Kaтастрофите на Балкан

Всички аспекти на съвременната гражданска авиация
Голованов, Дракон
Мнения: 11
Регистриран: пет окт 01, 2010 8:10 pm

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Голованов, Дракон » пон окт 04, 2010 10:48 pm

В момента преглеждам пак РЛЭ за Ил-18 , просто искам да си доизясня някои неща и да си довърша темата за LZ-BED, за мен има защо...Дано някои депутат се замисли и направи запитване като за Ту5 на Малев , за който говорих от 1976 г....но като гледам манталитета в нашата Мила Татковина, едва ли...скоро.
За другите катастрофи също има много интересни неща,но едно по едно...

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Грозев » вт окт 05, 2010 1:19 am

Нека обобщим:

Катастрофи на ТАБСО:
Ли-2 (LZ-TUE) край Етрополе - 22 ноември 1952 г.
Ил-18 (LZ-BEN) край Братислава - 24 ноември 1966 г.

Катастрофите на Булер:
Ил-18 (LZ-BEG) край Бургас - 3 септември 1968 г.

Катастрофите на Балкан:
Ил-18 (LZ-BED) край Цюрих - 18 януари 1971 г.
Ил-18 (LZ-BES) София - 21 декември 1971 г.
Ил-14 (LZ-ILA) край Пловдив - 4 ноември 1972 г.
Ил-18 (LZ-BEM) кацане на Шереметиево - 3 март 1973 г.
Ан-24 (LZ-ANA) излитане от София - 22 ноември 1975 г.
Ту-134 (LZ-TUB) Габере - 16 март 1978 г.
Ту-154 (LZ-BTB) Дамаск - 23 март 1978 г.
Ту-134 (LZ-TUR) кацане на София - 10 януари 1984 г.

Катастрофи с Хемус ер
Як-40 (LZ-DOK) излитане от София - 2 август 1988 г.

Какво изпускам?
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
M-4
Мнения: 570
Регистриран: вт мар 17, 2009 11:01 am
Местоположение: София
Контакти:

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от M-4 » вт окт 05, 2010 3:44 pm

Сещам се за една авария, да я споменем тук - LZ-BTD (154-ка) излиза от пистата във Варна на 5 Юни 1992-ра.

:arrow: http://aviation-safety.net/database/rec ... 19920605-0

За щастие - без жертви, макар самолета да е бракуван след това...
НАПРЕД И НАГОРЕ!
Моите снимки в bgspotters.net

Голованов, Дракон
Мнения: 11
Регистриран: пет окт 01, 2010 8:10 pm

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Голованов, Дракон » вт окт 05, 2010 11:04 pm

О, инциденти колкото искате, но то къде ли ги няма...
Хайде няколко случая да припомним...
Ето първия...
Една случка на капитан Цанко Павлов.
През май 1969 излитат от София за Дамаск с Ту-134.
Неблагоприятни фактори :
-все пак надморска височина около 530 метра
-голяма жега
-претоварване с 2,7 тона...
На метър и половина височина първи двигател се оказва на нула обороти...Скорост малко над 280 км/ч...Успяват да завият наляво някъде след Мусачево и кацат обратно.
В момента на летището имало някакъв американец с ДЦ-9, който казал: "Ако това беше с ДЦ-9 щеше да стане по-лошо..."
Обвинението в преоразмеряване и излишна тяговъоръженост на съветските/руски самолети, май този /и не само този път/ бе разбито и имаше обратен знак...
И как няма да е така, като Д-30 има излетна тяга около 117 kN срещу 77 кN на JT8D на ДЦ-то в най-добрите им варианти.
Ако ги оставим в старата мерна система на килограм-сила би изглеждало така: 12 000 кгс за Д-30 , срещу 7851 кгс за изделието на "Пратт енд Уитни"...
Проблемът се оказал конструктивен недостатък в горивната помпа , непредвидим в нелетателни условия.
Скоро от ОКБ "Туполев", под ръководството на главния конструктор на самолет Ту-134 Леонид Селяков доработили помпата и всичко било наред.Такива ми ти работи...
Последна промяна от Голованов, Дракон на чет окт 07, 2010 12:13 am, променено общо 2 пъти.

