Новини по отношение на С-929 (проекта за нов широкофюзеляжен китайско-руски самолет):
- последните проучвания на китайците сочат, че първоначално обявената сума за развой със сигурност няма да е достатъчна, макар и да не е посочено колко още отгоре ще глътне програмата
- сътрудничеството с BBD (Bombardier) и по отношение на С-929 (последните имат активен дял в С-919) не подлежи на коментар
- китайците вече не наричат проекта аналог на Б787/А350, а признават, че машината ще е с поорязани възможности (обявените предварително спецификации корелират с 15-годишен А330CEO) и основно за вътрешния пазар, който никак не е малък, особено в Китай, където WB машини летят и по вътрешните линии. За евентуален експорт се залага на страни като Индия
- руснаците предлагат като моторизация бъдещия ПД-30 (
http://en.take-off.ru/news/107-june2012 ... irtytonner). От китайска страна липсва какъвто и да е актуален коментар по въпроса (последните не искаха и да чуят за руски двигател поне допреди година). Всъщност това не би било голям проблем погледнато чисто технически. Машините предназначени за Китай биха могли да бъдат със двигатели на RR/PW или GE, а тези за Русия – с ПД-30. разбира се, разходите ще се вдигнат, и то не само заради отделните сертификационни програми.
- асемблирането категорично ще е в Китай
- малкият обсег (в сравнение със Б787/А350) донякъде улеснява нещата от инженерна гледна точка (по-ниско тегло)
- първоначалното съобщение беше за 50% на 50% JV (новото наименование е Sino-Russian International Commercial Aircraft Company - CRAIC)
- не е изключено обаче Китай да поеме 100% разходите за разработка (Русия не може да си позволи да налее толкова пари, тъй като всичките и ресурси са впрегнати в SSJ и МС-21). Възможно е това и да е причината руснаците да се съгласят на наименованието С-929 и позиционирането им в случая едва ли не като подизпълнители
- друг много вероятен подизпълнител – Honeywell (преговорите вече са започнати)
- първоначалното предложение на руснаците фюзеляжа на Ил-96 да бъде ползван като база за С-929 е изцяло отхвърлено от китайците, които настояват за нова разработка
- COMAC официално заяви, че проекта е отворен за присъединяване на който и да е производител с „богат опит и конкурентноспособност”, стига да е съгласен да стане risk share partner
- китайците не крият, че асемблирането на А330 (първият самолет трябва да излезе от линията през 2018-та) ще бъде само от полза и за разработката на С-929 (
http://www.chinatopix.com/articles/1051 ... t-2018.htm)
- Jin Zhuanglong (COMAC CEO), вече обави, че за разлика от С-919, при С-929 веднага ще се стартира процедура по FAA/EASA сертификации
