Як-130

Всичко за военната военната авиация по света
Потребителски аватар
Jack Bauer
Мнения: 321
Регистриран: ср окт 03, 2007 9:25 pm

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Jack Bauer » съб окт 13, 2012 1:31 am

Кало, не знам дали си наясно, но tu134 е авиационнен инженер. Така че на него може да се има повечко вяра.

Потребителски аватар
tu-134
Мнения: 982
Регистриран: чет юли 17, 2008 7:28 am

Re: Як-130

Непрочетено мнение от tu-134 » съб окт 13, 2012 2:14 am

Кало, отново не ми отговори на въпроса а продължаваш да заобикаляш.
Кало написа:Ама СЗ круз нема. Моля ви, защо трябва да се спори за нещо, което е повече от очевадно - Як-130 НЕ Е правен за СЗ скорости, и за постигането на такива са необходими коренни промени в аеродинамиката на първо място, в управлението на второ, и в евентуално - в тягата - на трето.
Аз какво казах? Точно че няма СЗ круз а че Л-15 просто може да развие СЗ скорост за кратки периоди благодарение на тягата. За такава цел не трябва много "оптимизиране" на крилото за СЗ скорост, най вече може да са направили атакуващия ръб по остър (чрез сменяне на предкрилките) за да може скока на уплътнение да се залепи за него и да не генерира толкова големи количества вълново съпротивление. Погледнати в ПЛАН крилата на двата самолета са почти еднакви и като пропорции и като габарит.

Иначе тотално си объркал реда на нещата. Първо на първо един самолет най много му трябва ТЯГА за да премине звуковата бариера. Въздушния поток в диапазиона от скорости между М0.8-1.2 е афектиран от куп неща който увеличават съпротивлението. Да създадеш крило което е оптимизирано за целия този диапазион е глупост. Гражданските самолети използват свръхкритични профили който позволяват по време на круз (около М=0.8-0.85) потока над горната част на крилото да не развива свръхзвукова скорост. Такива профили по принцип са с дебел профил и се неефективни над М=1. За икономичен круз над М=1 (по скоро над М1.2) крилата използват тънки биконвексни профили. Такива профили създават три основни проблеми:

1) Колкото по тънък е профила толкова по добре нали... да но това не оставя място за конструкцията. Така че колкото по тънък толкова по къс е размаха. За справка виж Ф-104.

2) Тънък профил не оставя място за много гориво.

3) При низки скорости губят ефективност. Подемната сила рязко намалява при по големи ъгли на атака.

Частично "решение" на тези проблеми е делта крилото, но тук не говорим за такова, там е друга бира.

Друго важно нещо е че свръхзвуковите крила също така изискват СТРЕЛОВИДНОСТ. Ако атакуващия ръб се намира в зоната зад началния скок на уплътнение (генериран от носа) тогава е по икономичен. Скока е под ъгъл (затова изглежда като конус), а той зависи от М числото. Колкото по голямо, толкова по голям ъгъл. Формулата е елементарна, и за число М=1.4 този ъгъл е около 45 градуса. Аз 45 градуса стреловидност не виждам нито на Як-130 нито на Л-15. Впрочем, много свръхзвукови самолети нямат стреловидност над тази посочена в формулата за да лежат "в конуса" на максималната им скорост. Примерно за М=2 този ъгъл става 60 градуса. Крило с 60 градуса стреловидност е кошмар на дозвукови скорости. От тук произлизат крилата с променлива стреловидност но тук то не е такова. Ако крилото е с стреловидност над тази на конуса при дадено М число, тогава локалната скорост на въздуха на атакуващият ръб на крилото всъщност е дозвукова и то генерира подмена сила по конвенционалния начин.

Понеже вече обясних че повечето СЗ нямат крила с стреловидност над необходимата, е редно да отворя скоба и да обясня че генерирането на подемна сила в СЗ режим е коренно различно от това на дозвуков режим. Всичко зависи от двата скока на уплътнение - единия на атакуващия ръб и единия на задния ръб. Тези скокове зависят от стреловидността. Колкото по малка е тя, толкова по силни са скоковете и повече енергия се губи за преодоляването на тяхното съпротивление.

