Как се става пилот в ГА? (обучение и реализация)

Всички аспекти на съвременната гражданска авиация
Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от Грозев » пон май 16, 2011 5:57 pm

Привет,

Въпросите са ти доста комплексни и е еднозначни отговори за най-важните неща няма да получиш. Но все пак ще пробвам да ти отговоря.
Вариантът с ТУ не съществува, защото вече няма т.нар. "държавна поръчка" за пилоти. До преди три години това нещо бе факт и наистина почти безплатно можеше да станеш пилот от гражданската авиация.
Долна Митрополия не е вариант за теб, защото искаш да се ориентираш към гражданската авиация. Няма вариант да се обучаваш там без пари и на четвъртата година да кажеш "Чао" и да яхнеш Боинга. На теория вариант е след като прослужиш във ВВС каквото се полага (15 години) да преминеш през ускорен курс, който ти дава бривет за граждански пилот. Но тази опция я няма за пресен курсант от долна със 100 - 150 часа зад гърба си. Ако те влече военната кариера можеш да видиш тук:
:arrow: viewtopic.php?f=1&t=132

Третият вариант е единствения, който е реалистичен в момента.
Плащаш и учиш в един от няколко авиационни учебни цетрове (АУЦ). ЧТК далеч не е единствения вариант. Обучението се състои от теория и практика, като и двете могат да се взимат къде ли не у нас. Има и Еър Спорт, и БВЦ, и ИВТ, и Еър Скорпио. Прегледай какво и как предлагат на по-долните линкове и най-добре отдели няколко дни за срещи в тези центрове.
:arrow: http://www.bac-fto.com/
:arrow: http://www.sofiaflighttraining.com/
:arrow: http://www.airsport.bg/
:arrow: http://www.aviocenter.com/
:arrow: http://www.airscorpio.bg/

Относно цената (50 000 евро) не е точно така. Въпреки, че има значение дали ще правиш интегриран курс или нещата ще ги взимаш на части, то цената съвсем до скоро беше около и малко под 40 000 евро.
Едва ли някой може със сигурност да ти каже за колко време ще си върнеш инвестицията. Наистина обучението е около две години, но като излезеш със CPL/IR и 200 часа зад гърба си не очаквай, че ще те вземат на работа веднага в голяма авиокомпания. Често хората си плащат допълнително на АУЦ-овете за да трупат още часове във въздуха, което им е допълнително предимство в търсенето на работа. Други пък се хващат в малки авиокомпании или даже АУЦ-ове, където работят за жълти стотинки, но с идеята да трупат часове.
Та кога и как ще бъдеш взет на работа в голяма авиокомпания, където и парите са големи е въпрос на моментното състояние на пазара и на твоите умения да се пласираш. Стартовата заплата на втори пилот в българска авиокомпания е около и под 2000 лв. Тавана при опитен командир е някъде над 8000 лв., но трябва да знаеш, че при повечето авиокомпании, най-вече чартърните, реалното заплащане зависи от това колко си летял този месец. Така, че нещата варират. Перспективите за растеж и развитие също са Божа работа и едва ли някой може да прогнозира как ще стоят нещата в авиокомпанията Х в следващите няколко години.
Anyone who fights for the future, lives in it today

_dogmeat
Мнения: 2
Регистриран: пон май 16, 2011 12:17 am

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от _dogmeat » пон май 16, 2011 7:14 pm

Благодаря Ви за информативния пост, г-н Грозев. Явно нещата като цяло са доста мъгливи и цената, която човек трябва да плати, както финансова, така и психическа, е доста висока. Както казват, авиацията дава много, но и много взима.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от Грозев » пон май 16, 2011 7:19 pm

Сериозно препоръчвам да отделиш достатъчно време за да обиколиш всички АУЦ-ове и да разпиташ подробно кое, как, колко и прочие. Така ще започнеш да придобиваш по-ясна картина в главата си, а ако имаш други въпроси сме винаги насреща :)
Anyone who fights for the future, lives in it today

slav4o1
Мнения: 19
Регистриран: пон фев 04, 2008 6:28 am

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от slav4o1 » вт май 31, 2011 6:54 pm

