Q&A - тема за кратки въпроси

Всички аспекти на съвременната гражданска авиация
Zdravkov
Мнения: 23
Регистриран: пон яну 25, 2016 11:02 am

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Zdravkov » пет мар 04, 2016 1:09 am

Здравейте! Първо честит 3 март, извинявам се за малкото закъснение ! Може ли някой да ми препоръча по-мейтънънс ориентирани сайтове, в които има интересни материали за гледане и четене от техническа гледна точка. Благодаря ви предварително !

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1700
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Almasy » пет мар 18, 2016 4:53 pm

Не, че е точно това, което търсиш, но в раздела Tech/ops на airliners.net може да намериш полезни по въпроса неща (http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/)

Zdravkov
Мнения: 23
Регистриран: пон яну 25, 2016 11:02 am

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Zdravkov » съб мар 19, 2016 6:57 pm

Благодаря!

Zdravkov
Мнения: 23
Регистриран: пон яну 25, 2016 11:02 am

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Zdravkov » вт апр 05, 2016 1:02 am

Здравейте, банда! Казано ми беше, че Луфтханза Техник София планира разширение на дейността си . Очаква се строеж на нов хангар и обслужване на нов тип самолет. Надявам се, не са си направили с мен първоаприлска шега с малко закъснение. Някой знае ли нещо по темата ?

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от борден » чет апр 07, 2016 9:47 pm

Вярно са ти казали. Новият тип самолет обаче ще почака малко.

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1700
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Almasy » пон юни 06, 2016 1:53 pm

Чий е този самолет по принцип?
http://www.ch-aviation.com/portal/news/ ... ian-bae146
От българските АК, освен FB, някой друг има ли в парка си машината?

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Грозев » вт юни 07, 2016 4:04 pm

Almasy написа:Чий е този самолет по принцип?
http://www.ch-aviation.com/portal/news/ ... ian-bae146
От българските АК, освен FB, някой друг има ли в парка си машината?
Точно този бе на Авиостарт, сега е на едни други български агенти - http://www.bright-flight.eu/.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Amazon
Мнения: 266
Регистриран: пон фев 03, 2014 8:28 pm

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Amazon » ср авг 10, 2016 12:42 am

Гледам даните за 762 и 752 и се чудя: Осовната разлика между двата е че единият е широкофюзелажен. Като пътници капацитета в две класи е почти еднакъв: 216 към 200. Разработвани са заедно, обща авионика а и не само, обсега е практически еднакъв. При всичко това 767 е с цели 20 тона по-тежък и над два пъти по-скъп. Какво пропускам?

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Грозев » чет авг 11, 2016 2:54 am

Amazon написа:Гледам даните за 762 и 752 и се чудя: Осовната разлика между двата е че единият е широкофюзелажен. Като пътници капацитета в две класи е почти еднакъв: 216 към 200. Разработвани са заедно, обща авионика а и не само, обсега е практически еднакъв. При всичко това 767 е с цели 20 тона по-тежък и над два пъти по-скъп. Какво пропускам?
Разни неща.
Примерно, че 757-200 има този рейндж с пълна зарядка. А когато тя се направи, търговското натоварване се срива до толкова, че едвам ще натовариш въпросните 200 пасажери.
После, при 767 имаш 16 човека в първа/бизнес класа, а на 757 са осем. Губят се пари, защото авиокомпаниите искат да возят основно такива пасажери, а селяните в икономичната класа са просто бонус. Отделно широкият фюзелаж ти дава по-добри опции да конфигурираш кабината. После каргото, което по дългите линии носи сериозни приходи. Двойно по-голям карго капацитет имаш при 767.
Друг важен въпрос - ETOPS. Кога го взима единият, кога другия и какви са им сертификатите въобще.

Но като цяло -200 e скопена версия и бързо е заместена от -200ER. И така, който иска да прави наистина далечни полети с около 200 човека купува него, който иска икономично да прескача Атлантика си взима 757.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1700
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Almasy » пет авг 12, 2016 12:41 pm

Amazon написа:Гледам даните за 762 и 752 и се чудя: Осовната разлика между двата е че единият е широкофюзелажен. Като пътници капацитета в две класи е почти еднакъв: 216 към 200. Разработвани са заедно, обща авионика а и не само, обсега е практически еднакъв. При всичко това 767 е с цели 20 тона по-тежък и над два пъти по-скъп. Какво пропускам?
Грозев е отговорил на въпроса, аз ще прибавя само няколко неща (без да претендирам за 100% достоверност, част от тях са мои тълкувания).