И тук идваме на съществения проблем, че при повечето свръхзвукови самолети стреловидността е НЕдостатъчна и затова те изискват ТЯГА за да минат звуковата бариера и да поддържат круз на СЗ скорости. Изтребителите който могат да летят без форсаж на СЗ се броят на една ръка. Като се почне от МиГ-19 че чак и до по новите самолети форсажа е ключов елемент от летенето на СЗ. Дори някой от тях да могат да летят на СЗ без форсаж на всичките (освен да кажем Ф-22 и Ф-35) им трябва форсаж за да минат скоростите между М08-1.2 най бързо и икономично. Да, за това Як-130 не може да мине на СЗ...липсва този "тласък" който при Л-15 го има. Ако можеше магически да сложим един Як-130 в въздуха с скорост М1.4 той ще лети толкова добре колкото и Л-15. Проблема при Як-130 най вече е минаването на бариерата М=1 поради липса на тяга.

Какво управление какви 5 лева?? Едно време са се утрепали цял куп хора на МиГ-19 заради стабилизаторите (тоест проблеми с управлението) но това не му е пречело да премине звуковата бариера нали? Често такъв проблем, ако стане нужда, се решава чрез поставяне на други хидравлични бустери и променяне на коефициентите на съпротивлението което пилота "чувства". Такива проблеми не са имали само МиГ-19. И Ту-22 и други са минали през тоя път. В сегашни времена това не е голям проблем за който и да е конструктор и е по скоро на заден ред.
Кало написа:Преработката на витлов в реактивен самолет изисква по-малко дейности и ресурс от преработката на дозвуков в СЗ.
:lol: :lol: :lol:

Кало написа:промени в крилото
Което в план е почти еднакво.
Кало написа:местоположението му
отново почти еднакво
Кало написа:мерки за промяна на ЦТ и на аеродинамичния фокус на ЛА
По принцип да, но и двете може да се контролират по други начини освен цяло ново крило
Кало написа:на съпротивлението
Да, но не и ако имаш достатъчно тяга
Кало написа:на опашната част, на сопловата част на двигателя
Това при Л-15 е различно от Як-130
Кало написа:евентуално (но второстепенно) на тягата на самия двигател
Основна разлика
Кало написа:на ВЗ, на механизацията на крилото
Еднакви
Кало написа:на вертикалното оперение
Почти еднакви
Кало написа:не съществува СЕРИОЗНА разлика в аеродинамиката на Су-25 и на F-18, то разговорът е безпредметен. Нарочно давам за пример самолети с близки на външен вид крила.
Крилата са съвсем различни понеже на Су-25 съотношението между размаха и хордата е сравнително по голямо. Също така и стреловидността. Нарочно оставям профила настрана понеже нямаме данни дали е различен между Як-130/Л-15, въпреки че при Ф-18 е много по тънък от Су-25. И отново, Ф-18 е с много повече тяга. Няма гаранция че Су-25 с два двигателя Ф404 не може да мине бариерата.
Кало написа:Това е абсолютно невярно:)
Не е вярно че и Як-130 и Л-15 са моноплан горноплощник с монококова конструкция и крило с трапецовиден план?

Може да греша, но след появата на МиГ-17Ф, и той може да вдига СЗ скорост, макар и не много голяма. Отново показва че тягата си казва думата.
Последна промяна от tu-134 на съб окт 13, 2012 2:57 am, променено общо 1 път.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Грозев » съб окт 13, 2012 2:45 am

Човек трудно може да добави нещо след това писание на Иван, но все пак да отбележа, че през 2008 - 2009 г. са правени тестови полети с М-346, по време на които той преминава звука и лети с М 1,15 - 1,2.
Разбира се, това е постигнато в снижение, но добре илюстрира горните думи, че ако Як-130/М-346 прескочи "бариерата" ще си лети добре и на скорости по-големи от тези на звука. Това се потвърждава и от думите на тест пилота на италианската машина:
"Breaking the sound barrier shows the great growth potential of our M-346 – commented after the flight Quirino Bucci, Alenia Aermacchi Chief Test Pilot. – The flight went as planned. The aircraft showed excellent controllability as it exceeded the speed of sound and maintained its pleasant handling throughout the deceleration phase. All aircraft systems performed regularly throughout the acceleration and deceleration phases"
:arrow: http://www.aleniaaermacchi.it/eng/Media ... rrier.aspx

Що се отнася до управляемостта на големи скорости, то самолетът е с ЕДСУ, така че софтуера може да парира доста от потенциалните проблеми.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
tu-134
Мнения: 982
Регистриран: чет юли 17, 2008 7:28 am

Re: Як-130

Непрочетено мнение от tu-134 » съб окт 13, 2012 3:30 am

Нека продължа понеже изпуснах някой неща.