Моята препоръка е като ще даваш пари, го направи в Англия или в Испания. Шансовете за реализация в България в момента, и в близкото бъдеще, са минимални, изкараш ли Английски или Испански бривет ще увеличи твоите шансове. А отделно като си в някое АУЦ там може да направиш ценни контакти..

mario3373
Мнения: 3
Регистриран: чет юни 23, 2011 9:39 pm

Re: Частен Транспортен Колеж (ЧТК)

Непрочетено мнение от mario3373 » пон юни 27, 2011 10:22 pm

Здравейте, искам да попитам колко пари струва обучението на летец-пилот, къде най-лесно мога да се реализирам след завършването на колежа или университета и кое е по - добре да се завърши -колежа или университета/ТУ/?

slav4o1
Мнения: 19
Регистриран: пон фев 04, 2008 6:28 am

Re: Частен Транспортен Колеж (ЧТК)

Непрочетено мнение от slav4o1 » пон юни 27, 2011 11:49 pm

Здравей Марио,
Обучението струва около 40000-50000 евро, точна сума няма тъй като варира спрямо доста фактори. В ТУ доколкото чух (не съм сигурен на 100%) държавната поръчка за 8-9 летци вече я няма и там също се плаща за курсовете в Еър Скорпио ,и накрая излиза подобна сума + таксите на университета. Отнема повече време но излизаш с бакалавърска степен.

ketal
Мнения: 32
Регистриран: съб окт 18, 2008 12:59 pm
Местоположение: София/Плевен

Re: Частен Транспортен Колеж (ЧТК)

Непрочетено мнение от ketal » вт юни 28, 2011 10:40 pm

slav4o1 написа:Здравей Марио,
Обучението струва около 40000-50000 евро, точна сума няма тъй като варира спрямо доста фактори. В ТУ доколкото чух (не съм сигурен на 100%) държавната поръчка за 8-9 летци вече я няма и там също се плаща за курсовете в Еър Скорпио ,и накрая излиза подобна сума + таксите на университета. Отнема повече време но излизаш с бакалавърска степен.
Бакалавърската степен единствено може да ти послужи за реализация като инженер или техник в ГА.За летец пилот не оказва никакво значение.
Иначе държавната поръчка в ТУ вече я няма.
РУД на максимал.

bongo_and1
Мнения: 5
Регистриран: пет авг 05, 2011 1:16 pm

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от bongo_and1 » пет авг 05, 2011 3:34 pm

Добър ден!

