Да възродим летище Божурище!!!

История на авиацията до 1945 г.
Потребителски аватар
LZ
Мнения: 154
Регистриран: вт юли 06, 2010 4:46 pm

Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от LZ » пон юни 04, 2012 2:24 pm

Здравейте приятели!
'Суровия' материал е доста повече, но ето какво се получи в ефир - за каузата!При това напълно безплатно за хилядите авиолюбители:)
Сега сериозно!
... Отчайваща картина, в други,нормални държави, с нормално управление това нямаше да се случи...!Някъде там,сред тръните се намират хангарите,парашутна зала,и разбира се - първата ни аерогара!Всичко изброено е паметник на културата!
Скоро ще кача и по дългата версия...за по издръжливите индивиди сред общественоста! Иска ми се някои да започне отново летателна дейност!Уникална база!!!Не бива да се губи!
http://tv7.bg/news/society/9328642.html

Потребителски аватар
HORNISE
Мнения: 977
Регистриран: чет окт 04, 2007 10:14 am
Местоположение: София
Контакти:

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от HORNISE » пон юни 04, 2012 11:30 pm

Жалка картинка за съжаление...
I take pictures, Photographic pictures...

Изображение

Потребителски аватар
LZ
Мнения: 154
Регистриран: вт юли 06, 2010 4:46 pm

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от LZ » вт юни 05, 2012 8:42 am

И снимки към днещна дата - от 'паметника на културата' - първата аерогара,както и хангарите строени от германски инженери...
http://prikachi.com/images.php?images/107/4855107f.jpg
http://prikachi.com/images/92/4855092F.jpg
http://prikachi.com/images/94/4855094g.jpg
http://prikachi.com/images/95/4855095D.jpg
http://prikachi.com/images/96/4855096s.jpg
http://prikachi.com/images/99/4855099C.jpg
http://prikachi.com/images/107/4855107f.jpg

Потребителски аватар
LZ
Мнения: 154
Регистриран: вт юли 06, 2010 4:46 pm

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от LZ » чет юли 12, 2012 8:06 pm

Известния журналист Владо Береану се влючва в темата със следния репортаж - Частен случай по БНТ.

http://bnt.bg/bg/productions/89/edition ... 2_uli_2012


По NOVA също бе направен раследващ репортаж-ако имате линк ще съм благодарен!

Потребителски аватар
Ветеринарния летец
Мнения: 125
Регистриран: чет сеп 30, 2010 11:54 am

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от Ветеринарния летец » чет авг 23, 2012 12:28 pm

Добре де, има ли някаква инициатива и сред съфорумниците, очевидно има хора дето вече действат, да се присъединиме към тях.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от Грозев » чет авг 30, 2012 7:52 pm

Аз съм за да се подеме една такава обществена инициатива за Божурище, но има няколко фактора, които не са ми явни (за мой срам):

1. Чие е летището в момента?
2. Какво точно представлява летището като имот?
3. Каква част от него е "паметник на културата"?
4. Какви ограничения и какво възможности идват от този статус?
5. Възможно ли е да се оперира като летище поради близостта с глисадата на летище София? Ако да, то при какви ограничения.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
LZ
Мнения: 154
Регистриран: вт юли 06, 2010 4:46 pm

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от LZ » нед сеп 30, 2012 2:13 pm

Грозев написа:Аз съм за да се подеме една такава обществена инициатива за Божурище, но има няколко фактора, които не са ми явни (за мой срам):

1. Чие е летището в момента?
2. Какво точно представлява летището като имот?
3. Каква част от него е "паметник на културата"?
4. Какви ограничения и какво възможности идват от този статус?
5. Възможно ли е да се оперира като летище поради близостта с глисадата на летище София? Ако да, то при какви ограничения.
Имам на ген.Бонев координатите - ако искаш бих могъл на ЛС да ти ги пусна и той да отговори съвсем точно на поставените въпроси.Даже мисля,че и статия като слънце може да стане!Той е изключително много в течение на нещата.

Потребителски аватар
LZ
Мнения: 154
Регистриран: вт юли 06, 2010 4:46 pm

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от LZ » вт май 28, 2013 11:34 am

Приятели,в събота 01.06.2013 ще има празник на летище Божурище!Вероятно ще има и летателни апарати,да не повярваш!Старт 9.30.