Потребителски аватар
Toni
Мнения: 26
Регистриран: ср яну 23, 2008 10:22 am
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Toni » ср окт 06, 2010 6:38 pm

Голованов, Дракон написа: И как няма да е така, като Д-30 на "34"-ката има излетна тяга около 117 kN срещу 77 кN на JT8D на ДЦ-то.
Ако ги оставим в старата мерна система на килограм-сила би изглеждало така: 12 000 кгс за Д-30 на "тушката" , срещу 7851 кгс за изделието на "Пратт енд Уитни"...
Не знам от къде си взел информация за тази катастрофа...?!?

Освен това Д-30 серии I, II и III (Ty-134/A/A-3/Б/Б-3) e с излетна тяга 6800 кгс, най-мощната гражданска версия Д-30КП (Ил-76) е с тяга 12000 кгс.

Голованов, Дракон
Мнения: 11
Регистриран: пет окт 01, 2010 8:10 pm

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Голованов, Дракон » чет окт 07, 2010 12:04 am

[/quote]

Не знам от къде си взел информация за тази катастрофа...?!?

Освен това Д-30 серии I, II и III (Ty-134/A/A-3/Б/Б-3) e с излетна тяга 6800 кгс, най-мощната гражданска версия Д-30КП (Ил-76) е с тяга 12000 кгс.[/quote]

Благодаря, за този пост.
Слава Богу, категорично не е катастрофа, а Incident /definitions NTSB 830.2/.
Споменатият случай не е на принципа "една жена на един пилот каза". В конкретния случай има спомени, публикувани са още през 2003 г. и събрани в книга от Симеон Димовски. Инак се базирам и на още много неща тук-там публикувани и "полупубликувани" , както и на мои лични източници и контакти.
За Д-30 си прав...вариантите от първите серии са "по-слаби", но не е са и Д-20П на първите бройки с 5800 кгс :) .
Дал съм данни за "най-силните" варианти от сериите, както се видя, но в случая няма разминаване защото...
Нека без претенции за изчерпателност да проанализираме.
Годината в случая е 1969 г., /поне така са я дали/
Като варианти на ДЦ-то теоретично може да имаме:
серия -10 /JT8D-5, с 54,5 kN, или с - 7 с 62 kN ,произведени бройки самолети 137/, минимална възможност за участие в събитието.Едва ли някой от Delta airlines е долетял тук...
:)
серия - 20 /JT8D-9 или -11 с тяга съответно 64,5 kN т.е. 6580 кгс и 66,7 kN /, те са специална поръчка за SAS, с десетина бройки произведени и то пуснати края на 1968 г,влезли в експлоатация януари 1969 г. , възможността някои от тях да е бил на перона на SOF е.... кой знае ...?
серия- 40, същата работа... кой знае, SAS ги има от края на 1968 г. там обаче установката е между 64 и 71 kN на различни варианти.
Най- вероятно става въпрос за серия - 30 - все пак са произедени 662 бройки /вкл.военната версия С-9/
JT8D-9 или -11 с тяга съответно 64,5 kN и 66,7 kN,хайде да включим -17 с тяга 71,2 kN, но едва ли/
.
Стига с догатките.

И така при 6800 кгс за ТРДД Д-30-1 за Ту3 излизат към 66,7 kN
Излиза почти еднакво, ама с тази "34"-ка има излетна маса 45 тона за първите серии /Ту 134А идва в Балкан през 1971, с излетна маса 47 тона, но двата тона и кусур в описания случай ги забравяме/ , а -30 серията на ДЦ-то има максимално 54,885 кг.
Така , че руснаците са си презастраховали самолета, туй то...
Интересно е да прочетеш , ако не си го направил, книгата на главния конструктор на самолета Селяков, той като че ли не е от най-очарованите, но това е друга тема... :)

Moss
Мнения: 1328
Регистриран: пон окт 08, 2007 5:24 pm

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Moss » вт ное 08, 2011 12:58 am

LZ 7004, (с.н. 601607), катастрофирал на 22 юли 1978, по време на санитарен полет София -Хасково, над Бели Искър( Рила).

