До всички ентусиасти и фенове на свръхлеката авиация

За любителите на леката авиация и любителското самолетостроене
sel
Мнения: 6
Регистриран: нед ное 16, 2008 9:18 pm

До всички ентусиасти и фенове на свръхлеката авиация

Непрочетено мнение от sel » съб фев 11, 2012 9:06 pm

http://www.bgmaa.org

До всички ентусиасти и фенове на свръхлеката авиация

Нека да ни е честита 2012 година! Пожелаваме на всички Ви крепко здраве, много любов и незабравими приятни преживявания през 2012 година! Насрещен вятър при излитане и кацане и попътен вятър по пътя, по който сте тръгнали!
А сега бихме желали да споделим някои неща с Вас.
На 17.12.2011г. в Граф Игнатиево беше учредена “Асоциация на свръхлеката авиация в България”. В Устава, са изредени целите, които ще преследва Асоциацията в своята дейност.
Настоящето обръщение към Вас е от Управителния съвет на Асоциацията на свръхлеката авиация в България. Целта не е да Ви преразказваме Устава – можете сами да го прочетете в сайта http://bgmaa.org. Желанието ни е да се опитаме да споделим с Вас някои факти - така, както ние ги виждаме – и да обясним необходимостта от учредяване на Асоциацията на свръхлеката авиация в България.
Нека започнем с това – “що е свръхлека авиация”?
Най-после, след порядъчната бъркотия относно това понятие в нашата нормативна уредба, в последните изменения и допълнения на Закона за гражданското въздухоплаване (ДВ № 81/18.10.2011), бе дадено определение на “свръхлеко въздухоплавателно средство”:
“Свръхлеки въздухоплавателни средства “ са въздухоплавателни средства по букви “д”, “е”, “ж” и “й” от Приложение ІІ към Регламент (EO) № 216 /2008.
Ето че стигнахме до Регламент (EO) 216/2008 г .
Какъв е този Регламент?
Моля, обърнете внимание - това е основният регламент на европейската авиация (BASIC REGULATION)! От него произтичат всички останали правила, на които се подчинява дейността на гражданската авиация в Европа. В това число - сертифициране и поддържане летателната годност на въздухоплавателните средства, лицензиране на летателните екипажи и т.н. Но в цитираното Приложение на този Регламент са изброени въздухоплавателните средства, за които европейските правила не важат. В това число влизат и свръхлеките въздухоплавателни средства. Тяхната експлоатация е предмет на националното законодателство на страните-членки. За съжаление – у нас засега такова няма. Ще кажете – е, минали са само 3-4 години, ще догоним Европа…Да, но годините са много повече…Предишният Основен Регламент беше Регламент 1592/2002 г. Там, в неговото Приложение ІІ пак се казваше, че свръхлеките въздухоплавателни средства НЕ са EASA въздухоплавателни средства и са предмет единствено на националното законодателство на страните-членки (JAA). Така че – периодът през който нашите авиационни власти са “загърбили” проблемите на свръхлеката авиация е 10 годни, че и повече…Вярно, съществува една Наредба 1 /16.01.2003 г. за лицензиране на авиационния персонал, която е пълна с противоречия , касаещи лиценза PPL(SA), въпреки многобройните изменения и допълнения на Наредба 1 през последните години. Още по-впечатляващи са съществуващите нормативи за техническо обслужване и поддържане летателната годност на свръхлеките въздухоплавателни средства. Такива просто няма. У нас те се тълкуват като EASA въздухоплавателни средства. Изискванията, на които трябва да отговарят и таксите, които следва да се заплащат, са както за междуконтиненталните въздушни лайнери.
Тук му е мястото да споменем, че свръхлеките ВС у нас са няколко стотици, т.е. – много повече от EASA въздухоплавателните средства в регистъра ни. Като казваме “няколко стотици”, то това е с голямо приближение, т.к. много от тях не са регистрирани и общият брой е неизвестен. Нито пък пилотите им са лицензирани…Малцина са тези собственици на моторни делтапланери например, които биха платили такси (съгласно Тарифа 5 ) : - 800 лв. за одобрение на програма за техническо обслужване (която се отнася само за EASA въздухоплавателни средства ); - 500 лв. за одобрение на борден дневник (който се изисква само за EASA въздухоплавателни средства ); - 500 лв. ежегодно за подновяване на сертификата за летателна годност (какъвто изобщо не се изисква за свръхлеки ВС ); - 1000 лв. за разрешително за радиостанция и т.н.
На фона на тази мрачна статистика и анализа на съществуващата нормативна уредба нека споменем и един обнадеждаващ факт.
В брой 81 на Държавен вестник от 18.10.2011г. бяха публикувани поредните изменения и допълнения към Закона за гражданското въздухоплаване. Там, в новоприетите чл.119д и чл.119е се дава възможност на юридически лица, отговарящи на определени условия, да получат удостоверение от Гражданската въздухоплавателна администрация да извършват една или повече дейности, свързани с изпълнението на нетърговски полети със свръхлеки въздухоплавателни средства. Горното влиза в сила от 19.08.2012 г.
Сега да се върнем към началото.
Нашата “Асоциация на свръхлеката авиация в България” беше създадена именно с такава цел – да кандидатствува пред авиационните власти на държавата ни и да получи правата да се занимава със свръхлеката авиация в България. За учредяване на сдружението съгласно ЗЮЛНЦ бяха достатъчни само 7 физически или юридически лица. На практика – учредителите бяхме 40 души! Което доказва, че въпреки всичко най-масовата авиация у нас – свръхлеката – не е унищожена! Българският авиационен дух е жив! България е била, …, и ще бъде авиационна държава! (Нека с гордост си припомним, че в началото на миналия век България е била седмата авиационна сила в света.)
Ние не се заблуждаваме, че постигането на целите, които сме си поставили, ще бъде лесно. Никой няма да ни поднесе наготово една наистина европейска нормативна уредба и да ни създаде ефективно функционираща организация.
Но, приятели, ние сме уверени, че всички заедно, и с ваша помощ - ще постигнем целта си - да възродим малката авиация в България и да я наредим на мястото в Европа, която тя заслужава.
от Управителния съвет на “Асоциацията на свръхлеката авиация в България”

Отговори