Потребителски аватар
LZ
Мнения: 154
Регистриран: вт юли 06, 2010 4:46 pm

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от LZ » чет дек 05, 2013 7:37 am

ВАС отмени решението на министър Рашидов,с което казваме 'СБогом" на огромна част от българската история...
http://news.ibox.bg/news/id_502989660

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от Грозев » съб яну 11, 2014 3:07 am

„Божурище” не е парцел, а памет
Написано от Красимир Велчев
Петък, 10 Януари 2014 20:45


Публикуваме статия писана от депутата от ГЕРБ Красимир Велчев. Статията е публикувана на портала vevesti.bg. Редакцията на АЕРО не се ангажира с точността на изнесените факти.

Няма да им дам „Божурище”.Битката за летището се превърна в моя лична кауза Казах още преди години, ще направя всичко възможно в памет на баща ми и всички, отдадени на авиацията да запазя това свято място за тях. Вероятно много хора няма да ме разберат. Българите – казваме сега – сме много бедни, за да имаме авиация. А преди 100 години сме били седмата авиационна сила в света.

Битката за съхранение на летището всъщност е и от уважение към достойнството на дедите ни. На тези, които се изправиха срещу великите сили и не го дадоха.

Защото през 1919 г. по силата на Ньойския договор сме лишени от авиация и летището трябва да бъде унищожено. Тогава българската общественост три години воюва и успява да запази го запази, след което прави там авиационно училище. Какво да им отговорим сега, ако можеха да ни попитат? Че без никой да ни принуждава, сами унищожаваме това, което сме имали десетилетия? Не искам да се случи.

А тази година летище „Божурище” навършва 100 години…В чест на юбилея – да го закрием?

За тези 100 години десетки, може би стотици хиляди са свързани с летището. Защото това не са само летци и парашутисти, а техните семейства, инженери, техници, свързали живота си с авиацията. „Божурище” е свято място за тях.

В поведението ми няма нищо политическо. Но от безотговорното политическо и особено чиновническо поведение досега съм изумен.

Корупционната машина „Войтех”
Всъщност откъде тръгва целия проблем със собствеността върху летището и защо се наложи да създадем временната анкетна комисия по случая?

Проблемът тръгва от последното заседание на кабинета Сакскобургготски през лятото на 2005 г., една седмица преди правителството да се разпусне. А последните заседания по традиция се използват, за да се сключи в суматохата някоя и друга лобистка сделка. Това се превърна в практика. Само ние не дочакахме последното си заседание заради предсрочната оставка.

Та тогава сделката за продажба на летище „Божурище” е вкарана като пета извънредна точка, и набързо е приета. Тогава условието е било земята на Божурище да бъде заменена срещу 50 апартамента. Като – забележете – никъде, ама никъде не се упоменава квадратури, райони от града и т.н.

Сделката е между италианска компания и българската държавна фирма „Войтех”, чиято собственост е летището.

Мисля, че чрез това дружество се извърши един от най-мащабните грабежи на България. В него са прехвърлени имотите на бившето ДОСО. Там попада и летище „Божурище”.

Всъщност, ако се говори за собственост на Министерство на отбраната, логично е човек да си зададе въпроса: „А чия е тази собственост”? Не е ли създавана 45 години с данъците на хората? Още като бяхме Сдружение ГЕРБ, предлагахме 50% от това, което се продава като имущество, да отива в Сребърния фонд, защото е създавано от хора, които тогава излизаха в пенсия. А какво става?

Споменавам само груби цифри: Във Войтех отиват към 200 леки самолета, над 400 плавателни съда – и лодки и яхти, огромен парк с хиляди автомобили и камиони. Морски бази, летища…всичко това беше придобито и впоследствие продадено на безценица от тази фирма. Когато дойдохме на власт видяхме документите. Леки самолети, над 450 кг. са продавани за по 2000 лева, на килограм. А с тях са се извършвали парашутни скокове, обучавали са се военни пилоти в началото. Яхтите са се продавали за по 5000 лева. Сгради, имоти са давани на цена по 6 лв. на кв. м. Земята – по 30 ст. И като казвам „земята”, нямам предвид поляни, а бази на първа линия на морето. И когато се стигна до тези далавери за ограбване на държавата всичко някъде потъна.

