Знаците на българските ВВС

История на авиацията до 1945 г.
Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Знаците на българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » ср мар 11, 2009 12:46 am

Мотам се аз във wikipedia и попадам на страницата посветена на родните ВВС.
Погледа ми веднага се заковава върху това:

Изображение
Твърди се, че това е емблемата на ВВС между ОФ знака и червената звезда. Както се казва, интересно.
Без да съм кой знае какъв познавач, ми се струва, че тази емблема по-горе някой си я е изсмукал от пръстите по незнайни подбуди.
:arrow: http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0% ... 0%B8%D1%8F
Anyone who fights for the future, lives in it today

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: Знаците на българските ВВС

Непрочетено мнение от борден » чет мар 12, 2009 8:40 pm

И аз преди няколко дена попаднах на същата глупост...

Потребителски аватар
Airbuster
Мнения: 882
Регистриран: чет окт 18, 2007 8:14 am
Местоположение: Back in BG
Контакти:

Re: Знаците на българските ВВС

Непрочетено мнение от Airbuster » вт юли 07, 2009 4:41 pm

На мен пък винаги ми е била интересна историята на тази емблема:

Изображение

за която единствено знам, че е просъществувала само 2 години. Защо са я сменили комунистите и защо не е избрана пак като знак на настоящите ВВС. Определено е по-интересна от сегашната кокарда а пък и нищо подобно не съм виждал като знак на други ВВС.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Знаците на българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » вт юли 07, 2009 10:54 pm

Това е така нареченият "ОФ знак". Създаден е 1945 г. по някое време, с цел бърза замяна на "фашисткия" знак на ВНВВ. Целта на знака е да стилизира буквите "О" и "Ф" - Отечествен фронт.
Ползван е повече от две години (някъде към четири - пет), след което, към 1950 г. е заменен от червената звезда с кокардата вътре.
Anyone who fights for the future, lives in it today

DDt
Мнения: 6
Регистриран: чет сеп 17, 2009 11:48 am

Re: Знаците на българските ВВС

Непрочетено мнение от DDt » нед мар 07, 2010 7:35 pm

А любопитната история публикувана преди години в българска авиационна книга/списание, че първоначално знакът е бил само от бял и червен кръг, като той е просъществувал само два дни, поради близкия до японския опознавателен знак вид, след което е бил пресечен със зелената полоса, къде отиде?

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Знаците на българските ВВС

Непрочетено мнение от Грозев » ср мар 10, 2010 1:22 am

Ще си позволя да цитирам статията на колегата Евгени Андонов публикувана в брой 14 на АЕРО:
На 9 март 1945 г. български бомбирдировач Do-17, летящ към летище Печ в Унгария, е свален. Куриерският самолет с екипаж Петър Моцев и щурмана Карагяуров е атакуван от двойка съветски изтребители „Лавочкин” – Ла-5. Самолетът получава попадения от снарядите на съветските изтребители и приземява аварийно на 25 km от унгарското летище, превърнато в главна база за действие на нашата авиация на Запад. И на земята руснаците продължават да го обстрелват, но екипажът навреме го напуска и се спасява в околните ниви. Това събитие хвърля в смут щаба на Въздушни войски. Проведено е спешно разследване на инцидента. Въпреки това при посещението си при нашите летци водачът на двойката съветски изтребители до последно твърди че е стрелял по „фашистки самолет”. Опитът да се изясни на „братушката”, че българският знак е Х, остава без последствия. Руснакът продължава да твърди, че при крен знакът X се вижда като кръст и при това положение той ще стреля. Летците от 73-о ято, летящи ежедневно по военните трасета между България и Унгария, започват да се страхуват от среща във въздуха със съветските изтребители и искат спешно да се промени многозаслужилият Андреевски кръст.

Затова българското военно командване започва да търси решение, за да обезопаси куриерските самолети, летящи по трасето София–Земун–Печ, и иска предложение от летците в Унгария. Оттам пристига идеята за голям оранжевочервен кръг, заобиколен с 10-сантиметров кант. Без съмнение единствената мисъл на пилотите е тяхната безопасност, гарантирана от ярко виждащ се отдалече сигнален кръг. В София приемат предложението незабавно, но докато в примитивните условия на полевото летище Печ се намерят средства за направата на шаблони и боя, пристига нова заповед от щаба на Въздушни войски, която забранява използването му. Причината е лаконична – това е бойният знак на японските самолети. По спомени на ветерана от 73-о ято Йордан Пелев нареждането е върху червения кръг с канта да се нанесе допълнително зелена ивица с широчина 10–12 cm. Така се оформя документално новият национален опознавателен знак на военната авиация на държавата, която официално се именува Царство България.

Малко по-късно във връзка с политическите борби, последвали организирания на 9 септември 1944 г. от Отечествения фронт преврат, изображението, нанасяно върху самолетите, наподобява завъртяна на 90о буква „ф”. Така този боен знак остава в историята като „ОФ знак”.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Отговори