Въздушният бой - история и практика

Всичко за военната военната авиация по света
Кало
Мнения: 2309
Регистриран: пон окт 08, 2007 11:20 pm
Местоположение: София

Re: Въздушният бой - история и практика

Непрочетено мнение от Кало » ср юни 05, 2013 2:47 pm

Не, ако на Н001 и Н019 има TWS, то тя вероятно e при новите варианти - за Су-27СМ да речем. Преди това - няма, поне не серийно. Е, може би няколкото десетки МиГ-29С са такива възможности на РЛС - те идват заедно с ракетите с АФАР (при които РЛС може и да не дава при захват абсолютно точна информация за целта, разчитайки на активния захват на ракетата). При ракетите с полуактивна РЛ ГСН TWS не може да се приложи - например при F-15C, за да се насочи Спароу си трябва захват на целта с тесен лъч, като останалата част от пространството не се сканира. При РЛС с ПФАР и АФАР е съвсем друго.

King_Rat
Мнения: 300
Регистриран: съб окт 06, 2007 9:29 pm
Местоположение: Пазарджик
Контакти:

Re: Въздушният бой - история и практика

Непрочетено мнение от King_Rat » ср юни 05, 2013 3:21 pm

Н019 има СНП, доколкото знам.

Кало
Мнения: 2309
Регистриран: пон окт 08, 2007 11:20 pm
Местоположение: София

Re: Въздушният бой - история и практика

Непрочетено мнение от Кало » ср юни 05, 2013 4:11 pm

СНП не е TWS. При Сопровождение на проходе станцията открива и проследява по приблизителни далечина и ъгъл на място до 10 цели, като обаче не изработва достатъчно информация за пуск, нито облъчва целта с достатъчно енергия за захващане от ПРЛ ГСН. РЛПК автоматично налага рамка на най-бързо приближаващата се цел (смятана за най-опасна), но това не е захват - такъв станцията прави автоматично при навлизане на целта в разрешените за пуск зони или по решение на летеца.
При TWS РЛС изработва данни във вид на приблизителни координати на няколко цели, като по решение на летеца/СУВ захваща 1-2 от тях. Както посочих, силата на отразения от целта лъч при този тип захват обаче не е достатъчна за ползване на полуактивна ГСН, затова този режим се ползва с ракети с активна РЛ ГСН.

И при СНП, и при TWS има и недостатъци - намаляват както далечината на откриване, така и точността на координатите на съответната цел, и още - скоростта на сканиране.

При РЛС с ПФАР и съвременни процесори нещата са сериозно променени - могат да се изработват команди и да се облъчват при СНП/TWS цели за обстрел с ПРЛ ГСН, при това - няколко. Което и демонстрира още от края на 70-те Заслон.

Стоян
Мнения: 812
Регистриран: пон яну 03, 2011 7:24 pm

Re: Въздушният бой - история и практика

Непрочетено мнение от Стоян » ср юни 05, 2013 6:59 pm

Добре тръгна всичко обаче малко се забърка.
Значи това TWS си е същото като СНП. Просто различни думи за едно и също нещо. Има го при всички импулсно-доплеровски самолетни РЛС на изтребителите от F-14 насам. Това си е разширение на възможностите на режима на обзор/търсене. Същото (търсенето) най-често се изразява в движение на лъча в 4 до 5 реда (при локатори с механично сканиране). С период от няколко секунди. За краткото време ( десетки милисекунди) за което лъча "минава" през целта локатора успява да измери определени данни за целта (без да "намаля" или да спира върху целта). Първото, което "излиза" е скоростта на сближаване (не е скоростта на целта). Другото е далечината до целта. Тези два параметъра са достатъчно точни, за разлика от направлението към целта (разните му ъгли), което е приблизително. И смисъла е, че тези параметри се записват (при старите РЛС целите в режим обзор само се виждат :) ) за повече от една цел. Разликата при различните локатори е в техническата реализация и точността на отчитане на параметрите. Например когато се каже че F-14 съпровожда/проследява 24 цели е точно това (TWS а не захват/автосъпровождане на 24 цели). Той може да види и повече, но само 24 са записват и обновяват/следят. (Мисля, че би било по-правилно да се казва проследяване при преход отколкото съпровождане.)
По мое мнение TWS и СНП са до тук. След това какво ще се прави със записаните данни е въпрос на няколко отделни реализци.

