БГА "Балкан"

Всички аспекти на съвременната гражданска авиация
Потребителски аватар
embraer
Мнения: 36
Регистриран: чет мар 19, 2009 12:47 pm
Местоположение: SOF

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от embraer » ср сеп 08, 2010 1:16 pm

Вижда се един Ил-14 "в движение" - LZ-ILE. Да не е същия,л впоследствие поставен като паметник пред терминала в BOJ?

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от борден » ср сеп 08, 2010 9:33 pm

Moss написа:Добре изглежда - Българска Гражданска Авиация "Балкан", а директора - Генерал. Предполагам е бил от запаса все пак.
Действащ!
Изображение

Сашо
[Site Admin]
Мнения: 1751
Регистриран: ср окт 03, 2007 12:42 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Сашо » ср сеп 08, 2010 9:59 pm

Начело на СО БГА "Балкан" са били действащи биви военни кадри - или така е било по време на 70-те и 80-те години. По принцип - генералния директор и най-малко партийния секретар.
От статията за Цветан Доганов в Аеро - бр.24 - август 2010 г. - той е бил зам.началник и след това началник на Държавната въздухоплавателна инспекция /ДВИ/, предшественик на ГД ГВА, като действащ полковник през втората половина на 80-те години.
Също и военизирианата структура за правителствени превози "Авиоотряд 28" е имала за началник генерал, или полковник най-малко.

Moss
Мнения: 1324
Регистриран: пон окт 08, 2007 5:24 pm

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Moss » ср сеп 08, 2010 10:42 pm

Е това е чудното - откомандировали са военнослужещи на цивилна/гражданска ( едва ли не :D ) служба. Хем е военнен, хем никъде не служи. И кой му е началник - командващия ВВС или министъра на транспорта?

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от борден » чет сеп 09, 2010 8:10 pm

Тогава военизирани структури има освен в МНО и МВР, също така в Министерствата на транспорта, строителството, планирането, икономиката, здравеопазването, образованието и кой знае още къде. Евгени Андонов сигурно може да каже най-добре. :wink:

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1800
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Airfan » чет сеп 09, 2010 9:59 pm

Абе и в училище имаше ако трябва да съм точен, помня още часовете с офицера. :mrgreen:
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Грозев » съб сеп 11, 2010 7:03 pm

embraer написа:Вижда се един Ил-14 "в движение" - LZ-ILE. Да не е същия,л впоследствие поставен като паметник пред терминала в BOJ?
Регистрацията и ливерията е същата.

А иначе едно време личната сестра на другаря Тодор Живков е била майор. Какво остава за шефа на държавната авиокомпания?!
А Министерство на транспорта си имаше собствени войски до преди 10 години...

Ако се нелъжа в случай на война Балкан е ставал транспортна дивизия, а от ССА е трябвало да се правят ескадрили за разузнаване, коректировка на артилерийски огън, свързочни задачи и други подобни. Така, че и двете са имали доста военизирани елементи.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Грозев » вт сеп 14, 2010 7:18 pm

В Балкан са ставали и катастрофи.
Ето статия за една от тях (Ту3 край Враца през 1978 г.). Доста от нещата са ала-бала, но има и ценна информация:
:arrow: http://paper.standartnews.com/bg/articl ... cle=340028
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
pkaramitev
Мнения: 3
Регистриран: нед дек 20, 2009 1:12 am

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от pkaramitev » съб авг 18, 2012 1:28 am

tu-134 написа:
embraer написа:А интересно, защо има такива "дупки" в регистъра им - от BEA направо на BED , BEJ също няма.
За това незнам. Може да се зададе и въпроса защо първия Ил-18 доставен през март 1962г е регистриран LZ-BEL а не LZ-BEA. При Ту-134 и Ту-154 първите доставки са регистрирани LZ-TUA И LZ-BTA.
Аз знам,аз знам,може ли да отговоря........ :lol:
.....може,......може......
....По това време когато пристига първият Ил-18 ,директор е бил ген.Лазар Белухов-и за това LZ-BEL

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от борден » съб авг 18, 2012 10:32 am

Приятели, знае ли някой кога са прекратени (идеално - дата) вътрешните полети на "Балкан" до Видин, Силистра, Търговище, Стара Загора, Русе, Кърджали?

