Какъв е този самолет?

История на авиацията до 1945 г.
Потребителски аватар
German
Мнения: 19
Регистриран: ср окт 10, 2007 10:25 am
Местоположение: Шуменщайн
Контакти:

Непрочетено мнение от German » пон окт 29, 2007 11:29 pm

Ето как би трябвало да изглежда машина от тази група през този период. Вижте знаците по вертикалния кил - това е кодът на групата. Така, че ако видите на снимка такова нещо, значи пак е от нея.


Изображение


Ето още един, този път сребрист, което никак, ама никак не ми помага. :)

Изображение
"...denn wir fahren gegen Engeland!"

Потребителски аватар
German
Мнения: 19
Регистриран: ср окт 10, 2007 10:25 am
Местоположение: Шуменщайн
Контакти:

Непрочетено мнение от German » пон окт 29, 2007 11:33 pm

А този е от друга група, но пак от 15 ВА по време на рейда от Бенгази. Поствам го за да видите английските знаци по стабилизаторите.

Изображение
"...denn wir fahren gegen Engeland!"

Потребителски аватар
German
Мнения: 19
Регистриран: ср окт 10, 2007 10:25 am
Местоположение: Шуменщайн
Контакти:

Непрочетено мнение от German » пон окт 29, 2007 11:49 pm

Е, сега пък и 451 BG се оказа, че е имала такива знаци - оня, втория от трите поредни снимки. Ще взема да се откажа - това е издевателство над изследователските ми способности и старческия ми взор. :(
"...denn wir fahren gegen Engeland!"

Потребителски аватар
German
Мнения: 19
Регистриран: ср окт 10, 2007 10:25 am
Местоположение: Шуменщайн
Контакти:

Непрочетено мнение от German » вт окт 30, 2007 12:10 am

Последно и приключвам. Видях няколко снимки на машини от 460 BG, но нито една от тях(даже и сребристите) не носеше такъв номер в предната част на тялото, а само буква отстрани на фюзелажа. Вариациите на порно-художествена тема под пилотските кабини не ги броя въобще. Какво научих. 460 BG се присъединява към 15 USAAF някъде през април 1944 г. Извършва основно мисии над Югославия, към Братислава и др. Има две книжки издадени за нея, като едната е историята й(изд. 1986 г.), а другата касае членовете на екипажите попаднали в плен. Ще е интересно да се прелистят при удобен случай.
Заключението ми е, че снимката на Blackadder е вероятно на машина от тази група, със сигурност от 15 ВА. И обратно - "либърейтърът" от "моята снимка" е друг и принадлежи към 8 USAAF. Но ако ми попадне другата му снимка обещавам да я постна тук незабавно.
Що се отнася до английските знаци, ами поне за рейда от Бенгази ми стана ясно защо - защото половината от групите за новосъздаващата се 15 ВА са набрани от части на RAF.
Толкоз засега. 8)
"...denn wir fahren gegen Engeland!"

NAVIGATOR
Мнения: 5
Регистриран: вт окт 30, 2007 3:20 am

Непрочетено мнение от NAVIGATOR » вт окт 30, 2007 7:26 am

Тук е събрана доста информация, която внася немалко светлина по въпроса и без съмнение изяснява, че самолетът с двамата "братя по оръжие" пред него е от 460-та бомб. група. Има обаче и доста неточности, поне що се отнася до различните периоди на войната и промените настъпили в организацията на съюзническите сили в Средиземноморския театър на бойните действия (МТО).
German написа: Машините с подобни знаци обаче(върху опашните плоскости) придалежат в повечето случаи към 15 ВА на САЩ, точно тази, която е летяла над Б-я. Още при първия си рейд, на 1.08.1943 г. срещу Плоещ, когато излитат от Бенгази…
Самолетите, които бомбардират Плоещ на 1-ви август 1943 год. не се числят по това време към 15-та възд. армия, а към 8-ма и 9-та! 15-та армия е създадена чак през ноември 1943 год. и представлява стратегическите военновъздушни сили на съюзниците в Средиземноморския район.
SUNDAY, 1 AUGUST 1943
EASTERN MEDITERRANEAN

(Ninth Air Force): In Rumania, 177 B-24's, of the IX Bomber Command (including B-24's on loan from the Eighth Air Force) are dispatched to bomb oil refineries at Ploesti and nearby Campina. The operation (TIDALWAVE) is costly, 54 planes and 532 airmen are lost, but damage to the targets is severe.


