Летище София

Всички аспекти на съвременната гражданска авиация
Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » чет окт 22, 2009 12:17 pm

Само 3% спад на пътникопотока на Летище София за деветте месеца на годината
21.10.2009


За периода януари - септември през Летище София са преминали 2 422 642 пътници, или едва с 3% по-малко спрямо същия период на 2008 г. Очакванията са през оставащите 3 месеца броят на обслужените пасажери да достигне 3 157 000, което ще бъде намаление с 2% сравнено с предходната година.

Кацналите самолети през изтеклото деветмесечие са с 2000 по-малко от 2008 г.– 34 785, а обработените товари са намалели с около 20% - от 13 734 тона за периода януари – септември 2008 г. на 11 026 тона за текущата година, като негативната тенденция е основно повлияна от кризата в световния стокообмен.

Авиокомпания "България Ер" запазва водеща позиция по брой обслужени пасажери по международни и вътрешни линии с пазарен дял от 27% от общия пътникопоток на Летище София. Пътувалите с нискобюджетните превозвачи представляват 26% от летищния трафик за периода.

За деветмесечието на 2009 г. през Терминал 1 са преминали 692 884 пътници, а през Терминал 2 - 1 725 011 пътници. Петте топ дестинации са Лондон, Виена, Варна, Милано и Рим.

Очакванията на Летище София за възстановяване на положителните тенденции на развитие на трафика от предходните години са свързани с новините за откриване на нови директни линии и навлизането на нови превозвачи на пазара.

От 25 октомври 2009 г. нискотарифната авиокомпания „Уиз Ер” добавя нов десети маршрут от своята база в София с редовните полети до Айндховен, Холандия всяка сряда и неделя. От следващото лято полетите по тази линия ще се увеличат до три седмично като превозвачът обяви своите намерения да предложи директни полети до още четири европейски дестинации – Париж Буве, Франкфурт Хан, Мадрид и Болоня.

На 25 октомври влиза в сила разписанието на полетите за сезон Зима 2009/20010.Преобладаващата част от авиокомпаниите не предвиждат сериозни промени в полетните си програми. Новата, преструктурирана "Олимпик Ер"(наследник на "Олимпик Еърлайнс"), запазва София като приоритетна дестинация първоначално с ежедневен полет, а от 1 декември – с две честоти дневно.Заедно с увеличения брой полети на "Ейджиан Еърлайнс" (вече десет седмично) и трите честоти на „България Ер”, общият брой полети между София и Атина ще достигне 27 седмично.

Също от декември Авиокомпания "България Ер" ще изпълнява всяка събота полет до украинската столица Киев, с което честотите по линията се увеличават на три седмично.

Зимната туристическа програма стартира около Коледните празници като към традиционните чартърни ски вериги от Великобритания тази година ще бъдат добавени и нови маршрути –Дъблин и Катовице на "България Ер", както и Берлин на „Хамбург Интернешънъл”
От 1 февруари 2010 г. редовни ежедневни полети по маршрут Виена - София открива австрийската нискотарифна авиокомпания "Ники".
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » чет ное 05, 2009 3:03 pm

Οбмисля се създаването на информационен туристически център на летище София
От Деница Ватева
Последна промяна в 14:41 на 05 ное 2009


Обмисля се възможността за създаването на инфромационен туристически център на летище София, съобщи пред журналисти зам. министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Той присъства на предизборна среща на кандидата на ГЕРБ за кмет на София Йорданка Фандъкова с туристически бизнес в столицата.

Идеята за обособяване на зона, която да дава информация на пристигащите пътници за забележителностите в града, е от няколко години. "Следващата седмица ще направим среща по въпроса с други институции и ще създадем работна група по въпроса", съобщи още Московски.

"Много важно е да се намерят качествени служители в такъв информационен център, което при сегашната ситуация на пазара на труда, едва ли ще бъде сериозен проблем", коментира пък зам. министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов.

Създаването на туристическите информационни центрове в цялата страна са сред приоритетите, разписани в стратегията за туризъм.


http://www.dnevnik.bg/pazari/turizam/20 ... sticheski/
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » пон ное 16, 2009 7:33 pm

WTF и безсмисленицата?!
А "разясненията" са пълни с тотални бисери! :lol:

Дайте ново име на летище София
16.11.2009 / 14:43


По идея на журналиста Петър Пунчев вестник "24 часа", БНТ и БНР започват всенародна патриотична акция. Не искаме летището на София, един от парадните входове на държавата, да се казва "Враждебна".

Затова се обръщаме към читатели, зрители и слушатели:

Дайте име на летище София

Изберете едно от предложенията на Петър Пунчев за герои на българското въздухоплаване

АСЕН ЙОРДАНОВ
Нийл Армстронг, първият човек, стъпил някога на Луната, казва, че именно от българина, роден на 2 септември 1860 година в София се е "учил на летене". Именно Йорданов за по-малко от година конструира и строи първия български моторен самолет. Изпитва го лично - и отлично- на 10 август 1915 година. Лично Томас Едисон се съветва с него при изобретяването на радара.

