за новите ни "северно-атлантически" братя палубната авиация се явява основен инструмент на външната политика повече от 60 години

Новината за съвместната работа на "Локхийд" и "Яковлев" обаче се оказа нова и интересна за мен. Това се явява голямо признание от страна на янките (очевидно детайлно са следели работата на "Яковлев" още преди края на студентата война

Какво е положението при англичаните и французите? За последните четох наскоро че още мъчат Super Еtendard по техния Шарл дьо Гол.
if your gonna be dumb you gotta be tough
-
- Мнения: 55
- Регистриран: пон яну 04, 2010 3:15 pm
Re: "Палубна авиация"
При французи, Рафал М, по данни за сега ще са 60 самолета, и се очертава той да е доминиращ до 2040г. Мисля, че Super Etendard ще лети докато всички Рафал се модернизират до стандарта F-3, защото за сега само Super Etendard имат системи за лазарно насочване.
При англичаните, новият палубен самолет ще е Ф-35. До къде стигна програмата за новите класове английски самолетоносачи "Qeen Elizabeth"?
Поправете ме ако бъркам някъде.
При англичаните, новият палубен самолет ще е Ф-35. До къде стигна програмата за новите класове английски самолетоносачи "Qeen Elizabeth"?
Поправете ме ако бъркам някъде.
-
- Мнения: 528
- Регистриран: вт мар 31, 2009 1:00 pm
- Местоположение: Все още на Земята
Re: "Палубна авиация"
Специално при британците положението е малко неясно. F-35B ще бъде техния палубен самолет, но бройката на поръчаните все намалява. Самите британци искат да заменят "самолетоносачите" си. Слагам го в кавички, защото техните кораби от клас Invincible не са нищо по-различно от УДК. Новите им самолетоносачи от въпросния клас Queen Elizaberh са поръчани преди 2 годинa, но само единя се строи(от 2009г.)-това е Queen Elizabeth, но световната криза 100% ще се отрази на скоростта на строежа. Едва ли ще влязат в експлоатация преди 2017-2018, но и британците, за сега, няма за къде да бързат. Имат си 2+1 клас Invincible. Новите британски смолетоносачи ще са около 290(284)м. дължина на 73(75)м. широчнина по палубата и ще са първите истински самолетоносачи в британския флот от доста години. Основната им авиация ще е от около 36(40) F-35. Според това, което аз знам са поръчни само от варианта F-35B, но заради габаритите на самолетоносача си мисля, че няма никакви проблеми да ползват F-35C.
А колкото до французите, те ще пенсионират Super Еtendard в момента, в който Raflae M e напълно боеспособен за ударни мисии(то и сега Рафала е такъв, но има още работа и модернизация на наличните). Иначе в плановете им за нови кораби имаше идеята да построят още един ядрен самолетоносач от клас Шарл дьо Гол, но пари няма и все повече се насажда идеята въобще за какво им е втори ядрен самолетоносач. Евентуално още 1-2 УДК от клас Мистрал като интересното тук е, че възможно и двата кораба, да станат част от ВМС на Русия
, което само по себе си е леко странно, но все пак Русия не е СССР вече 
А колкото до французите, те ще пенсионират Super Еtendard в момента, в който Raflae M e напълно боеспособен за ударни мисии(то и сега Рафала е такъв, но има още работа и модернизация на наличните). Иначе в плановете им за нови кораби имаше идеята да построят още един ядрен самолетоносач от клас Шарл дьо Гол, но пари няма и все повече се насажда идеята въобще за какво им е втори ядрен самолетоносач. Евентуално още 1-2 УДК от клас Мистрал като интересното тук е, че възможно и двата кораба, да станат част от ВМС на Русия


229 Член на форума
- Марко Марков
- Мнения: 2191
- Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
- Контакти:
Re: "Палубна авиация"

№ 02-03 (Т-10К-5, борд 69)

