БГА "Балкан"

Всички аспекти на съвременната гражданска авиация
Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Грозев » чет юли 01, 2010 1:02 pm

Да се сглоби целия регистър за последните 80 години ще е почти мисия невъзможна.
То дори сегашния регистър е едва ли не държавна тайна, въпреки че в белите държави е публично достояние.
Между 1919 и 1930 г. (ориентировъчно) сме летели с В-Вххх (три букви след това).
LZ няма нищо общо с Лазаров (който по онова време е бил млад инженер), нито с Лозенец, или пък Лозенград, а е май избран на случаен принцип от ITU.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
embraer
Мнения: 36
Регистриран: чет мар 19, 2009 12:47 pm
Местоположение: SOF

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от embraer » чет юли 01, 2010 3:08 pm

Грозев написа:Да се сглоби целия регистър за последните 80 години ще е почти мисия невъзможна.
То дори сегашния регистър е едва ли не държавна тайна, въпреки че в белите държави е публично достояние.
Между 1919 и 1930 г. (ориентировъчно) сме летели с В-Вххх (три букви след това).
LZ няма нищо общо с Лазаров (който по онова време е бил млад инженер), нито с Лозенец, или пък Лозенград, а е май избран на случаен принцип от ITU.
Почвам да се съмнявам, дали въобще са запазени старите регистри LZ, или просто са били унищожени, както и доста други исторически документи в нашата мила прекрасна Родина. Тежко и горко на народ, който не уважава и не зачита историята си...Англичаните си пазят целия регистър G от 1930 година досега, и е публично достъпен. А що се касае до ITU-кодовете, явно и там работата е била с връзки :) Как Англия успява да регистрира G (Great Britain), Франция- F, Германия - D , Щатите - N (North American United States- тогавашното наименование на държавата), а ние вместо B, или поне BG , получаваме LZ на случаен принцип....

Потребителски аватар
embraer
Мнения: 36
Регистриран: чет мар 19, 2009 12:47 pm
Местоположение: SOF

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от embraer » чет юли 01, 2010 3:17 pm

Бинго! Ето част от регистъра LZ между 1930 и 1945 г:
http://www.goldenyears.ukf.net/reg_LZ-.htm

Повечето машини в него са наше, БЪЛГАРСКО производство....
В него фигурират и двата Юнкерса 52, предадени на Дирекция Выздушен Транспорт през 1947 г, с което бе положено началото на ТАБСО/Балкан.
Последна промяна от embraer на чет юли 01, 2010 3:33 pm, променено общо 2 пъти.

Потребителски аватар
airjohn
Мнения: 306
Регистриран: пон май 17, 2010 10:30 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от airjohn » чет юли 01, 2010 3:27 pm

Същата сага като с интернет домейна ".бг" Сега децата на тези които рязаха Месершмити режат руските самолети с не по-малко усърдие за да си напълнят джобовете и заличат част от историята на авиацията и страната. Част от музейните експонати са внос от други държави,защото у нас просто не е останал и един екземпляр от десетки самолети. :evil:
When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward,
for there you have been, and there you will always long to return.

LEONARDO DA VINCI

Потребителски аватар
embraer
Мнения: 36
Регистриран: чет мар 19, 2009 12:47 pm
Местоположение: SOF

Offtopic: An-225 Mria

Непрочетено мнение от embraer » пет юли 02, 2010 2:16 pm

Вижте това забележително чудовище! Наистина е смайващо! :
http://www.youtube.com/watch?v=BOMiKpmBmtg

Извинявам се за офтопа.

Потребителски аватар
embraer
Мнения: 36
Регистриран: чет мар 19, 2009 12:47 pm
Местоположение: SOF

Регистур LZ

Непрочетено мнение от embraer » нед юли 04, 2010 4:29 pm

Voila! Французинът Pascal BRUGIER се е опитал да сглоби целия регистыр LZ, както и регистрите на другите държави, естествено информацията не е пълна, явно поради това, че за доста машини тя просто липсва или се укрива по едни или други съображения. Можете да си свалите регистъра LZ във вид на TXT файл оттук:
http://www.brugier.com/n_lz.htm#LZ-AAA

Въпрос към специалистите, най-вече към tu-134 - до каква степен е достоверна информацията?

