БГА "Балкан"

Всички аспекти на съвременната гражданска авиация
eagle1
Мнения: 5
Регистриран: чет окт 18, 2007 9:22 am

БГА "Балкан"

Непрочетено мнение от eagle1 » вт ное 13, 2007 9:13 am

Снощи в опитите си да си припомним какви самолети са летели в Балкан, с един приятел фен на авиосимулаторите, пресушихме доста бира. Резултата от припомнянето обаче не се оказа кой знае колко ползотворен, щото изброихме има няма десетина машини - Ан-12, Ан-24, Ил-14, Ту-134, Ту-154 и от по ново време боингите еърбъсите. Обаче никой от нас не беше много сигурен какъв е първият самолет летял в Балкан... Знам че изобщо първият граждански самолет в България е бил двуплощник на Албатрос, подарен от Луфтханса и така и не използван по предназначение, но по-нататък и конкретно историята на Балкан (създаване, машини, дестинации) - пълна мъгла. Така че ще замоля сведущите по въпроса, да хвърлят светлина по темата. Пък ако изплуват и снимки ще е супер.

onufrii
Мнения: 86
Регистриран: ср окт 10, 2007 2:46 pm

Непрочетено мнение от onufrii » вт ное 13, 2007 9:48 am

След 1944г предшественика на Балкан Гражданско въздухоплаване започва дейност с Ju-52.

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Непрочетено мнение от борден » вт ное 13, 2007 10:00 am

Както писа Онуфри - първия самолет на ТАБСО е Ju-52. След това: Ли-2, Ил-14, Ан-14, Ил-18, Ан-12, Ан-24, Ту-134, Як-40, Ту-154.
В Предприятието за специализирани авиационни услуги (ПСАУ - по-късно преобразувано в Хемус Ер и Хели Ер): Ан-30, L-410, Ми-8, санитарни Як-40. В учебния център на Балкан - Як-40.
Селската авиация - отделна голяма тема.

eagle1
Мнения: 5
Регистриран: чет окт 18, 2007 9:22 am

Непрочетено мнение от eagle1 » вт ное 13, 2007 11:40 am

Много благодаря за горната информация! A кога всъщност превозвача бива прекръстен на БГА Балкан?

onufrii
Мнения: 86
Регистриран: ср окт 10, 2007 2:46 pm

Непрочетено мнение от onufrii » вт ное 13, 2007 12:29 pm

Кога е ползван Ан-30 и какъв? 055 ли? И защо е ползван специализиран самолет - за нетранспортни задачи ли?

Mig23
Мнения: 31
Регистриран: ср окт 10, 2007 5:46 pm

Непрочетено мнение от Mig23 » вт ное 13, 2007 12:33 pm

Ето тук малко инфо

http://bg.wikipedia.org/wiki/

Балкан (авиокомпания)
от Уикипедия, свободната енциклопедия
(пренасочване от Балкан (компания))
Авиокомпания Балкан
Основана: 1946 г.
Закрита: ноември 2002 г.
Седалище: София, България
Собственост на: Република България

Балкан (IATA код: LZ; ICAO код: LAZ) е българска авиокомпания, съществувала от 1946 до 2002 г.

Създадена е като смесено българо-съветско дружество за граждански авиотранспорт под името „ТАБСО“ (означава транспортно авиационно българо-съветско общество). Първата редовна въздушна линия е София-Бургас, открита от Георги Димитров. Полетът се е осъществявал със самолет Ли-2. По-късно българската държава изкупува дела на СССР.

Има статут на национален превозвач и е държавна собственост до 1999, когато е приватизирана в опит да бъде предотвратен нейният фалит. След закриването на „Балкан“ поради несъстоятелност през ноември 2002 правителството създава нова държавна авиокомпаниямесец по-късно, наречена България Ер.

В най-силните си години 1967-1985 г. „БГА Балкан“ е добре развита структура, поддържаща десетки международни и вътрешни въздушни линии. В този период се използват самолетите Ан-24 и Ил-18 (витлови) и Ту-134, Ту-154, Як-40 (реактивни). Най-дългата редовна линия на "Балкан" е София-Триполи-Лагос-Хараре. По гъстота на вътрешните въздушни линии спрямо територията на страната, България е сред първите в Европа. Редовно се поддържат линиите от София до Варна, Бургас, Силистра, Русе, Търговище, Горна Оряховица и Видин. През различни периоди има полети до Пловдив, Стара Загора и Кърджали (с вертолет Ми-8).

Сред основните външни линии са до Москва, Берлин, Прага, Варшава, Париж, Лондон, Будапеща, Атина, Ларнака, Брюксел, Цюрих, Мюнхен и др. Редовни полети до САЩ се осъществяват за кратък период от време след демократичните промени през 1989 г., когато са взети на лизинг първите самолети Боинг и Ербъс.

Историята на „Балкан“ е белязана и с няколко катастрофи със значителен брой човешки жертви.

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Непрочетено мнение от борден » вт ное 13, 2007 3:21 pm

onufrii написа:Кога е ползван Ан-30 и какъв? 055 ли? И защо е ползван специализиран самолет - за нетранспортни задачи ли?
В експлоатация в "Балкан" от 12.09.1978 г. Регистрация LZ-AEG, заводски номер 1107. След създаването на ПСАУ ("Хемус Ер"), е прехвърлен там. Снимка.