Проф. ЦВЕТАН ЛАЗАРОВ
Именно на неговото име е издадено съкращението LZ, с което и днес се обозначават българските самолети. Проф. Лазаров е първият български авиоинженер и единственият българин със собствена серия от конструирани самолети - и учебни , и военноразузнавателни с марките "Дар" "ЛАЗ".

СИМЕОН ПЕТРОВ
Става герой на Франция през 1912 година, когато при полет над Париж двигателят му изгасва. С легендарната си смелост и умения поручик Петров спасява самолета и града. Петров е първият дипломиран български летец, той е и първият демонстрирал в София възможностите на българската бойна авиация през август 1912 година. Основател и пръв ръководител на Аеропланното училище.


http://bnt.bg/bg/news/view/17870
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » вт ное 17, 2009 2:19 am

Летище София е готово с шенгенските стени
От Цветелина Катанска
Последна промяна в 17:03 на 16 ное 2009


С година и половина закъснение летище София създаде условия за разделянето на пътниците, които идват от страна в Шенген и тези извън него. Така, когато България стане част от безвизовото пространство (най-рано през 2011 г.), ще осигури на идващите от Шенген пътници свободен достъп, без митническа проверка. Останалите пасажери ще бъдат щателно проверявани. В случай че се окажат без разрешение за влизане в Шенген, ще се наложи да си "отпочинат" в създадените за това помещения, които вътрешният министър Цветан Цветанов и колегата му от транспортното министерство Александър Цветков провериха. Ремонтът на летището струва 290 хил. лв., които са били осигурени от летищните такси, съобщиха от транспортното министерство.

В същото време на България бяха предоставени през 2007 г. за усвояване общо 161 млн. евро (315 млн. лв.) по инструмента "Шенген", за да приведе външните си граници съобразно критериите на безвизовото пространство. Оттях досега са договорени около 58%, съобщи вътрешният министър Цветан Цветанов. Крайният срок за сключването на договори по инструмента е 31 декември тази година. "Заедно с Румъния, с която трябва да влезем заедно в Шенген, ще поискаме отсрочка за договарянето на проектите с четири месеца до април 2010 г.", каза още Цветанов.

Крайният срок, който страните имат, за да усвоят средствата, е 31 декември 2010 г. След това всички недовършени договори ще трябва да бъдат платени от държавния бюджет. По същия начин ще бъдат загубени и недоговорените доставки и услуги по инструмента. Целта му е да помогне на бъдещите членки в подсилването на границите и подготовка на администрацията за работа с шенгенските стандарти. Основни изпълнители на проектите са Министерството на вътрешните работи (МВР) и Министерство на външните работи (МВнР). Парите се управляват от финансовото министерство, което организира и провежда обществените поръчки по инструмента.

От 2007 г. до началото на 2009 г. бяха усвоени едва 1.4% от парите, отпуснати от общността. Основната причина беше провалянето на повечето търгове, които се провеждаха по няколко пъти. Дори и сега продължава обжалването на част от процедурите. Една от големите поръчки, която засега чака решение на съда, е създаването на интегрирана система "синя" граница. Тя е свързана с укрепването на единствената ни морска граница и е на стойност 20 млн. евро. Поръчката е прекратена в началото на годината, с решение на вътрешния министър. Мотив за провала на търга е, че нито един от кандидатите не е покрил условията за изпълнение. Поръчката е част от индикативната програма на инструмента през 2007 г.

На стария терминал на летище София са обзаведени четири стаи за "посетители с неясен статут" или бежанци, където те дори могат да пренощуват. В стаите има легла и масички, а също така камери. Стаите са с решетки на прозорците и защитна мрежа на таваните. На хората е осигурена и тоалетна, която се намира в края на коридора. Докато България не влезе в Шенген, помещенията ще останат неизползваеми и заключени. Не така стои въпросът с митническите кабинки, през които трябва да бъдат проверявани пристигащите пътници - те ще се използват за всички пасажери до окончателното ни приемане в Шенген. "Нарочно оставихме една вратичка, за да преминават хората, докато влезем в пространството", обясни Светослав Цветанов от службите за сигурност на летището. На практика няма никаква разлика между кабинките за Шенген и за другите, просто на тези за свободното пространство няма да стоят служители. Това, което ги разделя след направената реконструкция, е една стена.

Пътниците, които ще напускат шенгенското пространство ще преминават през двоен контрол, без това да се налага. Веднъж ще показват паспортите си на стандартния вход за всички пътници и веднъж на специално изградените гишета за пътниците извън общността, които се намират в дъното на втория етаж на терминал 2 и обхващат гейтове Б7 и Б8. Заради новите будки в момента пътниците не могат да открият изход Б7, защото табелката му е закрита от гишетата, и се налага да разпитват служителите на летището.

"Колеги, не се допирайте до новите прегради, за да не ги повредите преди проверката от Брюксел", посъветва журналистите един от охранителите на летището. От Европейската комисия ще дойдат на инспекция на изпълнението на шенгенските критерии на 19 ноември. При предишния си мониторинг проверяващите направиха забележка на аеропорта за липсата на разделителните съоръжения. "Построихме ги за една-две седмици, дори и аз се изненадах сега, като ги видях", обясни служителка на летището.

