БГА "Балкан"

Всички аспекти на съвременната гражданска авиация
Потребителски аватар
Fighterland
Мнения: 639
Регистриран: вт ное 27, 2007 6:34 pm

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Fighterland » пет юли 14, 2017 2:17 pm

Но за сметка на това на колко много календарчета, плакати и прочие го има... :D
На десет мили от Монтана
в посока Дунавският бряг...

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1430
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Almasy » пет юли 14, 2017 5:04 pm

Ся кът са сетих...мноо си прав :mrgreen:

diamondbg
Мнения: 2
Регистриран: вт авг 08, 2017 10:50 pm

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от diamondbg » вт авг 08, 2017 11:11 pm

Питам, дали някой може да ми каже дали имаше полети между Пловдив и Русе около 1980 г ?

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1430
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Almasy » ср авг 09, 2017 8:53 am

Да.
Това са полети LZ209/LZ210 опериращи от началото на Май до края на Октомври и се изпълняват от Il-14 през Търговище.
Самолета излита в 11.40 от Русе, каца в 12.00 в Търговище, в 12.20 излита отново и в 13.20 е в Пловдив. Обратният полет е идентичен и стартира в 14.00
Само че, се отнася за 70-те, а не 80-те (конкретното разписание е за 1974-та).
По това време и други не особено разумни (безумни) изпълнения като полети
София-Горна Оряховица
София-Хасково
Бургас-Варна-Плевен
София-Ямбол-Бургас
София-Видин
Бургас-Варна-Видин
Варна-Бургас-Пловдив
Варна-Горна Оряховица-Пловдив-Стара Загора
София-Русе
София-Силистра
София-Търговище
София-Стара Загора
През 1977-ма всички те са спрени, като са оставени единствено директни полети от София до Бургас, Варна, Русе и Горна Оряховица (изпълнявани вече от An-24), а през 80-те логично остават само Бургас и Варна, и Балкан се съсредоточава основно върху международната си мрежа.

Потребителски аватар
Fighterland
Мнения: 639
Регистриран: вт ное 27, 2007 6:34 pm

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Fighterland » ср авг 09, 2017 2:36 pm

А има ли някъде натоварването на полетите, защото София-Силистра/София-Видин са ми казвали, че не са били празни, а "си било оферта" - нескъпи билети и не се лашкаш като дилижанс-експрес.
На десет мили от Монтана
в посока Дунавският бряг...

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1430
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Almasy » ср авг 09, 2017 3:00 pm

За това информация нямам, такава надали може да бъде и намерена лесно, освен някой който има достъп до определени архиви, принадлежащи на Балкан.
Във всеки случай, убеден съм, че не са били празни.
И как да бъдат, когато със сигурност билетите са били "без пари". В смисъл - смешни суми. Спомням си, че бях ученик, когато за първи път летях Бургас-София със самолет и беше доста евтино. Съответно Ан-чето винаги беше пълно.
Затова и употребих израза "безумни".
Всяка АК лети, за да припечели нещо. И е нормално, тази печалба да идва от продажба на билети. Тоест - плащат, тези които летят.
Полетите, за които говорим (огромния списък по-горе), не са платени от билетите - то и няма как да стане. Плаща ги бюджета. Тоест всички - и тези, които не са помирисвали и няма да помиришат самолет. Като леля ти Пена от Каспичан или стринка ти от Мъглиж.

Потребителски аватар
gig
Мнения: 506
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:20 am
Местоположение: Sofia

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от gig » ср авг 09, 2017 8:07 pm

Almasy написа: През 1977-ма всички те са спрени, като са оставени единствено директни полети от София до Бургас, Варна, Русе и Горна Оряховица (изпълнявани вече от An-24), а през 80-те логично остават само Бургас и Варна, и Балкан се съсредоточава основно върху международната си мрежа.
Есентта на 1984 г. летях София-Търговище-София с Ан-24.
Сашо написа:Давай Гриша, че сбирка без теб е като авиошоу без Свилен Иванов!

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1430
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Almasy » чет авг 10, 2017 1:23 am

gig написа:
Almasy написа: Есентта на 1984 г. летях София-Търговище-София с Ан-24.
Възможно е, аз просто открих в разписанията на Балкан (редовни полети) такива последно до зимното разписание 78-79.
След това липсват.

Изображение

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1430
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Almasy » вт авг 15, 2017 5:31 pm

Да, прав си - намерих информация тук (макар и не документална):

https://fakti.bg/bulgaria/253535-kogato ... rada-u-nas
Последна промяна от Almasy на ср авг 16, 2017 8:16 am, променено общо 1 път.