Потребителски аватар
embraer
Мнения: 36
Регистриран: чет мар 19, 2009 12:47 pm
Местоположение: SOF

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от embraer » пон юли 05, 2010 1:34 pm

Още един регистър, намерен на BGSpotters.net:
http://www.bgspotters.net/constructor.p ... A%E0%E6%E8

В него вече фигурират и MD-тата на BAC.

Потребителски аватар
embraer
Мнения: 36
Регистриран: чет мар 19, 2009 12:47 pm
Местоположение: SOF

Логата на ТАБСО/ БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от embraer » пон юли 05, 2010 2:25 pm

Оказа се, че през историята си нашата славна авиокомпания е сменила три лога. Вижте тези стари разписания:
http://www.timetableimages.com/ttimages/lz.htm
Първото лого е в типичен съветски стил- земно кълбо, самолет, знамена. От 1957 до 1959 г. ТАБСО е използвало лого, до болка приличащо на това на Луфтханза, само че с петолъчка отгоре :)
http://www.timetableimages.com/ttimages/lh.htm
Дали не е възникнал някакъв спор с Луфтханза заради това лого, че то е било сменено от известната на всички ни крилата звезда?

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от борден » пон юли 05, 2010 9:25 pm

Грозев написа:Ли-2 в ТАБСО са били малко и са им стопили ресурса доста бързо. Предполагам са ги нарязали още през 60-те. Този Ли-2 в музея, даже не е български.
Ил-14 има два запазени. Един военен в Крумово и един пътнически (LZ-ILE) в Бургас.
За крайната съдба на десетките Ил-18 може би tu-134 ще каже нещо.
Военните са два - има един и в Доброславци.

Потребителски аватар
embraer
Мнения: 36
Регистриран: чет мар 19, 2009 12:47 pm
Местоположение: SOF

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от embraer » пон юли 05, 2010 11:39 pm

А интересно, защо ли сме загубили толкова Ил-18 в катастрофи, и то буквално поредна серия, като тази машина уж се смята за една от най-безопасните за времето си? Някаква "черна серия" на ММЗ "Знамя Труда" поради щурмовщина за изпълнение на плана или масов запой (второто е малко вероятно- в този завод дори и общи работници са минавали проверка на КГБ преди назначаване), или чисто и просто некадърщина, мърлявщина и безотговорност на типично нашенска, местна , балканска почва?

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от борден » вт юли 06, 2010 12:08 am

Според мен - недоученост от наша страна. Тогава са се писали законите на гражданската авиация (а и те, като всички други са написани с кръв).

Потребителски аватар
tu-134
Мнения: 955
Регистриран: чет юли 17, 2008 7:28 am

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от tu-134 » вт юли 06, 2010 11:00 am

embraer написа:Ако tu-134 има инфо за Ил-18-ките , ще му бъда много благодарен.
Ще извиниш обаче не влизам всеки ден в гражданския форум ;-). За Ил-18 информацията която имам е следната.