Засега са оборудвани два изхода за излитане на пътниците за страни извън шенгенското пространство. Те ще могат да бъдат натоварени на самолетите през ръкави, като предстои присъединяването на още един изход, обясниха от аеропорта. Ако се налага да бъдат обслужени повече от два самолета, пътниците ще бъдат превозени до тях с автобус. "С Шенген не може да бъде направен никакъв компромис, защото изпълняването на критериите е задължително за нас, ние се превръщаме във външна граница на пространството", обясни министър Цветанов.

Все още предстои поправка на покрива на терминал 2, чиято козирка падна преди година по време на силна буря. "Е, сега слагат хубави и здрави греди, няма да падне, преди не беше построен добре", обясниха работници от летището.


http://www.dnevnik.bg/pazari/2009/11/16 ... ite_steni/
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » чет ное 26, 2009 7:35 pm

Летище София отчете спад на пътниците през октомври
От Цветелина Катанска
Последна промяна в 17:54 на 26 ное 2009


Летището в София е обслужило 250 478 пътници през октомври, което е с 6.8 на сто по-малко в сравнение със същия месец на предходната година, съобщиха от аеропорта. С 500 са по-малко самолетите кацнали и излетяли от летището през месеца.

"Спадът в броя на пътниците през октомври се дължи главно на преустановените полети на словашката авиокомпания "Скай Юръп" до Виена, което доведе до намаляване на броя на пасажерите по тази водеща за летището в София дестинация с около 30 на сто", обясниха от аерогарата.

Най-много пътници са летели от и за Великобритания. Бройт им е с 9% повече, спрямо същия период на миналата година и достига до 227 745. Втората позиция е за Германия, с общо 133 367 заминали пътници по шестте дестинации в страната, свързани с директни въздушни линии от летището в София. Италия е пазарът, който отчита най-бърз темп на развитие за последната година, като отбелязва ръст от 20 на сто спрямо десетте месеца на 2008 г. с излетели 110 860 пътници.

Испания e друг водещ пазар, който също бележи ръст на пътниците в сравнение с миналата година. До Мадрид, Барселона, Валенсия, Малага, Аликанте и Палма де Майорка са летели 113 707 пътници. Това е с 18 на сто по-натоварен трафик в сравнение със същия период на 2008 г.

Летището в София е в подготовка за предстоящия зимен туристически сезон, който ще започне през втората половина на декември. Наред с традиционните посетители от Великобритания, Русия и Дания, туристи за българските ски курорти се очакват и от Германия, Полша, Ирландия. Отново ще възможности за пътуване до Египет - Кайро и Хургада, допълват от летището.


http://www.dnevnik.bg/pazari/2009/11/26 ... _oktomvri/
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Летище София

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » нед дек 06, 2009 7:21 pm

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията организира анкета с въпроса "Да отпадне ли "Враждебна" от името на летище "София"?" До момента резултатите са:

1. Да - 84.4%.
2. Не - 14.6%.
3. Нямам мнение - 1.1%.

Общо гласували: 831.

Адрес на анкетата тук.
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Потребителски аватар
Shilo
Мнения: 205
Регистриран: ср дек 26, 2007 1:22 pm
Контакти:

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Shilo » нед дек 06, 2009 9:13 pm

Че какво му е на "Враждебна"?!
Това, че на някои западняри им е трудно или невъзможно да го кажат, мисля, че си е техен проблем.

Как в Берлин са Тегел, Шьонефелд и Темпелхоф, нашите сега името ще сменят. Това ли е най-големият ни проблем за решаване в момента?!

Сашо
[Site Admin]
Мнения: 1751
Регистриран: ср окт 03, 2007 12:42 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Сашо » нед дек 06, 2009 9:23 pm

Реално в българската гражданска авиация по документи никъде не съм виждал името "Враждебна", само "Летище София". В резервациите на чужди авиокомпании обаче фигурира понякога името Враждебна.
От гледна точка на историята името Враждебна би трябвало да се отнася за северния район, откъдето е почнало всичко навремето. И там обаче авиокомпаниите които са барирани там държат, че техния адрес е именно Летище София - северен район и никъде не споменават думата Враждебна.
Единствените които днес държат на името Враждебна са военните, които така наричат транспортната авиобаза, и може би по исторически причини това не трябва да се променя.

Потребителски аватар
Fighterland
Мнения: 677
Регистриран: вт ное 27, 2007 6:34 pm

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Fighterland » нед дек 06, 2009 9:46 pm

Интересно каква е причината за това предложение да се измени името? Да не би на някой правоверен демократ да му звучи руско или комунистическо?
Сашо написа: Единствените които днес държат на името Враждебна са военните, които така наричат транспортната авиобаза, и може би по исторически причини това не трябва да се променя.
Именно - там когато е било "Враждебна", имам чувството, че гласувалите още не са били родени. И после се говори за традиции...
На десет мили от Монтана
в посока Дунавският бряг...