Направих една бърза диаграма с двата самолета ползвайки чертежите от Кало. Червеното е Як-130 черното е Л-15. Ако и сега не виждаш колко еднакви са крилата...

Изображение

Кало написа: а тягата на Як-130 (0,9) абсолютно несъмнено е достатъчна за СЗ, защо аджеба самолетът не достига такъв
Не знам за каква тяга говориш и какви мерни единици ползваш, за пръв път виждам някой да мери тяга и тя даже да не е равна на едно. Но предполагам имаш предвид тягоВЪОРЪЖЕНОСТ. Една доста променлива стойност която при Як-130 варира от между 0,5 до почти единица ако лети с керосинови изпарения. И така, изглежда нямаш цяла представа на аеродинамичните сили в десйтвие тук понеже тяговъоръжеността няма много общо с максималната скорост. Нека първо започнем с диаграма:

Изображение

Тяговърожеността е съотношение между тягата и тежестта. Ако погледнеш диаграмата ще видиш че тежестта се контрира от подемната сила. Подемната сила пък расте с скоростта (ако си на една и съща височина) а скоростта расте когато тягата превишава съпротивлението. В нашия случай (високи дозвукови и свръхзвукови скорости) подемната сила е предостатъчна и за нея нямаме грижа. Тук става дума за съотношението тяга/съпротивление. Ако тягата е повече от съпротивлението самолета ускорява (третия закон на Нютън!!). За това, даже крилото да не е оптимизирано за СЗ, по голямата тяга (в този случай 68%, значително подобрение!) си казва думата.

Тяговъорежността при изтребителите най често се ползва за да има представа за маневрените характеристики. Тоест понеже двете сили са на 90 градуса, при маневриране тягата се опитва да промени траекторията на полета като се бори едновременно с аеродинамичното съпротивление на завой с голям ъгъл и с инерцията на самолета (зависеща на тежестта).

Кало
Мнения: 2311
Регистриран: пон окт 08, 2007 11:20 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Кало » съб окт 13, 2012 8:07 am

Не разбирам - след всичко изписано тук, включително от tu-134, да се твърди все още, че Як-130 може да се преработи бързо и лесно в СЗ самолет (не такъв, който МОЖЕ да мине бариерата при пикиране), е меко казано - прекалено.

ПП - имах предвид макс. тяговъоръженост на Як-130, грешка при писането.

Крилата са близки, но не са еднакви, мисля, че е очевидно напълно:).

Иначе - нямам аргументи и познания, за да споря с авиационен инженер на тема аеродинамика, но същевременно не виждам изложени аргументи в полза на това, че Як-130 може ЛЕСНО и бързо да се преработи в СЗ-самолет, особено - против тезата ми, че за това са необходими СЕРИОЗНИ промени. Което е предмет на спора. Според цитирания от мен труд, такава промяна е обмисляна, чертана и напълно възможна, но - с промяна на около 50% от структурата на самолета. Ако това е лесно, бързо и не-сериозно, ОК - не съм прав:).


"За това, даже крилото да не е оптимизирано за СЗ" - тоест, признаваш, че критиката ми към Грозев - а именно - че крилото НЕ Е оптимизирано за СЗ, както той твърди, е правилна? За какво спорим тогава?

Кало
Мнения: 2311
Регистриран: пон окт 08, 2007 11:20 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Кало » съб окт 13, 2012 8:19 am

И все пак -

"Кало написа:
на ВЗ, на механизацията на крилото


Еднакви"

Никак не са еднакви, особено ВЗ, макар да има някои прилики във входа. механизацията на крилото е подобна, но не и еднаква.

"Не е вярно че и Як-130 и Л-15 са моноплан горноплощник с монококова конструкция и крило с трапецовиден план? "

Както още колко типа машини?


"Какво управление какви 5 лева?? Едно време са се утрепали цял куп хора на МиГ-19 заради стабилизаторите (тоест проблеми с управлението) но това не му е пречело да премине звуковата бариера нали? "


КОЙ, по дяволите, и къде, твърди, че Як-130 не може да мине звуковата бариера? Иначе - признаваш, че трябва да се пипне управлението му, за да стане нормален СЗ самолет или какво - да не го пипаме, ама да се тепат:)?
Последна промяна от Кало на съб окт 13, 2012 8:42 am, променено общо 1 път.