Причетох постовете и реших,че мога да съм от полза на интересуващитесе за професията летец-пилот от ГА.Това,което прочетох като цяло е абсолютно вярно с изключение на едно,две неща които обаче според мен са съществени!
Аз преди няколко дена завърших бакалавърската си степен в ТУ-София, авиационна техника и технологии(за която в момента няма държавна поръчка за пилоти),а също така миналата година завърших и курс в ЧТК,ATPL курса за професионален пилот.Това което аз и моите колеги,посещаващи и двата курса можем да споделим е,че да обучението в АУЦ е най-бързият начин,но определено не е най-добрият!
Това което имам предвид,е че теоретичното обучение е 7 месеца,което е крайно недостатъчно за необходимото усвояване на всички дисциплини!Да,предимството е че повечето преподаватели,които водят лекции са хора от летателният бранш,но дори те а и други все още доста дискутират,дали за тази отговорна професия(безценният човешки живот) е правилно да има толкова кратко обучение,или трябва да се върне към старият му вариант с висше авиационно образование!Разбирасе,всеки може да си чете допулнително и да се развива в професионален план,което е и задължително,но това в повечето случаи се получава трудно,ако вече нямаш добре положена основа,т.е фундаментът,който е жизнено необходим за един добър летец!За съпоставка мога само да кажа,че по-голяма част от колегите ми от ЧТК,в момента изпитват доста големи трудности при взимането на изпитите пред ГВА,а други даже повтарят теоретичнияр курс на други места или в чужбина,защото цитирам:"Почти нищо не помня от курса".Разбирасе има и изключения,но като цяло,тези които са завършили ТУ,имат по-малки проблеми при явяването на новите изпити ,които са на английски език пред ГВА,а да не говорим че и доста по-добре е асимилирана цялата информация през годините и те буквално само надграждат за тези изпити(не са на принципа,взет и забравен).Освен това моите наблюдения са че и по-добре се пласират на пазара,т.е предпочитани са!Говоря за обективен конкурс!
В началото и аз разсъждавах така,както повечето колеги тук...за какво ми е бакалавър той не е нужен за летец,но това е една много голяма заблуда и доста неправилно разсъждение!За съпоставка може да се види,дори в чуждите форуми летци съветват освен обучението за летец,задължително да се искара висшо техническо образование,а в най-добрият случаи авиационно.
Има и други предимства да "изчакаш" във времето с няколко години!
Първо в повечето чужди авиокомпании,а скоро мисля,че дори и тук ще е така(би трябвало да стане така),в повечето случаи шев пилота,шев на "traininga",шеф оперативен отдел и др.,става човек,който е със солиден опит и освен това има висше образование(да не кажа даже магистратура).Т.е.ако искаш да имаш и по-нататъшно развитие,трябва да навлегнеш и на това.
Друго предимство е това,че така си "подсигуряваш" и гърбът в случай,че недаи си,някак си нещо стане и не можеш да продължиш медицинската си годност...това директно те оставя на улицата без занаят и без висше образование,което за напред ще става дори като програма минимум,за да си търсиш каквато и да е работа!
Има и още много други предимства и възможни варианти,за да си докараш необходимите пари за обучение и то благодарение на дипломата ти за висше образование!

Така че аз съм твърдо зад варианта,ако човек е решил да става летец,задължително да мине и през този етап!Все пак...после жив и здрав да е,ако е решил цял живот ще лети! :)

Надявам се да съм бил полезен,поздрави на всички!

ketal
Мнения: 32
Регистриран: съб окт 18, 2008 12:59 pm
Местоположение: София/Плевен

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от ketal » вт авг 09, 2011 8:52 pm

bongo_and1 написа:Добър ден!

Причетох постовете и реших,че мога да съм от полза на интересуващитесе за професията летец-пилот от ГА.Това,което прочетох като цяло е абсолютно вярно с изключение на едно,две неща които обаче според мен са съществени!
Аз преди няколко дена завърших бакалавърската си степен в ТУ-София, авиационна техника и технологии(за която в момента няма държавна поръчка за пилоти),а също така миналата година завърших и курс в ЧТК,ATPL курса за професионален пилот.Това което аз и моите колеги,посещаващи и двата курса можем да споделим е,че да обучението в АУЦ е най-бързият начин,но определено не е най-добрият!
Това което имам предвид,е че теоретичното обучение е 7 месеца,което е крайно недостатъчно за необходимото усвояване на всички дисциплини!Да,предимството е че повечето преподаватели,които водят лекции са хора от летателният бранш,но дори те а и други все още доста дискутират,дали за тази отговорна професия(безценният човешки живот) е правилно да има толкова кратко обучение,или трябва да се върне към старият му вариант с висше авиационно образование!Разбирасе,всеки може да си чете допулнително и да се развива в професионален план,което е и задължително,но това в повечето случаи се получава трудно,ако вече нямаш добре положена основа,т.е фундаментът,който е жизнено необходим за един добър летец!За съпоставка мога само да кажа,че по-голяма част от колегите ми от ЧТК,в момента изпитват доста големи трудности при взимането на изпитите пред ГВА,а други даже повтарят теоретичнияр курс на други места или в чужбина,защото цитирам:"Почти нищо не помня от курса".Разбирасе има и изключения,но като цяло,тези които са завършили ТУ,имат по-малки проблеми при явяването на новите изпити ,които са на английски език пред ГВА,а да не говорим че и доста по-добре е асимилирана цялата информация през годините и те буквално само надграждат за тези изпити(не са на принципа,взет и забравен).Освен това моите наблюдения са че и по-добре се пласират на пазара,т.е предпочитани са!Говоря за обективен конкурс!
В началото и аз разсъждавах така,както повечето колеги тук...за какво ми е бакалавър той не е нужен за летец,но това е една много голяма заблуда и доста неправилно разсъждение!За съпоставка може да се види,дори в чуждите форуми летци съветват освен обучението за летец,задължително да се искара висшо техническо образование,а в най-добрият случаи авиационно.
Има и други предимства да "изчакаш" във времето с няколко години!
Първо в повечето чужди авиокомпании,а скоро мисля,че дори и тук ще е така(би трябвало да стане така),в повечето случаи шев пилота,шев на "traininga",шеф оперативен отдел и др.,става човек,който е със солиден опит и освен това има висше образование(да не кажа даже магистратура).Т.е.ако искаш да имаш и по-нататъшно развитие,трябва да навлегнеш и на това.
Друго предимство е това,че така си "подсигуряваш" и гърбът в случай,че недаи си,някак си нещо стане и не можеш да продължиш медицинската си годност...това директно те оставя на улицата без занаят и без висше образование,което за напред ще става дори като програма минимум,за да си търсиш каквато и да е работа!
Има и още много други предимства и възможни варианти,за да си докараш необходимите пари за обучение и то благодарение на дипломата ти за висше образование!