Най-лесно за обяснение е при МиГ-29 (и по всичко изглежда и Су-27).
РЛС има и автоматичен режим. При него, като се използват записаните данни за 10 цели се определя най-опасната. Поразрових се из Интернет и видях, че критерия е "изкочил" в някои сайтове (иначе нямаше да го напиша). Най-опасната цел е с най-голямо съотношение (скорост на сближение)/далечина. И съответно тя се захваща автоматично. Захвата (или автосъпровождането) си е класически - с удържане на лъча върху една цел. Данните за целта постъпват постоянно, значи вече нямаме това периодично обновяване като при СНП/TWS. Не е тайна, че от радара на МиГ-21бис насетне се използва т.тар. моноимпулсен метод за проследяване по ъглови координати. Както и при другите равносигнални методи той позволява доста точно определяне на направленито към целта. Както вече беше написано преди мен това продължително удържане на лъча върху целта (захват) е с крайна цел "подсвет" на същата (целта) в интерес на ПАРГСн (полу-активна радиолокационна глава за смонасочване) на ракетата. Обаче за големи далечини се е получила спънка - невъзможност за ГСН на Р-27 да захване целта веднага след старта. Ето тук това е описно по следния начин: "При реализации обычной полуактивной ГСН на перспективных советских ракетах не удавалось достигнуть превосходства над «Сперроу» AIM-7М, так как отечественные самолетные РЛС и ГСН ракет уступали американским аналогам по потенциалу подсветки и чувствительности приемника. Поэтому в ходе разработки для ракет с радиолокационными ГСН специалисты НИИП на основании результатов исследований приняли комбинированную схему функционирования с возможностью захвата цели на траектории."
За избягването на този проблем в ракетата Р-27 е използвана инерциальная навигационная система с радиокоррекцией.
На началния етап ракетата лети по данни от собствената ИНС. И понеже целта се движи самолетната РЛС на МиГ-29 излъчва данни за корекция. На финалния етап ГСН на ракета захваща целта по отразения от нея сигнал (излъчен от РЛС на Миг-29).

Напълно съм сигурен, че голяма част от информацията е известна на постващите в темата. Обаче се надявам подробното описване да не е проблем, а и трябва да се изчистят някои неточности. :wink:
Ще продължа в друг пост.

Потребителски аватар
tu-134
Мнения: 981
Регистриран: чет юли 17, 2008 7:28 am

Re: Въздушният бой - история и практика

Непрочетено мнение от tu-134 » ср юни 05, 2013 9:10 pm

Това хубаво ама нещо се обърках с всичките съкращения я кажете какво е TWS, СНП, ПРЛ, РЛПК, ПФАР, АФАР, СУО че нещо постовете почнаха да губат смисъл за по незнаещите

octagon
Мнения: 369
Регистриран: пет окт 03, 2008 8:48 am

Re: Въздушният бой - история и практика

Непрочетено мнение от octagon » ср юни 05, 2013 9:49 pm

Ако сега F-15C атакува цел с AIM-120, радарът няма да захваща целта, съответно целта няма да получи предупреждение от своята СПО, така ли?
Fighters make show. Bombers make history.

Стоян
Мнения: 812
Регистриран: пон яну 03, 2011 7:24 pm

Re: Въздушният бой - история и практика

Непрочетено мнение от Стоян » ср юни 05, 2013 9:59 pm

tu-134 написа:Това хубаво ама нещо се обърках с всичките съкращения я кажете какво е TWS, СНП, ПРЛ, РЛПК, ПФАР, АФАР, СУО че нещо постовете почнаха да губат смисъл за по незнаещите
Ха - добър въпрос.