Кало
Мнения: 2311
Регистриран: пон окт 08, 2007 11:20 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Кало » съб окт 13, 2012 8:30 am

"Няма гаранция че Су-25 с два двигателя Ф404 не може да мине бариерата."

Ето пак - ама кой въобще спори дали може съответният самолет да мине СЗ. Спорът е ДАЛИ Е ПРАВЕН ЗА СЗ, каквото е първоначалното твърдение на Грозев, и ДАЛИ СА НЕОБХОДИМИ сериозни промени, за да се превърне Як-130 в сериен нормално работещ СЗ самолет. Моето твърдение е, че - да, такива сериозни промени са необходими - и в аеродинамиката, и в управлението, и в двигателите на самолета. Къде видя, че някой оспорва възможността за СЗ?

Кало
Мнения: 2311
Регистриран: пон окт 08, 2007 11:20 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Кало » съб окт 13, 2012 8:36 am

Изображение


Изображение

Moss
Мнения: 1328
Регистриран: пон окт 08, 2007 5:24 pm

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Moss » съб окт 13, 2012 9:12 am

Няма гаранция че Су-25 с два двигателя Ф404 не може да мине бариерата.
A за това гаранция има. Ако ще и два F-119 да му се сложат.

Кало
Мнения: 2311
Регистриран: пон окт 08, 2007 11:20 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Кало » съб окт 13, 2012 9:17 am

Спорът не е за това кой и дали може да мине СЗ-бариера. ИМХО, това може да направи всяка една тухла, пусната от достатъчно високо...

Потребителски аватар
tu-134
Мнения: 982
Регистриран: чет юли 17, 2008 7:28 am

Re: Як-130

Непрочетено мнение от tu-134 » съб окт 13, 2012 10:22 am

Значи, първо ми се скара че не трябвало да ползвам снимки, после ти слагаш снимки... :?
Кало написа:в СЗ самолет
Добре, нека първо уточним какво точно е "СЗ самолет". Има самолети който могат да минат над звуковата бариера и има самолети който са проектирани да летят на СЗ в по продължителен период. Според мен, Л-15 не е правен да прекарва дълго време на СЗ, нито да има СЗ крейсерска скорост. Профила най вероятно предвижда кратък разгон на СЗ след атака. Тука може ли да се съгласим?
Кало написа:Крилата са близки, но не са еднакви, мисля, че е очевидно напълно:).
Добре, съгласен. Близки са и то доста но имат малки разлики. Размаха, атакуващия ръб, стреловидността, предкрилките и айлероните са еднакви. Задния ръб на Л-15 има лек ъгъл докато на Як-130 е под 90 градуса спрямо фюзелажа. Което води и до факта че задкрилките са леко различни. Но това са плоскости който нямат нищо общо с СЗ скорост. Идеята ми беше че въпреки че са близки, са различни но не са сериозно различни както ти твърдеше.

Другата разлика е че нарастъците пред крилото са по големи на Л-15. Ако искаш го брой за част от крилото, но аз не го броя за такова. Впрочем няма много значение, тези нарастъци по скоро дават на Л-15 по добро управление при големи ъгли на атака.
Кало написа:с промяна на около 50% от структурата на самолета. Ако това е лесно, бързо и не-сериозно
Съгласен съм че структурата на самолета се е променила но повечето промяна е в задната част на самолета. Вече ти показах че крилата не са много различни.
Кало написа:тоест, признаваш, че критиката ми към Грозев - а именно - че крилото НЕ Е оптимизирано за СЗ, както той твърди, е правилна?
Мисля че ако си прочел всичко което написах в предните постове ще разбереш че е ясно че мисля че крилото на Як-130 не е оптимизирано за СЗ и за това е нужна по голяма тяга за да се лети на СЗ. Понеже както вече обясних и показах че крилата между двата самолета са доста близки не мисля че има за какво да спорим. Не може да промениш едно крило от неоптимизирано за СЗ до оптимизирано за СЗ с малките промени който са налице тук.
Кало написа:Никак не са еднакви, особено ВЗ
Абе доста еднакви ми изглеждат...