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » пон дек 07, 2009 1:15 am

Абсолютно безсмислено. Света е пълен с летище, които имат имена, които пък никой не използва.
Както и да кръстят летището, за всички то ще си остане Летище София.
Не знам, кой измисли това, че "Враждебна" звучи враждебно, а и както отбеляза Сашо, кой и за какво използва "Враждебна" въобще?!
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » вт дек 08, 2009 12:45 am

:?

Съвместната инициатива на МТИТС, в. 24 часа, БНТ и БНР с рекорден резултат за уикенда
07.12.2009


Само за два дни близо 1000 души изразиха мнение в допитването на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за премахване на „Враждебна" от името на софийското летище.

Инициативата за промяна на името на летище София е организирана от националните медии: в." 24 часа", БНТ, БНР и е подкрепена от МТИТС.

На въпроса „Да отпадне ли „Враждебна" от името на летище „София"?" до момента с „ДА" са отговорили 83% от участниците в анкетата. 5% са против смяната на името на софийското летище, а 1% нямат мнение.

Допитването ще продължи два месеца и резултатите периодично обявявявани.

Анкетата можете да откриете на сайта на МТИТС http://www.mtitc.government.bg/vote.php


http://www.mtitc.government.bg/page.php ... 92&id=3831
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » пет дек 11, 2009 1:59 am

Летище София прекратява договора си със списание HighFlight
10 декември 2009 18:19 / обновена на 10 декември 2009 | Рая Михайлова


От 1 януари догодина Летище София прекратява своя договор с единственото българско летищно списание HighFlight. Издателят на списанието Антони Георгиев сподели, че решението е взето след натиск от изпълнителния директор на летището Пламен Станчев, който не посочва конкретен мотив.

По досегашния договор между летище София и списание HighFlight летището е купувало четири рекламни страници срещу 4000 лева на месец, като от своя страна, списанието е плащало същата сума за наем. На среща с медиите Георгиев беше поканил Пламен Станчев и министъра на транспорта Александър Цветков, но и двамата не дойдоха. Антони Георгиев заяви, че откакто е взето решението, той не може да се свърже със Станчев: „По причини, които са ми напълно неясни и които от моя гледна точка нямат нищо общо нито с икономическата логика, нито с онова, което аз приемам като здрав разум, директорът на Летище София в един момент реши да прекрати отношенията си с нас, като каза официално, че това списание трябва да плаща наем на летището, за да може да се разпространява на терминалите на летището. Това не е търговско отношение, тук има обществен интерес. Единственото обяснение от негова страна беше разпространено в медиите. Той отрече да е спрял еднолично разпространението на HighFlight, тъй като това е решение на съвета на директорите на Летище София. Това не е така, това не е истина. Той еднолично в писмо прекратява договора".

HighFlight съществува от 2005 година. Съдържанието на излизащото на български и английски език списание е актуална информация както за България, така и за основните дестинации, по които летят авиокомпаниите от летищата в България.


http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=448846
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » ср дек 16, 2009 4:24 pm

Стабилизация на трафика на Летище София през ноември
16.12.2009


Ноември е пореден месец на оптимизъм за световната авиационна индустрия, която отново показва своята жизнеспособност за бързо преодоляване на кризисни ситуации.
Летище София също отчита известна стабилизация в пътническия и товарния трафик в сравнение с предходния октомври, когато спадът на годишна основа беше значително по-голям.
Броят на кацналите и излетели самолети през ноември 2009 г. е 3 445 - само с 213 по-малко от миналата година (-5,8%). Обслужените пътници са 213 218, което е по-малко с 3% от същия период на 2008 г. Обработените товари са 1 310 т - с 295 (или 18,4%) по-малко от предходния ноември, когато са били 1 605 т.
Най-натоварен ден е бил 4-ти (сряда), когато през двата терминала на Летище София са преминали 8 247 пътници.
През първия месец на зимното разписание на полетите с най-добро търговско затоварване са нискотарифните превозвачи „Wizz Air”, „easyJet” и „Germanwings”.
Подобрение по същия показател в сравнение с 2008 г. отбелязват също „Bulgaria Air”, Чешки авиолинии (CSA), Swiss International Air Lines, Olympic Airlines, Alitalia, Turkish Airlines и ТАRОМ.


http://www.sofia-airport.bg/pages/news. ... 01=106&p=1
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » вт дек 22, 2009 12:14 am

Полети на Летище София закъсняваха и днес
От Дневник
Последна промяна в 19:49 на 21 дек 2009


Полетите на Летище София се движеха и днес, както вчера със закъснение. Справка в разписанието на аеропорта показва, че средно самолетите са кацали и излитали с около 40 минути по-късно от планираното. Рекорд за най-голямо закъснение държи полет от София до Лондон, който е излетял 7 часа по-късно от предвиденото.

От Летище София увериха, че всички закъснения се дължат единствено на лошите условия на външните аерогари. На сайта на аеропорта цял ден имаше означения за закъсняли и очаквани полети. "Част от самолетите не са излетели все още и затова ги поставяме в графа "закъсняващи", останалите се чакат, макар и със закъснение", обясниха от летището.

