Летище София

Всички аспекти на съвременната гражданска авиация
Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » чет фев 23, 2012 9:07 pm

Дългове на авиокомпания блокирали пътници за 5 часа на летище "София"
От Дневник
Последна промяна в 20:41 на 23 фев 2012, 253 прочитания, 4 коментара


Пътници на ниско тарифна авиокомпания се оказаха блокирани на летище "София". Повече от пет часа самолет на Ryanair не получи разрешение за излитане, заради неуредени сметки, съобщи Би Ти Ви.

Пътуващите е трябвало да излетят от Пловдив тази сутрин. Заради гъстата мъгла са пренасочени към София. На летището обаче нямали никаква информация кога ще излетят.

Причината за закъснението на полета не е нито лошо време, нито технически проблем със самолета. Нискотарифната компания, която им е продала билети, от месеци не си плащала летищните такси.

Нито един представител на авиокомпанията така и не съобщил на пътниците за причините, заради които изкарали целия ден на летището, съобщиха те пред телевизията.

След повече от пет часа чакане, пътниците в крайна сметка излетяха за Франкфурт, след като авиокомпанията пое ангажимент пред летище София да изплати задълженията си.


http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2012/02/ ... a_5_chasa/
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » съб мар 10, 2012 7:30 pm

Летище София отива на концесия
Написано от Списание АЕРО
Събота, 10 Март 2012 19:10


Категорично се върви към вариант за концесия на Летище София, обяви в „Седмицата” на Дарик транспортният министър Ивайло Московски. Причината е, че аеропортът е осъден да плати 38 млн. долара на Кувейтския фонд за развитие във връзка с неразплатени средства за реконструкцията на летището. Това съобщава Darik News.
Според интереса ще бъде решено дали Летище София ще бъде дадено на концесия заедно с летището в Балчик, което беше прехвърлено към софийското. Концесия ще бъде обявена и за летището в Бургас. Отворени са концесионните процедури за летището в Русе и Горна Оряховици, но засега според министъра нямало особен интерес заради кризата.
„При Летище-София категорично отиваме на вариант концесия - каза министърът на транспорта, - Преди Нова година получих писмо от Парижкия арбитраж, все още не е дошло официалното решение, но Летище-София е осъдено да плати $38 млн. на Кувейтския фонд за развитие. Това е стара тема от 2003 - 2004 г., когато е започнало разширението на летището и новата писта. В този момент е имало неразплатени средства към фирмата изпълнител от страна на Кувейтския фонд за развити. Тези средства са задържани от страна на Летище София. Ако това нещо се случи, първо, това ще лиши Летище София в следващите години да инвестира каквато и да е сума в собственото си развитие. Т.е. летището ще бъде тотално обезкървено. Така че вариантът Летище София да се развива на база собствени приходи, тотално го забравяме. Следващите шест месеца ще се подготвят тези анализи да са готови и след това ще се обяви концесионна процедура”.
Засега принципен интерес за концесиите на летища и пристанища у нас проявявали германски и катарски компании. Това бил вариантът за развитие на тази инфраструктура при липсата на достатъчно пари в бюджета за тази цел и на евросредства.


http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... cesia.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

fitter
Мнения: 67
Регистриран: нед авг 28, 2011 4:03 pm

Re: Летище София

Непрочетено мнение от fitter » съб мар 10, 2012 8:39 pm

Да ме извинява министър Московски, ама не му вЕрвам! Според БТВ, дългът на Раянеър към летище София е 15000 евро (ще оставя настрана факта, че Раянеър няма представител в София и нямаше кой да съобщи на пътниците, защо закъсняват, а ще премълча факта, че летище София не съобщи нищо на пътниците, повечето от които Българи!!! , макар, че причината за закъснението е именно То). Според статистиката, летището има към 50000 обслужени самолета. Част от тях не плащат такси. ОК. Допускам, че такси трябва да платят към 60 % от обслужените самолети, т.е. към 30000 полета. Половината от тях са излитащи и не плащат такси за пътниците. Остават към 15000 полета. Умножени по 15000 евро = 225 млн евро годишно. За какво им беше да теглят такива големи заеми? Или само глобата ще "обезкръви" летището? Да теглят още един кредит и да я погасят, пък за 3-4 години, при този темп на растеж, ще си върнат кредитите и ще започнат да внасят пари в републиканския бюджет!