Изображение
Кало написа:Иначе - признаваш, че трябва да се пипне управлението му, за да стане нормален СЗ самолет
Че трябва трябва, но не нещо сериозно. По скоро малко пипане на ЕДСУ.
Кало написа:Спорът е ДАЛИ Е ПРАВЕН ЗА СЗ
Не съм напълно запознат с историята на създаването на двата самолета за това не мога да кажа точно за какво е правен.
Кало написа:Моето твърдение е, че - да, такива сериозни промени са необходими - и в аеродинамиката, и в управлението, и в двигателите на самолета.
Че има промени има, но промените в аеродинамиката и управлението (спорно понеже не знаем колко са пипали ЕДСУ) са доста по маловажни от промените в двигателя. И най вече основните промени в аеродинамиката и конструкцията, а именно задната част, се възраждат точно от появата на форсажа а не толкова от това че трябва да лети на СЗ. Т.е. двигателя значително се удължава заради форсажната камера и соплото е с по голям диаметър. Нужно е да се промени задната част да поеме този обем, хор. стабилизаторите са по далече от надлъжната ос, вертикалния стабилизатор е с леко изменена форма. Но в крайна сметка това всичко е правено за да може да се ползват тези по мощни двигатели. Просто тягата е нужна.

В крайна сметка са видяли че щом Як-130 може да развие М1.2 с леко пикиране, то тогава не му трябва много повече да лети над М=1 в хоризонтален полет. Слагат нови двигатели с форсаж, проектират наново част от задницата за да ги поеме, променят някой дребни неща включително и задния ръб на крилото, и ето ти самолет който върви с М1.4. Има ли промени? Има. Сериозни ли са? Не бих казал. По скоро голям брой малки но не особенно сериозни промени. Най сериозната пак си остава промяната на двигателя.

И в крайна сметка мисля че всичко това е направено да може да се лети кратковременно на СЗ след атака.

Потребителски аватар
Yavor
Мнения: 140
Регистриран: пон юли 19, 2010 5:25 pm
Местоположение: SOF

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Yavor » съб окт 13, 2012 11:05 am

Момчета... благодаря за интересното четиво което благодарение на този "джентълменски спор" предоставяте тук! ...за себе си успявам да обясня ужасно много неща и благодарността ми е най-вече заради "техниката" на диалог - рядко се случва "наблюдател" като мен, в подобни ситуации да не се интересува от пристрастията и субективността си (било към теза, машина или "страна" на спора)... следя "развитието" (на спора и тезите) с интерес и всеки довод ми дава възможност да погледна малко по-ясно върху цялостната картинка не само към това чудно самолетче, ами и към съвременната авиация въобще!

Едит - ама е ужасно красива тази машинка, и става още повече такава научавайки подобни подробности за нея!
Реконструктор написа: Тоя Хариер що се пльосна така брутално? Че и с пълен боекомплект. Пилота сигурно се е насрал.

Кало
Мнения: 2311
Регистриран: пон окт 08, 2007 11:20 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Кало » съб окт 13, 2012 1:07 pm

2 tu-134 - мисля, че постигнахме съгласие по повечето точки:).
Не съм напълно запознат с историята на създаването на двата самолета за това не мога да кажа точно за какво е правен.
Заданието за Як-130 е за дозвуков учебен/учебно-боен самолет. При Л-15 задачата е да се направи СЗ учебно-боен самолет. Тоест, в руското задание не присъства изискването за СЗ, и такъв не е гонен при Як-130 (затова на ранен етап отпада и проектът С-54 на Сухой). Според шефовете на Яковлев, от техни специалисти е оказана помощ при създаването на Л-15, но самите те отричат да има пряко копиране при китайския самолет, често именно с довода, че става дума за машина, опитимизирана за друг диапазон скорости.

Не знам, може би само на мен ми се струва така, но смятам, че има разлики именно в атакуващия ръб на крилото при Як и Л-15 (значително по-изострен при втория), като и цялото крило ми изглежда по-"тънко". Може и да си въобразявам.
Другата разлика е че нарастъците пред крилото са по големи на Л-15. Ако искаш го брой за част от крилото, но аз не го броя за такова. Впрочем няма много значение, тези нарастъци по скоро дават на Л-15 по добро управление при големи ъгли на атака.
Според експерти, какъвто очевадно аз не съм:), нарастъците при Л-15 осигуряват добро обтичане и оттам управляемост при ъгли до 30 градуса, но същевременно формата им е оптимизирана и за по-високите скорости, за които Л-15 е предназначен. При Як-130 този нарастък, заедно с куп други неща, обезпечава управляемост при ъгли на атака до 42 градуса (според полетните изпитания), ограничен от ЕДСУ до максимум 40 в строевите машини (25-30-35 главно според настройките).

