МиГ-3

История на авиацията до 1945 г.
Потребителски аватар
фен27
Мнения: 363
Регистриран: чет сеп 23, 2010 10:54 pm

МиГ-3

Непрочетено мнение от фен27 » вт авг 30, 2011 11:40 pm

Покрай клипчетата от полетите на възстановения МиГ-3 на МАКС 2011 се заинтересувах от самолета и се оказа, че той е рекордьор за времето си по скорост и таван на полета. Явно не е достигнал статута на "легенда" като Spitfire, Me-109, P-51 и Ил-2 например, но лично на мен разнообразното използване на самолета едновременно като височинен изтребител за ПВО и за удари по земни цели ми се струва доста впечатляващо. А и се появяват интересни епизоди от използването му: възстановеният борд от МАКС 2011, е бил пилотиран от лейт. Алексей Алексеев и с него са постигнати въздушни победи срещу един Ме-109Е и един Focke-Wulf Fw 189, като самият Алексеев е загинал, поемайки обстрела срещу своя командир.




Ще се радвам, ако споделяме тук и други епизоди от използването на МиГ-3 през Втората световна война.

Потребителски аватар
фен27
Мнения: 363
Регистриран: чет сеп 23, 2010 10:54 pm

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от фен27 » съб ное 12, 2011 3:15 pm

Боевое применение МиГ-3
.......
На МиГ-3 был совершен и первый за войну воздушный таран. У младшего лейтенанта Дмитрия Васильевича Кокорева 22 июня пулеметы замолчали после первых выстрелов по врагу — в 4.15 утра (по другим данным, на машине отсутствовали боеприпасы). Тогда летчик пошел на таран и винтом отрубил киль стабилизатора самолета противника, который он опознал как Do 215 (на самом деле это оказался Ju-88), после чего благополучно посадил поврежденный МиГ-3. Впоследствии Кокорев на этом МиГ-3 сбил еще пять самолетов, 12 октября его самолет был сбит зенитным огнем, и летчик погиб.

В дальнейшем таран на МиГ-3 совершили ещё 45 лётчиков: Антонов М.Г., Белоусов Т.Г., Власов Н.И., Власов С.Н., Габринец М.М., Годовиков А.Н., Горбачёв И.И., Даргис П.Н., Довгий В.И., Еремеев П.В., Заболотный И.Н., Зосимов Д.И., Иванов Я.М., Кайков П.А., Карасёв С.Е., Катрич А.Н., Киселёв В.А., Ковац П.С., Ковзан Б.И., Красильников Н.П., Круглов В.П., Лебединский П.Г., Лукьянов А.М., Мартыщенко М.Г., Матвеев В.И., Мещеряков И.И., Митин Н.И., Немятый И.П., Никитин Д.Е., Оборин К.П., Охват А.С., Панфилов Е.М., Пирожков Б.Г., Прокурат Е.Т., Рокиров Д.В., Рощупкин И.Ф., Рыжов Е.М., Сорокин З.А., Старцев Г.Н., Стоянов А., Хархалуп С.И., Шавурин П.И., Шумилов И.П.,
Шутов Н.Ф., Яковлев Н.В.
..............

http://opoccuu.com/mig-3-2.htm

Потребителски аватар
airjohn
Мнения: 306
Регистриран: пон май 17, 2010 10:30 pm
Местоположение: София

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от airjohn » съб ное 12, 2011 9:45 pm

Самолетът е бил произведен в ограничена серия,поради това че производствените мощности са били са били насочени към двигателите на Ил-2 приоритетно. Поради това не е бил особено популярен през войната.
When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward,
for there you have been, and there you will always long to return.

LEONARDO DA VINCI

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от Грозев » нед ное 13, 2011 12:38 am

3300 броя МиГ-1/3 не е кой знае колко ограничена серия, даже на фона на ултра масовото строителство на самолети в ония години.
Проблемът му е бил, че е нямал работа - височинен, не особено маневрен, изтребител-прехващач изправен срещу противник, който оперира на малки и средни височини и не използва стратегически бомбардировачи. Интересното е, че му спират производството през 1942 г., но стои на въоръжение почти до края на войната като изтребител за ПВО.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
airjohn
Мнения: 306
Регистриран: пон май 17, 2010 10:30 pm
Местоположение: София

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от airjohn » нед ное 13, 2011 9:10 am