Moss
Мнения: 1323
Регистриран: пон окт 08, 2007 5:24 pm

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Moss » вт авг 15, 2017 9:07 pm

Интересно, зимата на 79-та колко чужденци са ходили до търговище със самолет, че са им написали и разписание на английски...

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1430
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Almasy » ср авг 16, 2017 8:17 am

Питаш и отговор не търсиш, нали :mrgreen:

Всъщност, на мен ми е много по-любопитно тези "граждански" полети с Ми-8 до Кърджали. Бях чувал за тях, ето и в този линк така пише (явно е имало), но не съм ги намирал в разписанията на Балкан (нито пък под някаква друга форма като документална информация).
Ако питаш мен, те са още по-, баш, най- :D

Nikolay_Popov
Мнения: 9
Регистриран: пон сеп 04, 2017 6:56 am

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Nikolay_Popov » пон сеп 04, 2017 7:04 am

Здравейте! Съвсем млад, пресен и отскоро зарибен по гражданската авиациа съм и моля за извинение, като приемам рестрикции, ако случайно наруша правило.
Та БГА Балкан е супер интересна тема за мен.
Относно полемиката за вътрешните полети- за малка (като площ и население) държава, като България са абсурдни такива. От ясно по-ясно е, че през Бай-Тошово време БГА БАЛКАН е било субсидирано дружество, най-вече за вътрешните полети. Уви България няма нито магистрали, нито жп на ниво и отнема цяла вечност всяко пътуване над 100 км. Това е и причината да има все още вътрешно SOF-VAR.

По повод БГА Балкан- интересува ме къде из страната има пустеещи техни самолети, освен този в Силистра и в Разградското поделение.
Също така някой има ли представа кой е последният изпълнен полет на Балкан.

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1430
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Almasy » вт сеп 05, 2017 8:23 pm

“…..Относно полемиката за вътрешните полети- за малка (като площ и население) държава, като България са абсурдни такива. Уви България няма нито магистрали, нито жп на ниво и отнема цяла вечност всяко пътуване над 100 км. Това е и причината да има все още вътрешно SOF-VAR….”
……”

Да, без съмнение. Но само чисто икономически.
В смисъл къси (и дори много къси) полети има и в държави с прекрасни магистрали / ЖП линии.
Ето няколко примера:

VIEGRZ (Виена-Грац, превозвач Austrian) – 35 мин.
VIELNZ (Виена-Линц, превозвач Austrian) – 40 мин.
ZRHGVA (Цюрих-Женева, превозвач Swiss) – 45 мин.
FRAHAJ (Франкфурт-Хановер, превозвач Lufthansa) – 45 мин.
WAWKTW (Варшава-Катовице, превозвач LOT) - 50 мин.
LISOPO (Лисабон-Порто, превозвач TAP) - 55 мин.
WAWKRK (Варшава-Кракув, превозвач LOT) - 55 мин.
ATHSKG (Атина-Салоники, превозвач Aegean) - 55 мин.

В случая не говорим за острови (там пък често полетите са по 10-20 минути).
И са все вътрешни полети.
Тези градове обаче са в състояние да генерират трафик, дори и на високи цени - за 50 минутният полет FRAHAJ в най-актуалните сутрешни часове Луфти иска 156 евра (икономична класа) в едната посока.
В други случаи цените не са високи (като на LOT), но превозвача компенсира от пълно затоварване и трансфери (продължават с LOT за някъде си). И лети 7 пъти на ден по маршрута Варшава-Кракув….
В БГ….как да стане. С „по-ниските” цени на петрола и летищните такси ли? Да не споменаваме разликата в доходите, приравнени в EUR (а цените са едни и същи). Аз вече почти не летя от Бургас за София със самолет, особено откак станаха сезонни. Дори и преди това – не ме устройва часовете, рядко можех да напасна евентуалните трансфери, а и се е случвало много пъти самолета за Бургас в 23.55 да излети чак в 3 сутринта- все го чакат от накъде да кацне и все закъснява .
Да, ако сметнеш паркинга на летището за две седмици примерно и бензина за колата при сам човек…Или пък такситата, ако пътуваш с влака…Вярно - танто за кукуригу – почти еднакво е ценово. Ама еднакво, ако има по 3 полета на ден (сутрин, обед и вечер) и печелиш време (при трансфери), а не да преспиваш в София и на другия ден - айде отново таксито за летището.
Инак, вероятно Bulgaria Air логично вече зимата ги спират – случвало се е да бъдем по 20-на човека в самолета. Едва ли и те са били на далавера, нищо че билета беше 73-74 евро в двете посоки, цена сама по себе си напълно адекватна за европейските стандарти (дори донякъде ниска), но не и в нашите условия.


