Борд 710 в момента се намира в хангара на ВРЗ Летец.Грозев написа:Ей сега във вечерните новини мернах, че ББ са го закарали до границата с борд 710 пилотиран от ген. Петров.
Красива машина, а и е оборудвана доста добре.
Борд 710 в момента се намира в хангара на ВРЗ Летец.Грозев написа:Ей сега във вечерните новини мернах, че ББ са го закарали до границата с борд 710 пилотиран от ген. Петров.
Броня има и тя добре се вижда на тази снимка. Дали е достатъчна е отделен въпрос. Реално за спокойно опериране в Афганистан трябваbilbroks написа:Имат бронева защита, ама друг път http://www.bgspotters.net/pictures/pic. ... icId=21208 това на снимката не е бронева защита. Това, че са съвместими със системи за нощно виждане не означава, че същата е закупена. относно външното окачване........лебедката хем е външно окачване, хем не е - външно е, ама става само за 1 човек. Виж тва джип, мех с вода, петолъчка от сграда........и други по-сериозни работи не ставаГрозев написа:Последните четири, които са за CSAR (доставени три), имат бронева защита за пилотите.
Всички машини са съвместими с очила за нощно виждане, а лично съм виждал как български AS 532 тренира носене на товар на външно окачване.
Преди 10 години една градушка в Стара Загора редуцира броя летящите български Ми-24 от 8 на 1. Оцелялата машина е спасена, защото е била на закрито. Доста хора, обаче отиват с Ми-24 на война.bilbroks написа:Що за бойна техника е, щом на едни атмосферни условия(градушка) не може да издържи? Аз лично не бих влязал в бой с техника която не може да понесе какви да е атм условия.Грозев написа:Не Cougar-а, а всяка авиационна техника трябва да се съхранява кадърно за да няма проблеми с нея.
А това, че хангара не е построен едва ли е проблем на вертолета.
Впечатленията са много позитивни.Jack Bauer написа:Грозев, някакви впечатления от първа ръка относно Диана-А има ли?
Като го платим (както и част от сумата за последния доставен) ще ни го пратят.venci 20 написа:какво стана с последният вертолетЩе ни го доставят или го отказахме
За хеликоптерите "Кугър" - 9 платени...
Точно така.
... два още не, но вече доставени...
Те са доставени януари и февруари, а е трябвало в срок от 15 дни от доставката да бъдат платени. Затова...
А общо са 12, още един ще има.
Още един би трябвало да има и още шест за военноморските сили...
Шест "Пантер"... те не са доставени още.
Ситуацията е такава в момента - 240 милиона евро са платени като банков депозит, гаранционен депозит в банка "Сосиате женерал".
В "Сосиате женерал".
Да, още 2006 година при сключване на договора. Тези 240 милиона евро на практика са преведени незабавно, още с подписването на договора, на "Юрокоптер". Но... т.е. даден е със същата стойност кредит от банката на фирмата производител, след което тя... ако ние си платим цялата стойност на конкретния вертолет, не се удържа нищо от депозита.
Така?
В такъв смисъл - той стои там като гаранция. Значи, до деветия вертолет включително е изплащана цялата цена и не са теглени средства от депозита. След като десетият и единадесетият вертолет не са платени, и дванадесетият вертолет, през 2009 година са изтеглени по 60 процента от стойността на всеки един вертолет...
Това по ваше време, на ГЕРБ, или при БСП? При тройната коалиция.
Не, не. Значи по принцип те са изтеглени още на петнадесетия ден, когато е трябвало да бъдат платени, след доставката. Те са изтеглени и след това на нас ни се налага една санкция, т.е. ние възстановяваме тия средства, все едно че сме ги платили, по 8-9 милиона за сметка на... даже по 11 милиона, за 2009 говоря, за сметка на текущата издръжка на армията. Тоест за сметка на бюджета на Министерството на отбраната.
Тоест излиза, че няма вариант да не се платят и 12-те хеликоптера "Кугър" и 6-те "Пантер", така ли?
Е, ние не сме ги платили, все още ни остава да платим 40 процента за десети и единадесети...
Тоест България не може да се откаже, защото ще загуби много пари.