Грозев написа:3300 броя МиГ-1/3 не е кой знае колко ограничена серия, даже на фона на ултра масовото строителство на самолети в ония години.
Проблемът му е бил, че е нямал работа - височинен, не особено маневрен, изтребител-прехващач изправен срещу противник, който оперира на малки и средни височини и не използва стратегически бомбардировачи. Интересното е, че му спират производството през 1942 г., но стои на въоръжение почти до края на войната като изтребител за ПВО.
С първото не съм много съгласен: 3300 срещу 36000 Як-1/3 е по малко от 10%. С второто си напълно прав. А ето и каква рисунка видях на използван от германците трофеен МиГ-1.
Изображение
http://www.airwar.ru/enc/fww2/mig1.html
When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward,
for there you have been, and there you will always long to return.

LEONARDO DA VINCI

Потребителски аватар
Jack Bauer
Мнения: 319
Регистриран: ср окт 03, 2007 9:25 pm

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от Jack Bauer » нед ное 13, 2011 9:22 am

Малко е, в сравнение с изтребителите Як, най-масово произвежданите в СССР. Но я се замисли сериозно 3300(три хиляди и триста!) сериозна цифра ли е или не?
Просто това е самолет попаднал на неподходящо място в неподходящо време. Иначе е бил доста скоростен за времето си, но на голяма височина.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от Грозев » пон ное 14, 2011 12:13 am

Да не забравяме, че Як-1/3/7/9 се произвежда от 1940 до 1948 г., а МиГ-1/3 се произвежда за малко под две години и пак са надялкали толкова много, че в началото на войната е бил сравнително масов по фронтовете. Явно го е имало в такова количество, че даже са го хвърляли по удари по земни цели.
Но както всички се съгласихме - неправилния самолет за тази война :)
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
airjohn
Мнения: 306
Регистриран: пон май 17, 2010 10:30 pm
Местоположение: София

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от airjohn » пон ное 14, 2011 7:17 am

Нормално да има доста бройки за малко време тъй като последната година са излизали по два МиГ-а на ден. Било е взето решение завода да смени МиГ-3 с Ил-2 но поради някакви причини са се забавили и лично Сталин е пратил последно предупреждение на директора:
"Вие подведохте нашата страна, нашата Червена Армия. Вие си разрешихте да не произвеждате Ил-2 досега. Самолетите Ил-2 сега са нужни на нашата Червена Армия като въздух, като хляб... Третяков дава по един, по два броя МиГ-3. Това е подигравка над страната, над Червената Армия. Моля ви да не изкарвате правителството от търпение и изисквам да произвеждате повече Ил-ове. Предупреждавам ви за последен път. СТАЛИН"
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B8%D0%93-3
When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward,
for there you have been, and there you will always long to return.

LEONARDO DA VINCI

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от Грозев » вт ное 15, 2011 12:05 am

МиГ-3 са го строили масово от декември 1940 до декември 1941 г. Преди това имаме 100 броя МиГ-1, а след това имаме около 30 МиГ-3 сглобени явно от останалите части през пролетта на 1942 г. Значи за грубо 365 дни са сглобили около 3100 самолета. Повечко от два самолета на ден са произвеждали, даже към девет на ден отиват сметките.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
фен27
Мнения: 363
Регистриран: чет сеп 23, 2010 10:54 pm

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от фен27 » пет мар 16, 2012 12:11 am

Интересен филм за изпозването на МиГ - 3. При защитата на Москва пилотите са имали заповед да извършват тарани при възможност дори и при работещо въоръжение. В нощните битки някои самолети са били снабдени с прожектори, а други е трябвало да привличат немски самолети след себи си, които да цели зенитната артилерия. Засяга се и двигателят, който е създавал доста ядове за пилотите както и формирането на два полка от летци-изпитатели.

Потребителски аватар
фен27
Мнения: 363
Регистриран: чет сеп 23, 2010 10:54 pm

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от фен27 » пет окт 18, 2013 6:22 pm

По темата за производството как разбирате тези цифри: "Поставки МиГ-1 в строевые части начались в феврале 1941 г. — их получили 146-й, 31-й и 41-й ИАП. С марта массово поступали МиГ-3. В том месяце завод №1 выпустил 481 такую машину, а в июне сдал рекордное количество — 1289 МиГ-3."
Логично е през юни да е произведен 1289-ият МиГ-3, а не толкова за месеца, но въпреки това изглежда, че е имало и период в който са правели и по повече от 9 самолета на ден.