„….От ясно по-ясно е, че през Бай-Тошово време БГА БАЛКАН е било субсидирано дружество, най-вече за вътрешните полети….”

Мда. Вертолетите София-Кърджали като похлупак.


”….Също така някой има ли представа кой е последният изпълнен полет на Балкан…..”

И аз не знам и ми е интересно да науча.

Nikolay_Popov
Мнения: 9
Регистриран: пон сеп 04, 2017 6:56 am

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Nikolay_Popov » ср сеп 06, 2017 11:22 am

За въпроса ми- последния полет на оригиналния Балкан (ТАБСО) и този който беше на командно дишане за няколко месеца. Помня, макар и да бях на 10-11, че самолетите на Балкан спряха да летят, после пак излетяха, но до единици международни летища, за да не се изтърват линиите за евентуалния нов превозвач. Във вестника имаше нещо, като рекламка "Не познахте! Аз отново летя."

Има и друго- Летище София не генерира връзки за да има вътрешно в България. Стандартите на живот и развитие са коренно различни. Но съм размишлявал и съм се консултирал... Отново Румънския модел може да се почерпи специално за целия Балкански п-в. Румънците летяха и преди вътрешно Отопени- Тимишоара(~500км)/Клуш-Напока(~400км)/Иаши(~350км), ама беше с кожата на клиента. Сега покрай Уйзз и Райън които също летят вътрешно в Румъния по тези дестинации се разчупиха. Сега са като селски автобуси въртени от БлуЕр, Райънер, Уйзз и Таром, като последните ползват АТРи. Като казах селски автобуси- буквално такова е и разписанието- делник за Клуш-Напока за 8 "курса", като понеделник с допълнителен сутрешен и общо взето връткат на 2-3часа, петък с допълнителен вечерен, събота само три пъти, неделя повече ама след обяд. Като основното движение е именно на тези АТР-и. С подобни "маршрутки" мисля че има резон за развиване на по-достъпно пътуване изобщо на Балканите.

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1430
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Almasy » ср сеп 06, 2017 11:39 am

Ето няколко любопитни нещица за Балкан :)

Тарифите на превозвача (тогава именуващ се ТАБСО, абревиатурата всички знаете какво означава) през 1958-ма. Обърнете внимание, че Варна в разписанието няма. По простата причина, че последната се именува Сталин

Изображение

Мрежата през 1958-ма

Изображение

Тарифите през 62`ра

Изображение

63`та - пропагандата не пропуска и timetables (печатните разписания), но както обикновено - некадърно - вместо емблемата на тогавашната Interflug, се мъдри тази на Lufthansa. България отново се е хванала за палците - никоя друга от останалите АК от т.н соц.блок не носи в наименованието си "съветско".

Изображение

67`ма - ТАБСО празнува 20 години

Изображение

68-ма - най-после Балкан

Изображение

Същата година - разума почва да наделява и вече не си играят да публикуват международните тарифи в BGN - всичко е в USD

Изображение

Изображение

Отново 68-ма - Балкан-Такси вече предлага Мерцедес

Изображение

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1430
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Almasy » ср сеп 06, 2017 11:44 am

Nikolay_Popov написа:С подобни "маршрутки" мисля че има резон за развиване на по-достъпно пътуване изобщо на Балканите.
Абе да ти кажа.....Малко съм скептичен. НТА не е панацея. Аз и не съм фен на модела изобщо, ама това е лично мнение.
Докато не се вдигне стандарта......Трудно виждам къмютер, като Варна-Атина примерно.

Nikolay_Popov
Мнения: 9
Регистриран: пон сеп 04, 2017 6:56 am

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Nikolay_Popov » чет сеп 07, 2017 4:38 am

И България и Румъния, особено първите, нямаме подход към железниците и затова се принуждаваме да сме "гъзари" и да бързаме със самолети за смешни разстояния при смешни приходи и начин на живот. За АТР-и или нещо от сорта на Ан-140 с по един-два полета на ден биха имали развитие Пловдив - Букурещ, Бургас - Букурещ, София - Букурещ, евентуално някой маршрут до Тимишоара и Констанца, Варна - Истанбул, Варна - София, Варна - Солун, Бургас - Солун,
Апропо съм си фантазирал утопичен сценарий за Балкан и ХемусЕр в наши дни... Балкан като изтупана, високотарифна (но не прекалено) авиокомпания с Боинги и Ербъси, докато ХемусЕр като лоу-кост+чартър с по-стари (преди пенсиониране) самолети в т.ч. и турбовитлови. Така да се "отделят" малко пътническите потоци.