Така че аз съм твърдо зад варианта,ако човек е решил да става летец,задължително да мине и през този етап!Все пак...после жив и здрав да е,ако е решил цял живот ще лети! :)

Надявам се да съм бил полезен,поздрави на всички!
Много си прав за изказването ти, че изпитите са "Взимаш и забравяш" , за това сигурно кадрите от ТУ са по-добре подготвени от тези в АУЦ-овете.Като възпитаник на ЧТК (Техник) и по настоящем студент в Долна Митрополия правя съпоставка между професионалното и висшето образование в България.Във Висшето просто взимаш и забравяш даже по какво си се явил на изпит.В ЧТК, а предполагам и в другите АУЦове се учи строго практически насочени дисциплини.Тук е момента да отворя една скоба и да спомена, че всичко си зависи от човека!!!Има всякакви недомислици на природата завършващи и 2та типа учебни заведения.Като човек имащ пряка връзка с летателния състав със 100 процентова убеденост мога да заявя, че техническата подготовка на летеца е много важна за негово бъдещо усвояване на материалната част и комуникацията с инженеро-техническия състав (ИТС)!!!От тази гледна точка точка може би летец завършил в ТУ е по-добре подготвен от такъв завършил АУЦ.Отново отварям скоба, ако младия пилот иска да е нещо повече от обикновен шофьор трябва да се интересува от техническите решения приложени в ЛА, който пилотира.Трябва да познава системите му, конструкцията и оборудването.За мен е истинско облекчение, когато летеца знае как и защо лети самолета му и най-вече как работят системите му.Така летеца насочва и подпомага ИТС в отстраняването на отказа, като по този начин се печели ценно време.
Факт е, че в ГА има летци завършили както ТУ така и АУЦове.Кои са по-добре подготвени могат да кажат командирите в чиито екипаж са били зачислявани летци от 2та вида учебни заведения.Ако има такива във форума нека си кажат тежката дума.
Това е мое мнение, на човек от техническия състав със скромна практика.
РУД на максимал.

bongo_and1
Мнения: 5
Регистриран: пет авг 05, 2011 1:16 pm

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от bongo_and1 » вт авг 09, 2011 11:47 pm

Така е,абсолютно подкрепям мнението ти "ketal"!Наистина,ако летеца иска да не е поредното шофьорче,което си играе с ръчки и бутони,той трябва да познава много по-задълбочено машината си,системите й,освен другите му задължения,които са по дефолт.А и както ти спомена,комуникацията с ИТС трябва да е безупречна,за такъв тип професионалисти!

airtop
Мнения: 12
Регистриран: ср фев 25, 2009 12:15 pm

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от airtop » ср авг 10, 2011 11:41 am

И аз съм завършил Долна Митрополия, а след това ЧТК - вечерния курс. Личните ми изводи са, че да учиш 5 години за пилот е абсолютна загуба на време, средства и енергия. На кой пилот ще са му нужни знания по висша математика, физика на ядрото, съпромат (задълбочни знания, не обща представа) и куп други глупости, с които се запълват въпросните 5 години.