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » нед мар 11, 2012 1:24 am

Нямам особено високо мнение за Московски, но съм склонен да му вярвам на тези оценки.
През 2010 г. печалбата на Летище София е малко над 15 млн. лева, при около 90 млн. приход. За 2011 г. не съм срещал данни, но за първите шест месеца имаше спад от около 30% в печалбата, така че нищо чудно накрая да са завършили с около 10 - 12 млн. печалба. Не веднъж е заявявано, че почти цялата печалба отива за изплащане на земите.
Общо взето проблема на летището е, че има бясна конкуренция при наземното обслужване, а развитието на търговска дейност на терминалите нещо не им се отдава и така си затъват на долу. Отделно имат огромен персонал.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Yavor
Мнения: 140
Регистриран: пон юли 19, 2010 5:25 pm
Местоположение: SOF

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Yavor » нед мар 11, 2012 6:00 am

Моето мнение се покрива с това на Грозев... сметките за съжаление теърде радко са такива каквито би трябвало да бъдат - мисълта ми е че проблема дори не е в "мениджмънта" на софийският аеропорт по простата причина че нищо и никога не е зависило от него (факт). Твърде малко са били неговите шефове които макар и "кариеристи" - са имали като цел кариерите на летището по принцип (или поне свързаните с него чужди). Без значение имената - решенията до сега наистина рядко са зависили от генералните директори а са били по-скоро политически (или скъп но адски удобен Пи-аР)... и поне докато аз познавам историята там (и съм работил съответно) - всичко отнесено към сферата на "развитие", "модернизация" и дори "назначаване на персонал" е било предимно въпрос на решения от "по-височко" (и твърде рядко на базата на "конкурси" или доказани професионални препоръки). Не го казвам в защита на който и да било - казвам го като упрек към всеки опитал се да "трупне дивидент" до момента, или отчете "политическа дейност" през последните 20 години на "демокрация" (най-лицемерният случай за който се сещам е с една ущипана госпойца от "голямото добрутро" на една политическа партия която си изсмука "скандалче" от пръстите с обран багаж и твърдата увереност куде багажа и е бил "ограбен") ...
Реконструктор написа: Тоя Хариер що се пльосна така брутално? Че и с пълен боекомплект. Пилота сигурно се е насрал.

Потребителски аватар
BDG
Мнения: 397
Регистриран: вт дек 30, 2008 6:27 pm

Re: Летище София

Непрочетено мнение от BDG » нед мар 11, 2012 12:10 pm

Грозев написа:Летище София отива на концесия
Написано от Списание АЕРО
Събота, 10 Март 2012 19:10

...
Концесия ще бъде обявена и за летището в Бургас.
...
:roll: Равнец ли имат предвид?

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » вт мар 13, 2012 12:02 am

BDG написа:
Грозев написа:Летище София отива на концесия
Написано от Списание АЕРО
Събота, 10 Март 2012 19:10

...
Концесия ще бъде обявена и за летището в Бургас.
...
:roll: Равнец ли имат предвид?
По-скоро Пловдив.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » ср авг 08, 2012 11:53 pm

Летище София е с по-ниска печалба за първото полугодие на годишна база
Най-голямата аерогара у нас отчита повече приходи от дейността си за същия период, сочи отчет на компанията
Елена Калпакчиева | 07.08.2012 16:03


Летище София отчита повече приходи от дейността си и по-ниска печалба през първото полугодие на т.г. в сравнение със същия период на 2011 г. Това сочи публикуваният в сайта на Министерство на финансите отчет на „Летище София“ АД за първите шест месеца на годината.

В края на юни 2012 г. печалбата, преди данъчно облагане, е 4,67 млн. лв., което е с малко над 11% спад на годишна база.

Отчетът показва, че през първите шест месеца на годината на най-голямото летище у нас са излетели и кацнали почти 22 хил. самолета, което е 6% спад на годишна база.

Общите приходи на дружеството за полугодието са 48,9 млн. лв., което е с 3,7% повече спрямо същия период на 2011 г. Според отчетния доклад повишението основно се дължи на повече постъпления, записани в графата "Приходи от финансирания" - показателят нараства с 2,5 млн. лв. до 18,25 млн. лв.