LZ-BEA - Лети поне до 1992. Според мен единия от двата които се виждат отзад на снимката е той. После за скрап в Варна http://pic.bgspotters.net/?id=17605
LZ-BED - Катастрофа в Цюрих на 18-1-1971
LZ-BEG - Катастрофа в Бургас на 3-9-68
LZ-BEH - Този е от полските купен през 1988. Лети в Балкан до 1999 и е продаден и минава през няколко собственика преди да почне да лети в арабските страни с регистрация EX-75905 на авиокомпания Phoenix Aviation. В тия държави е голяма каша...незнам коя компания вече как се казва там и все им сменят регистрациите. Този Ил-18 се води още активен в разни сайтове но до колко това е истина не мога да ти кажа. Сниман в София тук
http://pic.bgspotters.net/?id=17592
LZ-BEI - Също от полските. Незнам до кога точно е летял но и той сигурно до към средата на 90те и после за скрап. Сниман тук http://pic.bgspotters.net/?id=17594
LZ-BEK - Нарязан още през 80те години
LZ-BEL - Унищожен от пожар в СССР. В тази тема се твърди че това е станало по време на ремонт http://forum.bgspotters.net/viewtopic.p ... 20&start=0
LZ-BEM - Разбива се в Москва на 3-3-73
LZ-BEN - Разбива се в Братислава на 24-11-66
LZ-BEO - Малко мътна история с този. Бил е запазен в Златница като кафе но после явно е бил нарязан защото в момента не е там. Кога и защо това е станало не мога да ти кажа.
LZ-BEP - Разбива се в Сана на 16-6-84
LZ-BER - Незнам нищо за този. Липсва всякаква информация а даже и снимки много няма на него.
LZ-BES - Разбива се в София на 21-12-71
LZ-BET - Сниман в София тук обаче е нарязан няколко години по късно защото още беше там през 1996. Според мен е спрял да лети към края на 80те защото не е боядисан в новите цветове. http://pic.bgspotters.net/?id=17593
LZ-BEU - Купен от Йемен и после продаден на BF CARGO с регистрация LZ-BFU. Това мисля че е последния летящ Ил-18 с българска регистрация и е продаден през 2000г. После лети по арабските страни и през март 2009 е видян в Фуджайра но вече нелетящ.
LZ-BEV - Запазен в жк Дружба в София и после запален от вандали и накрая отива за скрап. Нека борден разкаже повече за този :D . Снимка тук http://www.airliners.net/photo/Balkan-- ... 1359923/L/
LZ-BEW - От полските. Лети в Балкан някъде до средата на 90те и после продаден по Африка. През 2009 още лети с регистрация EX-601. Предполагам има нелоша вероятност още да е на служба...
LZ-BEZ - Също от полските. Продаден в Африка в края на 90те обаче след като минава през няколко собтвеника в момента още лети! С регистрация UP-I1802.

Интересното е че този последния още лети след 45 години на служба. Другото интересно нещо е че 3 от четирите полски Илове летят доста след като напускат Балкан. Това ме кара да си мисля че тези самолети не са били използвани много интензивно в ЛОТ. Другия признак за това е че са купени в края на 80те години когато Ил-18 по тогавашния план би трябвало вече да е на изживяване понеже е бил заместен с Ту-154 по пътническите полети. Според мен промените след 1989 дават нов живот на този самолет който не виждам как би издържал до 1999 иначе. Тези Илове изпълняват предимно товарни полети но съм чел че са изпълнявали и пътнически полети от време на време. Ще ми бъде много интересно да науча какъв е бил мотива през 1988г да се закупят тези четири броя Ил-18. Смятам че самолета е бил доста полезен да вози товари и са искали още да го ползват. Все съм си мислил и че това е станало за да се заместят няколкото 18ки спряни от полет през тия години а това именно са BEK, BET и вероятно BEO и BER. Четири броя излизат, четири броя влизат. LZ-BEU пък е купен от Йемен през 1984 където е летял доста малко понеже е бил правителствен самолет. Това обяснява защо лети до края в Балкан и доста след това.