Симеон и царедворците
Вижте кое е обидно в случая. Летище „Божурище” е било подарено от Фердинанд на армията за да се създаде първата българска авиационна база. Години, години след това идва неговият внук и я продава за жълти стотинки. Мисля, че вината не е толкова в Сакскобургготски, аз уважавам този човек като личност. Но царедворците са най-лошото нещо, което може да съществува. Те се престараха да му върнат и гори и имоти…По това време царедворецът Олимпи Кътев, е областен на област София, на чиято територия е и летище „Божурище”. А отбраната също е тяхна. Забележете - и при първото и второто правителство с участието на НДСВ, те не пускат и за миг Министерството на отбраната. Публично известно е, че през това време най-много пари за сделки са минали през МО. Армията се преоборудваше за НАТО, купуваха се нови оръжия, помните Кугър-ите. Оттам са минавали милиарди.

Там са големите апетити, там са големите хапки. Но защо трябваше да се стигне до люлката на авиацията, до един паметник, който е светиня за поколения летци и механици. Няма професионален пилот, който да не е свързан с това летище. Да не говорим, че в целия свят, като се каже „Божурище”, се разбира летището,а не някакво населено място.

БСП се включи формално в играта
След като решението за замяна на терена на „Божурище” за апартаменти минава на Министерски съвет, БСП реагират негативно, защото дотогава са били в опозиция и дават сделката на Военна прокуратура. След това социалистите влизат в Тройната коалиция и изведнъж се оказва, че всичко около сделката било нормално, само че апартаментите, срещу които италианците ще получат терена на „Божурище”, не трябвало да бъдат 50, а 106! Как ги определиха – никой не може да ви каже, но пак не се упоменава квадратура и други условия.

Реална ли е цената на сделката?
Да, в момента летище „Божурище” е собственост на италиански консорциум, който иска да строи на негово място индустриален парк. Цената на сделката за тези над 1000 дка. заедно със сгради и хангари е била за 13 милиона лева. Те са изплатени с въпросните апартаменти, оценени на 12 400 000 лева и 600 000 лева кеш. Или 13 лева на кв. м. урегулиран имот с инфраструктура и всичко останало.

Аз задавам и въпроса: защо никъде в оценката не се упоменава пистата и рульожките? Изграждането им е по-скъпо и по-сложно от автомагистрала. А полосата грубо е около 12 000 кв.м. бетон и 16 000 кв.м. заедно с рульожките и другите стоянки. Това прави около 8000 куб.м. бетон. Пистата е строена през 1976 г. и аз твърдя, че цената и е колкото на цялото останало място. Може би заради това не е спомената?

Гафовете на администрацията
Слушайки в анкетната комисия отношението на различни чиновници и институции с които разговаряхме по проблема с „Божурище”, имах чувството, че седя срещу адвокатите на собствениците. Защото и МО и Министерство на културата и областната управа, включително и кмета на Божурище, на практика защитаваха техните интереси. Може би се държат така в стремежа си да внушат, че в тая сделка няма нищо нередно.

Всъщност основният проблем около това, дали „Божурище” е паметник на културата или не идва от чиновническа немарливост. Като министър на културата проф. Стефан Данаилов одобрява решението на 26-членна комисия към НИПК (Национален институт за паметниците на културата) професори, учени, експерти, историци, които казват, че това е паметник на културата. Но заповед незнайно защо, не се издава. И аз искам да разбера кой не си е свършил работата. По-късно, при министър Вежди Рашидов такава заповед се издава, и отново някой не си е свършил работата и са пропуснали както да уведомят собствениците, че това е паметник на културата, така и да публикуват заповедта в Държавен вестник. На базата на тези пропуски ВАС постановява, че заповедта не е издадена по надлежния ред. А, че летището е паметник на културата е факт.

Ако притежавате като физическо лице къща, обявена за паметник на културата от местно значение, и избиете един прозорец, чиновниците от института ще ви направят живота черен. В същото време паметник от национално значение, какъвто е „Божурище” (посетихме го преди дни) тотално се руши. Всичко е занемарено и разграбено.