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение
Разследващите явно са проверявали рулевите механизми:
Изображение


Мястото, където според мен се ударил самолета:
Изображение
Точно зад дървото по средата на кадъра се намира, голяма част от фюзелажа на самолета( трудно различима поради падналия сняг)

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1831
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Airfan » вт ное 08, 2011 9:38 am

И е зарязан така на баира?
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

Потребителски аватар
M-4
Мнения: 570
Регистриран: вт мар 17, 2009 11:01 am
Местоположение: София
Контакти:

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от M-4 » вт ное 08, 2011 10:26 am

Интересно. Дайте повече инфо за катастрофата.
НАПРЕД И НАГОРЕ!
Моите снимки в bgspotters.net

Moss
Мнения: 1328
Регистриран: пон окт 08, 2007 5:24 pm

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Moss » вт ное 08, 2011 10:37 am

Останал съм с впечатлението, че в България зарязването, захвърлянето и закопаването, са стандартните похвати за справяне с подобни произшествия.

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1831
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Airfan » вт ное 08, 2011 10:48 am

Moss написа:Останал съм с впечатлението, че в България зарязването, захвърлянето и закопаването, са стандартните похвати за справяне с подобни произшествия.
Да, но захвърлянето на мястото на катастрофата мисля не се е практикувало. Поне до ден днешен така мислих.
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

SD-95
Мнения: 85
Регистриран: чет юли 10, 2008 1:45 pm

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от SD-95 » вт ное 08, 2011 3:09 pm

От такова място сигурно е било трудно да транспортират останките на машината. Щом е така запазена и досега, значи не обикалят много хора там.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Грозев » ср ное 09, 2011 1:34 am

Трябва да черпим другаря председател за находката. :D
Останките, които са се намирали в по-недостъпни райони, са оставяни така. В последствие народа е почвал да примъква части за вторични суровини, но е видно че в този случай не е станало така. Явно мястото е баш недостъпно.
Това със закопаването се е правило, но до един момент. Мисля, че след като се е започнало да се гледа по-сериозно на разследванията на различните катастрофи, останките до голяма степен да махани от мястото на инцидента и оглеждани отделно. След това нарязване и за вторични.
Между другото, колко пресни са снимките?
Anyone who fights for the future, lives in it today

Moss
Мнения: 1328
Регистриран: пон окт 08, 2007 5:24 pm

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Moss » ср ное 09, 2011 10:21 am

Трябва да черпите други хора, които ни казаха за самолета и ни заведоха до останките.
Разбира се мястото не е много посещавано и относително трудно достъпно, и това е единствената причина поради,
което са се запазили останките от самолета.
Снимките са от преди няколко дни. За съжаление снегът пречи да се видят многото по-дребни детайли,
които със сигурност са там.

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1831
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Airfan » ср ное 09, 2011 10:39 am

Може на пролет да си направим една екскурзия до там.
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

Moss
Мнения: 1328
Регистриран: пон окт 08, 2007 5:24 pm

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Moss » ср ное 09, 2011 10:43 am

И аз така го замислям.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Грозев » чет ное 10, 2011 1:06 am

Нещата са ясни. На пролет, когато се стопи снега, правим форумна експедиция до мястото. След това може и изнесено заседание в Самоков.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Kaтастрофите на Балкан

Непрочетено мнение от Грозев » нед мар 17, 2013 3:21 pm

Вчера станаха 35 години от катастрофата на Ту-134 край Враца.
Ето един материал от Преса, който е леко жълт и не мисля, че всички изложени факти в него са истина, но все пак си заслужава да му се отделят няколко минути:
:arrow: http://pressadaily.bg/publication/11448 ... D1%83-134/
Anyone who fights for the future, lives in it today

Отговори