Довода за възможността да се издигаш в кариерата благодарение на висшето си авиационно образование също не ми се струва сериозен. Човек може да учи задочно и докато лети активно. Освен това по-добре е да се завърши авиационен мениджмънт отколкото специалността АТТ в ТУ.

Относно качествата на едните и другите - не е важно какво си завършил, а дали искаш да си професионалист или не. Дори смея да твърдя, че все пак завършилите АУЦ имат по-голям шанс да научат нещо, просто защото нещата са концентрирани около бъдещата им професия, докато студентите със сигурност губят нишката в цялата каша от никому ненужни формули, закони, теореми, диференциални уравнения с три неизвестни и т.н.

На момчетата и момичетата на по 18-20 г. бих препоръчал да завършат теортичен курс в някой от АУЦ-вете (ЧТК, ИВТ и т.н.), да си налетят часовете (по възможност в чужбина защото е по-евтино и по-качествено обучението - аз летях в САЩ) и да си намерят работа. По нататък може да мислят за висше образование по желана от тях специалност. По този начин когато техните връстници, избрали пътя на висшето тепърва ще започват с летателен курс и евентуално търсене на работа, нашите 'необразовани' пилоти вече може и да са командири, оглеждащи се за подходящо училище с авиционен MBA профил. А за пропуснатите ползи във финансово изражение на 'висшистите' няма да говорим.

Уточнявам, че мнението ми е относно обучението за професията 'Пилот' и няма за цел да неглижира висшето образование в България, като цяло (макар че определено нещата не са съвсем наред с него).

За бъдещите учени, изследователи и авиоконструктори - висше авиационно образование, за пилотите - курс!

bongo_and1
Мнения: 5
Регистриран: пет авг 05, 2011 1:16 pm

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от bongo_and1 » ср авг 10, 2011 2:14 pm

Ами да,така е,наистина всичко зависи до това какъв професионалист искаш да си!
Но относно коментара,който беше всъщност "висше образование",за да имаш по-нататъшни възможности за развитие в йера̀рхията,а не специално "висше авиационно образование",смятам че си е абсолютно сериозен,особено ако се разровите да видите какво става в чужбина и че това им е един от критериите за подбор на по-високи постове!
Относно,кое е по-добре да се завърши,разбирасе всеки сам си решава за себе си!Но не съм съгласен с концепцията ,че да завърша авиационен мениджмънт,който в Българиа,даже там където се предлага не е и във форма на висше образование,а е само специализациа(курс),е по-добре от специалността АТТ в ТУ-София(завършил съм АТТ,а и отделно ATPL курса в ЧТК-за това правя съпоставката),като се има в предвид,че говорим за изграждане на знания в професията пилот!Това е като да ми кажете,че тези хора,които в момента се обучават на някои места,и са завършили специалности като "оперно пеене" и "музика"(това са истински случаи) в съответния ВУЗ,ще имат по-добра техническа подготовка и познания върху съответните дисциплини и въобще ЛА като цяло!!!Както по-горе беше описал един от участниците във форума,работещ като авиационен техник,за ИТС е много по-добре,удобно и необходимо да комуникира с пилот,който е добре запознат с материата и особеностите на ВС,разбиращ техническите му характеристики и проблеми(на цялата система),а не примерно да почне да им говори с ноти(грубо казано),или да вдига рамене!
Освен това,да в началото се учат неща,които по-скоро човек ги ползва за обща представа,а не за професията,но на по-късен етап(след втората година,при четири годишен курс на обучение в АТТ-бакалавър),започват дисциплини,които са съсредоточени върху професията пилот и авиационен инженер!Преподават хора от целия бранш,като авиоинженери,пилоти и ръководители полети(и то говоря за действащи)!Дисциплините се учат много по-задълбочено и се отделя много повече време за всяка една поотделно!Всичко това предполагам не е включено в програмата на авиационен мениджър или оперен певец,или?!Да не коментирам и на какви въпроси съм бил свидетел,отправени от такива хора...!А относно формулите и диференциалните уравнения,те остават в първите две години.По време на реалното теоретично обучение,което казах е до края на бакалавърската степен се набляга много повече на физиката на всички процеси,така че да разбереш,за какво става въпрос,а не да зубриш някви безмислени уравнения,които са включени, но повече за допълнителна представа,ако те интересува!Хората там гледат с много по-голяма важност на разбирането на самите процеси!
А и да не говорим като цяло за висшето образование,чв задачата му е да те научи да мислиш много по-развито и комплексно в дадена сфера и въобще като цяло!Нещо,което се постига с доста продължително време,а не за 7 месеца интензивен курс!Пак казвам,ВИНАГИ ИМА И ИЗКЛЮЧЕНИЯ,но в момента говорим за цялостната картина и въобще смисъла на висшето авиаионно образование за летец!

