Летателните площадки в България

За любителите на леката авиация и любителското самолетостроене
rilax
Мнения: 21
Регистриран: чет яну 10, 2008 12:08 am

Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от rilax » пон яну 14, 2008 2:03 am

Нека публикуваме снимки и данни за стари летателни площадки на ССА, които знаем, като спазим формата от Приложение 6 на Наредба 20 на МТ от 26.11.2006г. Примерно така:http://www.avasportcentral.com/eng_flyi ... ments.html

Акт за основните характеристики и техническо състояние
на летателна площадка


I. Основна информация
№ Видове данни Описание
1. CITY Име на населеното място с. Ерден, община Бойчиновци
2. AIRPORT Име на летaтелната площадка Ерден
3. USE Предназначение на летaтелната площадка:
(за обслужване на полети за авиационни услуги или технологично летище) за обслужване на полети за авиационни услуги
4. RFF Наличие на аварийно-спасително и противопожарно оборудване съгласно т. 7 от Ръководството за управление и експлоатация да
5. LAT/LONG
Географски координати в градуси, минути и секунди на контролната точка на летателната площадка (средата на летателното поле), определени в WGS-84 N 43 29.955’
E 23 18.281’
6. ELEV Надморската височина на ПИК, измерена с точност до метър спрямо морското равнище. 188 m

7. TEMP Разчетната температура на въздуха в района на летателната площадка, представляваща максималната средномесечна температура в градуси по Целзий.
26 градуса.
Посоки на преобладаващите ветрове
W, NW
8. ALTERNATE AIRPORTS Указател за местоположението на запасните летища и летателни площадки според навигационния план Монтана, Габровница и Враца - несертифицирани
9. Ограничения по видове ВС Код "В"
10. ICAO CODE Четирибуквен код на ICAO (DOC 7910) – определя се от собственика или ползвателя на летателната площадка и се състои от две букви и две цифри.
11. RUNWAYS GENERAL DATA Дават се за всяка от пистите
11.1. RWY NR Номер на всяка ПИК в двете посоки
S- за късо излитане и кацане GEO 129/309
MAG 126/306
13S / 31S
11.2. PHISICAL CHARACTERISTICS

11.2.1 Площ на летателното поле 70 230 m2
11.2.2 Ограда на летателното поле – Да или Не и каква конструкция е не
11.2.3. LENGTH Дължина на ПИК (грунт или изкуствена настилка) 700 m грунт
11.2.4. WIDTH Ширина на ПИК (грунт или изкуствена настилка) 25 m грунт
11.2.5. CODE Код на пистата съгласно глава І на Наредба № 14 на МТС от 29.09.2000 г. 1В
11.2.6. STRENGTH а) Конструкция на изкуствените настилки на ПИК и носимоспособност съгласно приложение № 1 на Наредба № 14
б) За грунтова ПИК – размери, вид на растителното покритие и носимоспособност на грунта съгласно приложение № 10 на Наредба № 14.

5700 kg / 0.50 MPa
11.2.7. SLOPE Среден надлъжен наклон на ПИК в проценти (отношение на разликата между максималната и минималната кота на осовата линия на ПИК и нейната дължина) с посочване дали общия наклон от първия посочен курс на ПИК е възходящ (+) или низходящ (-).
-1.14 %
11.3. RUNWAY SPECIFIC DATA Дават се за всяка от пистите
11.3.1. ELEVATION
THR Надморска височина на двата прага на ПИК RWY 13 → 190 m
RWY 31 → 182 m
RWY END Тип на съоръжението в края на пистата, използвано за обратен завой от ВС.
RWY = краят на ПИК е съединен с друг ПИК;
TWY =пътека за рулиране, съединена с края на ПИК;
LP=обходна ПР
Цифрово значение = широчината на настилката, върху която може да се направи обратен завой, например 70 съответства на широчината на настилката в края на ПИК, равна на 70 м.
80 m
11.3.2. RWY TYPE Тип на ПИК:
NON 1 - необорудвана;
NON P - оборудвана за неточен подход NON 1
11.3.3. DECLARED
DISTANCES
TORA Разполагаема дължина на разбега 700 m
ASDA Разполагаема дистанция за прекъснато излитане 730 m
TODA Разполагаема излетна дистанция 760 m
LDA Разполагаема дистанция за кацане 700 m
11.3.4. RADIO AIDS ILS, MLS, DME, VOR, NDB не
11.3.5. LIGHTING AIDS Светлинен подход не
11.3.8. OBSTACLES Препятствия в зоната на траекторията за излитане за указания курс на ПИК.
RWY HDG Номер на ПИК 13S / 31S
SLOPE Размер на наклона, при който се съобщава за наличие на препятствие, % 5%
IDENT Идентификация на препятствието с помощта на присвоен номер. Ако не е направена идентификация на препятствието, се указва следното:
“NIL” - няма препятствие над повърхнината, свободна от препятствия, не се разрешава излитане;
NIL