Кало
Мнения: 2311
Регистриран: пон окт 08, 2007 11:20 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Кало » съб окт 13, 2012 1:11 pm

Значи, първо ми се скара че не трябвало да ползвам снимки, после ти слагаш снимки...
а, снимките ги слагам само за красота:)

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Грозев » съб окт 13, 2012 2:23 pm

tu-134 написа:В крайна сметка са видели че щом Як-130 може да развие М1.2 с леко пикиране, то тогава не му трябва много повече да лети над М=1 в хоризонтален полет. Слагат нови двигатели с форсаж, проектират наново част от задницата за да ги поеме, променят някой дребни неща включително и задния ръб на крилото, и ето ти самолет който върви с М1.4. Има ли промени? Има. Сериозни ли са? Не бих казал. По скоро голям брой малки но не особено сериозни промени. Най сериозната пак си остава промяната на двигателя.
Това е есенцията на твърденията ми и не мисля, че спорът вече е особено смислен.
Тоест Як-130 може да бъде преработен в лек реактивен боен свръхзвуков самолет и това ще е лесно и бързо на фона на всички алтернативи, като например създаване на такава машина от нулата.
Кало написа:Според шефовете на Яковлев, от техни специалисти е оказана помощ при създаването на Л-15, но самите те отричат да има пряко копиране при китайския самолет, често именно с довода, че става дума за машина, опитимизирана за друг диапазон скорости.
Голям човек, а вярва на приказки. :)
Що за консултиране е паднало, че L-15 да е като братче на Як-130?
Нивото на китайските конструктори по отношение на УТС за напреднало обучение е ей това:
Изображение
Модифицирана спарка МиГ-21. Проектът е създаван паралелно с L-15 от друго конструкторско бюро.
Разбира се, в момента и руснаците и китайците си траят, но с огромна доза сигурност може да се каже, че Яковлев са продали готов проект, най-вероятно, това което наричат Як-135. Под това разбирам целия технически проект, разчети, резултати от изпитания в аеродинамична тръба и прочие. Това едва ли може да се нарече "липса на пряко копиране" :) От един момент нататък L-15, разбира се, заживява свой живот, но колкото и китайците да са се упражнявали с него, не са надскочили много базовата конструкция получена от Русия.
Между другото, L-15 има две версии - AJT (advanced jet trainer) с безфорсажни двигатели и LIFT (lead-in fighter trainer) с форсажни. Съответно едната е до звукова, а другата свръхзвукова.

Относно крилото, кало драсни им едно писанце на Flight и им кажи, че техния човек, който е летял на самолета нещо не ги е разбрал нещата както трябва :)
Anyone who fights for the future, lives in it today

Кало
Мнения: 2311
Регистриран: пон окт 08, 2007 11:20 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Кало » съб окт 13, 2012 4:25 pm

Важното е да достигнем, ако не до единно, то поне до близки становища...

Дали Л-15 е изцяло руски можем да гадаем, като се прибера вкъщи ще погледна проекта за СЗ модификация на Як-130, мисля че май беше еднодвигателна, обаче.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Грозев » съб окт 13, 2012 4:59 pm

Кало написа:Важното е да достигнем, ако не до единно, то поне до близки становища...
Най-важното е да има някакво задоволство от участието, защото споровете по форумите са си като студентски клуб по дебати - всеки си държи тезата до последно :lol:

Обективно погледнато, свръхзвука не е нужен за чисто учебен самолет. Защо китайците правят L-15 в този вид е неясно. Още по-неясно е дали въобще L-15 ще стигне до серийно производство, защото конкурентът му в лицето на JL-9 изглежда да е с едни гърди напред, даже има палубен вариант.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Кало
Мнения: 2311
Регистриран: пон окт 08, 2007 11:20 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Кало » ср ное 07, 2012 3:04 pm

По повод спора, който водихме - един патент за лек СЗ самолет на базата на Як-130 (направо си е Л-15). Указани са необходимите промени, по-точно какво липсва при Як-130, за да стане СЗ самолет.

http://www.findpatent.ru/patent/227/2271305.html

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Грозев » вт ное 13, 2012 8:02 pm

Серийни Як-130 на полети
:arrow: http://vz.ru/photoreport/606531/#ad-image-0
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Як-130

Непрочетено мнение от Грозев » ср ное 21, 2012 12:50 am

Още три серийни:

:arrow: http://www.aex.ru/news/2012/11/20/100044/
Anyone who fights for the future, lives in it today

Отговори