Изход има. Даже два.
Изход има. Държавата трябва да компенсира собствениците. Или да им върне парите или да им предостави друг подходящ терен. До летището има едно поделение, което е с т.нар. отпаднала необходимост, което може да се замени и така да се запази полосата. А теренът е в съседство с другия индустриален парк, който държавата изгражда върху 2000 дка. с инвеститори от целия свят. Така една огромна индустриална зона ще има и свое летище.

Ще кажа и още нещо - за безмоторното летене и парапланеризма. В Европа има само три такива зони, където с безмоторен самолет можете да достигнете до 16 000 метра височина. Съществуват термични комини, които създават такива течения, че да се набере огромни височини. Това е природен феномен. А когато над цяла София има мъгла, там е чисто. Без летището практически няма възможност за тези спортове.

Даже италианците да останат собственици, да направят индустриалния парк , добре, но оставете летището. София има само едно летище, има нужда от летище за малката авиация и за спорт. Пак повтарям – в България няма толкова чисти и добри полоса и подходи.

И най-важното – паметта на поколения не се парцелира и не се продава. Или поне не трябва.


http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... pamet.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от Грозев » вт яну 21, 2014 10:54 pm

Божурище е разменено за 106 апартамента
Написано от Списание АЕРО
Вторник, 21 Януари 2014 19:19


Летище Божурище е било заменено за 106 новопостроени апартаменти и ателиета. Това стана ясно на заседание на Временна анкетна комисия за проверка и установяване на всички обстоятелства около сделката за продажбата на летище „Божурище” през 2005 г., както и процедурата по обявяване на летището за паметник на културата през 2008 г. и 2010 г., предаде „Фокус”.

Председателят на временната комисия Петър Мутафчиев представи информация от Министерството на отбраната. При продажбата е била извършена оценка на пистата за излитане и кацане, като е била оценена на 751 349 лв.

По договор за замяна от 6 юли 2007 г. между областния управител на София и „Индустриален парк София” Министерството на отбраната придобива 106 апартамента и ателиета, от които 79 в София, а 27 в Пловдив. Имотите са новопостроени през 2005, 2006, 2007 г. Ремонт и обзавеждане са били извършени на всички имоти в Пловдив, в София 18 са напълно обзаведени, пет частично. До 2008 г. имотите не са имали определено предназначение по член 3 по Наредбата за отдаване под наем. Има заповеди на министъра от 2008 г., с които за имотите е определени предназначение „служебни”, което определя настаняване за ръководни кадри. Това предназначение за ръководни кадри е запазено и досега за 27 имота в София и за два имота в Пловдив. 17 от имотите са били без акт 16. Той е придобит след 2007 г. Към настоящия момент всички имоти имат акт 16.

„Имотът на Летище Божурище заедно с всички сгради – 4000 квадратни метри застроена площ, 1000 квадратни метра метални конструкции, са оценени на 9,80 лв. за квадратен метър. Другите три имота, които се предлагат за замяна, които са поляна, са оценени на 17 лв. за квадратен метър. Тук умишлено е занижена цената”, заяви депутатът Красимир Велчев.

„Чудно ми е защо този, който е приел тези апартаменти е нарушил разпореждане номер 7, където изрично е записано, че жилищата в София не трябва да надвишават 520 евро на квадратен метър като оценка, а в Пловдив – 480 евро. Кой е направил тази оценка и е направил цени както му дойде за добре?”, попита депутатът.

„Държавата само с тази оценка е ощетена с над 4 млн. лв., само с тази цена, на която Министерството на отбраната е приело стойността на апартаментите, те са по 700-800 евро на квадратен метър, при положение, че има разпореждане за 500 евро максимум. Може би други органи трябва да проверят защо се е нарушила разпоредбата на Министерски съвет”, каза още Велчев.


http://aeropress-bg.com/novini/36-news/ ... menta.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от Грозев » нед мар 09, 2014 9:02 pm

Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
=RvE=Tito
Мнения: 691
Регистриран: пон окт 08, 2007 2:29 pm
Контакти:

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от =RvE=Tito » ср май 21, 2014 12:26 am

Ще е много добре, ако се случи - http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=1265862
"See, to me that's a stupid instrument. It tells what your angle of attack is. If you don't know you shouldn't be flying." - Chuck Yeager, from the back seat of F-15D at age 89.
=RvE=