Четири часа по-късно рано сутринта кацна полета от Будапеща, закъснение от два часа имаха самолетите идващи от Франкфурт и Варшава. По-късно кацнаха полетите от Амстердам, Прага и Дюселдорф. Подобни закъснения бяха регистрирани и при излитащите самолети. С над два часа излетяха самолетите за Барселона и Берлин.


http://www.dnevnik.bg/pazari/2009/12/21 ... addcomment
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » нед яну 03, 2010 6:33 pm

Анулирани са полети от Франкфурт и от Дортмунд до София
От Дневник
Последна промяна в 16:50 на 03 яну 2010


В сутрешните часове е анулиран полета от Франкфурт до София на авиокомпаниите "Луфтханза" и "Юнайтед ерлайнс", показва справка в разписанието на столичното летище. Останалите пристигащи самолети са се движили по план, като изключение правят двата полета на "Аерофлот" и "България eр", които са кацнали с два часа закъснение и вместо в 11.40 ч. са кацнали в 13.42 ч. Причините са лошите климатични условия на чуждите летища.

Анулиран е и полетът на нискотарифния авиопревозвач Wizzair от Дортмунд, показва справка в разписанието на летище София. В пет часа утре "България Ер" няма да излети за Санкт Петербург.

С три часа по-късно, в 16.30 ч. ще излетят полетът за Франкфурт - на авиокомпаниите "Луфтханза", "Юнайтед eрълайнс", "Спанер" и ТАП. Полетите до Москва на "България eр" и "Аерофлот" също ще закъснеят с почти два часа. С един час назад се е движил самолетът на нискотарифната компания "Изиджет" от Лондон, също с толкова закъсняват полетите на полския национален превозвач ЛОТ и "България eр" за Варшава. С половин час по-късно са излетял самолетът на "Луфтханза" и "Юнайтед eрлайнс" за Мюнхен.


http://dnevnik.bg/pazari/2010/01/03/837 ... rtmund_do/
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » съб яну 16, 2010 12:48 am

Като четох тази статия на няколко пъти ми се додрайфа. Бива, бива Барековщина, ама тоя опит да направиш от нищо нещо, на който се е вързал даже и МТ е просто ужасяващ! Пореден ярък и дебилски пример за това как нашия народ не цени собствената си история.

Победихме! Махнаха Враждебна от името на летището
Публикувана: Четвъртък, 14-ти Януари 2010, автор: 24 часа онлайн


Победихме. София вече не е "Враждебна". Преди дни и последната голяма резервационна система е заличила от масивите си негостоприемната дума от името на столичния аеропорт и той остава с името "Летище София".

Как се започна

Журналистът Петър Пунчев се вгледа в самолетния си билет и видя, че столичният аеропорт е записан с тази добавка. Той написа писмо до "24 часа" "Не искам да чета на билета си "Враждебна София".(Виж повече в карето долу - бел. ред.)

Така вестникът, БНТ и БНР започнаха допитване за ново име на аеропорта. Това стана на 16 ноември. Подкрепи ни министърът на транспорта Александър Цветков, който в интервю бе категоричен, че не иска столицата ни да е "Враждебна".

Министерството на транспорта качи на сайта си анкета дали от името на аеропорта да отпадне враждебната добавка. Резултатите от допитването също са безапелационни (Виж карето на трета страница.)

Как се сменя име на летище

Веднага след началото на инициативата ни летище София изпрати писмо до ИАТА - асоциацията на международните авиокомпании, с молба да бъде променено името на най-големият ни аеропорт.

Промяната се нанася в международен справочник на гражданските летищата, който е на ИАТА. Това е официалният документ, източник на информация на резервационните системи, обясни шефът на асоциацията на международните авиокомпании за България Йордан Карамалаков. Той каза, чесъщо е взел присърце идеята да отпадне тази дума от името на софийския аеропорт.

На 1 декември до всички резервационни системи, летища и авиокомпании и въздухоплавателни власти по света се разпраща бюлетин за промените, които са настъпили през ноември.

В тях е вписана и промяната в името на централното българско летище. Следва месец, в който реагират резервационни системи и авиокомпании.

Карамалаков казва, че всички авиокомпании, които летят от и до България, са приели със задоволство промяната на името и се ангажирали да направят промените и в собствените си системи.

Последната промяна, нанасяна в този международен справочник е от 1997 г. Тя обаче е свързана с данни за координатите на летището, а не с промяна на името му.

Не е случайно, че има добавката "Враждебна", казва Карамалаков. Тя идва от най-близкото населено място, до което е летището. Още при започване на кампанията за смяна на името "24 часа" направи проучване.

То показа, че първоначално летищата възникват по равни места, едва ли не върху поляна, и затова повечето носят имената или на местности, или на близки селища. Така е с "Фиумичино", централното летище на Рим, но то вече е "Леонардо да Винчи". В Париж има "Орли", но и "Роаси - Шарл дьо Гол", в Москва са "Шереметиево", "Внуково", "Домодедово", "Биково", "Тушино". Така че наред с имената на местностите и селищата, около които са възникнали летищата, всепо-често към тях се добавят имена на знакови за нацията личности.

При нас все още всичките аеропортове са наречени на местностите, например Крумово, Щъркелово, Сарафово.