Не критикувам никого,всеки има право на мнение и всеки сам избира за себе си,и всеки сам определя пътя,който да извърви!Винаги човек който е решил да се образова,може да го направи по най-различни начини,но това са фактите,които според мен трудно може да не се отбележат!

airtop
Мнения: 12
Регистриран: ср фев 25, 2009 12:15 pm

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от airtop » ср авг 10, 2011 2:56 pm

Реално погледнато, за да станеш шеф/част от мениджърския екип в някоя авиокомпания не се изисква авиационно образование, а мениджърски умения и подготовка. За да станеш пилот се изисква теоретичен и летателен курс. Другото са екстри, които не са оправдани. И да уточним нещо - целта на пилота не е да улеснява инежерно-техническия състав, а да лети максимално безопасно и ефективно. Тези неща не се учат в университета, а в самолета. Разбира се не искам да омаловажавам теоретичната подготовка с това си изказване. Няма начин да си истински професионалист ако не знаеш как лети това чудо, наречено самолет и как е създадено. За да научиш тези тайни, обаче не е нужно да губиш 5 от най-ценните си години в университета.
А колкото до оперното пеене и музиката - с нищо няма да попречат на някой да стане перфектен пилот стига да иска и да положи нужните усилия.

Между другото в повечето страни този спор е в плоскостта интегриран срещу модулен курс, а не курс срещу висше образование.

bongo_and1
Мнения: 5
Регистриран: пет авг 05, 2011 1:16 pm

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от bongo_and1 » ср авг 10, 2011 4:04 pm

Ами да,защото просто концепцията е различна на двете и както спомена,всичко зависи от това по какъв начин искаш да инвестираш в бъдещето си.Това,което аз подкрепям като идея ,е че тази теоретична подготовка е от много по-голяма полза,отколкото да вреди!Дадох пример около това,което се случва в момента,а и както казах винаги има изключения.Т.е. това точно какъв си няма значение,ако си решил твърдо,както ти каза да се положат необходините усилия.Това,което давам аз за пример е след завършването на единият курс на теоретично обучение и на другият, какво е положението,а от там на татък кой,как ще продължи си зависи само и единствено от човека!
А мениджърските умения,за които говориш може да притежава всеки.За това аз още в първият ми пост по тази тема,казах че за да може да се развиваш по-нататък,и за да има нещо.с което да се отличаваш от другите с такива умения трябва
Има и други предимства да "изчакаш" във времето с няколко години!
Първо в повечето чужди авиокомпании,а скоро мисля,че дори и тук ще е така(би трябвало да стане така),в повечето случаи шеф пилота,шеф на "traininga",шеф оперативен отдел и др.,става човек,който е със солиден опит и освен това има висше образование(да не кажа даже магистратура).Т.е.ако искаш да имаш и по-нататъшно развитие,трябва да наблегнеш и на това.
Визирам,че може и да не е авиационно,т.е всеки сам си избира какво да е,но е задължително,за да можеш така директно да инвестираш в бъдещето си,или поне да имаш допълнителни възможности.
А относно целта на пилота - разликата идва точно тук между обикновенният пилот(шофьор) и добре квалифицираният пилот!На всеки пилот основната му задача е да премине от точка "А" до точка "В" максимално безопасно и ефективно!Но добре квалифицираният пилот(без значение как е придобил знанията си),трябва да има перфектен усет и технически познания за машината,да разбира какво му обясняват от ИТС,да следи техните препоръки и мнения,за да може той сам на базата на тяхната работа и своите добри технически познания да вземе решение за максимално добрата летателна експлоатациа на машината,а не да я яхне като каруца и после да я върне в ужастно състояние,със сумати откази!Защото като се повтори цикъла някоко пъти така,накрая ще дойде ред пак на него да лети с нея,и тогава ако нещо се е разминало,много е вероятно цялото това безхаберно отношение да му се струпа на главата по време на полет изведнъж(или на негов колега)!Практиката познава не малко такива случаи!
И пак искам да уточня,че дискусията се отнася за теоретична подготовка,а не за летателна практика!Летателната практика я оставям на страна ,защото тя зависи от други фактори,които се знаят.Авиатори сами казват,че авиацията се учи първо на земята и после в небето! :)