Изображение
German написа:…. тези бомбардировачи са носели на вертикалните си килове британски знаци(правоъгълни) и от двете страни. Засега все още се опитвам безуспешно да разбера защо - английския ми куца. :oops: Но дали са имали такова чудо като кокарда и върху хоризонталните - не е много ясно.
Mнoгo американски самолети в Средиземноморската зона са с променени и допълнени знаци, по настояване на английските съюзници. На опашките на самолетите (бомбардировачи, изтребители, свързочни и т.н.) е нанесен т.нар. "fin flash" за по-лесно разпознаване, защото англичаните били "сконфузени" и не били сигурни кой е враг, кой съюзник.
Изображение
Няма американски самолети с английски кокарди, освен ако не принадлежат към RAF (постоянно или временно). Кокардите на опашката на въпросния B-24 не са английски опознавателни знаци!
След приключване на общите операции в Африка (лятото на 1943-та) и след преместването на съюзническите сили в Сицилия и Италия, практиката да се нанасят бритaнски трикольори на опашките отпада. Въпреки това много от "старите" самолети остават с тях до по-късно.
German написа:Що се отнася до английските знаци, ами поне за рейда от Бенгази ми стана ясно защо - защото половината от групите за новосъздаващата се 15 ВА са набрани от части на RAF.
Това не е много точно - виж схема на стратегическите сили в МТО (MASAF) - колко от тях са американски и колко английски. Голямото "дърво" в средата е 15-та армия. "Клончето" вляво, горе е 205-та група на RAF с 4 крила, едното от които южноафриканско.

Изображение
Американските и английските, респ. южноафрикански части са под общо командване, но никога не се смесват в общи въздушни армии. През различни периоди английски или американски генерали командват общите сили (наречени МААF= Mediterranean Allied Air Forces), но отделните армии респ. групи са със собствено командване.
German написа:Ето още един, този път сребрист, което никак, ама никак не ми помага. :)
Изображение
Използвам тази схема, за да покажа снимка на оригинала:
Изображение
Kакто се вижда, подобни знаци на хоризонталния стабилизатор няма, макар самолетът да е от 460-та група!
Знаците на опашката (кокардата и правоъгълникът) може да са използвани само от една или две ескадрили, а не цялата група. Също е възможно те да са били нанасяни в определен период и всички по-стари респ. по-нови самолети да не са получили такива.
A това е една великолепна снимка:
Изображение

Ще е много интересно да се разбере, от кой точно период датира?

Потребителски аватар
reaper
Мнения: 242
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:55 am
Местоположение: Bulgaria
Контакти:

Непрочетено мнение от reaper » вт окт 30, 2007 8:28 am

NAVIGATOR и German, страхотна информация - благодарности.
За последната снимка - мисля че съм виждал снимката в едно издание "WW2 in photos" заедно с коментар. Довечера ще проверя и ще пусна информация ако намеря такава.
if your gonna be dumb you gotta be tough

Потребителски аватар
German
Мнения: 19
Регистриран: ср окт 10, 2007 10:25 am
Местоположение: Шуменщайн
Контакти:

Непрочетено мнение от German » вт окт 30, 2007 8:50 am

Хех! Само по стила на поста съм към 90% сигурен кой го е писал. :wink: Но може и да бъркам, знам ли.
Здравей, приятелю, но не забеляза ли, че последната ти снимка съм я постнал още на предната страница?! Значи в източника откъдето я взех си пише, че е от 460 BG, сега не мога да си спомня дали имаше посочена ескадрила, бях твърде сънен снощи към 2 часа за да помня ясно! :) Но май беше датирана от края на април 1944 г. и се указваше, че машината е ударена от Flak и се влачи обратно към базата си Спинацола в Италия. Пак ще проверя и ще пиша точно какво са дали за нея.
Що се отнася до английските части в състава на 9 ВА(прав си за първоначалното й преди 15-а пребиваване в този ТВД, просто бях забравил, и ме мързеше да уточнявам), в източника(история на бойните действия на частите с B-24 от 15 ВА - на Osprey Ltd) имах предвид, че там пише не за цели части, а за екипажи или нещо в този стил, ще поствам утре направо оригиналния английски текст, а ти ще ни го преведеш най-добре. :wink:
И накрая резонния въпрос: добре, като не са английски, какви са според теб тези кокарди?
"...denn wir fahren gegen Engeland!"