TYPE Тип на препятствиято:
ANT = антена;
BLD = сграда;
GRD = земна повърхност, местност и др.;
LIN = линия (електропровод, телефонна линия)
MOV = движещи се обекти (влак, автомобил и др.)
NET = мрежа (задържаща);
SPR = комин, кула, мачта и др.;
TRE = дървета, гора;
SPR (комин - с. Огоста)
DIST RWY START Разстоянието по траекторията на излитане, измервано от началото на разполагаемата дистанция за излитане до пресичането с перпендикулярната права от препятствието
2890 m
CL Разстояние до препятствието, измерено перпендикулярно от траекторията на излитане с означаване:
L = препятствие от ляво;
R = препятствие от дясно;
O = препятствие на осовата линия;
CROSS = препятствието пресича осовата линия;
230 L
HIGHT Относителна височина на препятствието, измервана от котата на точката на началото на разполагаемата дистанция на излитане. Най-високата точка на комина е по-ниска от КТЛ.
М Маркировка на препятствията (да/ не) да
12. TAXIWAYS а) брой и размери
б) тип, конструкция и състояние на настилката
в) надлъжни и напречни наклони Една ПР - грунт
13. APRON а) размери
б) тип, конструкция и състояние на настилката
в) надлъжни и напречни наклони 140 / 62 m
14. Отводнителна система а) начин на отводняване на летателното поле и видове съоръжения
б) оценка състоянието на отводнителната система гравитачно
15. Маркировка и маркери а) хоризонт. маркировка на изкуствените настилки
б) маркери съгласно Част Втора на Дял Пети от Наредба № 14
в) оценка състоянието на маркировката маркери съгласно Част Втора на Дял Пети от Наредба № 14

16. Сгради и съоръжения а) местоположение
б) размери по основите и височина;
в) предназначение и тип на конструкцията (масивна, паянтова или навес); Хангар, административна сграда и бунгала, южно от летателното поле
17. Инженерни мрежи а) водоснабдяване – Да/Не и състояние
б) канализация - Да/Не и състояние
в) електроснабдяване - Да/Не и състояние В и К - да (сондаж);
Електро - да

18. Подходни пътища а) външни пътища
б) вътрешни пътища
в) оценка състоянието на пътната мрежа Асфалтов път до гр. Бойчиновци в добро състояние

ІІ. Друга информация

1. Адрес на собственика или ползвателя на летателната площадка Пощенски адрес
Телефон/факс
2. Обслужване на летателната площадка

А) наличие на хотел;
Б) наличие на ресторант;
В) медицинско обслужване;
Г) наличие на транспортни средства;
Д) товаро-разтоварни средства на летището;
Е) типове зареждано гориво;
Ж) типове зареждани масла;
З) кислород и други компоненти, използвани при обслужване на ВС;
И) средства за зареждане на гориво и ограничения във връзка със зареждането на гориво;
К) обикновеното количество налични места в хангарите за ВС;
Л) обикновено наличие на ремонтно оборудване за ВС;
М) възможност за преместване на ВС, загубили способност да се придвижват сами
Н) Граничен и митнически контрол Не
Не
Не
Не

