[книга] Опасно и забранено

Място за обсъждане на авиошоута, авиационни книги, списания, изложби, събития и други авиационни теми не включени в другите раздели
Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

[книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от Грозев » вт окт 15, 2013 9:51 pm

Може би сте забелязали, че в последно време в интернет витаят едни забавни разкази на вертолетна тематика.
Като този, този и този.
Както се оказва, това са били части от цяла книга, която наскоро е излязла от печат.

Изображение
Автор: Валентин Георгиев - Валтер
Редактор: Гергана Георгиева
Издателство: "Пропелер"
216 стр.
Цена - 6,99 лв
Официално представяне на 1 ноември 2013 г. в Пловдив,

С две думи, такова нещо не се е появявало в България! Горещо препоръчвам!
Anyone who fights for the future, lives in it today

canonman
Мнения: 15
Регистриран: ср май 21, 2008 9:04 pm

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от canonman » съб ное 02, 2013 10:13 am

Впечатлен съм!
Прочетох книгата бавно. Нарочно! Защото още от първите страници усетих онова позабравено удоволствие от четенето на хубава книга, която ме кара да се усмихвам преминавайки от ред на ред. Ако изключим достоверните разкази, цялата е пропита с такъв тънък хумор, че няма как да не правите аналогии и да не се усмихвате. Сигурно сте чели "Параграф 22". Е това е подобно, само че написано от наш човек, със свой, неподправен стил и много експресивно! И аз бих написал "горещо препоръчвам" но се опасявам да не стана плагиат. Ето защо бих казал следното: Имайте тази книга, защото наистина си заслужава!

Потребителски аватар
Jack Bauer
Мнения: 319
Регистриран: ср окт 03, 2007 9:25 pm

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от Jack Bauer » съб ное 02, 2013 9:28 pm

Книгата е супер, още не съм прочел докрай, но е едно прекрасно произведение, което ми доставя огромно удоволствие. Хуморът е просто един път!

Потребителски аватар
=RvE=Tito
Мнения: 691
Регистриран: пон окт 08, 2007 2:29 pm
Контакти:

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от =RvE=Tito » вт ное 05, 2013 10:25 pm

Къде може да се намери в София?
"See, to me that's a stupid instrument. It tells what your angle of attack is. If you don't know you shouldn't be flying." - Chuck Yeager, from the back seat of F-15D at age 89.
=RvE=

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1800
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от Airfan » вт ное 05, 2013 10:45 pm

Много добро четиво! Крайно интересно и забавно. Сигурен съм, че повечето от нас, които не са овчаровци ще забележат, че същите ситуации ги срещаме ежедневно в нашия бит и култура.
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от Грозев » вт ное 05, 2013 11:06 pm

=RvE=Tito написа:Къде може да се намери в София?
При Желка на ъгъла на Графа и Каравелов или в магазинчето за вестници и книги в самия подлез на Плиска.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от Грозев » чет ное 07, 2013 2:22 pm

Ето какво написахме за книгата в последния ни брой:

Забранено и опасно
Написано от Списание АЕРО
Сряда, 06 Ноември 2013 20:40


Мемоарният жанр определено вече не е новост сред ветераните от авиацията. Всяка година излизат десетки такива книги. Едни от тях са скучни поредици от епизоди, които често имат слаба връзка с авиацията (като например поредното партийно събрание в Н-ския полк), други са изпипани наръчници за това, как се е правила бойна авиация преди 30-те или 40-те години у нас, а трети са посветени на сухо изреждане на исторически факти и дати.

„Забранено и опасно” на Валентин Георгиев – Валтер, не е нито едното, нито другото, а е нещо съвсем ново, което определено не се е появявало у нас, поне що се отнася до мемоарната авиационна литература, и звучи акуално днес, защото описва неща, станали в последните петнадесетина години, и повечето случки са добре известни в авиационния фолклор от най-ново време. Може да се опитаме да обясним какво е „Забранено и опасно” по много начини, но най-лесно е да кажем, че книгата е това, което би излязло от перото на Чудомир, ако се беше родил 70 години по-късно и бе станал военен пилот на вертолет.

Още в самото начало на книгата си авторът прави ясната уговорка, че това не са строго документални разкази за неговият живот и кариера във военната авиация като пилот и инструктор. Валентин Георгиев просто е взел различни епизоди и реални прототипи от последните две десетилетия у нас, омесил ги е със собственото си въображение и в резултат се е получил един свеж разказ за военната вертолетна авиация, за която хората, които не са вътре в системата, дори не подозират. В някои от разказите има достатъчно сериозни критични нотки към системата за летателна подготовка и кадрово развитие във военната авиацията, но всичко това е направено по много интелигентен и изтънчен начин.

„Забранено и опасно” е изградена като серия от кратки разкази, които не следват определен хронологичен ред или тематична последователност. Това са просто ярки епизоди от кариерата на Капитана – главният герой на книгата, който както и останалите герои на книгата, не е задължително да има напълно реален прототип. Някои от тях се развиват в България, други в САЩ. Някои са в полет, други на земята, а в трети има действие и на двете места. Във всички тях, обаче неизменно присъстват три елемента – тънкия авторов хумов, който се прокрадва във всяка страница, на моменти дори и малко тъжен, авиацията и постоянния стремеж за усъвършенстване и изважадане на ценни бележки от житейските уроци, собствените грешки, както и от опита и грешките на другите.