През отчетния период януари-юни 2012 г. на аерогара София са обслужени близо 1,7 милиона пътници, което е с 0,7% повече от същия период на предходната година. Интересното е, че пътуващите по международни редовни линии са се увеличили с 34 хил., което е 2% ръст на годишна база.

Националният въздушен превозвач "България Ер" е превозил по външни линии с 8% повече пътници, сочат още данните. При чуждестранните авиокомпании, изпълняващи полети по разписание, най-голям ръст отбелязват Turkish Airlines, Austrian Airlines, NIKI и Air Malta, което се дължи на увеличението на полетите по направленията, които обслужват.

Същевременно е намалял броят на пасажерите по международните и вътрешните редовни линии от София до Варна и Бургас. През първите шест месеца на 2012 г. превозените пътници от столицата към двата морски града са малко над 83 хиляди, което е със 17% по-малко спрямо съпоставимия период на миналата година.

Товарните полети обаче бележат увеличение от 3% за разглеждания период. Данните за първата половина на 2012 г. показват ръст от 5% на обработеното карго на летището спрямо съответния предходен период. Общият обем на товарните и пощенски пратки е близо 8 хил. тона. С 16% са нараснали товарите, превозени със специализирани карго полети, което се дължи в най-голяма степен на увеличените с над 20% обеми на водещия товарен превозвач – DHL.


http://www.investor.bg/ikonomika-i-poli ... za,138507/
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » съб авг 18, 2012 2:40 pm

335 292 пътници са били обслужени на Летище София за юли
16.08.2012, 16:26 (обновена 16.08.2012, 16:31)
Цветелин Пенев


Общо 335 292 пътници са били обслужени на столичното летище през изминалия месец, с което се запазва нивото от миналата година, съобщиха от Летище София, цитирани от БНР.

Отчита се ръст от 6% на пътуващите по вътрешни линии в разгара на летните отпуски. Това се равнява на 26 933 пасажери за този период. В сектора на бизнес пътуванията се наблюдава увеличение на пътниците спрямо същия месец на миналата година (+31%).

През юли 2012 година общо 4106 самолети са излетели и кацнали на столичното летище. С 213 по-малко спрямо миналогодишния период.

Макар и да се наблюдава известно стабилизиране от началото на тази година, показателите при самолетодвиженията все още са под нивата от 2011 година.

Подобна тенденция се наблюдава и на повечето водещи Европейски летища като следствие от затруднената икономическа обстановка и преструктурирането на редица авиокомпании, които продължават и към настоящия момент.

През юли на Летище София са обработени общо 1 441 тона карго и пощенски пратки, спрямо 1 435 тона за същия месец на 2011 година. Регистрирано е увеличение на въздушните пратки, превозени със специализирани товарни самолети за периода (+24%).
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
mitko-eurofighter
Мнения: 145
Регистриран: пет окт 07, 2011 11:20 am
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от mitko-eurofighter » пет авг 24, 2012 11:21 am

Днес видях на летище София да кацат БАе-146 на TNT и Боинг-737 на EL AL Airlines.Снимки?
Изображение Изображение

Потребителски аватар
HORNISE
Мнения: 977
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:14 am
Местоположение: София
Контакти:

Re: Летище София

Непрочетено мнение от HORNISE » пет авг 24, 2012 12:31 pm

Това е редовния трафик на летището. Снимки на Ел Ал се правят трудно, а след случката в Бургас почти невъзможно.
I take pictures, Photographic pictures...

Изображение

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » ср авг 29, 2012 9:10 pm

Много информативно интервю с шефа на летище София:
:arrow: http://www.investor.bg/imenata-na-bizne ... iia,139245
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » ср сеп 19, 2012 10:38 pm

Спад в превозите за летище София
Написано от Списание АЕРО
Сряда, 19 Септември 2012 21:49


Общият брой на обслужените пътници на столичното летище през август 2012 г. е 336 422, което е с 3,6% по-малко от същия период за миналата година. Това съобщават от летището.

Пътувалите по международни редовни линии са 305 042 (-3%). Пътническият трафик по вътрешни линии запазва нивото от миналата година, а в сектора на бизнес авиацията се отчита ръст от 60% спрямо 2011 г.

През изминалия месец на Летище София са обработени 1 221 тона товари и поща, с което е регистриран ръст от 3,3% в сравнение с карго обемите от август 2011 г. Увеличението на въздушните пратки, превозени със специализирани товарни самолети за месеца, е от 17% спрямо миналата година.