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от Грозев » ср май 21, 2014 1:38 am

=RvE=Tito написа:Ще е много добре, ако се случи - http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=1265862
Замазване на очите на недоволните!
Летището се унищожава, като летище. Практически всички исторически сгради без някогашната аерогара се унищожават. Барабар с хангарите, които са близо на 100 години и които за мен са най-голямата ценност.
Какво се получава насреща? Музейченце с площ от малко над 3,5 декара (летището е с площ 1045 декара, всеки да смята сам какво се запазва, а според оценките на Министерство на културата историческата част на летището е около 100 декара). Щели да местят част от самолетите, които сега са в НВИМ, което ще засили пародията, като тупнат два олющени МиГ-21. Единственото хубаво е, че се запазва сградата на старата аерогара. И до там...
С две думи, тъп опит за прокарване на иначе справедливата схема, хем инвеститора да си строи, хем историята да се запази. Просто това, което се запазва е ужасно малко, а италианската компания прави прекалено малък и евтин жест. Но видимо вече баницата е разпределена.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
LZ
Мнения: 154
Регистриран: вт юли 06, 2010 4:46 pm

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от LZ » съб май 24, 2014 1:46 pm

Грозев написа:
=RvE=Tito написа:Ще е много добре, ако се случи - http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=1265862
Замазване на очите на недоволните!
Летището се унищожава, като летище. Практически всички исторически сгради без някогашната аерогара се унищожават. Барабар с хангарите, които са близо на 100 години и които за мен са най-голямата ценност.
Какво се получава насреща? Музейченце с площ от малко над 3,5 декара (летището е с площ 1045 декара, всеки да смята сам какво се запазва, а според оценките на Министерство на културата историческата част на летището е около 100 декара). Щели да местят част от самолетите, които сега са в НВИМ, което ще засили пародията, като тупнат два олющени МиГ-21. Единственото хубаво е, че се запазва сградата на старата аерогара. И до там...
С две думи, тъп опит за прокарване на иначе справедливата схема, хем инвеститора да си строи, хем историята да се запази. Просто това, което се запазва е ужасно малко, а италианската компания прави прекалено малък и евтин жест. Но видимо вече баницата е разпределена.
Точно замазване на очите! Придържам се към Другаря Грозев и потвърждавам,че отпускания терен за музей е престъпно малък!Както и смърдящата сделка с тази напълно оборудвана за полети площадка е ощетяваща държавата и историята!Комитета за запазване на Летище Божурище продалжава работата си!Общественноста на град Божурище и околните населени места са ЗА възстановяване на работата му,събрани и внесени са повече от 7 000 подписа в подкрепа на историческата площадка,предлагаща уникални условия за полети.Поздрави на всички!!!

Потребителски аватар
LZ
Мнения: 154
Регистриран: вт юли 06, 2010 4:46 pm

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от LZ » чет май 29, 2014 8:50 pm

И още по темата от НОВА ТВ!!!
http://novanews.bg/news/view/2014/05/28 ... %89%D0%B5/

Потребителски аватар
LZ
Мнения: 154
Регистриран: вт юли 06, 2010 4:46 pm

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от LZ » нед юни 08, 2014 11:29 am

Медийте помагат в борбата за запазване и възстановяване работата на Летище Божурище!!!
http://static1.novatv.bg/public/mp4/new ... 737bf7.mp4

muftata11
Мнения: 2
Регистриран: чет юни 12, 2014 10:24 am

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от muftata11 » чет юни 12, 2014 10:39 am

Дано все повече медии се включат в тази кауза :)

Потребителски аватар
LZ
Мнения: 154
Регистриран: вт юли 06, 2010 4:46 pm

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от LZ » съб юни 21, 2014 6:12 pm

Летището си 'отиде'...Въпреки усилията на хиляди,дори милиони българи...
http://news7.bg/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B ... 6Wf8fl_te8

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Да възродим летище Божурище!!!

Непрочетено мнение от Грозев » вт юли 29, 2014 1:33 am

Нещичко от новия ни брой:

:arrow: Предизвестената смърт на Божурище
Anyone who fights for the future, lives in it today

Отговори