Кабина на борд 69, втора модификация, модел 1989 година

№02-02 (Т-10К-4, борд 59) вече преработен, като Су-27КУБ
Първият руски изтребител от поколение 4++ получава нов бордов номер 21/тук има алюзия, че това е самолета на 21 век/.
-
- Мнения: 55
- Регистриран: пон яну 04, 2010 3:15 pm
Re: "Палубна авиация"
Предполагам, че след последната модернизация на Су-33, самолетите са били оборудвани с цветни дисплеи.
Re: "Палубна авиация"
Марко, сигурен ли си за модернизацията ( и мащаба й), проведена на Су-33 ?
- Марко Марков
- Мнения: 2191
- Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
- Контакти:
Re: "Палубна авиация"
Има само едно нещо, в което се съмнявам, дали двигателите са с управляем вектор на тягата. Защото при двигателя АЛ-31ФМ1 има опция за такава функция. Трябва да се усложни малко автоматика, но това не е проблем, при условия, че са модернизирани всички системи.M-4 написа:Марко, сигурен ли си за модернизацията ( и мащаба й), проведена на Су-33 ?
Последна промяна от Марко Марков на пет май 21, 2010 11:25 pm, променено общо 1 път.
Re: "Палубна авиация"
Аз питах за бойните Су-33 (27 К), значи твърдиш, че са модернизирани в голяма степен в "посока" Су-35... ?
- Марко Марков
- Мнения: 2191
- Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
- Контакти:
Re: "Палубна авиация"
Виж горе таблото на първите серийни самолети до десетият. Следващата модификация е на 24 самолета, но общо взето малко се различава от нея. Ще търся снимка, но едва ли ще намеря, тъй като си спомням, че само на едно място съм виждал Су-33 модел 1994. РЛС е сменена от "Жук-27" най-малко на "Жук-М", а може и по-висок клас. Може би, е близко до първият Су-35, борд 901, като система за управление. До преди около шест месеца и аз не знаех, че се модифицират, но ми направи впечатление, че броя на самолетите на борда на самолетоносача постоянно се променя и че от завода-производител правят доставки на двигатели за Су-33.M-4 написа:Аз питах за бойните Су-33 (27 К), значи твърдиш, че са модернизирани в голяма степен в "посока" Су-35... ?
Re: "Палубна авиация"
Странно... За снимката се твърди, че е на Су-33 (приборната дъска)... Дали?
http://foto.mail.ru/mail/y.shipilov/46/120.html Кабината на серийните Су-33 знам как изглежда, но ако има и снимка няма да е излишна, наистина е близо до вида на тази на борд "69", аз ги различавам по горивомера, под уредите за оборотите и температурата на двигателите (на серийните e апо-различно място, по мои наблюдения) ... Но тази снимка (на модернизираната кабина) ме обърква...

- Марко Марков
- Мнения: 2191
- Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
- Контакти:
Re: "Палубна авиация"
Категорично, не е последната модификация, по мониторите съдя, че трябва да е правена около 2001 година. Тогава, може да са правили някой прототип? Освен 26-те изтребителя "бойните", както ги наричаш има още няколко. Трябва да направим един списък и да проследим, кой къде е.M-4 написа:Странно... За снимката се твърди, че е на Су-33 (приборната дъска)... Дали?http://foto.mail.ru/mail/y.shipilov/46/120.html кабината на серийните Су-33 знам как изглежда, наистина е близо до вида на тази на борд "69", аз ги различавам по горивомера, под уредите за оборотите и температурата на двигателите (на серийните го има) ... Но тази снимка (на модернизираната кабина) ме обърква...
Ако, човека който е правил снимката, каже кой е борда на самолета ще установим, коя година е модификацията?
Той сам казва, че това е снимка от МАКС2007, а тогава се правеха прототипите на последната модификация. Така, че няма начин да е тя?
Последна промяна от Марко Марков на съб май 22, 2010 12:03 am, променено общо 2 пъти.
Re: "Палубна авиация"
А да ти е известно самолет №03-01 (Т-10К-6, борд 79), дали е същия борд "79" от Втора ескадрила на 279 ОКИАП ?
И също така Т-10К-8 какъв борден номер е имал?
И също така Т-10К-8 какъв борден номер е имал?
- Марко Марков
- Мнения: 2191
- Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
- Контакти:
Re: "Палубна авиация"
Тези двата, за които ме питаш мисля, че са унищожени. Другите двата са бордове 89 и 109, но са със сини цифри. С червени цифри са от 24 самолета.M-4 написа:А да ти е известно самолет №03-01 (Т-10К-6, борд 79), дали е същия борд "79" от Втора ескадрила на 279 ОКИАП ?
И също така Т-10К-8 какъв борден номер е имал?
Re: "Палубна авиация"
Борд 79 има, лети във Втора ескадрила много активно. Аз питах дали той не е бившия Т-10К-6... А Т-10К-8 се разбива през Юли 1991-ва и питах за него дали знаеш какъв борден номер е имал... Предполагам 99-син, но само предполагам...
- Марко Марков
- Мнения: 2191
- Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
- Контакти:
Re: "Палубна авиация"
Да, виждал съм го. Предполагам, че от тези "бойните", също има 2-3 самолета, които са нещо, като учебни машини.M-4 написа:Борд 79 има, лети във Втора ескадрила много активно. Аз питах дали той не е бившия Т-10К-6... А Т-10К-8 се разбива през Юли 1991-ва и питах за него дали знаеш какъв борден номер е имал... Предполагам 99-син, но само предполагам...
Имам спомен, че един падна зад борда, но не съм много сигурен, кой е и коя година беше?