Не
Не
Не
Не

Не


8 места

да

да

не

ІІІ.Комуникации

Списък на радиопредавателните станции ICOM, Bendix King

ІV. Средства за радиовръзка и радионавигационни средства

Название на станцията
Вид излъчване за всяка честота ERDEN 118.0 - 135.0 MHz
Честоти, използвани за предаване на връзката “земя-въздух” и “въздух-земя”
Ползвани езици английски, български

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Грозев » пон яну 14, 2008 4:51 pm

В брой 12 (април 2007 г.) на българския Today's Pilot има материл под заглавие "GA летищата в България". Изборени са всички сертифицирани площадки за лека и спортна авиация. Данните не са по Приложение 6 на Наредба 20, но стават за ориентир.
Колкото до снимки, мога да сложа нещичко от Ерден и Балчик.
Anyone who fights for the future, lives in it today

onufrii
Мнения: 86
Регистриран: ср окт 10, 2007 2:46 pm

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от onufrii » вт яну 15, 2008 10:00 am

За снимки - и аз мога да пусна няколко, ако има интерес. Приморско, Ерден, Гривица, Две Могили.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Грозев » съб юли 12, 2008 10:32 pm

Лесново, началото на юли 2008 г.

Изображение

Изображение

Изображение
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Svetli Georgiev
Мнения: 93
Регистриран: съб юни 28, 2008 7:57 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Svetli Georgiev » нед юли 13, 2008 11:04 am

В Сливница в момента се изгражда ГА летище. Построен е хангар, в който се съхраняват няколко делти и 2 ултралеки самолетчета. Използва се полосата на бившото СС летище, западно от града, и хората имат план за бъдещо развитие. Когато аз бях там имаше и много RC самолетчета :D Ето и няколко снимки от хангара: 1, LZ-KLV.
Поздрави, Светли

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Грозев » пон юли 14, 2008 1:57 pm

Колега, а по-общи снимки на летището нямаш ли?
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Svetli Georgiev
Мнения: 93
Регистриран: съб юни 28, 2008 7:57 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Svetli Georgiev » пон юли 14, 2008 2:40 pm

За съжаление не. На 5 юли времето беше лукс за мен. :( Освен хангара и охранителната постройка няма разлики с Гугъл Ърт, къдто може да се добие най-обща представа, затова не предположих че някой ще прояви интерес, но ако има такъв следващия път ще се постарая да има повече снимков материал :wink:

Потребителски аватар
Svetli Georgiev
Мнения: 93
Регистриран: съб юни 28, 2008 7:57 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Svetli Georgiev » съб юли 26, 2008 8:42 pm

Грозев написа:Колега, а по-общи снимки на летището нямаш ли?
Svetli Georgiev написа:...следващия път ще се постарая да има повече снимков материал :wink:
Речено - сторено :D
1. Част от перона и едната пътека за рулиране:
Изображение
2. Хангара отвън, съжалявам че има обект пред него, но нямаше как да го поместя :lol:
Изображение
3. Изглед от полостата към хангара. Вижда се за какво е използвано летището :(
Изображение
4. Поглед в хангара
Изображение
:D

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Грозев » пон юли 28, 2008 11:49 am

Ебати ъндрърграунд летището.... :?
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Svetli Georgiev
Мнения: 93
Регистриран: съб юни 28, 2008 7:57 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Svetli Georgiev » пон юли 28, 2008 11:53 am

Грозев написа:Ебати ъндрърграунд летището.... :?
Какво искаш да кажеш?

Сашо
[Site Admin]
Мнения: 1751
Регистриран: ср окт 03, 2007 12:42 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Сашо » пет авг 01, 2008 10:25 am

В средата на нищото. Интересно как се лети толкова близо до границата. Кой го държи (собственик, наемател), кои фирми са си базирали там самолетите. Вижда се един "Зенит" - той на Васил Гълъбов ли е?

Потребителски аватар
Svetli Georgiev
Мнения: 93
Регистриран: съб юни 28, 2008 7:57 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Svetli Georgiev » чет авг 21, 2008 10:52 pm

Сашо написа:В средата на нищото. Интересно как се лети толкова близо до границата...
Летището е на около 20км от границата и би следвало да няма проблем. Само за сравние - Кайнарджа е на 5 и се лети по-активно от колкото на Сливница.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Грозев » съб апр 04, 2009 1:09 am

В петък си спретнахме един дженеръл авиейшън трип.
Повече от приятно.