За произхода на името "Враждебна" има няколко версии. Едната, която споделиха авиатори, е, че в тази местност се е организирала отбраната на древния град срещу нашественици. Другият вариант е, че там е имало селище с предполагаем еретически характер. Тя е на автора Георги Тахов.

Летището при Враждебна се строи от немците и в началото е тяхно. В заседателната зала на стария терминал над вратите са запазени резбовани орлите, от които е махнат пречупеният кръст.

Хиляди читатели се включиха в инициативата за премахване на Враждебна от името на летището. Някои предлагаха то да се казва "Света София", туристически организации поискаха да е "Св. св. Кирил и Методий". Едни се мотивираха, че то непременно трябва да се нарича "Христо Ботев", "Васил Левски", "Г. С. Раковски", трети виждаха препратка към далечната ни история и предлагаха името му да е "Хан Аспарух". (Виж илюстрацията вдясно - бел. ред.) Естрадната прима Лили Иванова предлагаше да остане името "Летище София" или "Слава".

Криза е, а около 1 млн. евро би струвала на аерогарата смяната на всички лога, формуляри, табели и т. н., където да се напише изцяло новото име, обясниха авиационни специалисти.

Писмото на Петър Пунчев до "24 часа"

“Погледнете бордната си карта от последното пътуване, направете справка в интернет бюрата за билети, попитайте децата си, които се прибират от учение, задайте въпроса и на чужденците на кое летище кацат и те ще кажат, сричайки: "СОФИЯ-ВРАЖДЕБНА”. Така започваше писмото на журналиста Петър Пунчев до "24 часа". Публикувахме го на 16 ноември.

"Не искам повече "Враждебна-София", изкрещя на листа авторът. И предложи имената на трима легендарни български авиатори. Първият бе АСЕН ЙОРДАНОВ- за него Нийл Армстронг, първият човек, стъпил на Луната, казва, че се е учил на летене именно от българина, роден на 2 септември 1860 г. в София. Второто предложение бе за проф. ЦВЕТАН ЛАЗАРОВ - именно на неговото име е издадено съкращението LZ, с което днес се обозначават българските самолети. Третият бе СИМЕОН ПЕТРОВ - става герой на Франция през 1912 г., когато при полет над Париж двигателят на самолета му изгасва. С легендарна смелост и умения поручик Петров спасява самолета и града.

"24 часа" разказа в много страници историята на тримата авиатори, а и на други, достойни да дадат името си на летището. (24часа)

Министърът на транспорта Александър Цветков: Така променяме социмиджа ни

- Г-н Цветков, трябва да се поздравим взаимно, че премахнахме "Враждебна" от името на аеропорта.

- Успяхме, да. Това е една хубава инициатива на вашия вестник. Ние я подкрепихме от самото начало безапелационно. Още повече че тя отговаря на политиката на министерството да правим промени след допитване до най-широк кръг от хора.

- Подкрепихте ни и с ваша анкета, която пуснахте на сайта на министерството. Какво показа тя?

- Участието беше сериозно и еднозначно. Основната част поискаха "Враждебна" да отпадне. Радвам се, че имаше такава активност и че така променяме социалистическия имидж на България. Крайно време е било да се направи промяната.

- Имаме идея да наградим хора, които се включиха в инициативата и предложиха нови имена на аеропорта. Вие ще помогнете, нали?

- Летище София осигурява за награда два самолетни билета на участник, който изберете вие. - При нас дойдоха много предложения за съвсем ново име. От хан Аспарух до Асен Йорданов. Смятате ли, че е възможна цялостна промяна? - Има много и различни предложения, това е нормално. Но не е добре име на летище да се сменя често. Считам, че на този етап анкетата си е изиграла ролята, имаме нагласите на хората. Името "летище София" е добило най-голяма гражданственост, хората са свикнали с него.Това е името на нашата столица, което е много хубаво. И от финансова гледна точка е по-лесно.


От анкетата: 76% искат местността да отпадне

2667 души участваха в анкетата на транспортното министерство за промяна на името на летище София. На 6 декември ведомството на министър Александър Цветков се присъедини към инициативата към инициативата за промяна на името на летище "София - Враждебна" и пусна на сайта си анкета.

Към посетителите на интернетстраницата се отправяше въпрос: "Да отпадне ли "Враждебна" от името на летище София?
Тя бе отворена за участие до 12 януари.

2029 българи, или 76,1% от попълнилите анкетата не искат "Враждебна" в името на аеропорта.

22,9 на сто, или 610 души искат негостоприемната добавка да остане.

26 души нямат мнение, но са се регистрирали за участие. (24часа)


ПОДГОТВИХА МАРИЯНА БОЙКОВА, РАЛИЦА ДАСКАЛОВА

http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=342987
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
HORNISE
Мнения: 977
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:14 am
Местоположение: София
Контакти:

Re: Летище София

Непрочетено мнение от HORNISE » съб яну 16, 2010 4:09 pm

Малоумни прасета!
I take pictures, Photographic pictures...