slav4o1
Мнения: 19
Регистриран: пон фев 04, 2008 6:28 am

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от slav4o1 » ср авг 10, 2011 4:54 pm

bongo_and1 написа: А относно целта на пилота - разликата идва точно тук между обикновенният пилот(шофьор) и добре квалифицираният пилот!На всеки пилот основната му задача е да премине от точка "А" до точка "В" максимално безопасно и ефективно!Но добре квалифицираният пилот(без значение как е придобил знанията си),трябва да има перфектен усет и технически познания за машината,да разбира какво му обясняват от ИТС,да следи техните препоръки и мнения,за да може той сам на базата на тяхната работа и своите добри технически познания да вземе решение за максимално добрата летателна експлоатациа на машината,а не да я яхне като каруца и после да я върне в ужастно състояние,със сумати откази!Защото като се повтори цикъла някоко пъти така,накрая ще дойде ред пак на него да лети с нея,и тогава ако нещо се е разминало,много е вероятно цялото това безхаберно отношение да му се струпа на главата по време на полет изведнъж(или на негов колега)!Практиката познава не малко такива случаи!
И пак искам да уточня,че дискусията се отнася за теоретична подготовка,а не за летателна практика!Летателната практика я оставям на страна ,защото тя зависи от други фактори,които се знаят.Авиатори сами казват,че авиацията се учи първо на земята и после в небето! :)
bongo_and1 написа:а не да я яхне като каруца и после да я върне в ужастно състояние,със сумати откази!
Това което си написал е абсурдно.

Не разбрах това какво общо има с висшето образование? Техническите характеристики на даден самолет са индивидуални спрямо неговият вид и за да се кфалифицира даден пилот на самолет (Type Rating) трябва да покрие теоритичен норматив (тест), който никак не е лек. Airtop това се опитва да каже че не ти трябват 5 години да учиш всякаква суха теория като по-голямата част от нея няма да е нужна. Този пример който си дал не е реален тъй като , като втори пилот ти никога няма да докоснеш Тек-лога на самолета, да взимаш решения, има си командир който в повечето случай ще има минимум 2000-3000h на самолета и го познава добре , има си MEL и тн. Нереални са тия сценариота които пишеш. Висшето няма да ти лети самолета така че много по-добре да си добре подготвен практически за работа. (Не умаловажавам теоритичната подготовка, но тя идва с Тype Rating-a) .

bongo_and1
Мнения: 5
Регистриран: пет авг 05, 2011 1:16 pm

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от bongo_and1 » ср авг 10, 2011 5:13 pm

Това беше образно казано,разбирам за какво говориш,идеята беше по-точно насочена към комуникацията с ИТС,за начина по който пилота възприема нещата и за фундамента на началната теоретична подготовка,а то че после има 'type rating' ,това е ясно.,както също е ясно,че после нещата си идват и с практиката.Идеята е че всичко е комплексно,а висшето образование го коментираме за евентуалните му ползи от него какви са.