http://www.airaces.ru/plane/voennye-sam ... mig-z.html

Потребителски аватар
BDG
Мнения: 397
Регистриран: вт дек 30, 2008 6:27 pm

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от BDG » пет окт 18, 2013 9:02 pm

фен27 написа:По темата за производството как разбирате тези цифри: "Поставки МиГ-1 в строевые части начались в феврале 1941 г. — их получили 146-й, 31-й и 41-й ИАП. С марта массово поступали МиГ-3. В том месяце завод №1 выпустил 481 такую машину, а в июне сдал рекордное количество — 1289 МиГ-3."
Логично е през юни да е произведен 1289-ият МиГ-3, а не толкова за месеца, но въпреки това изглежда, че е имало и период в който са правели и по повече от 9 самолета на ден.

http://www.airaces.ru/plane/voennye-sam ... mig-z.html
От горния текст, така както е написано, разбирам че са произвели 1289 самолета през юни (или съм забравил руския), което е по 43 самолета на ден.

От друг източник:
,,Между тем приказом НКАП ©322 от 12 апреля 1941 г. заводу ©1 предписывалось увеличить ежесуточный выпуск истребителей МиГ-3 до 20 самолетов, начиная с августа месяца. Таким образом, программа выпуска МиГ-3 на 1941 г. увеличивалась до 4295 самолетов."

piston
Мнения: 210
Регистриран: нед сеп 22, 2013 9:08 pm

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от piston » пет окт 18, 2013 10:34 pm

Изображение

Потребителски аватар
фен27
Мнения: 363
Регистриран: чет сеп 23, 2010 10:54 pm

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от фен27 » ср окт 23, 2013 5:17 pm

BDG написа:
фен27 написа:По темата за производството как разбирате тези цифри: "Поставки МиГ-1 в строевые части начались в феврале 1941 г. — их получили 146-й, 31-й и 41-й ИАП. С марта массово поступали МиГ-3. В том месяце завод №1 выпустил 481 такую машину, а в июне сдал рекордное количество — 1289 МиГ-3."
Логично е през юни да е произведен 1289-ият МиГ-3, а не толкова за месеца, но въпреки това изглежда, че е имало и период в който са правели и по повече от 9 самолета на ден.

http://www.airaces.ru/plane/voennye-sam ... mig-z.html
От горния текст, така както е написано, разбирам че са произвели 1289 самолета през юни (или съм забравил руския), което е по 43 самолета на ден.

От друг източник:
,,Между тем приказом НКАП ©322 от 12 апреля 1941 г. заводу ©1 предписывалось увеличить ежесуточный выпуск истребителей МиГ-3 до 20 самолетов, начиная с августа месяца. Таким образом, программа выпуска МиГ-3 на 1941 г. увеличивалась до 4295 самолетов."
И аз така си го преведох, обаче какви са тези мощности, които могат да произвеждат по 43 или дори по 20 самолета на ден?! Не се връзва с други информации като тази от уики-то:
"Но в завода, който работи буквално на полеви условия (мощностите заработват още преди да са построени стените около тях), не е възможно моменталното преминаване към новото производство. Завод № 1 продъжава да произвежда изтребители МиГ-3, като от 5 декември от поточните линии започват да излизат по два самолета на ден." http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B8%D0%93-3

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от Грозев » пет май 23, 2014 5:24 am

Anyone who fights for the future, lives in it today

fokke
Мнения: 1
Регистриран: чет май 29, 2014 9:14 pm

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от fokke » чет май 29, 2014 9:20 pm

най-красивия руски самолет според мен. Чел съм мнения на немски и други анализатори присъствали на експериментални полети на трофейна машина, че самолета е доста напредничав за времето си , технологията за изработка на планера е направо космическа, материала е композитен в комбинация с метална ферма. Като бордни уреди се счита за революционен преди Лавочкините след 7

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от Грозев » пет май 30, 2014 2:22 am

Че е много красив е така, но не е кой знае какво като бойна машина.

Покришкин го критикува умерено в една от книгите си. Губи бързо скорост, срива се бързо, много инциденти заради недообучени екипажи (явно не е търпял грешки), няма броня, невъзможност да се отвори фанара на високи скорости, което обрича летеца и като цяло заявява, че отстъпва пред Ме 109Е.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
фен27
Мнения: 363
Регистриран: чет сеп 23, 2010 10:54 pm

Re: МиГ-3

Непрочетено мнение от фен27 » нед окт 04, 2015 11:52 pm


Отговори