Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

За любителите на леката авиация и любителското самолетостроене
loderunner
Мнения: 7
Регистриран: съб май 10, 2008 4:24 pm

Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от loderunner » съб май 10, 2008 4:51 pm

Привет,

За пръв път пиша във форума, поради което моля за извинение, ако повтарям върпоса или го поствам на неправилното място.
Не мога да се определя като авиационен ентусиаст, но преди около месец случайно гледах извадка от филм, който описваше аматьорското самолетостроене във Великобритания и по-точно - комплекта Europa XS. Това ме наведе на мисълта колко хубава (и по-евтина) изглежда идеята да си направя собствен самолет.
Измежду многото неща, свързани с подобен проект, изпъкват два големи въпроса:
1. Каква е нормативната база касаеща аматьорското самолетостроене в България
и кои са органите, натоварени с прилагането и?
2. Има ли кой да ме застрахова?
Мога да отгатна, че вероятно органите имат нещо общо с ГВА. Не мога да намеря обаче нищо релевантно по въпроса за нормативната база нито на техния сайт нито в правните портали, до които имам достъп. По въпроса за застраховането още не съм правил абсолютно никакви проучвания.
Ако някой може да ме ориентира, ще му бъда много благодарен.

Сашо
[Site Admin]
Мнения: 1751
Регистриран: ср окт 03, 2007 12:42 pm
Местоположение: София

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от Сашо » съб май 10, 2008 5:49 pm

Много резонни въпроси. Но трудно може да се намери някои да даде добър отговор, с опит от практиката.

Сещам се за Сашо Мариносян, където има собствен построен самолет (дори го показа миналата година на авиошоуто в Пловдив). Тогава работеше като авиотехник на летище Лесново, но не знам къде е сега. Ако намеря координати, ще ти пусна. Той е минал по целия път на построяването и узаконяването на самолет-собствена конструкция и може да даде ценни съвети.

loderunner
Мнения: 7
Регистриран: съб май 10, 2008 4:24 pm

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от loderunner » съб май 10, 2008 6:15 pm

Благодаря!

Не смеех да попитам има ли някой в България, който е пробвал да направи това.
Самият факт че има е чудесна новина!!!

Поздрави!

Сашо
[Site Admin]
Мнения: 1751
Регистриран: ср окт 03, 2007 12:42 pm
Местоположение: София

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от Сашо » съб май 10, 2008 6:28 pm

Значи Сашо Мариносян, по мой информации е последният от тази поредица (и го е направил страшно професионално, той е и авиационен инженер и страхотен ентусиаст на леката авиация).

За други самоделлни самолети - Тони Илиев и Весо Вълканов, създадоха техните модели ДАР и Весо репликата на ДАР-1.

Друг самоделен майстор с биография е Жори Германски от Монтана.

Иначе историята помни и начинанието "Оптимум" на Диманчев и Пунчев от 80-те години, и "Феникс" на Киро Дряновски от същия период.

Ако някои знае още имена - моля да ме допълни!

Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от Марко Марков » съб май 10, 2008 9:53 pm

Това не беше ли самолета на Сашо Мариносян ? LZ-MAR ?

Изображение
Последна промяна от Марко Марков на нед май 11, 2008 5:38 pm, променено общо 5 пъти.

loderunner
Мнения: 7
Регистриран: съб май 10, 2008 4:24 pm

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от loderunner » съб май 10, 2008 9:57 pm

Видях какво е "ДАР-1". Доста впечатляващо... Какво са "Феникс" и "Оптимум"?
Оригинални дизайни?!?

Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от Марко Марков » съб май 10, 2008 10:00 pm

Напиши в Гугъл Оптимум-88 и Феникс II !


Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от Марко Марков » съб май 10, 2008 10:11 pm

Като напишеш , Оптимум-88 излизат няколко линка с информация за самолета един например е
http://www.geocities.com/bulgarian_avia ... um88BG.htm

По същия начин ще намериш и информация и за Феникс II

loderunner
Мнения: 7
Регистриран: съб май 10, 2008 4:24 pm

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от loderunner » съб май 10, 2008 10:38 pm

Видях. Удивителните бяха защото това което видях е нещо невероятно и изненадващо...
Всеки от тези хора разбира от авиоинжинерство...
Аз имах в предвид нещо по-скромно и надявам се по-лесно, за което ако не комплект
има поне план...

Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от Марко Марков » съб май 10, 2008 10:59 pm

На няколко човека съм дал чертежи, един-двама са довършили нещата до край. В момента няколко души строят свои апарати. Поддържаме редовно връзка с E- mail.
Последна промяна от Марко Марков на чет ное 05, 2009 5:31 pm, променено общо 1 път.

loderunner
Мнения: 7
Регистриран: съб май 10, 2008 4:24 pm

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от loderunner » нед май 11, 2008 1:15 pm

В смисъл планове на накой от българските модели, посочени по-горе?
Това е интересна новина. Честно казано, по въпроса за плановете
не съм сигурен какво ще реша.
Въртят ми се много шантави мисли из главата, като например да се пробвам на
Long EZ/Open EZ. http://www.canardzone.com/forum/showthread.php?t=2942
На книга, това е най-секси дизайна в категория "лек двуместен".
На практика май с този ще има ужасни проблеми започващи от това че най-близката
писта с твърда настилка е на 100 км и свършващи с това че на практика групата която
предлага плановете настоява че по тях никога не е правен самолет :-).
Не съм сигурен и за бюджета на този самолет по днешни цени ...

Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от Марко Марков » нед май 11, 2008 5:35 pm

loderunner написа: Въртят ми се много шантави мисли из главата, като например да се пробвам на
Long EZ/Open EZ. http://www.canardzone.com/forum/showthread.php?t=294
Този самолет е един от най-сложните, но е много икономичен. Един българин си го купи втора ръка от Швейцария и накрая вместо самолета да дойде в България, той замина при него.
Последна промяна от Марко Марков на чет ное 05, 2009 5:31 pm, променено общо 2 пъти.

loderunner
Мнения: 7
Регистриран: съб май 10, 2008 4:24 pm

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от loderunner » нед май 11, 2008 7:34 pm

Всъщност икономичността и stall/spin характеристиките май са му основните / единствените предимства (да не забравяме Ж-фактора* :-))
Лошото е че плановете и поправките към тях са пръснати на 20 места.
IBIS (http://www.junqua-aircraft.com/html/framegene.htm) изглежда като по-лесен проект за нещо подобно.
Ок. Затварям тази тема с убеждението, че и в България има квалифицирани кора, които строят и даже проектират самолети. Ще направя проучване на законите и наредбите, ще говоря с ГВА и застрахователите. Ще видим накрая какво ще излезе :-).

*Ж фактор (няма нищо общо с g-force). Става дума за един стар познат, който преди време по социалистическо си направи кола от стар двигател на УАЗ и малко старо желязо. Никой тогава не каза "Ти си гений", а всички го подмятаха "Абе ти пари за жигула ли нямаш?" :-)
Та мислете за Wittman W8 Tailwind или Bede BD-4 с надпис "Experimental", стоящ до Cessna 150. След това на негово място си представете дизайн на Рутан със същия надпис ;-).

Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от Марко Марков » нед май 11, 2008 7:43 pm

За старото желязо си прав и тези самолети , които поставяха рекорд след рекорд нямаха някакъв супер двигател , а двигатели им бяха от........... трактор / виж темата "Най-, най-" във форума / и издаваха невъобразим шум , който пилотите трябваше да издържат десетки часове. :roll:
Последна промяна от Марко Марков на чет ное 05, 2009 6:16 pm, променено общо 1 път.

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1830
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от Airfan » пон май 19, 2008 3:54 pm

Зор-1 на Зори Германски полетя ли в крайна сметка?

А Сашо Мариносян доста години се занимаваше докато успее да го изработи най-после. Шапка му свалям!
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

Потребителски аватар
Марко Марков
Мнения: 2191
Регистриран: съб мар 29, 2008 11:27 am
Контакти:

Re: Любителското самолетостроене/Експерименталната авиация в БГ

Непрочетено мнение от Марко Марков » чет ное 05, 2009 5:53 pm

Сашо написа:Значи Сашо Мариносян, по мой информации е последният от тази поредица (и го е направил страшно професионално, той е и авиационен инженер и страхотен ентусиаст на леката авиация).
За други самоделлни самолети - Тони Илиев и Весо Вълканов, създадоха техните модели ДАР и Весо репликата на ДАР-1.
Друг самоделен майстор с биография е Жори Германски от Монтана.
Иначе историята помни и начинанието "Оптимум" на Диманчев и Пунчев от 80-те години, и "Феникс" на Киро Дряновски от същия период.
Ако някои знае още имена - моля да ме допълни!
1. Иван Каролев(1885-1924), София, 1913г., двуместен биплан "Albatros F.II" (1911-12), сглобен от части на катастрофирали вносни самолети, "Argus", 100hp
2. Стефан Ганчев Калинов(? - 15/07/1915) и механика Илия Младенов, София 1914, строят копие на самолет Voisin (Воазен), сглобен от части на катастрофирали вносни самолети, име "Доган".
3. Асен Йорданов(1896-1967), София, 1915г., двуместен биплан със силова установка и колесник от катастрофирали вносни самолети, "Argus", 100hp
4. Ангел Миланов(р.1946), София, 1972г., мотопланер "Мото-Бисер" (LZ-626)-планер "Бисер" с монтиран над крилото мотор "Trabant", 26hp
5. Инж. Людмил Василев(р.194?), София, 1974г., двуместен ЛС летяща лодка "Тангра", "Trabant", 26hp

Отговори