slav4o1
Мнения: 19
Регистриран: пон фев 04, 2008 6:28 am

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от slav4o1 » ср авг 10, 2011 5:33 pm

Фундаментите се учат в ATPL теорията, после специализацията е в Type Rating-a. Ако някой е учил и слушал добре (което е наложително за положителни резултати в тези курсове), пилотът ще е добре подготвен. Единственото преимущество на Висше-то е че при загуба на медицинска годност, може да се прекфалифицираш по-лесно. Намирането на работа в повечето случай е късмет, правилното време в правилната компания. И ако има асесменти те са базирани на ATPL теорията и сесия в тренежор, където практическата подготовка е от огромно значение. :)

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от борден » чет авг 11, 2011 10:03 pm

Досегашните ми наблюдения върху гражданската авиация (българска и чужда) говорят следното:
1. Като правило летците не стават за мениджъри на каквото и да е ниво (освен, разбира се, на поверения им екипаж). Причини за това има може би много, но аз бих назовал:
- Никой не ги е учил да бъдат мениджъри, а и във всекидневната им работа не се налага да управляват нещо повече от една автоматична машина (за което мениджърски умения не се изискват), един втори пилот и няколко стюардеси (не особено трудна задача);
- Организацията на работа в една авиокомпания не предполага вземането на каквито и да било решения от летците, изискващи далновидност повече от 5-6 часа (в някои авиокомпании - до 15-16 часа).
- Решенията (изключително отговорни!), за които те са обучавани предполагат вземането на правилно решение, светкавична реакция и воля то да бъде изпълнено докрая, на всяка цена! Но! - на мига. След като свърши полета, човека разписва журнала, взима си куфарчето и си отива вкъщи или хотела - без да го интересува ни най-малко какво е състоянието на самолета, какво ще се случи с пътниците кацнали на запасно летище, кой и как ще организира изпращането на резервен самолет и екипаж и т.н. и т.н. И това е правилно! Никой не очаква летателния състав да управлява подобни процеси - за това трябва да има създадена нужната организация. А организацията я създават тия, които са свикнали да мислят по малко по-различен начин.
- Като правило летците не са особено наясно как се случва "магията" да се напълни самолета с пътници (които са си платили), какво се е случило за да излети самолета, да прелети и кацне там, където трябва. А пък и изобщо - как се е появил точно този самолет в тяхната авиокомпания.
- Ниска мотивация (не си заслужават нервите да бъдеш началник срещу малко по-високото възнаграждение).

2. Поради горното в почти целия свят (освен България и може би Русия) никой не си прави експерименти да поставя на високи ръководни позиции летци.

3. Чакай летец да ти обясни какво не му работи на самолета (има и изключения!!!).

4. В резюме - май наистина няма особен смисъл да учат вишо (както се изрази един бъдещ колега по-нагоре).

ПС: Във военната авиация е по-различно - там още от първите дни във военнното училище бъдещите летци знаят, че ще стават командири, които трябва да управляват повереното им подразделение, съединение и т.н. И изобщо организацията на работата е далеч по-различна.

Потребителски аватар
gig
Мнения: 507
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:20 am
Местоположение: Sofia

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от gig » пет авг 12, 2011 10:02 am

Като чета за комуникацията м/у летателния и техническия състав се сещам за вица, в който мечката карала колело в цирка :lol:
Сашо написа:Давай Гриша, че сбирка без теб е като авиошоу без Свилен Иванов!

Потребителски аватар
Ka32
Мнения: 64
Регистриран: чет авг 28, 2008 9:51 am

Re: Реализация като пилот

Непрочетено мнение от Ka32 » пет авг 12, 2011 5:30 pm

Досегашните ми наблюдения върху гражданската авиация (българска и чужда) говорят следното:
1. Като правило летците не стават за мениджъри на каквото и да е ниво (освен, разбира се, на поверения им екипаж). Причини за това има може би много, но аз бих назовал:
Зависта и злобата никога не са били добър съветник.
"If a man is in need of rescue, an airplane can come in and throw flowers on him,
and that's just about all. But a helicopter could come in and save his life."
Igor I Sikorsky-the inventor of the modern helicopter

Отговори