Потребителски аватар
Blackadder
Мнения: 21
Регистриран: ср окт 10, 2007 3:20 pm

Непрочетено мнение от Blackadder » вт окт 30, 2007 9:00 am

И аз се добрах до малко информация!

"Това са маркировки на ескадрила /squadron/. Ето няколко профила от книгата Маркировки и камуфлажи на тежки бомбардировачи В-24 на USAAF 1941 - 1945, том 1. От това, което съм чел, знаците на ескадрилата се слагат и на вертикалните, и на хоризонталните плоскости"

Машината си е чисто американска, с американски знаци. А пък ето и картинка, показва именно кокарда и правоъгълник! И според този източник, маркировките принадлжат на 55th Bomb Wing, 460th BG. Което е част от 15 AF

Изображение
Последна промяна от Blackadder на вт окт 30, 2007 9:09 am, променено общо 5 пъти.

Потребителски аватар
reaper
Мнения: 242
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:55 am
Местоположение: Bulgaria
Контакти:

Непрочетено мнение от reaper » вт окт 30, 2007 9:01 am

NAVIGATOR сигурно има предвид, че янките слагат на опашката английска кокарда по същата причина по която англичаните махат червеното от тяхната кокарда на Тихоокеанския ТВД (поне аз така разбрах).
if your gonna be dumb you gotta be tough

NAVIGATOR
Мнения: 5
Регистриран: вт окт 30, 2007 3:20 am

Непрочетено мнение от NAVIGATOR » вт окт 30, 2007 1:28 pm

German написа:Здравей, приятелю, но не забеляза ли, че последната ти снимка съм я постнал още на предната страница?! Значи в източника откъдето я взех си пише, че е от 460 BG, сега не мога да си спомня дали имаше посочена ескадрила, бях твърде сънен снощи към 2 часа за да помня ясно! :) Но май беше датирана от края на април 1944 г. и се указваше, че машината е ударена от Flak и се влачи обратно към базата си Спинацола в Италия. Пак ще проверя и ще пиша точно какво са дали за нея.

И накрая резонния въпрос: добре, като не са английски, какви са според теб тези кокарди?
Станало е недоразумение!

Снимката, която е в края на моя постинг е копирана от твоя - аз само адмирирам факта, че е намерена! :lol: А ти отговори с подробности откъде е. Интересува ме времето, когато е направена, защото тия кокарди/знаци по хоризонталните плоскости се появяват в по-късните фази на войната.

А кокарда не винаги е национален опознавателен знак. Освен това английските кокарди са други - трите цвята не са с еднаква ширина и т.н.

NAVIGATOR
Мнения: 5
Регистриран: вт окт 30, 2007 3:20 am

Непрочетено мнение от NAVIGATOR » вт окт 30, 2007 1:33 pm

reaper написа:NAVIGATOR сигурно има предвид, че янките слагат на опашката английска кокарда по същата причина по която англичаните махат червеното от тяхната кокарда на Тихоокеанския ТВД (поне аз така разбрах).
Не - янките не слагат кокарди на опашките, а fin flash (трикольора).

Причината е тъй да се каже " с обратен знак" - да бъдат по-добре различавани, а не да не бъдат обърквани с вражеските самолети - англичаните настояват за това - те са консервативни хора и си знаят свойто.