- оперирането с 757 струва $3.76 на миля (nm) по-малко отколкото 767
- базата на 767 има сериозни опции за увеличаване на обхвата (до 5990 nm) за разлика от 757
- 767 има по-голям таван
- 757 може да излита от по-къси писти
- почти два пъти по-ниско MTOW (на 757)
- круизната скорост на 767 е по-висока
- ширината на фюзеляжа е без коментар – WB срущу NB машина

757 изобщо не е правен с идеята за трансконтинентални полети. Боинг го скроява основно като совалка Източно-Западно крайбрежие (функция, която той изпълнява прекрасно) и дестинации като Карибите, централна Америка и близката зона на Южна Америка (ако началната точка на полета обаче е примерно Майами, а не Бостън или Сан Франциско). Използването му за транскон (основно TATL) полети е стартирано от Iceland Air, първо, поради специфичната локация на KEF (Рейкявик) – твърде близо до Америка, второ обема му е подходящ – линията би била неизгодна с по-големия 767. По-късно същото прави и AerLingus, тъй като DUB (Дъблин) също влиза в обхвата. В последствие обаче ирландската АК се отказва от полетите с машината до НюЙорк (по-доста причини, някои споменати по-долу) и го засилва основно по чартърните си линии до Гран Канария.
Абсолютно вярно е и по отношение на бизнес класата. Тя е продукт, който е стандартизиран за всяка АК, но е съвсем различен при транскон и регионалните (вътрешни полети). Да пътуваш бизнес класа от Ню-Йорк до ЛосАнжелийз няма нищо общо с полет НюЙорк-Лондон, особено по отношение на седалката. В 757 интегрирането на бизнес класа продукта, предназначен за далечните полети и невъзможно или би било икономически абсолютно неизгодно – самолета е правен основно за „скромни” кресла (икономична класа), затова и конфигурацията е най-често 3-3. Маститите американски АК, които оперират със самолета до вътрешни/регионални дестинации (а те са доста – American, Delta, United, etc.) не си и помислят да го използват за TATL полети (примерно Бостън-Дъблин), защото това би означавало тотален срив бизнес класа потока (който европейските превозвачи и без това доста редуцираха на база конкуренция). А и статута им като цяло би пострадал сериозно. Съвсем отделен е въпроса, че едва няколко европейски града влизат в обсега на 757 (разбира се - само от Източното крайбрежие и пак редуцирана бройка - основно НюЙорк и Бостън). British Airways, една от малкото редовни АК, които купуват самолета, охотно го ползва за европейските си дестинации тъй като от Лондон им е нужен капацитет, но също никога не са го утилизирали за TATL или изобщо полети близки до граничния му обхват. Между другото, аз само веднъж съм летял с 757, точно с British Airways, по линията Мадрид- Лондон, кой знае каква отлика с друг NB самолет не открих, с изключение на мощността на двигателите – излетя идва ли не като изстребител (но може и така да ми се е сторило, пък и зарядката му с гориво със сигурност е била доста редуцирана).
Това са и основните причини 757 да има успех само с чартърни АК, за които наличието на бизнес класа е без значение, и които прекрояват мрежите си съответно до конкретния обсег на самолета.
При по-късите полети обаче машината има не малко предимства – може да излита от повече летища (отколкото 767), летищните такси са два пъти по-ниски (теглото), експлоатацията му е по-евтина.
Като финал ще кажа, че базата на 767 (която ти даваш за пример) също никога не е ползвана за TATL полети – тя е произведена в много малко бройки и също като 757 служи на американските АК основно като совалка Източно-Западно крайбрежие.

Потребителски аватар
playback
Мнения: 198
Регистриран: чет авг 18, 2011 2:00 pm
Местоположение: София/Добрич

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от playback » съб сеп 24, 2016 5:09 pm

Защо при излитане и кацане в тъмната част на денонощието, светлините в салона на пътническите самолети се изгасят ?