Потребителски аватар
embraer
Мнения: 36
Регистриран: чет мар 19, 2009 12:47 pm
Местоположение: SOF

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от embraer » вт юли 06, 2010 12:58 pm

tu-134, огромно мерси за изчерпателната информация по Ил-18. Наистина този самолет може да се нарече въздушен дълголетник, щом има машини, които летят повече от 40 (!) години. За локомотив такава възраст е нормална, дори след ремоторизация може да изкара още толкова, но за самолет..... А интересно, защо има такива "дупки" в регистъра им - от BEA направо на BED , BEJ също няма.
Поднасям своите извинения за offtopic-а долу:
Детството (а след това и студентските ми години) са свърззани с Москва. Живяхме на Петровско-Разумовская аллея, зад стадион Динамо. От другата страна на Ленинградский Проспект до старото летище на Ходынка (метро Аэропорт) се намираше ММЗ "Знамя Труда", където са правени Ил-18 и военните им версии (Ил-38 и др.), които според един руски форум (за съжаление не запазих линка), са излитали от Ходынка и на свой ход са летяли по местоназначение (не знам, как е ставало това тогава, защото сега около въпросното изоставено вече летище има комплекс от огромни 25-етажни жилищно-офисни кули), а също така, както разбрах впосоледствие, и планерите на Миг-овете, които в разглобен вид с тирове са били карани в базата Луховицы на 100 км от Москва, където се е извършвало окончателното сголбяване. Имам смътни спомени за приема ми в съветската пионерска организация през 1978 г, като церемонияята бе организирана в клуба на един огромен завод от другата страна на Ленинградский проспект.... Направи ми впечатление поставеният на постамент в заводския двор един стар МиГ (не помня точно кой модел, вероятно 9-ка) и огромното количество снимки на различни типове самолети по стените на заводския клуб. Един генерал от ВВС, ветеран от Войната, ни върза червените връзки, поздрави ни, след което с автобус ни заведоха на Червения Площад... Чак след години осъзнах, къде всъщност съм бил - това беше суперсекретният ММЗ 'Знамя Труда"!
Disclaimer: Не съм привърженик на червената идея, описаните събития са реална част от историята на СССР/Русия.

Потребителски аватар
tu-134
Мнения: 955
Регистриран: чет юли 17, 2008 7:28 am

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от tu-134 » вт юли 06, 2010 11:48 pm

embraer написа:А интересно, защо има такива "дупки" в регистъра им - от BEA направо на BED , BEJ също няма.
За това незнам. Може да се зададе и въпроса защо първия Ил-18 доставен през март 1962г е регистриран LZ-BEL а не LZ-BEA. При Ту-134 и Ту-154 първите доставки са регистрирани LZ-TUA И LZ-BTA.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Грозев » пон сеп 06, 2010 12:47 am

Фотоалбум по случай 30 години БГА (1977 г.) 8) 8) 8)

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Целият албум :arrow: http://detstvoto.com/index.php?newsid=3166
Anyone who fights for the future, lives in it today


Потребителски аватар
gig
Мнения: 507
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:20 am
Местоположение: Sofia

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от gig » пон сеп 06, 2010 11:06 am

Страхотни снимки от времето, когато имахме авиация :)
И наземната техника е застъпена - друго си е Иж за пилотна кола 8)
Сашо написа:Давай Гриша, че сбирка без теб е като авиошоу без Свилен Иванов!

Потребителски аватар
embraer
Мнения: 36
Регистриран: чет мар 19, 2009 12:47 pm
Местоположение: SOF

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от embraer » пон сеп 06, 2010 5:08 pm

gig написа:Страхотни снимки от времето, когато имахме авиация :)
И наземната техника е застъпена - друго си е Иж за пилотна кола 8)
Gig, точно това се чудя, на кое наше летище ИЖ "каблук" се е изпозлвал за FOLLOW ME? Доколкото си спомням кацанията през 80-те на SOF, пилотните коли бяха Лади, а,ако не греша, мислч че имаше и VW Golf I .

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от борден » пон сеп 06, 2010 10:14 pm

Директора е генерал!

Moss
Мнения: 1328
Регистриран: пон окт 08, 2007 5:24 pm

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Moss » ср сеп 08, 2010 12:08 am

Добре изглежда - Българска Гражданска Авиация "Балкан", а директора - Генерал. Предполагам е бил от запаса все пак.

Отговори