Общо 4 028 са излетелите и кацнали самолети на столичното летище през август тази година, или с 308 по-малко спрямо миналогодишния период (-7%).

Броят на полетите по международни редовни линии е намалял със 140, повлиян от фалита на унгарската авиокомпания „Малев” и оттеглянето на трите нискотарифни превозвача – „Пегасус Еърлайнс”, „Джърмануингс” и „Кимбер Стерлинг” (последната е обявила банкрут).

Няма промяна в обслужените полети по вътрешни линии, а броят на кацналите и излетели през август 2012 г. товарни самолети се е увеличил с 13%.


http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... sofia.html
____________________

И още нещо за бъдещата концесия:
Транспортното министерство търси спешно концесионер на Летище София
:arrow: http://www.investor.bg/ikonomika-i-poli ... utm_medium
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » чет ное 15, 2012 1:18 am

Летище София отбелязва ръст за октомври
Написано от Списание АЕРО
Сряда, 14 Ноември 2012 18:13


През октомври 2012 г. на летище София са обслужени общо 285 216 пристигащи и заминаващи пътници - с 1 400 повече спрямо същия период на предходната година. Това съобщиха от столичното летище.

С най-висок ръст на превозените пътници са авиокомпаниите NIKI/Air Berlin, Austrian Airlines, Turkish Airlines, Olympic Air, Air France, Аерофлот, България Ер.

Пътувалите по вътрешни линии са 16 344 или с 34% повече в сравнение с 12 174 пътници за същия период на 2011 г., когато поради ремонт на пистата на летище Варна не се изпълняваха полети по дестинацията.

Превозените пасажери по международни редовни линии запазват нивото от 2011 г. - 262 424.

По-малък е броят на туристите пътували с чартърни полети - 5 226 или с около 1 500 под данните за октомври 2011 г.

Повече полети в сравнение с миналогодишния октомври са изпълнени с товарни самолети (+10%), както и по вътрешни линии (+29%).

Намален е общият брой на излетелите и кацнали самолети - 3 817 спрямо 4 073 през същия месец на предходната година.

Спад се наблюдава при международните редовни полети и сезонните туристически чартъри.

През октомври на Летище София са обработени 1 507 тона (+1%) товарни и пощенски пратки.

Със специализирани карго полети са превозени с 20% повече товари в сравнение с миналогодишния период.


http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... omvri.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » пет ное 16, 2012 1:47 am

Зимното разписание на летище София
Написано от Списание АЕРО
Четвъртък, 15 Ноември 2012 22:43


От 28 октомври 2012 г. до 30 март 2013 г. летище София работи по своето зимно разписание. От летището ще се изпълняват директни полети до 42 дестинации, по които оперират 19 авиокомпании. Това съобщават от столичния аеропорт.

До Виена ще има 52 полета седмично предлагат трима превозвачи - Austrian Airlines (32), NIKI (17) и България Ер (3). Пътниците за Лондон могат да избират между четири авиокомпании - две традиционни (България Ер и British Airways), и две нискотарифни (Wizz Air и easyJet). Полетите до столицата на Великобритания ще се увеличат до 30 седмично от 16 февруари 2013 г., когато ще бъде открит новият директен маршрут на easyJet до летище Станстед.

През зимния сезон до Мюнхен ще се изпълняват 21 полета седмично. Разписанието до Франкфурт включва 14 полета – ежедневни на Lufthansa, пет полета седмично на България Ер и две честоти на Wizz Air до Франкфурт – Хан.
От София до Париж - Шарл де Гол, ежедневни полети изпълняват Air France и България Ер. До Париж – Буве, лети два пъти седмично Wizz Air.

Полетите до Москва са 14 седмично, до Брюксел и Атина – 12, Истанбул и Букурещ – по 11, а до Рим и Милано – по 10. Направленията, по които Летище София предлага удобни ежедневни полети и през зимния сезон, са още: Амстердам, Берлин, Варшава, Киев, Мадрид.

Qatar Airways предлагат четири полета седмично до популярни слънчеви дестинации в Близкия и Далечния изток, с удобни връзки от София. Всеки ден в зимното разписание на Летище София има три полета до Варна и един до Бургас.