Изображение

Потребителски аватар
Fighterland
Мнения: 677
Регистриран: вт ное 27, 2007 6:34 pm

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Fighterland » съб яну 16, 2010 7:32 pm

Завършени идиоти !
Пореден ярък и дебилски пример за това как нашия народ не цени собствената си история.
Комунистите вече са направили подобни грешки (не казвам нищо за "драснипалниклечица" че е тогава е малко по-различно), защо след 50 лазарника отново същото малоумие ?!?
На десет мили от Монтана
в посока Дунавският бряг...

Потребителски аватар
AShotInTheDark
Мнения: 540
Регистриран: съб ное 22, 2008 9:52 pm

Re: Летище София

Непрочетено мнение от AShotInTheDark » съб яну 16, 2010 10:02 pm

Според мен същинското недоразумение е това:
Бордът по туризъм: Летището с име “Св. Кирил и Методий”

Четвъртък, 17-ми Декември 2009, автор Тихомир Тончeв

На общо събрание бордът по туризъм е обсъдил инициативата на "24 часа" за ново име на летище София. Предлагаме да се казва "Св. св. Кирил и Методий", съобщи вчера изпълнителният директор на организацията Поли Карастоянова. Така туристите щели да научат повече за кирилицата, която ни отличава от другите страни в ЕС.

Около 15 млн. нощувки се очаква да има в хотелите ни през 2009 г. при 17,8 млн. през миналата година, съобщи пък Румен Драганов, шеф на контролния съвет на борда по туризъм. Заетостта на леглата е паднала до едва 28%.

3 пъти са се увеличили хотелите у нас и от 970 през 2002 г. сега са 3303, твърди Драганов. Според него официалните данни в туризма са много противоречиви. НСИ съобщавал, че приходите за деветте месеца на 2009 г. са 316 млн. лв., а според икономическото министерство - 2,1 млрд. евро. Разлика от 2 млрд. е фрапираща, коментира Драганов.

В туризма трябва да се обединим, досега нито веднъж не сме седнали всички на една маса да търсим общи решения, каза пък шефът на борда Красимир Гергов. Той бил готов на компромиси, като предлага шефът на единната организация да се избира с мандат.

Българите да останат за празниците в България, призоваха още от борда по туризъм. В управителния съвет на организацията вече са и социологът Кънчо Стойчев, издателят Мартин Захариев и шефът на "Феърплей" Марио Захариев.

www.24chasa.bg
“Враждебна” падна, но трябва и втори рунд

Петък, 15-ти Януари 2010, автор:24 Часа

Журналистът, по чиято идея "24 часа", БНТ и БНР започнаха гражданската акция за смяна на името на летище "София-Враждебна", оценява новината, която съобщихме вчера. Тя е, че в резултат на инициативата ни "Враждебна" е изчистено от името на аеропорта.

Петър Пунчев

Вчера би трябвало да се събудя доволен, дори щастлив.

Една моя лична кауза, която се превърна в национално допитване, получи своето развитие и прерасна в конкретно дело.

Наследеният от много десетилетия абсурд - основното и най-голямо летище в България да носи името "София-Враждена" остана в миналото.

В международния справочник на гражданските летища на ИАТА, оттам и в резервационните системи, информационните масиви на световните летища, авиокомпании и въздухоплавателни власти бе нанесена важна поправка.

От началото на 2010 г. "София-Враждебна" стана просто "Летище София".

Висш служител на Министерството на транспорта каза вчера за в. "24 часа", че всички авиокомпании, които летят от и до България, са приели със задоволство промяната на името и се ангажирали да направят промените и в собствените си системи.

Доволни ще има и сред отзивчивите, сърцати читатели на вестника, които отстояваха позицията, че простичкото "Летище София" е най-доброто и дълговечно решение...

Опитах се да се зарадвам на тази новина, но не успях.

Сякаш съм се събудил в разгара на красив сън, който е обещавал още по-вълнуващи мигове и светъл финал.

Имам усещането, че едва е завършило първото полувреме на световен финал.

Играли сме колективно, стегнато, отговорно, прагматично.

Водим срещу досегашния световен шампион с един гол, близо сме до титлата, когато съдията неочаквано прекратява мача.

Ще доиграем ли някога този мач? Ще играем ли отново така добре, ще отбележим ли отново първи гол и ще вземем ли световната купа?

Това са въпросите, които си задавам днес.

В аргументите на Министерството на транспорта за "спиране дотук" надделяват финансовите аргументи.

Смята се, че за "ребрандиране"- т. е. подмяната на надписи и указателни табели, рекламни и справочни материали и какво ли още не, ще са потребни между един и два милиона лева...

Знам, че България е част от световната криза. Вече близо 20 г. съм в бизнеса и добре разбирам, че всеки лев днес трябва да бъде пазен за по-добри времена. Но съм убеден, че като сме казали "А", не трябва да спираме дотук, както съм убеден, че днешните финансови възможности на държавата не са определящи в този случай.

За доброто, богоугодно и патриотично дело винаги ще се намерят спомоществователи.

Пък и кой е казал, че тази "милионна" подмяна трябва да стане в един ден?