TWS - Track while scan
СНП - Сопровождение на проходе
ПРЛ - използвано е като ПРЛ ГСН вероятно полу-активна радиолокационна глава за самонасочване
РЛПК - вероятно радиолокационен прицелен комплекс
СУО - система за управление на оръжието
ПФАР, АФАР - пасивна/активна фазирана антенна рещетка - не е особено важно, по-добре да се запомни че при такива локатори лъчът се движи/сканира електонно, а не механично. и няма механично движение на антената

Засега предлагам да прекратим дискусията докато не уточним нещо доста важно. Какво да разбираме под TWS относно F-14?
Тук http://www.novia.net/~tomcat/AWG9.html се посочва че радара му има режим TWS.
Докато тук http://en.wikipedia.org/wiki/Track_while_scan нещата се обвързат с появяването ФАР. А при AWG-9 (рлс на F-14) имаме изцяло механично сканиране.
Мисля че от това идва значително объркване и разминаване заради неуточнени понятия. Неуточнени не от нас.

В тази светлина по-горния ми пост не трябва да се приема като много точен.

King_Rat
Мнения: 300
Регистриран: съб окт 06, 2007 9:29 pm
Местоположение: Пазарджик
Контакти:

Re: Въздушният бой - история и практика

Непрочетено мнение от King_Rat » ср юни 05, 2013 10:40 pm

Мисля, че СПО ще покаже захват. РЛС трябва да установи ъгловите координати и далечината до целта, за да може СУВ да целеукаже на АРЛГСН къде да търси и да се пресметне областта на възможните пускове, в зависимост от ракурс, скорост на сближение, далечина, височина и т.н.

Кало
Мнения: 2309
Регистриран: пон окт 08, 2007 11:20 pm
Местоположение: София

Re: Въздушният бой - история и практика

Непрочетено мнение от Кало » чет юни 06, 2013 12:08 am

При TWS, както и при СНП СПО на облъчвания самолет няма да покаже, че има захват (СПО-то не показва, че целта е обстрелвана, поне не докато не "хване" РЛС на ракетата с АРЛ ГСН).

Реконструктор
Мнения: 436
Регистриран: нед яну 17, 2010 12:44 pm

Re: Въздушният бой - история и практика

Непрочетено мнение от Реконструктор » чет юни 06, 2013 11:48 am

octagon написа:Моля за кратки обяснения по следните въпроси:
1. Когато радарите от по-старо поколение преминат от обзор на захват, те престават ли да дават обзор на въздушното пространство? Тоест, ако летецът види 4 цели и захване една, той престава ли да вижда другите 3?
2. Ако МиГ-31 може да обстрелва 4 цели едновременно, тъй като радарът с ФАР дава 4 лъча на захват, то как на F-14 е постигнат едновременен обстрел на цели? Или AIM-54 се е насочвала към целта чрез канал на данни от носителя в средния участък на полета, подобно на AIM-120 днес?
1. Да.
2. МиГ-31 е с пасивна ФАР, и няма как да лъчи на 4 места едновременно. За да захващаш няколко цели не ти е необходимо да имаш няколко лъча, достатъчен е един, който да може да преместваш бързо. Колкото по-бавно лъча "обхожда" целите, толкова по-малка е честотата, с която се опреснява информацията за тях, и толкова по-ненадежден е захвата. Което е и отговор на втория ти въпрос - явно просто са намерили начин да преместват лъча достатъчно бързо, това е.

Реконструктор
Мнения: 436
Регистриран: нед яну 17, 2010 12:44 pm

Re: Въздушният бой - история и практика

Непрочетено мнение от Реконструктор » чет юни 06, 2013 11:51 am

Кало написа:при AWG-9 такъв е възможен, ако целите се намират близко една до друга в зона от около 420 кв. градуса. При МиГ-31 тази зона е 18200 кв. градуса.
Да, няма как да се направи механично толкова бързо преместване на лъча като при ФАР. :)

Потребителски аватар
Airbuster
Мнения: 882
Регистриран: чет окт 18, 2007 8:14 am
Местоположение: Back in BG
Контакти:

Re: Въздушният бой - история и практика

Непрочетено мнение от Airbuster » вт юни 11, 2013 10:11 am

Кадри от ИЧС на Ф-16 в МВБ с Еврофайтър:


Отговори