В разписание Зима 2012/13 са заявени чартърни полети до 10 дестинации, които ще бъдат обслужвани от седем превозвачи. Най-голям брой туристи се очакват от Великобритания – Лондон, Манчестър, Бристол, Нюкасъл, Ийст Мидлъндс.
За първи път тази година до Летище София ще лети авиокомпания Smart Wings, която ще превозва полски туристи от Варшава за българските ски курорти.

Товарни полети ще бъдат изпълнявани до осем дестинации от пет авиокомпании. И през зимния сезон ще продължи да функционира карго линията на Czech Airlines до Прага, която беше открита през март 2012 г.


http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... sofia.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » вт дек 04, 2012 8:59 pm

Летище София работи нормално в зимни условия
Написано от Списание АЕРО
Вторник, 04 Декември 2012 18:45


Днес 4 декември 2102 г.( вторник), Летище София работи нормално. Няма отклонения от полетното разписание поради падналия сняг. Извършват се антиобледенителни процедури на въздухоплавателните средства. Спирачният ефект на пистата е в норма. Това съобщиха от столичното летище.

Столичният аеропорт подготви през летния сезон техниката, необходима за действие при усложнена зимна метеорологична обстановка - извършен е частичен и пълен ремонт на стария машинен парк, закупена е нова техника, нови зимни гуми, осигурени са в достатъчно количество препарати за третиране на летателното поле и въздухоплавателните средства.

През 2008 г. пистата на Летище София е сертифицирана за категория IIIА. Това позволява кацане при минимум 200 m хоризонтална видимост, а минимална височина за вземане на решение от пилота - 30 - 15 m. За да се извърши кацане при влошена метеорологична обстановка, следвайки указанията на Системата за инструментално кацане категория III А, е необходимо въздухоплавателното средство да е оборудвано за кацане по тази система, както и екипажът да има необходимата квалификация за работа с нея.
,

http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... lovia.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » чет дек 06, 2012 12:06 am

Откриха новата кула на летище София
Написано от Списание АЕРО
Сряда, 05 Декември 2012 22:43


Днес, 5 декември, министър-председателят на Република България Бойко Борисов и министърът на транспорта Ивайло Московски откриха новата летищна контролна кула на ДП „Ръководство на въздушното движение” (ДП РВД) на летище София. Това съобщиха от транспортното министерствo.
Генералният директор на ДП РВД Диян Динев прие символичния ключ на новата контролна кула от главния изпълнителен директор на "Главболгарстрой Холдинг" АД Калин Пешов. На откриването присъстваха представители на местната и изпълнителната власт, депутати, както и представители на авиационния бранш и др.

„Изграждането на новата контролна кула на летище София е поредният изцяло завършен транспортен обект”, - това заяви министърът на транспорта Московски по време на събитието. По думите му кулата трябва да осигури безопасното и ефективно управление на полетите на летище София през следващите 40 години. Предвидена е дори възможност за оборудване на работни места за обслужване и на втора писта в бъдеще, каза министър Московски. Той заяви, че всички оперативни системи и съоръжения са двойно подсигурени с цел гарантиране на постоянно и безопасно обслужване на полетите.

Министър Ивайло Московски каза още, че необходимостта от изграждането на новата контролна кула е свързана с реконструкцията и разширението на летище София и се явява естествено продължение на развитието на летищния комплекс. От друга страна чрез новата летищна контролна кула ДП РВД ще обезпечи подобряване на качеството и ефективността на аеронавигационно обслужване в зоната на летището, допълни той.

На 19 август 2011 г. ДП РВД подписа договор с "Главболгарстрой Холдинг" АД за изпълнение на работното проектиране и строителство на новата летищна контролна кула на стойност 14 813 030 лева с ДДС. Местоположението на съоръжението е западно от сградата на Терминал 2 на летище София, като от архитектурна гледна точка двете сгради взаимно се допълват. Разгърнатата застроена площ е над 2400 m2., а височината на сградата е 55 m. Експлоатационният живот на новата летищна контролна кула е повече от 40 години и е разчетена да обслужва летище София при евентуалното му разширение. При построяването на съоръжението са спазени изискванията за обзор към пистата за излитане и кацане, като е осигурена и открита площадка за наблюдение на контролираната зона на летището.