Лесново.
Развитието продължава. Новата сграда е пред завършване, хангарите са претъпкани, а Еър Спорт все така здраво оперират от тук.

Изображение

Изображение

Изображение

Ихтиман
Нова летателна площадка, май с голямо бъдеще в мейтънанса и обучението.

Изображение

Изображение

Изображение

Долна Баня
Първото частно летище у нас и люлката на ултра леката авиация. Както добре се вижда на снимката, авиация да ти трябва у нас.

Изображение

Изображение

Изображение
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Грозев » пон май 09, 2011 5:15 pm

15 самолета ще участват в авиошоу край Бохот
9 май 2011 13:13 / обновена в 13:20 | Яна Дамянова


Демонстрационни полети с различни типове самолети, парашутни скокове и полети с балони са част от програмата на авиошоуто на летщето край село Бохот на 14 май. Това съобщи за Дарик Антон Георгиев, един от собствениците на фирма «Скайпарк», която е организатор на събитието. Авиошоуто е част от инициативите за празника на Плевен - 15 май.

Въпреки, че летището функционира от две години, то ще бъде открито официално на 14 май. Вече напълно е изградена инфраструктурата към него - хангари за машините, офиси, брифинг зали, уточни Антон Георгиев. Всички, които желаят, ще могат да полетят със самолет или мотоделтапланер, все още не е уточнено обаче дали ще се има скокове с парашут срещу заплащане.

В авиошоуто ще се включат около 15 самолета, 20 мотоделтапланери и парапланери от цялата страна. Според Антон Георгиев очакват се и около 200 - 300 любители на авиацията, които ще дойдат на летателната площадка край Бохот. До сега участие са заявили гости от Румъния и Гърция. Официалното откриване на празника е от 11.00 часа, а след това започват демонстрациите, уточни още той.


http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=712976
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Грозев » пет мар 15, 2013 11:01 pm

14 мар 2013, 20:32, 2298 прочитания
"Албена" ще увеличава капацитета на двете си летища
Публичната компания планира по 2.5-3 млн. лв. инвестиции за модернизация и удължаване на пистите в Приморско и Лесново


Курортната компания "Албена" ще увеличава капацитета на двете си летища в Приморско и Лесново, до Елин Пелин. Това потвърди за "Капитал Daily" изпълнителният директор на публичното дружество Красимир Станев.

Инвестицията във всяко едно от тях ще бъде от порядъка на 2.5-3 млн. лв., а двата проекта предвиждат удължаване на пистите с по 300 метра, като при това ще бъдат цялостно реконструирани. Дължината им ще бъде увеличена от 900 на 1200 метра, като това би позволило кацането на по-големи бизнес джетове, обясни Станев, като след реконструкцията ще могат да се посрещат три четвърти от видовете бизнес самолети. Сега летищата са сертифицирани за самолети с максимално излетно тегло до 5700 кг.

По думите на Станев трябва да се търсят възможности за обслужването на този тип по-тежки клиенти. За разлика от по-леката авиация, която лети основно в по-топлите месеци на годината, бизнес джетовете могат да бъдат целогодишни посетители, привличани от различни туристически и спортни услуги, като голф курортите например, както и да генерират повече приходи при зареждане с гориво.

300 метра отгоре
От двата проекта в по-напреднала фаза е този в Приморско, като Красимир Станев се надява реконструкцията да започне през 2014 г. Инвеститор ще е "Приморско клуб", което е собственост на "Албена". "Приморско клуб" управлява курорта, по-известен като Международния младежки център (ММЦ). Той беше част от активите на "Албена", но в края на 2011 г. беше обособен в дъщерно дружество. Проектът предвижда освен удължаване на пистата с 300 метра и изграждане на втори перон, както и на еър парк, който да се използва от екипажите на самолетите за престой и почивка.