Споделяме един кратък откъс от тази книга, която поне според нас трябва да стане задължително четиво не само за феновете на авиацията, но и за авиаторите, които днес са част от ВВС.

Дядо Коледа
Всяка година малко преди 25 декември Дядо Коледа пристигаше в Авиобазата с хеликоптер от Лапландия и раздаваше подаръци на децата на военнослужещите. През 1999 г. добрият старец пристигна с чисто нов “Джет Рейнджър”. Пилот му беше полковник Овчаров.

Дядо Коледа и Снежанка се качиха на хеликоптера и полковникът ги повози няколкостотин метра от хангара до контролната кула. В подножието на кулата ги очакваше огромна група деца, майки, каки, баби, лели, стринки и татковци.

По програма следваше тържество, на което всяко дете каза стихче или изпълни песничка и получи подарък. След тържеството някой трябваше да откара хеликоптера обратно до хангара, обаче полковник Овчаров разпореди на техниците на Bell-206:

- Времето е лошо и вертолетът не може да подлети до хангара на собствен ход. Забранявам да го запускате! Ще го буксирате дотам.

- Разбрано, го’син полковник. – отговори техникът на хеликоптера старшина Щилянов.

Техниците избутаха хеликоптера до хангара. После всички се разотидоха. Следваха коледните и новогодишните празници.

Две седмици по-късно, вече през януари 2000 г. започнаха първите полети за новата година. Техниците подготвиха авиационната техника за полети. Капитан

Чолаков седна в кабината на един Bell-206 и започна със стандартната проверка на уредите преди запуска на двигателя. Този път обаче проверката се оказа по-кратка от обикновено, защото една червена сигнална лампа светеше. Чолаков слезе от хеликоптера, каза на техниците какъв е проблемът и те започнаха да действат по отстраняването му.

Светеше лампата, сигнализираща че температурата на изходящите газове е надвишила максимално допустимата. Характерно за “Джет Рейнджър” беше, че ако температурата на изходящите газове превиши ограничението, лампата светва и повече не угасва, дори и след като температурата се върне в нормалните си граници. Тя ще угасне, чак когато се изключи акумулаторът, но ще светне отново при следващото му включване. Може да се изгаси само със специален секретен ключ, който стои у техника на хеликоптера.

Лампата не гасне, за да могат техниците да получават информация за прегряването на двигателя всеки път, когато това се случи, след което да направят необходимите проверки по двигателя. Пилотът също би могъл да предостави сведения за събитието, но се предполагаше, че щом двигателят е прегрял, значи зорът е бил голям и едва ли точно в този момемт авиаторът ще гледа именно в тази лампа. Ако лампата светнеше само, когато температурата на изходящите газове е над ограничението и после угаснеше, имаше вероятност, макар и минимална, това да убегне от зоркия поглед на летеца.

Температурата на изходящите газове е много важен параметър за работата на двигателя. Тези газове завъртат турбината, която задвижва витлата на хеликоптера. Когато газовете са с изключително висока температура, металът, от който е изработена турбината - обикновено титан, ще почервенее, а когато пък изстине ще посинее. Естествено, якостта на такъв син метал е под съмнение. Затова беше необходимо след всяко светване на червената сигнална лампа техниците да проверяват състоянието на турбината.

В конкретния случай сигнализацията беше сработила нормално, само че не се знаеше кога. Техниците докладваха на началниците си, че един “Джет Рейнджър” няма да участва в полетите, докато не прегледат двигателя му. Техните началници докладваха на своите началници и така нагоре по веригата докато стигнаха до полковник Овчаров.

- Некадърници! – развика се полковникът. – Един вертолет не могат да експлоатират като хората! Кой малоумник прегря двигателя? Да ми се яви веднага тук!

- Ама ние не знаем кой е. – казаха началниците-на-началниците-на-техниците. – Тя, лампата е светнала миналата година.

- Вижте в лог-бука, кой е летял за последно на този вертолет и веднага ми докладвайте! – настоя Овчаров.

Лог-бук се нарича бордният дневник на хеликоптера. В корабоплаването му казват корабен дневник. В него се записват всички полети и други дейности извършени по летателния апарат, например ремонтни работи, смяна на масло и пр.

Началниците спуснаха надолу по веригата указанията на полковника. Техниците прегледаха лог-бука. Установиха, че заподозреният е майор Кирилов и докладваха на полковник Овчаров.

- Изпратете ми го веднага! – заповяда им той, доволен, че е открил виновника.

Полковникът винаги и за всичко търсеше виновник, а не причина. “Обграден съм от некадърници.” – си мислеше той, докато чакаше майор Кирилов да му се появи.

Обаче в това време старшина Щилянов, който беше излишно съобразителен, взе, че каза на останалите:

- Ние хубаво гледаме в лог-бука, ама този хеликоптер летя с Дядо Коледа и това не е отразено тук.