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1430
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Almasy » чет сеп 14, 2017 1:12 pm

„.....АТР-и или нещо от сорта на Ан-140 с по един-два полета на ден биха имали развитие Пловдив - Букурещ, Бургас - Букурещ, евентуално някой маршрут до Тимишоара и Констанца, Варна - Солун, Бургас – Солун.....”

Ти си бил по-голям мечтател и от мен бе :lol:

„...София – Букурещ....”

То си има – TAROM (RO). За два превозвача (конкуренция на полети) на сегашният етап трудно може да се говори.

„....Варна – Истанбул.....”

Пак има – Turkish (TK). И TK го стартира заради трансфери (нещо което ти сам каза – SOF не е хъб). Конкуренция в случая абсурд – трансфера вече би бил с друга АК.

„....Апропо съм си фантазирал утопичен сценарий за Балкан и ХемусЕр в наши дни... Балкан като изтупана, високотарифна (но не прекалено) авиокомпания с Боинги и Ербъси, докато ХемусЕр като лоу-кост+чартър с по-стари (преди пенсиониране) самолети в т.ч. и турбовитлови......”

Колко стари са самолетите е филм, съвсем различен от понятията legacy carrier (редовна АК) и low cost (НТА). Ryan и WIZZ са НТА и оперират със съвсем нови самолети, докато редовни превозвачи като Delta и Lufthansa имат във флотиилиите си машини на преклонна възраст.
Типа самолети също не е показателен (джет или турбопроп). Ryan и WIZZ нямат нито един турбопроп. Двете НТА се стремят към ултраунифициран флот (в единият случай 738, в другия 320), разнороден такъв би им вдигнал разходите (обслужване) – нещо което за НТА е тема табу.
Bangkok Airways пък има ATR, но АК е всичко друго, но не и low cost – цените често са по-високи от тези на Thai, а обслужването в икономичната класа вероятно може да се мери с това в бизнес класата при други превозвачи.

„.....Така да се "отделят" малко пътническите потоци....”

Те и сега са почти отделени. Има хора (като мен), които бягат като дявола от тамяна, само като чуят НТА (нямам нито един полет с такава и едва ли ще имам). Както и обратният вариант

Nikolay_Popov
Мнения: 9
Регистриран: пон сеп 04, 2017 6:56 am

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Nikolay_Popov » пет окт 20, 2017 2:03 am

София-Букурещ е монопол на Таром. Виж цената на Таром за София - Букурещ и Букурещ-някъде в Полша.
Иначе за типа авиокомпании- не знам, като не си се качвал, как имаш мнение за НТА. Но специално в ЕС, ежедневните пътувания не виждам против да са тип Ryanair. За полет ненадвишаващ 3 часа не съм умрял да се тъпча във въздуха. Няколкото пъти до Германия и Англия с RYR пия само едно кафе на борда и съм доволен от пътуването. И на крайната цел изхарчих тия пари за преживявания и сувенири, вместо за сандвич в самолета.

Потребителски аватар
Almasy
Мнения: 1430
Регистриран: пет юли 25, 2014 4:21 pm
Местоположение: Бургас

Re: БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от Almasy » пет окт 20, 2017 3:01 pm

"....София-Букурещ е монопол на Таром....."

Че аз какво съм написал....Според мен линията не предполага конкуренция на 2 превозвача.

".....Виж цената на Таром за София - Букурещ и Букурещ-някъде в Полша....."

И тук не схващам, какво искаш да кажеш. Но може би трябваше да уточня, че в предният постинг с репликата "ти си по-голям мечтател и от мен бе", съм визирал основно виждането си, че за тези линии не виждам евентуален деманд изобщо, дори за тип НТА.

"....Иначе за типа авиокомпании- не знам, като не си се качвал, как имаш мнение за НТА. Но специално в ЕС, ежедневните пътувания не виждам против да са тип Ryanair. За полет ненадвишаващ 3 часа не съм умрял да се тъпча във въздуха. Няколкото пъти до Германия и Англия с RYR пия само едно кафе на борда и съм доволен от пътуването. И на крайната цел изхарчих тия пари за преживявания и сувенири, вместо за сандвич в самолета...."

Аз накъде тук (из темите) съм писал, че хранене (евентуално), в никакъв случай не е определящо за избора ми на АК.
Още повече, че този параметър не е задължително за има нещо общо с тервина НТА - AirEuropa и Iberia не предлагат и безплатна вода по вътрешните си лини, но са си редовни превозвачи. Други пък предлагат кафе и крокети, които обикновено ти е все едно дали ще вземеш и често отказваш (дори по международните линии).
Темата е дълга, пък и толкова много съм писал по нея.....(точно в едноименния раздел тук).
Нали казахме, че за всеки влак си има пътници :)
Е, моя се нарича legacy carrier

Отговори