Веднага след въвеждането в реална експлоатация на новата летищна кула предстои да бъде внедрена Система за управление и контрол на наземното движение на летището. По този начин ще се осигури обслужването на самолетите при всякакви метеорологични условия и ще се повиши безопасността на полетите независимо от увеличаването на трафика.

До края на месец февруари 2013 г. на новата летищна контролна кула ще бъде инсталирана и една от „сондите”, предназначени за събиране на информация за електромагнитната обстановка, съвместен проект на ДП РВД и ТУ–София. Идентични анализатори на спектъра ще бъдат инсталирани на още шест места на територията на България. Анализ не електромагнитния фон ще бъде предоставян веднъж на шест месеца, като РВД ще предостави публичен онлайн достъп до данните през сайтовете на РВД и ТУ-София.


Изображение

http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... sofia.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Летище София

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » пет дек 21, 2012 5:22 pm

20 дек 2012, 20:11

Бизнес средата на летище София стана нездравословна

Фернанд Щауфер, изпълнителен директор на Swissport за България

Фернанд Щауфер е изпълнителен директор на дружеството на Swissport в България. Започва кариерата си в швейцарския авиопревозвач Swiss. От 1984 г. работи извън Европа - в Триполи, Анкара, Измир, Кейптаун. Преди да премине към поделението за наземно обслужване Swissport, което по това време все още е част от Swiss, работи като търговски мениджър в Африка. Като част от екипа на наземния оператор работи в Мексико сити и в Канкун. Става изпълнителен директор на Swissport за Южна Африка, прекарва година в Катар, участва в проекти в Пакистан и Афганистан. Преди да стане изпълнителен директор за България, три години заема тази длъжност в Алжир.
© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА

Подали сте две жалби в Комисията за защита на конкуренцията срещу летище София и другия наземен оператор - гръцката Goldair Handling. Какъв точно е проблемът?
- Swissport е наземен оператор, който работи в цял свят и, по-точно - на 195 летища. Предоставяме услуги на авиокомпаниите като обслужване на пътниците и на самите самолети по летищата. Получихме лиценз за тази дейност и в България през 2006 г. Тогава пътниците в София надхвърлиха 2 млн. и европейското законодателство изисква да влезе и втори наземен оператор. Преди няколко месеца направихме пет години в България.

През 2010 г. гръцката Goldair Handling също започна да оперира на летище София. Софийското летище е много малко. Тук пътникопотокът е 3.5 млн. годишно. В Европа всички големи летища имат по два доставчика на наземни услуги. Някои имат и по повече - например лондонското Heathrow, но там има много повече бизнес - пет терминала и 60 млн. пътници годишно. На повечето по-малки летища, които са с по около 20 млн. пътници, са по два, като например Виена, Дюселдорф, Мюнхен, Берлин. Във Франкфурт при пътникопоток от 55 млн. души също са два. България е тотално отворена. Бизнесът тук обаче не расте. Напротив, авиокомпаниите се оттеглят. Например Germanwings, Pegasus, Чешките авиолинии, Swiss. Бизнесът е много свит за три наземни оператора. Бидейки три, ценовата война е тотална. През октомври подадохме две жалби в КЗК - едната е срещу Goldair Handling за нелоялна конкуренция, а другата - срещу летище София за злоупотреба с господстващо положение. Подозираме, че летището, като доставчик на летищни услуги с фиксирани и гарантирани приходи от всеки кацнал самолет (един Airbus 320 носи гарантирани приходи от около 2000 евро) и по 12 евро за всеки пътник, може да бъде тотално гъвкаво ценово в наземното обслужване. Повечето летища в Европа се отказаха от тази дейност, като създадоха отделни компании, които да я извършват. Във Варшава преди година и половина създадоха отделно дружество, собственост на държавата, и мисля, че сега възнамеряват да го продадат на някои глобален наземен оператор. Това е от една страна.

От другата е Goldair, която срещу всяко евро приход има 2 евро разход, което е видно от финансовите им отчети. Имаме големи трудности да проумеем това. Предполагам, че през 2012 г. резултатите ще бъдат още по-лоши. Сега нито една банка не иска да им предостави заем. Има пари, които идват от Гърция. Тъй като и там развиваме бизнес, знаем за тяхното финансово състояние, което също е отрицателно. Но информацията ни свършва дотам. Не сме разследващ орган. Ние просто сме изненадани. Нямаме абсолютно нищо против конкуренцията. Смятаме, че тя е здравословна и ние имаме нашите системи и стандарти, които са доказани, и нашата ефикасност, която е много по-висока от средната. Но трябва базовите условия да са еднакви за всички.