Експлоатира се до началото на 90-те години, когато е продаден на Чехословакия (постъпва на въоръжение в техните ВВС на 03.03.1991 г.
Още с нашата окраска:
Изображение

При разделянето на Чехословакия остава във ВВС на Чехия, където има борден номер 1107.Снимка.

Самолета е използван за аерофотозаснемане и транспортни задачи.

Потребителски аватар
tu-134
Мнения: 957
Регистриран: чет юли 17, 2008 7:28 am

Стари снимки от София

Непрочетено мнение от tu-134 » нед окт 12, 2008 11:53 pm

В момента качвам колекция от снимки от София снимани от Richard Vandervord през Август 1992 в сайта www.bgspotters.net който не е имал шанс да ги види, ето първите:

http://pic.bgspotters.net/?id=17580
http://pic.bgspotters.net/?id=17576
http://pic.bgspotters.net/?id=17575
http://pic.bgspotters.net/?id=17574

Доста уникални и носталгични кадри има а някой от тези самолети до сега не съм ги виждал на снимка.

Moss
Мнения: 1328
Регистриран: пон окт 08, 2007 5:24 pm

Re: Стари снимки от София

Непрочетено мнение от Moss » пон окт 13, 2008 9:32 am

LZ-ANN е вероятно е бракуван?





Сашо
[Site Admin]
Мнения: 1751
Регистриран: ср окт 03, 2007 12:42 pm
Местоположение: София

Re: Стари снимки от София

Непрочетено мнение от Сашо » вт окт 21, 2008 5:44 pm

Eй, много интресно, върнаха ме в младостта (началото и средата на 90-те години, когато стоянката на северия район изглеждаше така).

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Стари снимки от София

Непрочетено мнение от Грозев » пон окт 27, 2008 1:44 pm

Лека корекция само.
LZ-FAA не е бил на Жандармерията по онова време (най-малкото не е съществувала Жандармерия). През 1992 г. машината е още на МВР, подчинена на управление "Тил". 1993 г. вертолетите са прехвърлени на "Вътрешни войски", които по онова време също са част от МВР, де.
По-късно вертолета става борд 510. Ето как изглеждаше преди две години - http://pic.bgspotters.net/?id=9124

Иначе снимките са с епохална историческа стойност!
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
embraer
Мнения: 36
Регистриран: чет мар 19, 2009 12:47 pm
Местоположение: SOF

Re: Стари снимки от София

Непрочетено мнение от embraer » чет мар 19, 2009 3:33 pm

Страхотни снимки! Къде ли са тези машини сега?
Много ми е интересно какими судьбами Ту-154 на северокорейската Air Koryo е стигнал чак до София (Air Koryo тогава е летяла единствено до Пекин и Москва, сега лети само до Владивосток и Пекин). Какво ли са търсили при нас поданиците на Великия Вожд и Любиния Ръководител?....
http://pic.bgspotters.net/?id=17574

А ето и видеозапис от YouTube, направен по време на полет Пхенян-Пекин:

http://www.youtube.com/watch?v=wXEGCS20C7Q

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Стари снимки от София

Непрочетено мнение от Грозев » пон мар 23, 2009 1:01 am

До 199инякоя севернокорейците са имали редовна линия Пхенян - София.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
tu-134
Мнения: 957
Регистриран: чет юли 17, 2008 7:28 am

Re: Стари снимки от София

Непрочетено мнение от tu-134 » вт мар 24, 2009 11:10 am

embraer написа:Страхотни снимки! Къде ли са тези машини сега?
Някой са нарязани, някой още летят, някой са в София и гният. Коя машина те интересува? Мога да ти дам информация.

Потребителски аватар
embraer
Мнения: 36
Регистриран: чет мар 19, 2009 12:47 pm
Местоположение: SOF

Re: Стари снимки от София

Непрочетено мнение от embraer » ср мар 25, 2009 11:20 am

tu-134 написа:
Някой са нарязани, някой още летят, някой са в София и гният. Коя машина те интересува? Мога да ти дам информация.
Здравей Tu-134, специално ме интересуват 154-ките и 134-ките на Балкан , имам стари носталгични спомени- толкова пъти съм летял SOF-SVO и обратно с тях през 80-те. Особено по-новите 154М с бордни номера LZ-BT.. Къде ли са след манипулациите на Гад? Дали още летят някъде или са нарязани? По логика би трябвало още да имат ресурс, ако не греша. А къде са An-24-ките, които обслужваха SOF-BOJ и SOF-VAR? Ил-18-ките сигурно са нарязани всичките, макар че ако се погледне сателнтната снимка на SOF от google maps, се виждат доста изоставени машини от всички модели. BTW някой от специалистите или инсайдерите на софилското летище може ли да каже за какво служи сградата от другата страна на двата терминала - доста стара- с керемиден покрив и кула:
http://maps.google.com/maps?f=q&source= ... 4&t=h&z=17
Никога не съм ходил в тази част на летището. На apron-a около нея има доста захвърлени машини.

Потребителски аватар
gig
Мнения: 507
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:20 am
Местоположение: Sofia

Re: Стари снимки от София

Непрочетено мнение от gig » ср мар 25, 2009 11:34 am

Сградата е офиса и хангара на Heli Air. Кулата е метеорадара на летище София. Повечето от самолетите са на транспортната авиобаза (това са стоянките на военните).
Сашо написа:Давай Гриша, че сбирка без теб е като авиошоу без Свилен Иванов!

Отговори