Потребителски аватар
reaper
Мнения: 242
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:55 am
Местоположение: Bulgaria
Контакти:

Непрочетено мнение от reaper » вт окт 30, 2007 2:02 pm

NAVIGATOR написа:а не да не бъдат обърквани с вражеските самолети - англичаните настояват за това - те са консервативни хора и си знаят свойто.
Не съм се изразил правилно. Причината е същата - в Пасифика англичаните махат червеното от кокардата за да не я объркат янките с червеното слънце на японските самолети.
if your gonna be dumb you gotta be tough

NAVIGATOR
Мнения: 5
Регистриран: вт окт 30, 2007 3:20 am

Непрочетено мнение от NAVIGATOR » вт окт 30, 2007 4:07 pm

reaper написа:
NAVIGATOR написа:а не да не бъдат обърквани с вражеските самолети - англичаните настояват за това - те са консервативни хора и си знаят свойто.
Не съм се изразил правилно. Причината е същата - в Пасифика англичаните махат червеното от кокардата за да не я объркат янките с червеното слънце на японските самолети.
Не за да влизам в словесен дуел, а защото наистина не е същото ще го повторя така:

В Пасифика самолетите на съюзниците ЗАЛИЧАВАТ всички червени елементи в опознавателните си знаци, ЗА ДА НЕ БЪДАТ СБЪРКАНИ с японските. Не само английските самолети! При битката за Мидуей (юни 1942) американците замазват с бяла боя червените точки в центъра на звездите по същата причина.

В Средиземноморието, американските самолети ПОЛУЧАВАТ допълнителни знаци, ЗА ДА БЪДАТ РАЗЛИЧАВАНИ по-лесно от съюзника си (за съжаление и от врага!).

Общото разбира се е, че и в двата случая се цели избягване на жертви от т.нар. "приятелски огън".

NAVIGATOR
Мнения: 5
Регистриран: вт окт 30, 2007 3:20 am

Непрочетено мнение от NAVIGATOR » вт окт 30, 2007 4:18 pm

Blackadder написа:Машината си е чисто американска, с американски знаци. А пък ето и картинка, показва именно кокарда и правоъгълник! И според този източник, маркировките принадлжат на 55th Bomb Wing, 460th BG. Което е част от 15 AF

Изображение
Много добро попадение!:D Пише ли с какъв цвят са изпълнени знаците?

Добре се вижда, че това не е точно кокарда, а "геврек" :lol: , защото е на тъмния фон на камуфлажа (отдолу със ситни букви пише "OD scheme"= масленозелен камуфлаж). На некамуфлираните самолети (като на твоята снимка),знаците са малко променени - получава се нещо като кокарда на която средният пръстен е светъл, а външният и вътрешният - тъмни. Явно за контраст.

Потребителски аватар
German
Мнения: 19
Регистриран: ср окт 10, 2007 10:25 am
Местоположение: Шуменщайн
Контакти:

Непрочетено мнение от German » вт окт 30, 2007 8:06 pm

NAVIGATOR,
Ето какъв е текста към снимката от "B-24 Liberator Units of the Fifteenth Air Force", издание на Osprey Pbl от поредицата "Combat aircraft", книжка 21, 2000 г.
Изображение

Мисля, че с инфото на Blackadder, за което всички сме му благодарни, нещата идват по местата си, но мен продължава да ме гложди мисълта, че кокардата на онази снимка не е кръг, а трицветна кокарда.. :) Без да твърдя, че е ОЗ за принадлежност към държава.
"...denn wir fahren gegen Engeland!"

Потребителски аватар
HORNISE
Мнения: 977
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:14 am
Местоположение: София
Контакти:

Непрочетено мнение от HORNISE » ср дек 05, 2007 5:05 pm

А това животно какво е?
Изображение
I take pictures, Photographic pictures...

Изображение

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Непрочетено мнение от Грозев » ср дек 05, 2007 11:06 pm

Без да разбирам много от ретро таралясници, това ми прилича на Fairey Firefly (цък)
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
HORNISE
Мнения: 977
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:14 am
Местоположение: София
Контакти:

Непрочетено мнение от HORNISE » чет дек 06, 2007 11:22 am

Баш това излезе.
I take pictures, Photographic pictures...

Изображение

Малчев 23
Мнения: 211
Регистриран: пет яну 30, 2009 2:32 pm
Местоположение: София

Re: Какъв е този самолет?

Непрочетено мнение от Малчев 23 » вт сеп 14, 2010 7:05 pm

B24H-15-FO 460 група на кралския въздушен флот на 15 ВА-черен правоъгълник и под него черен кръг и двата на жълт фонд.

Отговори