Нямам личен интерес в това да кръстим софийската аерогара с достойно българско име. Живея и работя в чужбина, не съм акционер във фирми, които биха се възползвали от тези разноски. Воден съм едновременно от патриотични, но и от прагматични подбуди. От една страна, имаме толкова много достойни имена на българи със световен принос, защо да не накараме планетата да научи за тях?!... От друга, в модерния, конкурентен свят е изключително важно да се позиционираш ясно, да те различават от останалите, да те разпознават, да "оставаш на картата" винаги, след всеки нов прилив на информация и конкуретнти послания.

Нима светите братя Кирил и Методий, Асен Йорданов (Джорданофф), или Джон Атанасов не са някои от онези възможни репери, които биха накарали светът днес, утре и след десетилетия да не повдига учудено рамене, когато го попитат за България?

Балканските съседи разбраха преди нас тази истина. С по-малко или с по-голямо основание, те научиха гостите си, че Александър Македонски и Скопие са неразривно свързани в историята (?!), че роденият в Хърватия световен учен

Никола Тесла е "прави србин"...

Какво ще спечелим, ако се стиснем за една незначителна сума сега и спрем на средата на пътя?

Държавническото мислене изисква друг подход. Днес е важно да вземем далновидно, вярно и изгодно за страната ни политическо решение.

Срещу рекламни площи на летището или около него, предоставени от държавата и общината, средства ще се набавят в кратък срок. Ще останат дори и за позлатен надпис на сградата на новото софийско летище...

Моето конкретно предложение е да не бързаме да обявяваме въпроса за решен. В плановете ни влизаше създаването на комисия, която да отсее най-добрите предложения на хилядите ентусиазирани от възможността да дадат достойно българско име на парадния вход на Република България. Да създадем тази комисия, да обсъдим и предложим на правителството в лицето на министър-председателя нашето мотивирано предложение...

Пък после да става, каквото има да става.

Да бъдем от онези българи, които не оставят благородните си дела недовършени. Това е нашето патриотично задължение.

www.24chasa.bg
Много наивно е да се очаква, че от една страна кирилицата може да бъде популяризирана до ниво на националноразпознаваема и ефективна българска търговска марка, тя не е изключително българско достояние, а от друга че това ще стане чрез св. св. Кирил и Методий, за които историческата наука съвсем не е категорично уверена, че имат славянски произход. Асен Йорданов и Джон Атанасов изглеждат още по-неубедително като инструменти на подобна стратегия - те са сравнително известни в България, но не толкова извън нея. За онагледяване на диспропорциите - при търсене в Гугъл "Assen Jordanoff" дава 7,330 резултата, "John Atanasoff" 17,600, докато "Nikola Tesla" 2,030,000. Впрочем самата идея за подражание на сръбските и македонските преименувания е съмнителна, а особено предвид бутафорността на скопския и охридския случаи, придобили лоша слава в Европа. Вследствие на всичко това смятам, че интернет-допитванията са порочен метод за промяна на имена поради малограмотността на значителни маси от обществото ни, а псевдопатриотичните неекспертни кампании може да бъдат контрапродуктивнии.
Прекратявам участието си във форума, 07.04.2014 г.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летище София

Непрочетено мнение от Грозев » нед яну 17, 2010 5:23 pm

Дълбоко ме дразнят няколко неща:

1. Уж сериозен и влиятелен всекидневник си измисля някаква каузи, бори се за нея и после си я печели.
2. "Враждебна" се използва изключително рядко в комбинация с "Летище София". Изрових си едни билети и резервации от миналата година, където летището се води или Sofia/SOF или Sofia - Terminal 1. "Летище София" си е Летище София. Не се сещам за човек, който да нарича летището Враждебна. Дори и авиокомпаниите, които са в северния район (който кореспондира с историческото място на летището), казват, че се намират на "Летище София - Северен Район."
3. Дълбоко се съмнявам, че която и да е чужда авиокомпания е забелязала или усетила промяната. И още по-дълбоко се съмнявам, че на някоя авиокомпания и пука дали е "Враждебна" или не.
4. Единственото място, което се води "Враждебна" е 16-та ТрАБ, където в комбинация с номера на базата се слага и името на населеното място наблизо (както Крумово или Граф Игнатиево). Не мисля, че на ВВС им дреме за напъните на някакъв вестник и собственика на FM+.
5. Злостта, който се придава на акцията и необмислените изказвания на министъра на транспорта, ще вкарат в главата на обикновеният човек, че "Враждебна" е нещо лошо, комунистическо, мръсно и тн. А Враждебна е име от българската авиационна история, така както Божурище например.
6. Акцията за преименуването на летището е абсолютно безсмислена, като изключим пиара, който ще си направят някакви вестници и радиостанции. Каквото и име да сложат на летището, едва ли някой ще казва "Ще кацна на летище "Асен Йорданов"." По-скоро всички ще казват Летище София, както и до момента. Цената на това преименуване е неясна. Светът и без това е пълен с наименувани летища, които никой не нарича с имената им. Любимият ми пример е летището на Рим, което за всички е Фиуминчино, въпреки, че носи името "Леонарно да Винчи" (човек десетина порядъка по-известен от всякаква личност, което може да стане кръстник на летището на София).
Anyone who fights for the future, lives in it today

Отговори