- Ей, вярно бе. Кой идиот докара Дядо Коледа? – запита някой.

- Как кой? Полковникът. – отговори друг.

- Защо не го е записал? – попита трети.

- Явно защото той е прегрял двигателя и e светнал лампата за температурата на изходящите газове. – обобщи четвърти. - Затова не е посмял да го запише в лог-бука. А ние бяхме принудени да тикаме хеликоптера до хангара уж заради лошото време.

- Брей. Ами сега? – зачудиха се всички.

- Сега ще му докладваме, че сме разкрили виновника, а той да си вземе съответните мерки. – предложи Щилянов.

Каква излезе тя? Овчаров светнал лампата, а после се прави на умряла лисица. Няма що, хубав пример даваше на подчинените си.

Докладваха му, че най-вероятно глупакът, докарал Дядо Коледа на тържеството преди две седмици, е прегрял двигателя на хеликоптера.

- Аха, Дядо Коледа значи. – умозаключи полковникът. – Вие вижте там как е турбината, а аз ще се разправям с виновните.

На турбината й нямаше нищо и на виновните им се размина.


"Опасно и забранено", Валентин Георгиев – Валтер
Издателство "Пропелер", 216 стр., цена 6,99 лв.
За връзка с автора: vgeorgiev1@excite.com


http://aeropress-bg.com/categoryblog/17 ... pasno.html
Anyone who fights for the future, lives in it today

борден
Мнения: 1422
Регистриран: съб окт 06, 2007 10:26 pm
Местоположение: София

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от борден » нед ное 17, 2013 3:46 pm

Мноого добра! Чете се на един дъх. Поздравления за автора и да е жив и здрав!

ПС: Лесно се намира аналогията между описаните събирателни образи и много реални персонажи. Предполагам обаче, че всяка прилика с действителни лица и събития е напълно случайна... :lol: :lol: :lol:

Потребителски аватар
=RvE=Tito
Мнения: 691
Регистриран: пон окт 08, 2007 2:29 pm
Контакти:

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от =RvE=Tito » нед дек 15, 2013 9:04 pm

Най-после успях да си я купя и прочета. Отдавна не ми беше попадало нещо толкова на място. Браво на автора!
"See, to me that's a stupid instrument. It tells what your angle of attack is. If you don't know you shouldn't be flying." - Chuck Yeager, from the back seat of F-15D at age 89.
=RvE=

Потребителски аватар
Shilo
Мнения: 205
Регистриран: ср дек 26, 2007 1:22 pm
Контакти:

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от Shilo » пон дек 16, 2013 7:11 pm

Книгата е много интересна и весела! Заслужава си да се прочете!

Fuzzy_Logic
Мнения: 24
Регистриран: вт окт 15, 2013 8:46 pm

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от Fuzzy_Logic » чет дек 19, 2013 8:03 pm

Може ли да споделите откъде може да се купи книгата. Верига книжарници или пък онлайн. От Варна съм.

Потребителски аватар
BDG
Мнения: 397
Регистриран: вт дек 30, 2008 6:27 pm

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от BDG » чет дек 19, 2013 9:16 pm

Fuzzy_Logic написа:Може ли да споделите откъде може да се купи книгата. Верига книжарници или пък онлайн. От Варна съм.
Я най-добре питай автора:
e-mail: vgeorgiev1@excite.com
или намери "Опасно и забранено" във Фейсбук.

Потребителски аватар
Грозев
[Site Admin]
Мнения: 10218
Регистриран: пет окт 05, 2007 8:18 pm
Местоположение: София

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от Грозев » пет дек 20, 2013 12:49 am

До колкото знам книгата въобще не е пускана в масова продажба.
Така, че да, най-добре да се свържеш директно с автора.
Anyone who fights for the future, lives in it today

Потребителски аватар
airjohn
Мнения: 306
Регистриран: пон май 17, 2010 10:30 pm
Местоположение: София

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от airjohn » пет дек 20, 2013 8:40 pm

Страхотен стил на писане има авторът. Книгата се чете на един дъх и ти се иска да не свършва. Това е самороден талант.
When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward,
for there you have been, and there you will always long to return.

LEONARDO DA VINCI

Fuzzy_Logic
Мнения: 24
Регистриран: вт окт 15, 2013 8:46 pm

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от Fuzzy_Logic » пет дек 20, 2013 9:19 pm

Благодаря за инфото!

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1800
Регистриран: ср окт 03, 2007 4:26 pm
Местоположение: LBPD/PDV
Контакти:

Re: [книга] Опасно и забранено

Непрочетено мнение от Airfan » съб дек 21, 2013 3:20 pm

airjohn написа:Страхотен стил на писане има авторът. Книгата се чете на един дъх и ти се иска да не свършва. Това е самороден талант.
Абсолютно съм съгласен. Аз я прочетох за една вечер на един дъх!
http://www.airforce-bg.com - първият изцяло български авиационен сайт!
http://www.gpetkov.com - авиационна фотография.
Моите снимки в airplane-pictures.net
Моите снимки в airliners.net

Отговори