Да, но ако Goldair губят от дейността си тук, какъв е бизнес интересът им изобщо да работят? Още повече че от това лято те работят и на летището в Бургас.
- Не знам.

Ако летището е толкова малко и неатрактивно, как си обяснявате този наплив към него? Доколкото знам ще има и четвърти наземен оператор.
- Да, от ноември 2011 г. има още един лиценз, даден от Гражданска въздухоплавателна администрация. Това е "Джет 1". Отново изключително интересно, тъй като има изисквания за финансова стабилност, за служители, оборудване, операционни практики и процедури, опит. Нищо подобно не съм видял, но лицензът е налице, което е много интересно. А тези неща се изискват, тъй като касаят безопасността и сигурността в авиацията. Терминал 2 е строен спрямо европейските изисквания за два оператора, а днес е каша.

От момента, в който гръцката компания влезе на летище София, с колко паднаха цените?
- Различно е от случай до случай, но спадът на цените се движи между 20 и 60%. Но дъмпингът под себестойност е незаконен и Swissport, бидейки голяма глобална компания, спазва изключително стриктни изисквания.

Ще информирали ли Брюксел за казуса?
- Наясно сме, че изходът от делото в КЗК може да е всякакъв и поради тази причина нашата централа в Швейцария има регулярни контакти с Европейската комисия. Но ЕК много правилно казва, че първо трябва да се изчерпят всички законови възможности на местна почва, което е разбираемо. Срещал съм се също с швейцарския посланик, който ме изслуша с голям интерес. Очевидно има и други подобни случай в страната. Трябва също да се подчертае, че Швейцария е третият по големина чуждестранен инвеститор в България като банкови транзакции, но и като инвестиции в икономиката, като ABB, която ще инвестира 25 млн. долара в Пловдив. Всички обсъждаме помежду си впечатленията си от България. По отношение на бизнес средата аз лично не мога да кажа много добри неща.

Проблемите ви с летището не са от вчера. Защо решихте да говорите сега?
- Защото бизнес средата стана нездравословна. Защото ценовата война ще ни принуди да режем разходи за обучения, за оборудване, за сигурност – неща, които са срещу нашите бизнес практики, и това е много опасно.

Трябва ли задължително наземното обслужване да е разделено от останалия бизнес на летищния оператор?
- Ще стане задължително, когато новите европейски регулации влязат в сила. Те вече трябваше да бъдат в сила, но бяха отложени, защото трябва да постигнат съгласие три различни страни - наземните оператори, авиокомпаниите и летищата. Но мисля, че в началото на 2014 г. регулациите ще бъдат приети.

Смятате ли, че пазарът на наземно обслужване тук трябва да бъде ограничен?
- Както споменах преди, нямам нищо против конкуренцията. Стига условията да са еднакви за всички. Но тук, от една страна, се стъпва на господстваща база, а от друга, на неизвестни ресурси, идващи от Гърция. Обърнали сме се към ГВА, обърнали сме се към транспортното министерство. Информирали сме ги каква е ситуацията. Още повече че едно от задълженията на ГВА е да одитира и инспектира всички доставчици на услуги поне веднъж годишно. А номер едно в изискванията е финансовата стабилност и очевидно това не ги интересува, въпреки че представлява голям интерес за ЕК. Това е европейско изискване, но в действителност не се прилага.

От летището искат също да се ограничи пазарът до два? Ако се вземе такова решение, какво следва?
- Ако ГВА реши да ограничи пазара, това означава, че ще има конкурс, на който може да участват компании от цял свят. С това ние нямаме никакви проблеми.

Може и да загубите.
- Абсолютно. Но бихме поели риска да не спечелим лиценза, а ако го спечелим, той да е за ограничено време, не както сега. Но все пак смятаме, че това е по-здравословно от настоящата ситуация.

Можете ли да ни дадете пример за някое европейско летище, на което пазарът е бил ограничен?
- Те никога не са били напълно отворени, тъй като в Европа се минава през състезателни търгови процедури за фиксиран брой лицензи. Така е по целия свят. Това лято в Мароко имаше търг за 19 летища и навсякъде беше решено освен националния превозвач да има по един втори наземен оператор с изключение само за летището в Казабланка, което е много голямо и допълнителните лицензи са два.