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1459
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: Логата на ТАБСО/ БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Almasy » пон май 11, 2015 4:14 pm

Дали не е възникнал някакъв спор с Луфтханза заради това лого, че то е било сменено от известната на всички ни крилата звезда?[/quote]
Съмнявам се - щеше да се знае.
А и трудно би се защитила подобна теза - вярно, наподобява, но все пак има и съществени разлики.
По-скоро решението е чисто политическо - заменя се със "голямата" вече звезда.

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1459
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: Стари снимки от София

Непрочетено мнение от Almasy » ср май 13, 2015 5:28 pm

tu-134 написа:
embraer написа:
tu-134 написа:
Някой са нарязани, някой още летят, някой са в София и гният. Коя машина те интересува? Мога да ти дам информация.
Здравей Tu-134, специално ме интересуват 154-ките и 134-ките на Балкан , имам стари носталгични спомени- толкова пъти съм летял SOF-SVO и обратно с тях през 80-те. Особено по-новите 154М с бордни номера LZ-BT.. Къде ли са след манипулациите на Гад? Дали още летят някъде или са нарязани? По логика би трябвало още да имат ресурс, ако не греша. А къде са An-24-ките, които обслужваха SOF-BOJ и SOF-VAR? Ил-18-ките сигурно са нарязани всичките, макар че ако се погледне сателнтната снимка на SOF от google maps, се виждат доста изоставени машини от всички модели.
Всички Ту-154 на Балкан бяха LZ-BT... :wink: . По новите които взеха на лизинг през средата на 90-те са LZ-LT...

В София на снимката на гугъл няма Ил-18, вероятно виждаш Ан-12.

Относно всяка отделна машина Ту-154.

LZ-BTA, BTC, BTE, BTF, BTG, BTK, BTL, BTM, BTO, BTP, BTT са нарязани. LZ-BTB се разбива през 1978. LZ-BTD e повреден през 1992 в Варна. LZ-BTH бе последния Балкански 154, после летя в хемус, сега е в Казахстан. LZ-BTI летя за Balkan Holidays, после е продаден в Русия където уж го готвеха за полети. LZ-BTJ гние в Варна. Първия LZ-BTN се разбива през 1977. Втория LZ-BTN летя за Balkan Holidays, сега е в Аерофлот. LZ-BTQ летя за Balkan Holidays, сега лети в Иран. LZ-BTR е върнат в Русия още 91-а година където лети, после лети в Казахстан, сега гние в Алмати. LZ-BTS е продаден в Казахстан, но вече не лети. LZ-BTU е в музея в Бургас. LZ-BTV е продаден в Казахстан но и той вече не лети. LZ-BTW летя в Balkan Holidays, после е продаден на Русия където уж KMV щяха да го ползват ама още май не са го вкарали. LZ-BTX летя за Bulgarian Air Charter, после е продаден в Русия но от тогава не е летял. LZ-BTY летя за Хемус, сега лети в Иран. LZ-BTZ e правителствения самолет :D .

Имало е по два BTL, BTM, BTR но първите от тези всичките са върнати в СССР още 70-те години. Горната информация е за вторите.

За Ан-24 е по трудно да се каже. LZ-ANF, ANG, ANP, ANR са нарязани още през 90-те години. LZ-ANA се разбива още 1975-а. LZ-ANN e повреден от кран през 92-а и бракуван. LZ-AND го видях да гние в София преди година-две, сигурно още е там. LZ-ANC и него го видях преди 2 години в София, но незнам дали още е там, някой от "местните" да ни светне дали тия двете 24-ки са още там :wink: . Имаше и трети изоставен Ан-24 в София преди две години мисля че беше LZ-ANM. LZ-ANE е в музея в Крумово. LZ-ANL е в музея в Бургас. За LZ-ANT имам информация че е летял в Русия и после пак в България за Авиостарт но дали това е истина и къде е сега незнам. За LZ-ANB, LZ-ANK, LZ-ANO, LZ-ANS незнам нищо.
Евала - изключително подробна информация.
Аз например съм се ровил (вярно, отдзавна), но статистика за конкретен борд граждански БГ самолет е почти неоткриваема в нета.
При положение, че съдбата на самолети, произведени през 50-те, летяли почти на 5-континента и преминали през 6-7 регистрации, не толкова трудно могат да се намерят (то си има и сайтове де).