Плановете за Лесново напредват по-бавно, тъй като разширяването на пистата ще засегне коларски път и трябва да бъде намерено най-доброто технологично решение за минимизиране на последствията за местните жители, които използват трасето.

В добрите години на летището в Лесново има по 6-7 хил. кацания на година. Там работят две училища, като това генерира постоянна работа. На летището в Приморско трафикът е по-слаб, като кацанията и излитанията са около 1000-1200 на година, но Станев вижда потенциал в него. Плановете на "Албена" са то да се развива в посока малка и бизнес авиация, парашутизъм и безмоторно летене, като два летни сезона там работи клуб по парашутизъм. Според Красимир Станев летището там има огромен потенциал да привлече и турската малка авиация, ако получи необходимите разрешения да обработва международни полети.

В сянката на големите летища
"Албена" е най-голямата курортна компания в България, като притежава едноименния комплекс на Северното Черноморие и ваканционното селище в Приморско на юг. Управлява и множество дъщерни компании, развиващи дейност в сектори като транспорт, медицина и балнеология, туроператорска дейност, селско стопанство, строителство. Специализираното дружество в групата, което се занимава с авиационни и летищни такси и услуги е "Интерскай", като приходите на дружеството през 2012 г. са 1.508 млн. лв., като бележат лек спад от реализираните през 2011 г. 1.613 хил. лв.

Групата е собственик на двете летища, а доскоро имаше и петгодишен договор за наем с Министерството на отбраната за съвместно използване на летището в Балчик, преди прехвърлянето му към министерството на транспорта и към активите на "Летище София".

Публичната компания изгражда морското летище на зелено след окрупняването на терени от частни собственици, като то беше открито през 2005 г. Летището в Лесново пък е бивша земеделска авиобаза, с която компанията се сдобива след публични търгове преди години. Дъщерната компания "Интерскай" инвестира в базата с идеята да развива летището като второ гражданско на София.


http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2 ... _letishta/
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: Летателните площадки в България

Непрочетено мнение от Грозев » пон апр 15, 2013 1:02 am

Продават на търг летище ''Кълвача''
Наддаването за бившия военен имот тръгва от 3,97 млн. лв.
14 Април 2013 12:15


Бившето военно летище край казанлъшкото село Овощник се продава на търг с начална цена 3,97 млн. лв. От 2007 г. летищната площадка е собственост на „Кълвача инвестмънт“ на старозагорския търговец на горива Стойчо Кълвачев. Сега обаче имотът е обявен за публична продан от частен съдебен изпълнител заради дългове към Юробанк И Еф Джи България.

Летище „Кълвача“ включва два хангара, построени през 1943 г. и 1962 г., както и терен с обща площ от 343,5 дка. Площадката за излитане е тревна с дължина 600 метра и широчина 25 м. Сертифицирана е от Гражданска въздухоплавателна администрация за летателни средства с максимално тегло 5,7 тона. В последните години мястото се използваше предимно за атракционни полети с делтапланери и авиошоута с малки самолети.

В миналото обектът беше със статут на военно летище и се ползваше от Военновъздушните сили като учебна база. През 80-те години става център за подготовка на парашутисти. В България има пет действащи международни летища и 20 летателни площадки.

Стойчо Кълвачев купи базата през 2007 г. от държавното дружество „Воинтех“, чийто принципал е Министерството на отбраната. Бизнесменът имаше планове за модернизация на летището, за изграждане на две асфалтови писти и център за обслужване на полетите. „Кълвача инвестмънт“ получи от държавата и сертификат за първи клас инвеститор за проект за СПА и голф комплекс в същия район. През миналата година обаче Кълвачев информира общинския съвет в Казанлък, че вече няма инвестиционни намерения в областта.

Наскоро бе обявено в несъстоятелност дружеството „Кълвача газ“, също собственост на Стойчо Кълвачев. Съдебен изпълнител обяви за продан и завода за оборудване на газостанции в Стара Загора.

(в. Преса, печатно издание, брой 103 (454) от 14 април 2013)


http://pressadaily.bg/publication/13025 ... 1%87%D0%B0
Anyone who fights for the future, lives in it today

Отговори