На практика ние ще загубим много пари и освен това няма да имаме вертолети, това е особеното. Така че...
Добре, а тия вертолети...
...затова го наричам подобен договор чрез банка, а не директно плащане между фирма производител и Министерството на отбраната, като заробващ договор на практика.
Добре, а според вас тия хеликоптери стават ли или не стават? Понеже включително и в това студио... (говорят едновременно, не се разбира - бел. ред.)... обяснения. Трябват ли на България такива хеликоптери, включително се подиграват с тях, че не можели да летят, по тъмно не летели, а за туристически ставали.
Значи, ние сме по принцип доволни от качествата на тия хеликоптери така, както са поискани от Българското министерство на отбраната навремето при сключването на договора. А те са поискани без бронезащита, без въоръжение, без част от приборите, които са необходими, включително свой - чужд опознавателна апаратура, някои елементи от авиониката, които позволяват нощни полети, и т.н. В това отношение...
Вашите предшественици обясняваха, че са го правили, за да е по-евтино и после да довъоръжават.
Ама това е все едно, значи, как да ви кажа, не знам как да дам пример. За какво ги купуват, за какво се купуват тия вертолети. Те се купуват като... бойни средства. Те трябва да могат да се използват във враждебна среда, иначе не са необходими на армията. Може да ги купи която и да е друга цивилна организация.
Всъщност затова те не можаха да бъдат използвани в Афганистан, въпреки...
Те и сега не могат да бъдат използвани.
...въпреки, че НАТО поставяше пред всички съюзници остро въпроса за нуждата точно от такава техника.
Да, от вертолетна техника най-вече. Затова и всъщност е огромен проблемът. Те сега ни казват ние не можем да ги продадем на трети страни, защото това е специална поръчка за България. Всъщност какво е направено? Направено е така, има един договор, след това ще се сключи друг договор за бронезащита, след това трети договор за авионика, след това четвърти договор за въоръжение и по тоя начин знаете какво става при сключване на всеки един договор. Колкото повече са договорите, толкова вероятността да получите някакви средства като комисиона са повече... вероятности.
А правят ли разследвания в момента за тия хеликоптери?
Тоя договор, както и всички останали договори...
Ама то не е подписан такъв договор, както излиза.
Не. Значи всички договори, които се оказват неосигурени финансово през 2009 и 2008 година, са дадени на прокуратурата. Там има специална група, която работи по тоя въпрос.
А вие какво ще правите всъщност с тия хеликоптери?
Какво ще правим специално с кугърите ли...
Защото, както ги описвате, те наистина са верни тия шеги, че за туристи стават.
Те могат да се използват като транспортно средство в невраждебна среда, т.е. на наша територия, някъде, където има невоенни конфликти, за хуманитарни цели и т.н. Ние ги използваме за трансплантация на органи в момента, използваме ги за контрол на границата, за контрол на...
Ама държите ли да ги въоръжавате и да ги пращате Афганистан примерно?
Не, засега не мислим въобще. Ние мислим как да ги платим, поне да си бъдат наши 10-и и 11-и хеликоптер, защото те все още са френска собственост и ние не можем да ги използваме. Може да ги използва...
А от 12-ия ще се отказваме или?
Значи, там има различни варианти. Ние сме планирали, сега ще изпратя в понеделник едно писмо до президента на "Юрокоптер" за едни преговори на най-високо ниво. Ще участва и министърът на финансите Дянков в тия преговори, и аз. Ще се стремим да намерим взаимноизгодно решение и за двете страни. Най-неизгодното решение за двете страни е едностранното прекратяване на договора, при което ние ще загубим вече внесени средства и няма да получим вертолети. Никой не внася авансово 60 процента от стойността на каквото и да купувате. Максимумът е 20 процента.
Предвид, че има един счупен и след това разкостен и няколко, дето чакат 500-часови прегледи - не чак толкова много летят в момента.venci 20 написа:Някои знае ли колко Cougar-a са изправни в момента
Никакви.Blackhawk написа:Осемте Кугъра които са само в транспортна конфигурация имат ли системи за разхвърляне на термокапани,
и въобще какви системи за защита от ПЗРК имат нашите машини ?