Интересувате ли се от една евентуална концесия на летище София?
- Не извършваме подобен бизнес, но съм сигурен, че ако има концесия и дойдат летищни оператори от Цюрих, Копенхаген, Поргугалия, Испания и т.н., ще направят анализ и ще затворят генериращите загуби наземни услуги на летищния оператор моментално.

Доволни ли сте от финансовите си резултати?
- Щастливи сме, ако гледаме тези до края на 2012 г., но ако погледнем напред, е плашещо.

Ако нещата продължават така, обмисляте ли да се оттеглите от България?
- Ние сме първият частен наземен оператор, имаме големи клиенти като WizzAir, "Луфтханза" и Австрийските авиолинии. Това са клиенти, с които работим на много летища. Инвестирали сме 5 млн. евро в оборудване. Имаме 230 служители. Ще направим всичко възможно, за да останем.


http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2 ... avoslovna/
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » пет дек 21, 2012 8:40 pm

Интересно филмче за летище София. Има хубави архивни кадри!

Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » пет яну 04, 2013 12:49 am

Вдигат нов терминал на летище София за €200 млн.
ЛИЯНА ПАНДЕЛИЕВА
02.01.2013


На мястото на сегашния терминал 1 на столичното летище ще бъде построен изцяло нов, чиято стойност по предварителни оценки може да достигне 200 млн. евро. Това съобщи за „Монитор” изпълнителният директор на летище София Веселин Пейков. Той бе категоричен, че сегашната сграда е изпълнила предназначението си и не отговаря на никакви съвременни изисквания за обслужване на пътници и товари и е време терминалът да бъде издигнат наново. Сегашният паркинг пред сградата ще бъде направен многоетажен.

Естакада ще разделя пътникопотока

на заминаващи от второ ниво и пристигащи на първо, както е направено в много от най-модерните летища по света. За комфорта на пътниците са предвидени 18 ръкава, които да отвеждат към самолетите. Там ще могат да паркират и гиганти като „Боинг 747“.

В момента летището е започнало разработка на нов генерален план, който да покаже какви са прогнозите за пътникопотока за следващите 15-ина години. На основание на тези прогнози ще бъдат изготвени икономически и технически разчети каква ще е ефективността на новия терминал, за да не се окаже празен след построяването му.

По време на строителните работи нискотарифните превозвачи ще се преместят на терминал 2, като отново ще бъдат извозвани до самолетите с автобуси. Дори след пълното обновяване на първи терминал бюджетните компании отново ще останат на столичния аеропорт, като това го прави особено привлекателен, тъй като се намира на няколко минути от центъра на града. В повечето западни държави летищата, които обслужват евтините превозвачи, са отдалечени от града поне на час разстояние по земя. Пейков обясни, че столичното летище има интерес да приема нискотарифните, защото те плащат същите такси, както и всеки друг превозвач. Те са добри клиенти на летището и ще останат там, докато за тях могат да бъдат осигурени нужните слотове, допълни летищният шеф.

На първо време за подобряване обслужването на нашия аеропорт ще бъде избрана компания, която да

почиства постоянно подземния паркинг

на терминал 2, сградата и предсградовите пространства. Поръчката е за четири години, но поради големия интерес, след като е посочен победител в конкурса, конкуренти са завели дело в КЗК, което е спечелено от столичното летище. Предстои да мине разглеждане и във ВАС. Когато крайното решение бъде взето, на другия ден още ще бъде подписан такъв договор, уточни Пейков.

От столичното летище отчитат ръст от 12 на сто в продажбите от летищните магазини спрямо предходната година, но 2011 г. е донесла ръст от 112% спрямо 2010 г. Това се дължи на нов подход в зареждането на магазините, както и на по-изгодни цени спрямо западни летища. Шефът на аеропорта все още отчита проблеми с обслужването, но и по този въпрос се работи.

Най-активни в пазаруването преди полет са руснаци, украинци и евреи, които винаги си тръгват с по няколко торби преди качването на самолета. Българите предпочитат да купуват на връщане, за да не разнасят покупките със себе си.


http://www.monitor.bg/article?id=367495
Anyone who fights for the future, lives in it today

Отговори