Потребителски аватар
playback
Мнения: 198
Регистриран: чет авг 18, 2011 2:00 pm
Местоположение: София/Добрич

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от playback » пет сеп 04, 2015 6:00 pm

Изображение Ванкувар 1982

Тодор Ковачев
Мнения: 2
Регистриран: съб яну 16, 2016 10:29 am

Re:

Непрочетено мнение от Тодор Ковачев » съб яну 16, 2016 11:29 am

борден написа:
onufrii написа:Кога е ползван Ан-30 и какъв? 055 ли? И защо е ползван специализиран самолет - за нетранспортни задачи ли?
В експлоатация в "Балкан" от 12.09.1978 г. Регистрация LZ-AEG, заводски номер 1107. След създаването на ПСАУ ("Хемус Ер"), е прехвърлен там. Снимка.

Експлоатира се до началото на 90-те години, когато е продаден на Чехословакия (постъпва на въоръжение в техните ВВС на 03.03.1991 г.
Още с нашата окраска:
Изображение

При разделянето на Чехословакия остава във ВВС на Чехия, където има борден номер 1107.Снимка.

Самолета е използван за аерофотозаснемане и транспортни задачи.
Твърде много неточности. От къде черпите информация?

Какво е това ПСАУ?

Имаше СОАУ - специализиран отряд за авиационни услуги. В него имаше две звена, а именно:

Санитарно авиозвено и звено за аерофотоснимки и риборазузнаване.

И как така АН 30 е в експлоатация от 1978 г. когато още в септември 1977 г. си летеше редовно.

Всичко това го пиша защото съм бил пряк участник в събитията като авиотехник в звено за аерофотоснимки и риборазузнаване, един от двамата със пециалност техник по самолета и двигателя.
В звеното имахме два самолета оборудвани за аерозаснемане, АН-30 LZ AEG и АН-14 LZ 7007 и един АН-14 LZ 7001 за риборазузнаване базиран в Бургас. Последния до скоро се разпадаше в центъра на Приморско.

Всичко това съвсем добронамерено макар и с малко по остър тон. :wink:

Тодор Ковачев
Мнения: 2
Регистриран: съб яну 16, 2016 10:29 am

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Тодор Ковачев » съб яну 16, 2016 12:36 pm

Голямо БРАВО на отговорните за разрушаването на сградата самолет, и още по голямо БРАВО за унищожаването на архива на фотографната ни авиация.

Но може би тук никой няма да ме разбере. Сградата макар и стара беше част от историята на авиацията ни, и беше най големият самолет който се виждаше от въздуха в района на аерогара София север. А вътре поне до 1980 г. се съхраняваха поне тон аерофотофилми които не се водеха на никой, още от царско време. Така също и много фототехника, камери, промивни машини, стереоскопи..... бедна ви е фантазията, всичко добре съхранено благодарение на добри хора. И да, може и да е била бракувана техника, но е била бракувана заради неграмотността на тогавашната ни управа. По голямата част от техниката беше на ЦАЙС!

Не вярвате? http://geomedia.bg/%D0%B3%D0%B5%D0%BE%D ... item/3254-

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Грозев » пон яну 18, 2016 1:31 am

Разрушаването на въпросната сграда е голямо престъпление, но уви, от морална, а не от законова гледна точка. И за какво я разрушиха сградата?
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
gig
Мнения: 506
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:20 am
Местоположение: Sofia

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от gig » пон яну 18, 2016 11:36 am

Милко Запрянов щеше да строи хангар на нейното място.
Сашо написа:Давай Гриша, че сбирка без теб е като авиошоу без Свилен Иванов!

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Грозев » пон яну 18, 2016 10:57 pm

gig написа:Милко Запрянов щеше да строи хангар на нейното място.
Аз бях чул за "VIP терминал", но въпросът ми беше по-скоро риторичен. То се вижда какво има сега там...
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
playback
Мнения: 198
Регистриран: чет авг 18, 2011 2:00 pm
Местоположение: София/Добрич

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от playback » пет юли 14, 2017 12:45 pm

Изображение

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1459
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Almasy » пет юли 14, 2017 12:50 pm

Прословутият лизинг.....трал до пладне..... :?

Отговори