Потребителски аватар
airjohn
Мнения: 306
Регистриран: пон май 17, 2010 10:30 pm
Местоположение: София

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от airjohn » съб сеп 24, 2016 5:54 pm

playback написа:Защо при излитане и кацане в тъмната част на денонощието, светлините в салона на пътническите самолети се изгасят ?
Целта е очите на всички да са максимално адаптирани към ниска осветеност за да може в случай на авария и в пълна тъмнина да не се губи ценно време за привикване с тъмнината. Цялата евакуация на самолета след аварийното му спиране по норматив трябва да трае 90 секунди!
When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward,
for there you have been, and there you will always long to return.

LEONARDO DA VINCI

Потребителски аватар
playback
Мнения: 198
Регистриран: чет авг 18, 2011 2:00 pm
Местоположение: София/Добрич

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от playback » съб сеп 24, 2016 7:28 pm

airjohn написа:
playback написа:Защо при излитане и кацане в тъмната част на денонощието, светлините в салона на пътническите самолети се изгасят ?
Целта е очите на всички да са максимално адаптирани към ниска осветеност за да може в случай на авария и в пълна тъмнина да не се губи ценно време за привикване с тъмнината. Цялата евакуация на самолета след аварийното му спиране по норматив трябва да трае 90 секунди!
Мерси, не бях се сетил за това, а звучи доста логично.

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1700
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Almasy » пет ное 25, 2016 1:11 pm

Каква е тази джаджа висящата?
Изображение

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Грозев » пет ное 25, 2016 5:11 pm

Тази чукачка се нарича Trailing cone. Не знам как е българският термин, ако въобще го има.
Влачи се далеч зад самолета и мери статичното налягане. Ползва се в началото на всички летателни изпитания за да калиброват стандартните сензори с които ще е снабден серийния самолет.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1700
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Almasy » пон ное 28, 2016 9:03 am

Благодаря. И аз не открих български превод. Поне адекватен.

Moss
Мнения: 1328
Регистриран: пон окт 08, 2007 5:24 pm

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Moss » вт ное 29, 2016 12:35 am

Това е някаква "западна" мода. При руснаците няма такова нещо, а и по-старите самолети на запад, също са летели с едни такива могъщи "жила" "отпреде".

Zdravkov
Мнения: 23
Регистриран: пон яну 25, 2016 11:02 am

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Zdravkov » пет фев 03, 2017 8:52 am

Грозев написа:
Almasy написа:Чий е този самолет по принцип?
http://www.ch-aviation.com/portal/news/ ... ian-bae146
От българските АК, освен FB, някой друг има ли в парка си машината?
Точно този бе на Авиостарт, сега е на едни други български агенти - http://www.bright-flight.eu/.
Докато беше под опеката на Брайт флайт летеше в Джибути, и идваше на чекове в България(Аеро Техник БГ). И аз съм вземал участие в ремонтните дейности. Мисля, че го купиха от пожарната в щатите и вече е американче, но не съм баш сигурен. Z-то на България Ер, мисля че го последва същата съдба.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от Грозев » пет фев 03, 2017 2:18 pm

Zdravkov написа:
Грозев написа:
Almasy написа:Чий е този самолет по принцип?
http://www.ch-aviation.com/portal/news/ ... ian-bae146
От българските АК, освен FB, някой друг има ли в парка си машината?
Точно този бе на Авиостарт, сега е на едни други български агенти - http://www.bright-flight.eu/.
Докато беше под опеката на Брайт флайт летеше в Джибути, и идваше на чекове в България(Аеро Техник БГ). И аз съм вземал участие в ремонтните дейности. Мисля, че го купиха от пожарната в щатите и вече е американче, но не съм баш сигурен. Z-то на България Ер, мисля че го последва същата съдба.
Интересна информация, благодаря!

Купен е от Neptune Aviation, които гасят пожари с типа. Според долния сайт в момента е на съхранение в Монтана. Интересно дали ще го конвертират или ще го ползват за донор
:arrow: https://www.planespotters.net/airframe/ ... n-Services
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
playback
Мнения: 198
Регистриран: чет авг 18, 2011 2:00 pm
Местоположение: София/Добрич

Re: Q&A - тема за кратки въпроси

Непрочетено мнение от playback » чет апр 27, 2017 3:37 pm

Пореден може би тъп въпрос от мен - защо подлакътниците на седалките които са до пътеката не се вдигат ?
Вдигат се вътрешните подлакътници, вдигат се подлакътници до пътеката за места които са за инвалидни колички, но не всички, много са рядко такива.
При една евентуална евакуация, не би ли било по логично и тези подлакътници да се вдигат, за да улеснят придвижването ?

Отговори